وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها




باب دویست و سى و هشتم

 اسرار غسل دادن میّت و علّت غسل نمودن كسى كه میّت 

را غسل مى ‏دهد 


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد یک-مطلب شماره 211


حدیث (1) 

پدرم رحمة اللَّه علیه از احمد بن ادریس از محمّد بن احمد بن یحیى بن عمران اشعرى از حمدان بن سلیمان و نیز از عبد الواحد بن محمّد بن عبدوس نیشابورى عطّار رضى اللَّه عنه از على بن محمّد بن قتیبه نیشابورى، از حمدان بن سلیمان نیشابورى، از حسن بن على بن فضّال، از هارون بن حمزه، از برخى اصحاب، از حضرت على بن الحسین علیهما السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند:

مخلوقات نمى‏ میرند مگر آن كه نطفه‏ اى كه از او آفریده شده ‏اند از جسد آنها بیرون بیاید از دهان یا غیر دهان.

حدیث (2)

 على بن حاتم، از قاسم بن محمّد، از ابراهیم بن مخلد از ابراهیم بن محمّد بن بشیر، از محمّد بن سنان از ابى عبد اللَّه قزوینى نقل كرده كه وى گفت: از حضرت ابا جعفر محمّد بن على علیهما السّلام پرسیدم: براى چه مرده را غسل مى ‏دهند و براى چه غسل دهنده باید غسل كند؟

حضرت فرمودند:

 مرده را غسل مى‏ دهند براى این كه جنب است و دیگر آن كه چون با فرشتگان ملاقات مى ‏كند باید طاهر باشد و همچنین غسل دهنده میّت نیز چون با مؤمنین ملاقات مى ‏كند لازم است غسل كند تا با طهارت با ایشان مواجه شود.

حدیث (3)

پدرم رحمة اللَّه علیه از محمّد بن ابى عبد اللَّه، از محمّد بن اسماعیل، از على بن عبّاس، از قاسم بن ربیع صحّاف از محمّد بن سنان نقل كرده كه وى گفت: 

حضرت ابا الحسن على بن موسى الرضا علیهما السّلام در جواب مسائل من مرقوم فرمودند: 

علّت غسل دادن میّت این است كه بدین وسیله طاهر و نظیف شده و از آلودگى‏ هاى امراض و آنچه در هنگام بیمارى به او رسیده پاكیزه مى‏ گردد چه آن كه انسان بعد از مرگ با فرشتگان و اهل آخرت ملاقات مى‏ كند لذا مستحب است وقتى بر خداى عزّوجلّ و اهل طهارت وارد میگردد و آنها وى را مسّ نموده و او نیز با آنها تماس پیدا مى‏ كند طاهر و نظیف بوده و به واسطه طهارت توجّه و التفات به حقّ عزّ و جلّ نماید و از حضرتش خواسته خود را خواسته و بخواهد كه شفاعت شفعاء را در حقّ او بپذیرد.

و علّت دیگر براى غسل دادن میت آن است كه گفته شده وقتى روح از كالبد خارج مى‏شود نطفه‏ اى كه وى از آن خلق شده از جسد بیرون مى‏رود لذا این غسل به خاطر خروج نطفه مى ‏باشد.

و علّت غسل كردن غاسل یا كسى كه میّت را لمس نموده آن است كه از میّت هنگام غسل بسا ذرّاتى به او ترشح نموده و به جسدش اصابت كرده لذا براى تطهیر از آن ذرّات غسل نماید، چه آن كه انسان وقتى روح از بدنش خارج شد و میّت شد اكثر و بیشتر آلودگى‏ ها و قذارات ناشى از بیمارى و غیر آن در وى باقى مى‏ ماند و لذا او را تطهیر نموده و كسى هم كه با او تماس پیدا مى‏ كند خود را باید طاهر نماید.

حدیث (4)

 از پدرم، از محمّد بن عمر بن ابى عمیر از محمّد بن عمّار بصرى، از عباد بن‏صهیب، از حضرت جعفر بن محمّد، از پدر بزرگوارش علیهما السّلام، از آن حضرت سؤال شد: 

چرا میّت را غسل مى‏ دهند؟

حضرت فرمودند: به خاطر نطفه‏ اى كه از آن خلق شده و از او خارج مى‏ گردد.

حدیث (5)

حسین بن احمد رحمة اللَّه علیه، از پدرش، از احمد بن محمّد بن عیسى، از احمد بن محمّد بن ابى نصر، از عبد الرّحمن بن حمّاد نقل كرده كه گفت: از حضرت ابا ابراهیم (امام هفتم علیه السّلام) پرسیدم: چرا میّت را غسل جنابت مى‏ دهند؟

حضرت فرمودند: خداوند تبارك و تعالى بالاتر و منزه‏ تر از آن است كه اشیاء را با دست خود و مباشرتاٌ برانگیزد، براى حضرتش دو فرشته بوده كه خلّاق و آفریننده ‏اند و هر گاه حقّ عزّ و جلّ اراده كرد موجودى را بیافریند به آن دو فرشته امر مى ‏كند.

پس آن دو فرشته از آن تربتى كه حقّ عزّ و جلّ به آن اشاره كرده و فرموده:

مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فِیها نُعِیدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً أُخْرى(طه/55)

 از آن خاك شما را آفریده و به آن شما را باز گردانده و بار دیگر شما را از آن بیرون مى ‏آوریم 

مقدارى برداشته پس آن را با نطفه‏ اى كه در رحم قرار مى‏ گیرد عجین مى‏ نمایند و پس از آن به درگاه الهى عرض مى‏ كنند: پروردگارا چه بیافرینیم؟

حقّ تبارك و تعالى به آنها وحى مى ‏فرماید و آنچه را كه اراده كرده، مذكر یا مؤنث، مؤمن یا كافر، سیاه یا سفید، شقى یا سعید را به آنها اعلام مى‏ فرماید و آنها نیز طبق اراده حقّ مى‏ آفرینند و وقتى این موجود مرد و از دنیا رفت عینا همان نطفه از او جارى شده و بیرون مى ‏آید، لذا باید میّت را غسل جنابت داد.






نوع مطلب : علل الشرایع(اسرار)، اســـــــــــــــــــــــرار مــرگ، علل الشرایع، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 19 تیر 1397
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات