وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها

ذَلِکَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى وَمَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ ﴿شوری/23

این است چیزى كه خدا آن را به بندگانش كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‏اند مژده مى‏دهد . بگو : از شما [در برابر ابلاغ رسالتم] هیچ پاداشى جز مودّت نزدیكانم را [كه بنابر روایات معتبر اهل بیت ـ علیهم السلام ـ هستند]نمى‏ خواهم . و هر كس كار نیكى كند ، بر نیكى ‏اش مى‏ افزاییم ؛ یقیناً خدا بسیار آمرزنده و بخشنده پاداش فراوان در برابر عمل اندك است.




باب صد و شانزدهم 


اسرار نامیده شدن عزیزان حق تبارک و تعالی به 

محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین صلوات الله علیهم اجمعین



برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد یک صفحه 459-مطلب شماره 111




حدیث (1) ابو نصر احمد بن حسین بن احمد بن ابى عبید نیشابورى كه با احدى عالى مقام ‏تر از او ملاقات نكردم مى‏ فرماید: محمّد بن اسحاق بن ابراهیم بن مهران سراج از حسن بن عرفة العبدى از وكیع بن جرّاح، از محمّد بن اسرائیل از ابو صالح، از ابو ذر رحمة اللَّه علیه نقل كرده كه فرمود: از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله شنیدم كه مى ‏فرمود:

من و على بن ابى طالب از یك نور آفریده‏ شده ‏ایم، دو هزار سال پیش از خلقت آدم علیه السّلام ما در جانب راست عرش تسبیح خدا مى‏ گفتیم، وقتى حقّ تعالى آدم را آفرید نور ما را در صلب او نهاد، زمانى كه او در بهشت سكنى گرفت در صلبش بودیم و وقتى خواست مرتكب گناه شود نیز در صلبش قرار داشتیم و نیز وقتى نوح در سفینه نشست در صلبش بودیم و هنگامى كه ابراهیم را در آتش انداختند در صلب او بودیم و پیوسته حقّ عزّ و جلّ ما را از اصلاب طاهره به ارحام پاكیزه انتقال مى‏داد تا نهایة در صلب عبد المطلب قرار گرفتیم سپس ما را به دو نیم نمود مرا در صلب عبد اللَّه و على علیه السّلام را در صلب ابو طالب قرار داد، در من نبوّت و بركت و در على علیه السّلام فصاحت و نیكو اسب دوانى را قرار داد، دو اسم از اسماء خودش را براى ما مشتقّ نمود او ذو العرش و محمود بوده و من محمّد مى ‏باشم، او خداى اعلى است و این على مى‏ باشد.

حدیث (2) حسن بن محمّد بن سعید هاشمى كوفى مى‏گوید: فرات بن ابراهیم كوفى، از حسن بن على بن حسین بن محمّد از ابراهیم بن فضل بن جعفر بن على بن ابراهیم بن‏ سلیمان بن عبد اللَّه بن عبّاس از حسن بن على زعفرانى بصرى از سهل بن یسار، از ابو جعفر محمّد بن على الطّائفى از محمّد بن عبد اللَّه مولى بنى هاشم، از محمّد بن اسحاق، از واقدى، از هذیل، از مكحول، از طاوس، از ابن عبّاس، وى مى ‏گوید:

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله به على بن ابى طالب علیه السّلام فرمود:

زمانى كه خداوند (تعالى ذكره) آدم را آفرید و از روحش در او دمید و فرشتگان را به سجده كردن به او امر فرمود و وى را در بهشت ساكن كرد و كنیز خود حوّاء را به تزویجش درآورد آدم چشم به طرف عرش دوخت پنج سطر نوشته به نظر آورد به درگاه الهى عرض كرد: پروردگارا، اینان كیانند؟

حقّ تعالى فرمود : ایشان كسانى هستند كه هر گاه شفاعت خلق مرا نمایند، شفاعت شان را قبول مى‏كنم.

آدم عرض كرد: پروردگارا، به قدر و عظمت آنها نزد خودت نام ایشان چیست؟

حقّ تعالى فرمود: امّا اوّلى: من محمود بوده و او محمّد است، دوّمى: من عالى هستم و او على است، سوّمى: من فاطرم و او فاطمه است، چهارمى: من محسن بوده و او حسن است، پنجمى، من ذو الاحسان مى ‏باشم و او حسین است، تمامشان حمد و ثناء الهى را بجا مى‏ آورند.

حدیث (3) على بن احمد بن محمّد دقاق رحمة اللَّه علیه مى‏ گوید:

محمّد بن جعفر اسدى از موسى بن عمران نخعى از حسین بن یزید از محمّد بن سنان، از مفضّل بن عمر، از ثابت بن دینار، از سعید بن جبیر، وى مى ‏گوید:

یزید بن قعنب گفت: با عبّاس بن عبد المطلب و گروهى از كسانى كه بت عزّى را مى‏پرستیدند در مقابل بیت اللَّه الحرام نشسته بودیم كه در این هنگام علیا مخدّره فاطمه بنت اسد والده ماجده امیر المؤمنین علیه السّلام كه باردار و نه ماهه بود جلو آمد در حالى كه درد وضع حمل بر او چیره شده بود عرض كرد: پروردگارا، من به تو و به آنچه از نزدت آمده اعمّ از رسولان و كتب آسمانى مؤمن هستم، كلام جدّم ابراهیم خلیل علیه السّلام را تصدیق داشته و قبول دارم كه او بیت عتیق (كعبه) را بنا نهاده، پس بحقّ كسى كه این بیت را ساخته و بحقّ مولودى كه در شكم دارم ولادتش را بر من سهل و آسان نما.

یزید بن قعنب مى‏ گوید: دیدم بیت از پشت شكافت و مخدّره فاطمه بنت اسد داخل بیت گردید و سپس از دیدگان ما پنهان شد و دیوار هم آمده، اراده كردیم قفل‏

درب خانه خدا را بگشاییم ولى درب باز نشد دانستیم كه این امر از جانب خدا است، سپس بعد از گذشت چهار روز در حالى كه امیرالمؤمنین علیه السّلام در دست آن علیا مخدره بود از بیت خارج شد، سپس فرمود:

من بر تمام زنان پیش از خودم برترم زیرا آسیه دختر مزاحم خداوند را مخفیانه در جایى كه عبادت حقّ جلّ و علا در آن محبوب و مطلوب نبود مگر اضطرارا پرستش مى‏كرد و مریم دختر عمران درخت خرماى خشك شده را با دست تكاند تا خرماى تازه از آن ریخت و تناول نمود ولى من به داخل بیت اللَّه الحرام وارد شده و از میوه ‏هاى بهشتى و ارزاق و طعام‏هاى آن تناول كردم و هنگامى كه خواستم خارج شوم هاتفى مرا صدا زد و گفت: اى فاطمه این مولود را على نام كن، پس او على است و حقّ تعالى على اعلى است، بارى تعالى مى‏فرماید: اسم او را از اسم خود مشتقّ كرده و به آداب و روش خود تأدیبش نموده و بر مشكلات و غوامض علم خویش واقفش كردم، او كسى است كه بت‏هاى در خانه مرا مى‏شكند، و او كسى خواهد بود كه بالاى پشت خانه‏ام اذان گفته و مرا تقدیس و تمجید مى‏نماید، پس خوشا به حال كسى كه او را دوست داشته و اطاعتش نماید و واى بر كسى كه از او سرپیچى نموده و دشمنش دارد و درود خدا بر محمّد و آل پاكش باد.

حدیث (4) محمّد بن ابراهیم بن اسحاق طالقانى رضى اللَّه عنه مى‏ گوید: عبد العزیز بن یحیى جلودى از مغیرة بن محمّد از رجاء بن سلمه، از عمرو بن شمر از جابر جعفى در ضمن حدیث طولانى اسامى مبارك امیر المؤمنین علیه السّلام در تورات و انجیل و زبور و نزد اهل هند و روم و فارس و ترك و زنگ و نزد كهنه و اهل حبشه و پیش پدر و مادر و دایه و نزد عرب را ذكر نموده سپس هر یك از اسامى را تفسیر فرموده و در آخر حدیث آمده است:

اهل معرفت با هم اختلاف دارند در این كه چرا امیر المؤمنین علیه السّلام به نام على موسوم گردیده؟

طائفه ‏اى مى‏ گویند: احدى قبلا نه در عرب و نه در عجم به این نام موسوم نگردیده، البتّه در عرب بسا كسى مى‏گفت: پسرم على است ولى این نه به آن معنا بو كه نام پسرش را على گذارده است بلكه مرادش على از ماده علوّ بود و به عبارت دیگر مقصود از عبارت فوق این بود كه بگوید پسرم عالى مرتبه و رفیع المنزله است، بارى نام‏گذارى به این نام بعد و در زمان موسوم شدن امیر المؤمنین علیه السّلام به آن صورت گرفت.

دسته ‏اى دیگر مى‏گویند: امیر المؤمنین به خاطر آن موسوم به «على» شد كه بر هر كسى كه با او مبارزه نمود غالب گشت و علوّ پیدا نمود.

گروهى دیگر مى ‏گویند: امیرالمؤمنین علیه السّلام را على نامیدند به خاطر آن كه منزل حضرت در بهشت به حدّى رفیع و عالى است كه محاذى منازل انبیاء مى‏باشد.

برخى دیگر مى‏گویند:

امیرالمؤمنین علیه السّلام را به خاطر این على نامیده‏ اند كه به منظور اطاعت خدا بالاى دوش رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله رفت تا بت‏ها را از وسط خانه خدا به زیر آورد و احدى بالاى دوش نبىّ اكرم صلّى اللَّه علیه و آله غیر از آن حضرت نرفت.

جماعتى دیگر مى ‏گویند: امیر المؤمنین علیه السّلام را به این جهت على خوانده ‏اند كه در اعلا و بالاترین طبقات آسمان تزویج فرموده و احدى غیر از آن حضرت در آن مكان ازدواج ننموده.

طائفه دیگر گفته‏اند: امیر المؤمنین علیه السّلام را به این خاطر على مى‏گویند كه از نظر علم بعد از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله اعلا و برتر از همه مردم مى ‏باشد.

حدیث (5) احمد بن حسن قطان مى‏گوید: ابو سعید بن على بن حسین سكرى از ابو عبد اللَّه محمّد بن زكریا بن دینار غلابى از على بن حكیم، از ربیع بن عبد اللَّه بن حسن، از محمّد بن على، از پدرش علیهما السّلام از جابر بن عبد اللَّه انصارى، غلابى مى‏گوید:

شعیب بن واقد از اسحاق بن جعفر بن محمّد، از حسین بن عیسى بن زید بن على، از پدرش علیه السّلام از جابر بن عبد اللَّه، غلابى مى‏گوید: عباس بن به كار از حرب بن میمون از ابو حمزه ثمالى، از زید بن على از پدر بزرگوارشان علیهما السّلام نقل كرده‏اند كه فرمودند: هنگامى كه حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها وضع حمل نموده و بدین ترتیب امام حسن علیه السّلام متولّد شدند علیا مكرّمه به على علیه السّلام عرض نمود: اسم براى این مولود بگذارید.

حضرت فرمودند: من در اسم گذاردن بر این مولود از رسول خدا پیشى نمى‏گیرم، رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله وارد شدند، مولود را در پارچه‏اى زرد پیچیده محضر مباركش آوردند، حضرت فرمودند:

مگر من نهى ننموده و سفارش نكردم در پارچه زرد مولود را نپیچید؟ سپس پارچه را از او باز كرده و او را در پارچه‏اى سفید پیچیدند، سپس به على علیه السّلام‏

فرمودند: آیا نام برایش گذارده‏اید؟

على علیه السّلام عرضه داشتند: من در گذاردن نام بر شما سبقت نخواهم گرفت.

پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: من نیز در نام گذاردن این طفل بر پروردگار عزّ و جلّ پیشى نخواهم گرفت.

پس حقّ تعالى به جبرئیل فرمود: فرزندى به محمّد صلّى اللَّه علیه و آله داده شده، محضرش مشرّف شو و سلام و تهنیت مرا به او برسان و عرض كن: على علیه السّلام نسبت به تو به منزله هارون نسبت به موسى است پس این مولود را به نام فرزند هارون اسم بگذار، جبرئیل به زمین آمد، تهنیت خداى تعالى را به پیامبر گفت سپس عرضه داشت:

حقّ جلّ جلاله تو را امر مى‏كند كه این مولود را به اسم فرزند هارون نام‏گذارى.

پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: نام فرزند هارون چیست؟

جبرئیل عرضه داشت: شبر.

حضرت فرمودند: زبان من عربى است نه عبرى.

جبرئیل عرض كرد: نامش را حسن بگذار، پس پیامبر او را حسن نامید.

و هنگامى كه حضرت امام حسین علیه السّلام متولّد شد خداى تعالى به جبرئیل فرمود:

فرزندى به محمّد صلّى اللَّه علیه و آله داده شده، محضرش مشرّف شو و سلام و تهنیت به او بگو و عرض كن: على علیه السّلام نسبت به تو به منزله هارون نسبت به موسى است پس این مولود را به نام فرزند هارون اسم بگذار.

جبرئیل به زمین آمد، تهنیت خداى تعالى را به پیامبر گفت سپس عرضه داشت:

حقّ جلّ و جلاله تو را امر مى‏كند كه این مولود را به اسم فرزند هارون نام‏گذارى.

پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: نام فرزند هارون چیست؟

جبرئیل عرضه داشت: شبیر.

حضرت فرمودند: زبان من عربى است نه عبرى.

جبرئیل عرض كرد: نامش را حسین بگذار.

حدیث (6) با همین اسناد از غلابى نقل شده كه گفت: عباس بن به كار از حرب بن میمون، از محمّد بن على بن عبد اللَّه بن عبّاس، از پدرش، از جدّش عبد اللَّه بن عبّاس نقل كرده كه گفت: پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند:

فاطمه، اسم حسن و نام حسین در دو پسران هارون شبر و شبیر بوده زیرا آن دو نزد خداوند عزّ و جلّ عزیز به شمار مى‏رفتند.

حدیث (7) با همین اسناد از عبّاس بن به كار از عباد بن كثیر و ابو بكر هذلى، از ابن زبیر، از جابر نقل كرده كه وى گفت: هنگامى كه حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها به امام حسن علیه السّلام باردار شده و سپس وضع حمل نمودند و پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله ایشان را امر فرموده بود كه مولود را در پارچه سفید بپیچید، آنها مولود را در پارچه‏اى زرد پیچیدند، حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها به امیرالمؤمنین علیه السّلام عرض كرد: یا على او را نام بگذار.

على علیه السّلام فرمودند: من در نامگذارى بر رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله پیشى نمى‏گیرم.

پس نبىّ اكرم صلّى اللَّه علیه و آله وارد شده، مولود را گرفته و بوسیدند، بعد زبان مبارك در دهانش نهاد و طفل زبان حضرت را مكید، سپس حضرت به حضّار فرمودند:

مگر قبلا به شما نگفتم: مولود را در پارچه زرد نپیچید، پس پارچه‏اى سفید طلب نموده و او را در آن پیچیدند بعد در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفته و پس از آن به على علیه السّلام فرمودند: چه نامش نهاده‏اى؟

حضرت عرضه داشتند: من در نامگذارى این مولود بر شما پیشى نمى‏گیرم، پس خداوند (تعالى ذكره) به جبرئیل فرمود:

فرزندى به محمّد صلّى اللَّه علیه و آله داده شده تو به زمین برو و سلام و تهنیت من و خودت را به او برسان و محضرش عرض كن: على علیه السّلام نسبت به تو به منزله هارون نسبت به موسى است پس نام این فرزند را نام پسر هارون بگذار.

جبرئیل به زمین آمد، به پیامبر اكرم صلّى اللَّه علیه و آله از جانب حقّ تعالى تهنیت گفت سپس عرضه داشت: حقّ جلّ جلاله تو را امر نموده كه این مولود را به نام فرزند هارون نام نهى.

پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: اسم او چیست؟

جبرئیل عرض كرد: شبر.

حضرت فرمودند: زبان من عربى است نه عبرى.

جبرئیل عرض كرد: او را حسن اسم بگذار.

پیامبر نامش را حسن گذارد و وقتى حضرت امام حسین علیه السّلام متولّد شد، پیامبر اكرم علیه السّلام به نزد آنها آمد پس همان عملى را كه قبلا در هنگام ولادت امام حسن علیه السّلام انجام داده بودند تكرار كردند، جبرئیل نازل شد عرض كرد: خداوند متعال تو را سلام رسانده و مى‏فرماید: على علیه السّلام نسبت به تو به منزله هارون نسبت به موسى است، پس نام این مولود را به اسم فرزند هارون بگذار.

حضرت فرمودند: اسم او چیست؟

جبرئیل عرضه داشت: شبیر.

حضرت فرمودند: زبان من عربى است.

جبرئیل عرض كرد: پس نامش را حسین بگذار، پیامبر او را به نام حسین اسم گذارد.

حدیث (8) و با همین اسناد از غلابى نقل شده كه گفت: حكم بن اسلم از وكیع، از اعمش، از سالم نقل كرده كه گفت: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند:

من نام این دو فرزندم را به نام دو فرزند هارون كه شبر و شبیر بودند نامیدم.

حدیث (9) حسن بن محمّد بن یحیى علوى رحمة اللَّه علیه مى‏گوید: جدّم از احمد بن صالح تمیمى از عبد اللَّه بن عیسى، از حضرت جعفر بن محمّد، از پدرش علیهما السّلام نقل نموده كه فرمودند: جبرئیل براى رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله نام «حسن» و پارچه‏اى حریر از جامه‏هاى بهشت را هدیه آورد و اسم حسین را از نام حسن علیهما السّلام مشتقّ فرمود.

حدیث (10) حسن بن محمّد بن یحیى علوى رحمة اللَّه علیه مى‏گوید:

جدّم از داود بن قاسم، از عیسى، از یوسف بن یعقوب از ابن عیینه، از عمرو بن دینار، از عكرمه نقل كرده كه گفت: وقتى حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها امام حسن علیه السّلام را به دنیا آورد نبىّ اكرم صلّى اللَّه علیه و آله آمدند و او را حسن نامیدند و هنگامى كه حسین علیه السّلام متولّد شد، حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها او را محضر پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله آورد و عرض كرد: یا رسول خدا، این بهتر از این است، پس حضرت نامش را حسین نهاد.





نوع مطلب : 42-سوره شـوری، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، پیــــامبـــــــــران الــــــهی، علل الشرایع، پیامبـــــــــــر اکــــــــــــرم ، حـضـرت زهـــــــــــــــــــراء، امـــــــام علـــــــــــــــــی، امـــــــام مجــــــــــــــتبی، امـــــــام حـســـــــــــــین ، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 25 خرداد 1397
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات