وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :

مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ

هر که علم اولین و آخرین را می خواهد، باید آن را در قرآن بجوید.

کنزل العمال ج1 ص548

سلام علیکم
ورود شما بازدید کننده گرامی از این سایت و مجموعه
"وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت"
فرصت مغتنمی است. ان شاءالله با نظرات مفید و ارزنده خود یاری گر حقیر در این مسیر باشید.

مدیر وبلاگ : سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید









آموزش تجوید

علامت های وقف در قرآن کریم



«م»، علامت وقف لازم
«م»، علامت وقف لازم است«م»، یعنى وقف در آن لازم بوده و وصل آن موجب خلل در معنى مى‏شود،مثل:

«إنَّ اللَّه شَدِیدُ العِقابِ للفُقَرَاءِ المُهَاجِرِین»




«ط»، علامت وقف مطلق
«ط»، علامت وقف مطلق است، یعنى وقف بر آن كاملاً به جاست و آغاز كردن از مابعد آن نیز خوب است (مترادف وقف تام)، مثل: 

«ذلِك فَضلُ اللَّهِ یُؤتِیه مَن یَشَاءُ واللَّهُ ذُوالفَضل العَظیِم»




«ج»، علامت وقف جایز
«ج»، علامت وقف جایز است، یعنى وقف و وصل آن هر دو جایز است. (مترادف وقف كافى)، مثل: 

«هُوَ مَولیكُم فَنِعْمَ المَولى وَ نِعْمَ النَّصِیر»




«ز»، علامت وقف مجوَّز
«ز»، علامت وقف مجوَّز است، یعنى وصل بهتر است، امّا وقف هم اشكالى ندارد. (مترادف وقف حسن)،مثل:

«تَبَارَك الَّذِی بِیَدِهِ المُلكُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَى‏ءٍ قَدِیر»




«ص»، علامت وقف مُرَخَّص
«ص»، علامت وقف مرخص است، یعنى به خاطر اطاله كلام و كمبود نَفَس مى‏توان وقف كرد. در این صورت اگر مابعد آن جمله مفیدى بود، مى‏توان از آن جا شروع به تلاوت كرد وگرنه باید اعاده نموده و از محل مناسب

 آغاز كرد،مثل:

«قُلْ اِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللَّهِ وَ اِنَّمَا أَنَا نَذِیرٌ مُبینٌ»




«لا»، علامت وقف ممنوع
«لا»، علامت وقف ممنوع است؛ یعنى چنانچه وقف كند در معنى خلل ایجاد مى‏شود و نباید وقف كرد (مترادف وقف قبیح)، مثل: 

«وَ مَا جَعَلنَا أَصْحَابَ النَّارِ إلاَّ مَلاَئِكَةً وَ ما جَعَلْنا عِدَّتَهُم إِلاَّ فِتنَةً

 للَّذِینَ كَفَروُا...»




«قلى»، علامت «اَلوَقفُ أَوْلى»
«قلى»، علامت «الوقف اولى» مى‏باشد، یعنى وقف بهتر است، مثل:

«قالوُا أَنُؤمِنُ كَمَا ءامَنَ السُّفَهاءُ أَلا إِنَّهُم هُمُ السُّفَهاء»




«صلى»، علامت «اَلوَصلُ أَوْلى»
«صلى» علامت «اَلْوَصْلُ أَولى» مى‏باشد؛ یعنى وصل بهتر است. مثل:

«اُولئِكَ عَلى هُدىً مِنْ رَبِّهِمِ وَ اُولئِكَ هُمُ الْمُفلِحوُنَ»



«قف»

«قف» باید وقف کنید اما اگر وصل هم کردید اشکالی ندارد.




علامت وقف معانقه
دو مجموعه سه نقطه ‏اى علامت «وقف مُعَانقه» یا «وقف مُراقبه» است كه بر روى دو كلمه نزدیك هم قرار مى‏گیرد و چنانچه قارى بر یكى از این دو كلمه وقف كند، بر كلمه دیگر نمى‏تواند وقف كند، مثل: 

«ذلِكَ الكِتابُ لاَ رَیبَ فِیهِ هُدىً لِلمُتَّقِینَ»






نوع مطلب : آموزش تـجــــــــــــــــــویـد، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

اخبارحوادث

اخبار متفرقه

تنظیم فونت

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
آیه قرآن حدیث موضوعی مهدویت امام زمان (عج) پخش زنده حرم