وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

ای اهل ایمان روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همانگونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید.

بقره آیه 183



باب صد و هشتم

اسرار واجب شدن روزه بر مردم‏


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 316


حدیث (1)

على بن احمد از محمّد بن ابى عبد اللَّه از محمّد بن اسماعیل‏[1]، از على بن عبّاس[2]، از قاسم بن ربیع صحّاف[3]، از محمّد بن سنان، وى مى‏ گوید: 

حضرت ابا الحسن على بن موسى الرّضا علیهما السّلام در نامه‏ اى جواب‏هاى سؤالات من را مرقوم فرموده برایم ارسال نمودند در ضمن جوابها فرموده بودند:

روزه به منظور اسرار و عللى بر بندگان واجب شده از جمله: بدین وسیله انسان به درد و الم گرسنگى و تشنگى آگاه شده در نتیجه خاضع و آرام و مأجور و شكیبا گردیده و بدین ترتیب به شدائد و سختى ‏هاى آخرت پى خواهد بود.

و نیز روزه سبب مى‏ شود كه شخص شهوتش شكسته و ضعیف گردد.

روزه واعظى است در دنیا كه انسان را بر مقدار نیاز و احتیاج بندگان در دنیا و آخرت آگاه مى‏ نماید.

حدیث (2)

 على بن احمد از محمّد بن ابى عبد اللَّه كوفى، از برمكى، از على بن عبّاس، از عمر بن عبد العزیز، از هشام بن حكم، وى مى ‏گوید: از حضرت ابا عبد اللَّه علیه السّلام راجع به علّت روزه سؤال كردم؟


حضرت فرمودند: 

علّت تشریع روزه و وجوب آن این است كه به واسطه آن فقیر و غنى با هم مساوى میگردند.

و توضیح آن این است كه: غنى هیچگاه درد و الم گرسنگى را حسّ نمى‏ كند تا به فقیر ترحّم نماید چه آنكه وى هر گاه هر چیزى را كه اراده كند بر آن دست مى‏ یابد لذا حق تعالى خواست بین مخلوقات، اغنیاء و فقراء آنها تساوى بر قرار نموده و همان طورى كه فقراء گرسنگى را لمس مى‏كند اغنیاء نیز درد جوع و گرسنگى را بیابند تا بر ضعفاء رقّت و ترحّم نمایند از این رو روزه را واجب فرمود.

هشام مى‏ گوید: بدین وسیله حضرت امام صادق علیه السّلام جوابى كه به من دادند مانند همان جوابى بود كه پدر بزرگوارشان به من داده بودند. 




[1]- محمّد بن اسماعیل بن احمد بن بشیر برمكى معروف به صاحب الصومعه، مرحوم علّامه در خلاصه فرموده:

علماء در شأن وى اختلاف كرده‏اند، نجاشى فرموده: وى ثقه و مستقیم است و ابن غضائرى او را ضعیف معرّفى كرده و قول نجاشى نزد ما ارجح مى‏باشد.

[2]- على بن عبّاس الجرازینى الرّازى، علّامه در خلاصه فرموده: وى غالى و جدّا ضعیف مى‏باشد.

[3]- قاسم بن ربیع صحّاف، علّامه در خلاصه فرموده: وى غالى بوده و التفاتى به وى نیست.






نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، اســـــــــــــــــــــــرار روزه، علل الشرایع، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 1 شهریور 1397
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات