وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها




چرا باید در عزای امام حسین علیه السّلام طبل و دهل زد؟




چرا باید طبل ودُهُل نواخت و سنج و دمّاع و شیپور زد؟

.اطـلاعـیه.

«اطلاع» مشتق از كلمه‌ی «طلع» به معنای روشنی می باشد.

به همین جهت به بالا آمدن خورشید و روشن نمودن شهر، «طلوع» می گویند.

و نیز چهره‌ی نورانی را «طلیعه» می نامند.

به كسانی هم كه آینده‌ی انسان برایشان روشن است، «طالع بین» گویند.

حسین علیه السلام هم می خواست همه را «مطَلع»و روشن سازد.

«اطلاعیه» نیز آن چیزی است كه از موضوعی خبر می دهد و آن ر ا روشن می سازد.

.طـبل و دهـل و دمَـاع و سِـنج و شـیپور و....

ابزارهایی كه در قدیم برای «اطلاع رسانی» در شهر می نواختند، تا توجه ها را جلب و خبر را گفته و مردم را روشن سازند.

. طبل بی عاری .

اما این وسیله های تاریخی در برهه‌ای از زمان نه تنها برای روشنگری و «مطّلع»كردنمردم از حقایق استفاده نشد بلكه در راستای منحرف نمودن و دوركردن مسلمین از حقایق استفاده گردید.

برای اولین بار قبل از كربلا، طبل و دهل ها را برداشته و در شهر صدا زدند: «حسین بن علی علیه السلام از دین خدا خارج شده، خونش مباح و جنگ با او واجب است» .

برای دومین مرتبه در كربلا،هنگام خطبه خواندن حسین علیه السلام برای لشكر دشمن. می خواست مردم را« مطّلع»و روشن سازد لذا نواختند.

و سومین دفعه بعد از كربلا، باز در شهر طبلِ خارجی بودن و بی دینی اسیران را زدند. گمانشان این بود كه اینگونه از خطر «اطلاع رسانی»زینب سلام الله علیها در امان‌اند.

اما چون زینب سلام الله علیها خطبه هایش را شروع كرد، مجبور شدند برای مرتبه چهارم دست به دامان طبل و دهل و دمَاع و شیپور و كف و هورا شوند. اما با یك حركت دست زینب سلام الله علیها نفس ها در سینه حبس شد، و حتی زنگوله شتران از صدا افتاد.

آری، طبل و دهل و سر و صدا باید در خدمت مكتب تبلیغی زینب باشد وگرنه دشمنان بدانند، كه صدایشان به جایی نخواهد رسید.

و اما برای پنجمین بار كه برای رسوا نشدنشان امید به سر و صدای این ابزارها بستند، هنگام سخن گفتن سر مبارك حسین علیه السلام بود..

حال شیعه نیز كه مغز متفكر نبرد نرم و لطیف است، همان طبل و دهل و سنج و دمَاع و شیپور و بوق و بلندگو را برداشته و سر و صدا و شلوغ كاری می كند، تا همه سرشان را از خانه هایشان به نشانه كنجكاوی بیرون كشیده و پیگیر ماجرا شوند، و آن موقع است كه آنچه نگذاشتند حسین علیه السلام و اهل بیتش به مردم برسانند، كم كم به دنیا مخابره می شود.

لذا هنوز یزیدیان قرن ما برای «مطّلع»نشدن مردم، سرو صدا می كنند. فقط طبل و دهل و دماعشان تبدیل شده به دادو هوارهایشان در رسانه ها...

ولی این بار سخنان آنهاست كه در بین سر و صدای طبل و دهلِ دسته های محرم گُم می شود.

حـواسمان بـاشد، تا با هـر کسـی هـمنوا نـشویم

فرقه هایی چون وهابیت كه می بینند با وجود صدای طبل و دهل و سنج و دماع و نواهای غم انگیز بوق و بلندگوها  دیگر گوش كسی بدهكار حرفهایشان نیست، برای از راه برداشتن این مناسك، در نبرد خود با شیعه، شروع به شبهه افكنی می كنند. برای مثال اینكه:« این طبل و دهل ها ابزار غناست و حرام می باشند» كه متأسفانه خیلی از شیعیان بدون آنكه بدانند، این شبهات از كجا آب می‌خورد، به راحتی تكرارشان كرده و ترویج می دهند.

همچنین است شبهه هایی از جمله سر و صدای زیاد این طبل ها و مردم آزاریشان...

بدانیم كه این سر و صداهای حسینی بیشتر از همه سر دشمنان را به درد آورده، لذا:

این زورگویان دنیا با همه رسانه های پیشرفته و ابزار آلات مدرنشان و با تمام قدرت و زورشان در مقابل این ابزارهای سنتی شیعه صف كشیده‌اند. اینجاست كه قدرت این طبل و دهل ها عیان می‌شود.

ولی هنوز عده‌ای نمی خواهند بفهمند.

اگر كسی عروسیش تا نیمه شب محله را شلوغ كند، خیلی متعرض او نمی شوند. آری، باید برای غربت همیشگی حسین علیه السلام جان داد...

چشمان را باید شست و نیك نگریست كه تحمل سردرد خیلی آسانتر از تحمل خواری زندگی در زیر سلطه‌ی ابر قدرتان دنیاست.

ایـن فـرهـنـگ حـسـیـنـی اسـت

«هیهات من الذله»

نـكته ای مُـجزّا راجـع بـه صـدای سـنج

صدای سنج دسته‌های عزا، تداعی كننده‌ی صدای برخورد ضربات شمشیر می‌باشد. شمشیر هم در فرهنگ شیعی سمبلیست از مبارزه علیه باطل است. البته شیعه جنگ‌طلب نیست كه هیچ، نقطه‌ی جیمِ جنگ شیعه به تمام مهربانی‌های عالم فائق است. سربازان شیعیِ جنگ تحمیلی هیچ‌گاه در حین مبارزه و زیر آتش دشمن با رؤیت یك مورچه او را لگد نمی‌كردند، ولی همین سربازان در نبرد با ظالمانی كه به مورچه‌ها هم رحم نمی‌كردند از خون خود گذشتند. چونان شهدای كربلا...

و این صدای سنج، همان صدای شمشیر كربلایی‌هاست كه هیچ‌گاه خاموش نخواهد شد...

چشم دشمنان كور، چراكه همین صداها اینچنین سربازان شیعی ساخته...‌

 


برگرفته از: 

http://aashuraa.blogfa.com/post/25





نوع مطلب : امـــــــام حـســـــــــــــین ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 14 مهر 1397
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic