وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها



بررسی تحریم شراب و قمار و چرا برای حلال شدن، 

بعضی از خوردنیها و مشروبات باید به ثلث برگردند؟


یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا 

وَیَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ ﴿بقرة/219

درباره شراب و قمار از تو می ‏پرسند ، بگو : در آن دو مطلب هم ، گناهى بزرگ و هم سودهایى براى مردم است ، و گناه هر دو از سودشان بیشتر است. 

و از تو می ‏پرسند : چه چیز انفاق كنند؟ بگو : از آنچه افزون بر نیاز است . خدا این گونه آیاتش را براى شما بیان می ‏كند تا بیندیشید .

نكته ‏ها :

كلمه «اثم» به گفته‏ى راغب در مفردات، به كارى گویند كه انسان را در انجام كارهاى خیر كُند و سست كند.

سؤال اوّلِ مردم درباره‏ى حكم خمر و میسر است. كلمه «خمر» به معناى پوشش است و لذا به پارچه ‏اى كه زنان سرِ خود را با آن پوشانده و مراعات حجاب مى‏كنند، «خمار» مى‏گویند. از آنجا كه شراب، قدرت تشخیص را از عقل گرفته ودر واقع آن را مى‏پوشاند، به آن «خمر» مى‏گویند.

همچنین كلمه‏ى «مَیسر» از «یسر» به معناى آسان است. گویا در قمار، طرفین مى‏خواهند مال همدیگر را به آسانى بربایند.

این آیه در پاسخ پرسش آنها مى‏ فرماید: شرابخوارى و قماربازى، گناهان بزرگى هستند، گرچه ممكن است منافعى داشته باشند. چنانكه عده‏اى از راه كشت انگور یا شراب فروشى و گروه‏هایى با دایر كردن قمارخانه، ثروتى بدست مى ‏آورند. در كتاب‏هاى علمى وتربیتى، آثار وعوارض منفى شراب و قمار به تفصیل بازگو شده است.

در اینجا فهرستى از آنچه در تفسیرنمونه در باب زیان‏ هاى شراب وقمار آمده است، مى ‏آوریم:

1. كوتاه شدن عمر.

2. عوارض منفى در كودكان. مخصوصاً اگر آمیزشى در حال مستى صورت گیرد.

3. گسترش فساد اخلاقى وبالا رفتن آمار جنایات از قبیل: سرقت، ضرب وجرح، جرائم جنسى و افزایش خطرات و حوادث رانندگى. از یكى از دانشمندان نقل شده است كه اگر دولت‏ها نیمى از شراب فروشى‏ ها را ببندند، ما نیمى از بیمارستان‏ها و تیمارستان‏ها را مى ‏بندیم.

قمار نیز از جمله عوامل هیجان، بیمارى‏هاى عصبى، سكته ‏هاى مغزى و قلبى، بالا رفتن ضربان قلب، بى اشتهایى، و رنگ پریدگى و ... است. همچنان كه بررسى كنندگان، سى درصد آمار جنایات را مرتبط با قمار دانسته‏ اند. در ضمن قمار، در شكوفایى اقتصادى نقش تخریبى داشته و نشاط كار مفید را از بین مى ‏برد. در بعضى از كشورهاى غیر اسلامى نیز در سال‏هایى قمار را ممنوع و غیر قانونى اعلام كرده ‏اند. مثلًا انگلستان در سال 1853، شوروى در سال 1854 و آلمان در سال 1873 قمار را ممنوع اعلام كردند.

سؤال دوّمِ مردم درباره‏ انفاق است كه مى‏ پرسند چه چیزى را انفاق كنند؟ آیه در جواب مى فرماید: «عفو» را! عفو در لغت علاوه بر گذشت و آمرزش به معناى حدّ وسط، مقدار اضافى، و بهترین قسمت مال آمده است و هر یك از این معانى نیز با آیه سازگار است و ممكن است مراد از عفو، همه‏ این معانى باشد. یعنى اگر خواستید انفاق كنید، هم مراعات اعتدال را نموده و همه‏ى اموالتان را یكجا انفاق نكنید تا خود نیازمند نشوید و هم در موقع انفاق، از بهترین اموال خود بدهید. چنانكه قرآن در جاى دیگر مى‏ فرماید: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»[1] به نیكى نمى‏رسید مگر از آنچه دوست دارید انفاق كنید.

در تفاسیر آمده است كه تحریم شراب به صورت تدریجى بوده است. زیرا اعراب، گرفتار شراب بودند و لذا آیات، به تدریج آنها را آماده پذیرش تحریم نمود. ابتدا این آیه نازل شد:

«تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَراً وَ رِزْقاً حَسَناً»[2] از انگور، هم نوشابه‏ مست كننده، و هم رزق نیكو بدست مى ‏آید. 

یعنى شراب، رزق حَسَن نیست. بعد این آیه نازل شد: «فِیهِما إِثْمٌ كَبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ» ضرر شراب و قمار براى مردم، بیشتر از منفعت آنهاست. 

و سپس این آیه نازل شد: «لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى‏»[3] به هنگام نماز نباید مست باشید. و در خاتمه حرمت دائمى و علنى بیان شد؛ «إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ ... رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ»[4] شراب و قمار ... نجس و از اعمال شیطان هستند.

پیام ‏ها :

1- شراب و قمار، هر دو عامل فساد جسم و روح و مایه‏ غفلت هستند. لذا در قرآن در كنار هم مطرح شده‏اند. «الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ»

2- از اندیشه و امنیّت، پاسدارى كنید. با تحریم شراب، از عقل و فكر، و با تحریم‏

قمار، از آرامش و سلامتى روحى و اقتصادى پاسدارى شده است. «فِیهِما إِثْمٌ كَبِیرٌ ... وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ»

3- در برخوردها، انصاف داشته باشید. بدى‏ هاى دیگران را در كنار خوبى ‏هاى آنها ببینید. آیه از منافع شراب و قمار چشم نمى‏ پوشد وموضوع را به نحوى مطرح مى‏ كند كه قدرت تعقّل و تفكّر در انسان زنده شود. «فِیهِما إِثْمٌ كَبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ»

4- در محرّمات گاهى ممكن است منافعى باشد. «مَنافِعُ لِلنَّاسِ»

5- در جعل قوانین باید به مسئله اهمّ ومهمّ توجّه كرد. «مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ»

6- احكام الهى بر اساس مصالح و مفاسد است. «إِثْمُهُما أَكْبَرُ»

7- آشنایى با فلسفه احكام، گامى به سوى پذیرش آن است. «إِثْمُهُما أَكْبَرُ»


تفسیر نور، ج‏1، ص: 341



ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1].آل‏ عمران، 92.

[2].نحل، 67.

[3].نساء، 43.

[4].مائده، 90.


یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ 

عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ


ای اهل ایمان جز این نیست که همه مایعات مست کننده و قمار و بت هایی که برای پرستش نصب شده وپاره چوب هایی که به آن تفأل زده می  شود، پلید و از کارهای شیطان است؛ پس از آنها دوری کنید تا رستگار شوید.

مائده آیه 90


********


إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ 

وَیَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ


مسلماً شیطان می  خواهد با شراب و قمار، میان شما دشمنی و کینه سخت اندازد، و از یاد خدا و نماز بازتان دارد؛ آیا شما از این امور با همه زیان ها وخطراتی که دارد خودداری خواهید کرد؟

مائده آیه 91

***************



اسرار حلال شدن بعضی از خوردنیها و مشروبات

 كه باید به ثلث برگردند

 

برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 226-مطلب شماره 436


حدیث (1)

پدرم رحمة اللَّه علیه از محمّد بن یحیى عطّار از سهل بن زیاد از حسن بن محبوب، از خالد بن حریز از ابى الربیع الشامى، از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام نقل كرده كه آن جناب فرمودند: 

هنگامى كه حضرت آدم علیه السّلام از بهشت به زمین فرود آورده شد میل نمود كه از میوه ‏هاى بهشتى بخورد از این رو خداوند تبارك و تعالى دو شاخه انگور از بهشت بر او فرستاد، آدم علیه السّلام این دو شاخه را كاشت و وقتى برگ و میوه آورده و به حدّ خوردن رسیدند، ابلیس آمد و دور آنها را دیوارى كشید.

حضرت آدم علیه السّلام به او فرمود: اى ملعون تو را چه مى‏شود كه چنین مى‏ كنى؟

ابلیس گفت: این دو درخت مال من مى‏ باشد.

آدم فرمود: دروغ مى‏ گویى، بالاخره با هم توافق كردند كه هر چه روح القدس (جبرئیل) حكم كند به آن خشنود باشند وقتى نزد او رفتند آدم داستان را براى او گفت، روح القدس مقدارى آتش برداشت و روى دو درخت پاشید شاخه‏ هاى دو درخت شعله ‏ور گردید به حدّى كه آدم بیمناك شد كه چیزى باقى نمانده و تمام بسوزند چنانچه ابلیس نیز همین تصوّر را نمود.

امام علیه السّلام فرمودند: آتش به آن جا كه باید برسد رسید و دو ثلث از آن دو درخت را سوزاند و یك ثلث باقى ماند روح القدس به آدم گفت: آنچه سوخته از بین رفته حظّ و بهره ابلیس بوده و آنچه باقى مانده بهره تو است.


حدیث (2)

 احمد بن زیاد بن جعفر همدانى رضى اللَّه عنه از على بن ابراهیم بن هاشم، از پدرش از اسماعیل بن مرار، از یونس بن عبد الرحمن، از علاء، از محمّد بن مسلّم، از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند:

پدرم علیه السّلام مى ‏فرمودند: هنگامى كه جناب نوح علیه السّلام مأمور شد به كاشتن درخت انگور

ابلیس در جنب حضرت بود لذا به مجرّد این كه آن جناب اراده كرد انگور بكارد، ابلیس گفت: این درخت مال من است.

نوح به او گفت: دروغ مى ‏گویى.

ابلیس عرض كرد: پس از آن چه مال من مى ‏باشد؟

نوح فرمود: دو ثلث آن مال تو است و یك ثلث تعلّق به من دارد و از همین جا حلّیت مأكولاتى كه به ثلث برمیگردند و از آنها همین مقدار مى‏ ماند ناشى گردیده است.


حدیث (3)

 ابو عبد اللَّه محمّد بن شاذان بن احمد بن عثمان پروازى از ابو على محمّد بن محمّد بن الحارث بن سفیان حافظ سمرقندى از صالح بن سعید ترمذى، از عبد المنعم بن ادریس، از پدرش، از وهب بن منبه یمانى نقل كرده كه وى گفت: 

وقتى نوح علیه السّلام از كشتى بیرون آمد شاخه‏ هاى درختان خرما و انگور و سایر درختان میوه را كه با او در كشتى بودند كاشت پس در ساعت میوه دادند.

زمانى كه نوح علیه السّلام در كشتى قرار داشت شاخه انگور با او بود و آخرین محموله‏ اى كه از كشتى بیرون آورده شد همان شاخه انگور بود كه بعدا جناب نوح نیافتش و جهتش آن بود كه ابلیس آن را مخفیانه برداشت، نوح پس از گردش و نیافتن آن برخاست كه داخل كشتى شده و آن جا را تفحّص كند، فرشته ‏اى كه با نوح بود عرضه داشت:

اى پیامبر خدا بنشین به زودى آن را نزد شما خواهند آورد.

نوح بجایش نشست، فرشته عرض كرد: در عصیر (آبى كه از فشردن انگور به دست مى‏آید) آن شریك دارى لذا حق شریكت را نیكو رعایت نما.

نوح فرمود: یك هفتم از عصیر مال شریك و شش قسمت دیگر مال من.

فرشته عرضه داشت: احسان كن و به او بیشتر بده چه آنكه تو نیكوكار میباشى.

نوح فرمود: یك ششم مال او پنج ششم دیگر مال من.

فرشته عرضه داشت: باز احسان كن كه تو محسن و نیكوكار میباشى.

نوح فرمود: یك پنجم مال او و چهار پنجم دیگر مال من.

فرشته عرضه داشت: احسان كن كه تو محسن و نیكوكار هستى.

نوح فرمود: یك چهارم مال او و سه چهارم دیگر مال من.

فرشته عرضه داشت: باز در حق او احسان كن كه تو محسن و نیكوكار میباشى.

نوح فرمود: نصف مال او و نصف دیگر مال من.

فرشته عرضه داشت: باز در حقّش احسان كن كه تو محسن و نیكوكار هستى.

نوح فرمود: یك ثلث مال من و دو ثلث مال او، فرشته خشنود گشت، پس آنچه زائد بر یك ثلث است و در طبخ بخار مى‏شود از ابلیس بوده و حظّ او مى‏باشد و ثلث باقیمانده و آنچه كمتر از آن است مال نوح است كه حظّ و بهره وى بوده و آن براى آشامیدن حلال و طیّب است.


***************



اسرار بدتر بودن شرب خمر از ترك نماز

 

برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 225-مطلب شماره 435

 

 

حدیث (1)

پدرم رضى اللَّه عنه از ابراهیم بن هاشم، از پدرش، از محمّد بن ابى عمیر، از اسماعیل بن یسار نقل كرده كه وى گفت: مردى از امام صادق علیه السّلام پرسید: آیا شرب خمر بدتر است یا ترك نماز؟

حضرت فرمودند: شرب خمر از ترك نماز بدتر است، سپس فرمودند: مى ‏دانى چرا؟

آن مرد عرضه داشت: خیر.

حضرت فرمودند: زیرا شخص با شرب خمر در حالتى قرار مى‏ گیرد كه نه خداى تعالى را مى‏ شناسد و نه میداند كه خالقش كیست.





نوع مطلب : 02-سوره بـقـرة، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، اســــــــــــــرار عالم خلفت، 05-سوره مـائـده، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 12 مهر 1397
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic