وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها




باب نود و سوّم

چرا به پاره ‏هاى طلا و نقره و زیور آلات زكات تعلّق نمى ‏گیرد؟


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 308


حدیث (1)

 محمّد بن الحسن رحمة اللَّه علیه، از محمّد بن الحسن الصفّار، از ابراهیم بن هاشم، از اسماعیل بن مرار، از یونس بن عبد الرحمن از ابو الحسن، از حضرت ابا ابراهیم علیه السّلام، حضرت فرمودند:

در پاره‏ هاى طلا و نقره زكات واجب نیست.

راوى مى‏ گوید: عرضه داشتم: اگر شخص طلا و نقره مسكوك را در قالب ریخته و به صورت پاره‏ هاى طلا و نقره در آورده تا از دادن زكات فرار كند چطور؟

حضرت فرمودند: نمى‏ بینى كه با این عملش منفعت از وى نفى شد و سودهاى معنوى و اخروى از دستش رفت بنا بر این زكات بر او واجب نیست.

حدیث (2)

 پدرم رحمة اللَّه علیه از عبد اللَّه بن جعفر حمیرى از ابراهیم بن مهزیار، از برادرش على، از اسماعیل بن سهل[1] از حمّاد بن عیسى، از حریز، از هارون بن خارجه‏[2]، از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام، راوى میگوید: محضر مبارك امام علیه السّلام عرض كردم:

برادرم یوسف كارهایى را براى ظلمه به عهده گرفت كه به واسطه آنها اموال زیادى به دست آورد و تمام آنها را به صورت زیور آلات در آورد تا بدین وسیله از دادن زكات معاف شود آیا زكات بر او هست یا نیست؟

حضرت فرمودند: به زیور آلات زكات تعلّق نمى‏ گیرد و ضررى كه وى با این كار به ‏خود وارد نموده به مراتب بیشتر است از آنچه به واسطه زكات دادن مورد خوفش بود.

حدیث (3)

 پدرم رحمة اللَّه علیه از سعد بن عبد اللَّه، از ابراهیم بن هاشم، از اسماعیل بن مرار، از یونس بن عبد الرحمن، از ابى الحسن على بن یقطین، از حضرت ابى الحسن موسى علیه السّلام نقل كرده كه حضرت فرمودند:

در طلاها و نقره ‏هاى مسكوكى كه به خاطر فرار از زكات به صورت پاره پاره در آورده شده‏ اند زكات نیست مگر نمى‏ بینى چه منفعت و سود معنوى از دست فاعل رفته است لذا به خاطر همین زكات بر وى واجب نمی‏باشد.

 



[1]- اسماعیل بن سهل الدّهقان، مرحوم علّامه در خلاصه فرموده: اصحاب او را تضعیف كرده‏اند.

[2]- هارون بن خارجة الصیرفى كوفى بوده و مرحوم علّامه در خلاصه وى را توثیق كرده و فرموده است: ثقه مى‏باشد.






نوع مطلب : اســـــــــــــــــــــــرار زکـــاة، علل الشرایع، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 1 شهریور 1397
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات