وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


@@@@@@@@@@@@

«به نام خداوند علیم و حكیم»

جهان آفرینش دارای رموز و معمّاهایی است كه انسان ها باید همیشه در جست و جوی آن باشند و هر یك از شگفتیهای این جهان دارای كلیدهایی است كه قفل این رموز را باز می كنند.

ما انسانها با تلاش و كوشش می توانیم توانایی آن را داشته باشیم که با كمی اندیشه همراه با عمل و با استفاده از شاه كلید اصلی یعنی «قرآن کریم» این كلیدها را از آن خود كنیم و به راز آفرینش دست پیدا كنیم.

زندگی بدون كاوش معنا ندارد و زمانی زندگی معنا پیدا می كند كه در آن رمزی وجود داشته با شد و همچنین فردی باشد كه در جست و جوی یافتن آن رمز باشد.

@@@@@@@@@@@@

قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزالعمال ج1 ص548

مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها





باب صد و هفتاد و نهم

 اسرار و علّت غیبت‏ حضرت قائم

   برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد یک-مطلب شماره 166 


حدیث (1)

محمّد بن على ماجیلویه رضى اللَّه عنه، از پدرش، از پدرش احمد بن ابى عبد اللَّه برقى، از محمّد بن ابى عمیر، از ابان و غیر او از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام نقل كرده كه حضرت فرمودند: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند:

چاره ‏اى نیست براى آن نوجوان از غائب شدن.

محضر مباركش عرض شد: چرا یا رسول اللَّه؟

حضرت فرمودند: چون خوف كشتنش مى ‏باشد.

حدیث (2)

 احمد بن محمّد بن یحیى عطّار، از پدرش، از محمّد بن احمد بن یحیى، از احمد بن حسین بن عمر، از محمّد بن عبد اللَّه، از مروان انبارى، وى گفت: از حضرت ابى جعفر علیه السّلام این كلام صادر شد: خداوند وقتى همسایگى طائفه ‏اى را براى ما خوش نداشته باشد از بین آشكارترین آنها ما را بیرون میكشد.

______________________________

(1)- در ذیل این عنوان حدیثى نقل نشده و نسّاخ آن را سفید گذارده ‏اند ولى مرحوم سیّد جزائرى در كتاب انوار نعمانیّه از كلینى قدّس سره نقل كرده كه بین امام حسین علیه السّلام و یزید لعنة اللَّه علیه عداوت اصلیّه و عداوت فرعیه بوده، امّا عداوت اصلیه، به خاطر آن كه خداوند به عبد مناف دو فرزند داد به نام‏هاى: هاشم و امیّه، پشت این دو به یك دیگر چسبیده بود كه با شمشیر آنها را از هم جدا كردند لذا این شمشیر از بین این دو و اولادشان برداشته نشد لذا بین حرب بن امیه و عبد المطلب بن هاشم و سپس بین ابى سفیان بن حرب و ابى طالب و بعد از آن بین معاویة بن ابى سفیان و على بن ابى طالب علیه السّلام و بالاخره بین یزید بن معاویه و حسین بن على علیهما السّلام این شمشیر واقع بود.

حدیث (3)

 پدرم رحمة اللَّه علیه فرمود: عبد اللَّه بن جعفر، از احمد بن هلال، از عبد الرحمن بن ابى نجران از فضالة بن ایّوب از سدیر، وى گفت: از حضرت ابا عبد اللَّه علیه السّلام شنیدم كه مى‏ فرمودند: در حضرت قائم علیه السّلام شباهت مى ‏باشد به جناب یوسف علیه السّلام.

محضرش عرض كردم: گویا مقصودتان حیات آن حضرت است با این كه دشمنان ادّعاء هلاكتش را مى‏ نمودند یا مراد غیبت آن بزرگوار از وطنش مى‏ باشد.

حضرت به من فرمودند: آن امّت كه به خوك ها شبیه بودند چه چیز را انكار كردند؟

برادران یوسف اسباط و اولاد انبیاء بودند كه جناب یوسف را فروختند و مورد خطابش قرار داده در حالى كه آنها برادران او و وى نیز برادر ایشان بود ولى او را نشناختند تا وقتى كه یوسف علیه السّلام به آنها فرمود: من یوسف هستم و این هم برادرم مى ‏باشد پس چرا این امّت ملعونه انكار كردند كه در وقتى از اوقات خداوند عزّ و جلّ اراده كند حجّت خود را مستور نگاه دارد چنانچه نسبت به جناب یوسف علیه السّلام این كار را نمود، به حضرت یوسف علیه السّلام ملك و سلطنت مصر تفویض شد و بین او و پدرش مسافت هیجده روز فاصله بود و اگر حقّ عزّ و جلّ مى‏ خواست مكان او را آشكار كند و نشان دهد قدرتش را داشت ولى وقتى بشارت زنده بودن یوسف را به یعقوب دادند وى با فرزندانش ظرف نه روز از طریق بادیه ‏هاى غیر معمور خود را به مصر رسانید، پس چرا این امت (امّت اسلام) انكار مى‏كنند كه خداوند عزّوجلّ نسبت به حجّتش آن كند كه به یوسف نمود و چه بعدى دارد كه حجّت علیه السّلام در بازارها سیر كرده و در فرش و بساط مردم قدم گذارند ولى در عین حال او را نشناسند تا وقتى كه خدا اذن دهد كه آن جناب خود را معرفى فرماید همانطورى كه به یوسف اذن معرّفى داد و آن در وقتى بود كه یوسف به برادرانش گفت: آیا دانستید كه به یوسف و برادرش چه كردید؟

آنها گفتند: تو یوسف هستى؟ گفت: من یوسف هستم و این هم برادرم مى ‏باشد[1].

مصنّف مى‏ فرماید:

اخبارى كه در این باب وارد شده ‏اند را در كتاب «الغیبة» نقل كرده‏ ام.

______________________________
(1)- مترجم گوید: این روایت را مطابق ضبط مرحوم مجلسى در مرآت العقول ما در این جا آورده و بر طبق همان ترجمه نمودیم‏

حدیث (4)

 پدرم رحمة اللَّه علیه فرمود: سعد بن عبد اللَّه، از حسن بن عیسى بن محمّد بن على بن جعفر، از جدّش محمّد بن على بن جعفر از برادرش موسى بن جعفر علیهما السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند:

هنگامى كه فرزند پنجمى از امام هفتم غائب گردد پناه به خدا، دور نكند شما را احدى از دینتان، فرزندم چاره ‏اى نیست براى صاحب این امر (حضرت حجّت علیه السّلام) از غائب شدن و آنقدر این غیبت طول مى‏ كشد و ادامه پیدا مى‏ كند كه كسانى كه به صاحب این امر قائل و معتقد هستند از آن برمى ‏گردند.

این غیبت امتحان و آزمایشى است از خداى عزّ و جلّ كه خلائق را با آن مى‏ آزماید و اگر پدران شما و اجدادتان دینى صحیح ‏تر از این سراغ داشتند حتما آن را پیروى و تبعیّت مى‏ كردند.

راوى مى‏ گوید: عرض كردم: اى سرور و آقاى من: پنجمى از فرزند سابع كیست؟

حضرت فرمودند: فرزندم، عقول شما قاصر است از درك آن و وسعت و توان حمل آن را ندارد ولى اگر زنده بمانید به زودى دركش خواهید نمود.

حدیث (5)

 پدرم رحمة اللَّه علیه فرمود: سعد بن عبد اللَّه از محمّد بن احمد علوى، از ابو هاشم جعفرى نقل كرده كه گفت: از حضرت ابا الحسن العسكرى علیه السّلام شنیدم كه مى ‏فرمودند: جانشین بعد از من فرزندم حسن مى ‏باشد، چگونه هستید با جانشین بعد از جانشین من؟

عرض كردم: براى چه فدایت شوم؟

حضرت فرمودند: زیرا شما شخص او را نخواهید دید و جایز هم نیست كه اسمش را یاد كنید.

عرض كردم: پس چگونه یادش نماییم؟

فرمود: بگویید: حجّت از آل محمّد صلوات اللَّه و سلامه علیه.

حدیث (6)

 محمّد بن ابراهیم بن اسحاق رضى اللَّه عنه از احمد بن محمّد همدانى از على بن الحسن بن على بن فضّال، از پدرش، از حضرت ابى الحسن على بن موسى الرضا علیهما السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند:

گویا مى‏ بینم شیعیان را هنگامى كه فرزند سوّمى من مفقود و غائب مى‏شود هر چه به دنبال پناهگاهى میگردند آن را نمى ‏یابند.

عرض كردم: اى فرزند رسول خدا چرا؟

فرمودند: زیرا امام و پیشوایشان از آنها غائب و پنهان است.

عرض كردم: چرا غائب مى ‏باشد؟

فرمودند: به خاطر آن كه وقتى با شمشیر قیام فرمود احدى حجّت و برهان بر آن حضرت نداشته باشد.

حدیث (7)

 مظفر بن جعفر بن مظفّر علوى رضى اللَّه عنه از جعفر بن مسعود و حیدر بن محمّد سمرقندى جمیعا از محمّد بن مسعود از جبرئیل بن احمد، از موسى بن جعفر بغدادى از حسن بن محمّد صیرفى، از حنان بن سدیر[2]، از پدرش از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند: قائم ما غیبتى میكند كه مدّتش طولانى است.

عرض كردم: اى فرزند رسول خدا چرا؟

فرمودند: خداوند عزّ و جلّ مصمّم است كه در غیبت امام عصر عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف سنن انبیاء علیهم السلام در غیبتشان را جارى فرماید، به ناچار اى سدیر لازم است به پایان رساند مدّت‏هاى غیبت‏ هاى ایشان را، حقّ تعالى مى‏ فرماید:

لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ‏ 

انشقاق/19

یعنى: محققا جارى مى ‏كند سنن و احكامى را بر طبق سنن امّت‏ هایى كه پیش از شما بودند.

حدیث (8)

عبد الواحد بن محمّد بن عبدوس نیشابورى عطار رحمة اللَّه علیه‏[3]مى‏ گوید:

على بن محمّد قتیبه نیشابورى[4] از حمدان بن سلیمان نیشابورى[5] از احمد بن عبد اللَّه بن جعفر مدائنى، از عبد اللَّه بن فضل هاشمى نقل كرده كه وى گفت: از حضرت صادق جعفر بن محمّد علیه السّلام شنیدم كه مى‏ فرمودند:

صاحب امر علیه السّلام غیبتى دارد كه چاره‏اى از آن نیست، هر گمراه و باطلى در آن تردید و شك مى‏ كند.

محضرش عرض كردم: فدایت شوم چرا؟

فرمودند: به خاطر امرى كه در بیانش مأذون نیستم.

عرض كردم: حكمت در غیبت آن حضرت چیست؟

فرمودند: حكمت در غیبت آن جناب همان حكمت در غیبت حجّت‏هاى گذشته حقّ تعالى مى‏ باشد كه بعد از ظهورش آشكار خواهد شد چنانچه حكمت افعالى را كه خضر علیه السّلام مرتكب شد كه عبارت بودند از شكستن و شكافتن كشتى و كشتن جوان و بپا داشتن دیوار براى موسى علیه السّلام بعد از جداشدنش از خضر ظاهر گشت اى پسر فضل، این امر، امرى است از امور خدا و سرّى است از اسرار الهى و غیبى است از غیب‏ هاى ربوبى و وقتى خداى عزّ و جلّ را حكیم دانستیم باید تمام افعالش را تصدیق نموده و معتقد باشیم كلا از روى حكمت صورت مى ‏گیرند اگر چه وجه آنها را ما ندانیم.

حدیث (9)

عبد الواحد بن محمّد بن عبدوس نیشابورى عطّار رحمة اللَّه علیه از على بن محمّد بن قتیبه، از حمدان بن سلیمان از محمّد بن حسین از ابن محبوب‏[5]، از على بن رئاب‏[6]، از زراره نقل كرده كه وى گفت: از حضرت ابا جعفر علیه السّلام شنیدم كه مى‏ فرمودند: حضرت قائم قبل از ظهورشان غیبت دارد.

عرض كردم: براى چه؟

فرمودند: خوف دارد و اشاره به شكم خود فرمودند.

زراره مى‏ گوید: یعنى خوف از كشته شدن دارد.

مرحوم مصنّف مى‏ فرماید: اخبارى كه در این باب وارد شده است را در كتاب كمال الدّین و تمام النّعمة فی اثبات الغیبة و كشف الحیرة نقل كرده ‏ام.



 

( 1)- حنان بن سدیر صیرفى: مرحوم شیخ در فهرست فرموده كه وى واقفى است ولى ثقه مى ‏باشد.

( 2)- عبد الواحد بن محمّد بن عبدوس نیشابورى عطّار: مرحوم ممقانى در رجال فرموده كه وى على الاظهر ثقه مى‏ باشد.

( 3)- على بن محمّد قتیبه نیشابورى: مرحوم ممقانى در رجال فرموده كه وى حسن است اگر ثقه نباشد.

( 4)- حمدان بن سلیمان نیشابورى: مرحوم علّامه در خلاصه فرموده كه وى ثقه و از وجوه اصحاب مى‏ باشد.

( 5)- مقصود حسن بن محبوب است، وى ثقه و جلیل القدر مى‏باشد.

( 6)- على بن رئاب كوفى: به فرموده مرحوم شیخ در فهرست و علامه قدّس سره در خلاصه وى ثقه و جلیل القدر مى‏ باشد.






نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، آیــات و مطالــب مـــهــــدوی، کتاب ارزشمند علل الشرایع، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 8 تیر 1397
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic