وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها





باب هشتاد و نهم

(حدبث 1)

احکامی از نماز مسافر


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 303


حدیث (1)

پدرم رحمة اللَّه علیه از سعد بن عبد اللَّه، از احمد بن ابى عبد اللَّه، از محمّد بن على الكوفى، از محمّد بن اسلم جبلى از صباح حذّاء، از اسحاق بن عمّار نقل كرده كه وى گفت: از حضرت ابا الحسن موسى بن جعفر علیهما السّلام پرسیدم: جماعتى با هم به سفر رفتند و وقتى به مكانى كه شكستن نماز بر ایشان واجب شد رسیدند نمازهایشان را قصر نمودند و زمانى كه به دو یا سه و یا چهار فرسخى رسیدند یك نفر از ایشان عقب مانده و او كسى بود كه دیگران بدون وى نمى ‏توانستند سفر كنند، پس چند روز در آن جا توقّف كردند و در این چند روز نمى‏ دانستند آیا به سفرشان ادامه داده یا از آن برمى‏ گردند حال تكلیف ایشان چیست؟ آیا سزاوار است كه نماز را تمام خوانده یا بر تقصیرشان باقى بمانند؟

حضرت فرمودند: اگر چهار فرسخ سیر كرده ‏اند باید بر تقصیرشان باقى باشند چه آن جا مانده و چه برگردند و اگر كمتر از چهار فرسخ آمده ‏اند تا مادامى كه آن جا هستند نماز را تمام خوانده و وقتى حركت كردند و به چهار فرسخ رسیدند البته نماز را قصر كنند.

سپس امام علیه السلام فرمودند: آیا مى‏دانى چرا حكم چنین مى ‏باشد؟

عرض كردم: نمى‏ دانم.

حضرت فرمودند: تقصیر در دو برید(دو فرسخ) مى ‏باشد و در كمتر از آن نیست لذا اگر یك برید (یک فرسخ)  آمده باشند و بخواهند برگردند پس آمدن و برگشتن آنها به مقدار سفر تقصیر مى‏ باشد از این رو نمازشان در اینجا قصر است و اگر كمتر از این مقدار آمده ‏اند نمازشان را باید تمام بخوانند.

اسحاق بن عمّار مى‏ گوید: عرض كردم آیا به موضعى كه در آن اذان شهرشان را نمى ‏شنوند مگر نرسیده، پس چرا مى‏ فرمایید نمازش را باید تمام بخواند؟

حضرت فرمودند: آرى، نماز را در این موضعى كه صداى اذان شهر را نمى‏ شنوند قصر باید بخوانند زیرا شك ندارند در این كه سفر را ادامه مى‏ دهند و سیرشان در سفر جدّى و قطعى است حال اگر به مقدار كمتر از برید سیر كرده باشند و در آن جا اقامه كنند در صورتى كه علّت مزبور یعنى جدّش بودن سفر و ادامه دادن سیر جارى باشد باز باید نمازشان را قصر بخوانند.







نوع مطلب : اســـــــــــــــــــــــرار نماز، علل الشرایع، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 1 شهریور 1397
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic