وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها



احادیث ناب امام رضا علیه السلام

در مورد قرآن-قسمت اوّل

(تـدبّـر قـرآنـی)


 

ریّان بن صلت گوید: از امام رضا(ع) در باره‌ی قرآن پرسیدم،
فرمود:
قرآن سخن خداست؛
از آن فراتر نروید
و راه رستگارى را در چیزى جز آن مجویید
كه گمراه می‌شوید.
(التوحید223)
*********** 

ابوحیّون از امام رضا(ع) نقل می‌كند كه فرمود:
هر كس آیات متشابه قرآن را به محكمات بازگرداند،
راه راست را یافته است
... در روایات ما نیز همچون قرآن، محكم و متشابه هست،
تنها به متشابهات چنگ مزنید
و آنها را به محكمات برگردانید
و گرنه راه را گم می‌كنید.
(عیون الاخبار1:290)
 ***********

پدر محمد بن موسى رازى گوید: امام رضا(ع) روزى از قرآن یاد كرد و شیوه‌ی استدلال و چگونگى بیان آیات و معجزات نظم قرآنى را بااهمیّت شمرد و فرمود:
قرآن ریسمان محكم خداوند
و رشته‌ی استوار او
و راه درستى است كه به بهشت می‌انجامد
و از دوزخ رهایى می‌بخشد
.. و از آن جا كه براى زمانى خاص پدید نیامده است،
در گذر روزگاران كهنه نمی‌شود
و به خواندنِ فراوان، برآیند خود را از دست نمی‌دهد،
بلكه حجّت و برهان همه‌ی نسلها است..
باطل را به پس و پیش آن راهى نیست
و فرستاده‌اى از جانب خداى دانا و ستوده است.
(عیون الاخبار2:69)
 

 ***********

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اسماعیل بن مهران از قول امام رضا(ع) گوید:
نزدیكى بسم الله الرحمن الرحیم به اسم اعظم خداوند،
بیش از نزدیكى سیاهى چشم به سفیدى آن است.
(تفسیرعیاشى1:21)
*********** 

سلیمان جعفرى گوید: از امام رضا(ع) پرسیدند:
بزرگترین آیه كتاب خدا كدام است؟
فرمود:
بسم الله الرحمن الرحیم
(تفسیرعیاشى1:21)
 ***********

حسن بن على بن فضّال در باره‌ی بسم الله از امام رضا(ع) پرسید،
امام فرمود:
هنگامی‌ كه كسى می‌گوید: بسم الله،
گویا نشان و علامتى از نشان‌هاى خداوند عزّوجلّ را بر خود می‌نهد
... و آن نشان پرستش و بندگى است.
(التوحید229)
 ***********

 

سوره‌ بقره

 

آیه‌ی 7خَتَمَ الُله عَلى قُلُوبِهِم و عَلى سَمعهم
ابراهیم بن ابى محمود گوید: تفسیر این آیه را پرسیدم كه می‌فرماید:
خداوند بر دلهاى ایشان و بر شنوایى آنان مُهر و ختم نهاده است...
فرمود:
«ختم» آن است كه به كیفر كفر ورزیدن،
بر دل كافران مهر زنند،
همان گونه كه خداوند در جاى دیگر می‌فرماید:
بلكه خدا به سبب كفرشان، بر دلهایشان مهر نهاده و در نتیجه، جز شمارى اندك از ایشان ایمان نمی‌آورند.
(سوره نساء155)
ابراهیم بن محمود ادامه می‌دهد كه از امام پرسیدم:
آیا خداوند بندگانش را مجبور به گناه می‌كند؟
فرمود:
به آنان اختیار عطا می‌كند
و ایشان را مهلت می‌دهد
تا توبه كنند و بازگردند.
پرسیدم: آیا خدا آنان را به كارى وامی‌دارد كه توان آن را ندارند؟
فرمود:
چگونه چنین چیزى ممكن است؟
در حالى كه خود می‌فرماید:
و پروردگار تو بر بندگان ستم نمی‌ورزد...
و ادامه داد:
پدرم موسى بن جعفر(ع) از امام صادق(ع) نقل فرمود كه
هر كس بپندارد خداوند بندگان را به گناه وامی‌دارد
یا آنان را به كارى فراتر از توانشان تكلیف می‌كند،
ذبیحه‌ی او را نخورید،
گواهی‌اش را نپذیرید،
در وراى او نماز مگذارید
و چیزى از زكات به او نپردازید.
(عیون الاخبار1:424)
 

آیه‌ی 15اللهُ یَستهزئُ بِهِم
حسن بن على بن فضّال تفسیر این آیات را از امام رضا(ع) پرسید
خداوند آنان را استهزاء می‌كند... آنان مكر می‌كنند وخدا هم مكر می‌نماید.. سوره آل عمران 54)
آنها با خدا نیرنگ می‌كنند، و خدا نیز با آنان چنین می‌كند.. سوره نساء142)
امام فرمود:
خداوند كسى را ریشخند نمی‌كند،
و اهل فریب و نیرنگ نیست،
بلكه پاداش ریشخندكنندگان و فریبكاران و نیرنگ بازان را می‌دهد.
پروردگار از آن چه ستمكاران می‌گویند منزّه است.
(التوحید163)
 

آیه‌ی 17وَ تَرَكَهم فی ظُلُمات لایُبصِرون
ابراهیم بن ابى محمود گوید: از امام رضا(ع) در باره‌ی تفسیر این آیه پرسیدم كه
 و آنان را در میان تاریكى‌هایى كه نمی‌بینند ترك و رهایشان كرد...
امام فرمود:
خداوند متعال را،
برخلاف بندگان،
به رها كردن و (ترك) وصف نمی‌كنند،
امّا هنگامی‌ كه خداوند بداند
كه آنان از كفر و گمراهى دست نمی‌شویند،
یارى و لطف خود را از آنان برمی‌دارد
و آنان را به اختیار خود می‌نهد.
(عیون الاخبار1:424)
 

آیه‌ی 188وَ لاتَأكُلوا اَموالَكم بَینَكم بالباطِل وَ تُدلُوا بها اِلى الحُكّام
حسن بن على گوید: ابوالاسود نامه‌اى براى امام رضا(ع) نوشت و از ایشان در باره‌ی تفسیر این آیه پرسید كه
 اموالتان را میان خود به ناروا مخورید، و آن را به حكّام مدهید...
من پاسخ حضرت را دیدم كه به خط خود چنین نوشته بود:
مراد از (حكّام) قاضیان هستند...
و در زیر آن افزوده بود:
اگر كسى بداند كه قاضى ستمكار است
و به‌ناحق حكم رانده،
در گرفتن حكمی‌ كه به نفع او صادر كرده است
عذرى ندارد.
(تفسیرعیاشى:85)
 

آیه‌ی 229الطّلاقُ مَرّتان فَاِمساك بِمَعروف اَو تَسریح بِاِحسان
ابوالقاسم فارسى در باره‌ی این آیه از امام رضا(ع) پرسید كه خداوند می‌فرماید:
طلاق دوبار است. پس از آن یا (امساك به معروف) بخوبى نگاه داشتن، یا (تسریح به احسان) بشایستگى آزاد كردن...
امام فرمود:
«امساك به معروف» آن است كه
از آزار و اذیّت زن خوددارى ورزد
و نفقه‌ی او را بپردازد
و «تسریح به احسان» آن است كه
بر پایه‌ی دستور قرآنى
او را طلاق دهد.
(تفسیرعیاشى1:117)
 

آیه‌ی 260وَ اِذ قالَ ابراهیمُ ربّ اَرِنی كیف تُحیی الموتى قال اَوَلَم تُؤمن قال بَلى وَ لكن لِیَطمَئنّ قَلبی
صفوان بن یحیى از امام رضا(ع) پرسید:
 هنگامی‌ كه ابراهیم از خداوند خواست تا به او نشان دهد كه مردگان را چگونه زنده می‌سازد، خدا فرمود: مگر ایمان نیاورده‌اى؟ ابراهیم گفت: چرا، امّا می‌خواهم دلم اطمینان یابد... مگر در دل ابراهیم تردیدى بود؟
امام رضا(ع) فرمود:
هرگز!
او یقین داشت،
امّا از خدا می‌خواست كه
یقینش را فزونى بخشد.
(المحاسن247)
 

 

سوره‌ی آل عمران


 

آیه‌ی 18شَهِدالله انّه لا اِلهَ اِلاّ هو و الملئكة و اُولُواالعِلمِ قائما بالقِسط
مرزبان قمی‌ از امام رضا(ع) در باره‌ی این آیه پرسید:
خدا كه همواره به عدل قیام دارد، گواهى می‌دهد كه جز او معبودى نیست، و فرشتگان و دانشوران نیز همین شهادت را می‌دهند...
فرمود:
مقصود امام است.
(تفسیر عیاشى1:166)
 

آیه‌ی 125هذا یُمدِدكم ربّكم بخمسَة آلاف منَ المَلئكة مسوّمین
اسماعیل بن همّام گوید: امام رضا(ع) در باره‌ی واژه‌ی (مسوّمین) فرمود:
منظور آن دستارها و عمامه‌هایى است
كه پیامبر(ص) بر سر می‌گذاشت
و دو سوى آن را روى سینه و پشت خود می‌انداخت.
(تفسیر عیاشى1:196)
 

آیه‌ی 163هُم درَجات عندَاللهِ
اسماعیل بن همّام گوید: امام رضا(ع) این آیه را یاد كرد كه می‌فرماید:
... ایشان را نزد خداوند درجاتى است...
و فرمود:
درجه،
فاصله‌ی میان زمین و آسمان است.
(تفسیر عیاشى1:205)
 

آیه‌ی 200یا ایّها الّذینَ آمَنُوا اصبِروا و صابِروا و رابِطوا
حسین بن خالد گوید: امام رضا(ع) این سخن خداى متعال را كه می‌فرماید:
اى كسانى كه ایمان آورده اید! صبر كنید و ایستادگى ورزید و مرزها را پاسدارى كنید...
چنین تفسیر فرمود:
در روز رستاخیز،
منادى بانگ برمی‌دارد كه
صابران كجایند؟
... گروهى از مردم برمی‌خیزند.
سپس فریاد می‌زند:
متصبّران كجایند؟
 آن هنگام نیز گروهى دیگر می‌ایستند.
حسین می‌ پرسد: فدایت شوم! اینان كیستند؟
فرمود:
صابران كه بر انجام واجبات شكیبایى می‌كنند
و متصبّران كه از گناهان می‌پرهیزند.
(تفسیر على بن ابراهیم118)
 

 

سوره‌ی نساء


 

آیه‌ی 31اِن تَجتنِبوا كَبائرَ ما تُنهَون عنهُ نُكفّر عنكم سَیّئاتِكم..
عباس بن هلال گوید: امام رضا(ع) این آیه را تفسیر می‌كرد كه
...اگر از گناهان بزرگى كه از آنها نهى شده‌اید دورى گزینید، بدی‌هاى شما را از شما می‌زداییم
و گناهان بزرگ را چنین برشمرد:
بت‌پرستى،
میگسارى،
آدم‌كشى،
آزار دادن پدر و مادر،
اتهام زدن به زنان پاكدامن،
گریز از جنگ،
و خوردن مال یتیم.
( تفسیر عیاشى1:238)
 

آیه‌ی 31اِن تَجتنِبوا كَبائرَ ما تُنهَون عنهُ نُكفّر عنكم سَیّئاتِكم..
محمد بن فُضیل می‌گوید كه امام رضا(ع) در باره‌ی این آیه فرمود:
هر كس از گناهانى كه خدا بدانها وعده‌ی آتش داده است، بپرهیزد،
اگر مؤمن باشد
خدا بدی‌هاى او را از وى می‌زداید.
(ثواب الاعمال158)
 

آیه‌ی 33و لِكُلٍ جَعلنا موالىَ ممّا ترَك الوالِدان و الاقرَبون و الَذین عقدَت اَیمانُكم..
حسن بن محبوب گوید: در نامه‌اى از امام رضا(ع) در باره‌ی این آیه پرسیدم كه می‌فرماید:
و از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان و كسانى كه شما با آنان پیمان بسته اید، بر جاى گذاشته اند، براى هریك وارثانى قرار دادیم.
امام پاسخ داد:
مقصود از آنان
امامان هستند
كه خداوند بر آنان از شما پیمان گرفته است.
(تفسیر عیاشى1:240)
 






نوع مطلب : احادیث فضائل تلاوت قرآن ، امـــــــام رضـــــــــــــــــــا، احادیث در تمام زمینه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 7 آبان 1396
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات