وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


@@@@@@@@@@@@

«به نام خداوند علیم و حكیم»

جهان آفرینش دارای رموز و معمّاهایی است كه انسان ها باید همیشه در جست و جوی آن باشند و هر یك از شگفتیهای این جهان دارای كلیدهایی است كه قفل این رموز را باز می كنند.

ما انسانها با تلاش و كوشش می توانیم توانایی آن را داشته باشیم که با كمی اندیشه همراه با عمل و با استفاده از شاه كلید اصلی یعنی «قرآن کریم» این كلیدها را از آن خود كنیم و به راز آفرینش دست پیدا كنیم.

زندگی بدون كاوش معنا ندارد و زمانی زندگی معنا پیدا می كند كه در آن رمزی وجود داشته با شد و همچنین فردی باشد كه در جست و جوی یافتن آن رمز باشد.

@@@@@@@@@@@@

قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزالعمال ج1 ص548

مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها



 اسرار حیوانات مسخ شده و اقسام آنها

وَسْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتِی كَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ یَعْدُونَ فِی السَّبْتِ إِذْ تَأْتِیهِمْ حِیتَانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَیَوْمَ لَا یَسْبِتُونَ لَا تَأْتِیهِمْ كَذَٰلِكَ نَبْلُوهُم بِمَا كَانُوا یَفْسُقُونَ (اعراف/163)

از آنان سرگذشت شهری را که در ساحل دریا بود بپرس، هنگامی که اهلش در روز تعطیلیِ شنبه از حکم خدا تجاوز می  کردند؛ به این صورت که روز تعطیلیِ شنبه ماهی هایشان به اراده خدا از اعماق آب به سوی ساحل می  آمدند و به روی آب آشکار می  شدند و غیر شنبه ها نمی  آمدند وآنان بر خلاف حکم خدا در تعطیلی شنبه به صید می  پرداختند؛ این گونه آنان را در برابر نافرمانی و فسقی که همواره داشتند، آزمایش می  کردیم.


*******





 اسرار حیوانات مسخ شده و اقسام آنها


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 239-مطلب شماره 464


حدیث (1)

 پدرم رضى اللَّه عنه از على بن ابراهیم، از پدرش، از اسماعیل بن مهران، از محمّد بن الحسن بن علان نقل كرده كه وى گفت: از حضرت ابا الحسن علیه السّلام در باره حیوانات مسخ شده‏ ها سؤال كردم؟

حضرت فرمودند:


مسخ شدگان از حیوانات دوازده صنف بوده و برایشان اسرارى است :


امّا فیل : این حیوان مسخ شده؛ زیرا در اصل سلطانى بوده كه زنا و لواط میكرده.


خرس : این حیوان نیز از ممسوخ است؛ زیرا در اصل مردى دیّوث[1] بوده.


خرگوش : حیوانى است كه مسخ شده؛ زیرا در اصل زنى بوده كه به شوهرش خیانت مى‏ نمود و از حیض و جنابت غسل نمى‏ كرد.


خفّاش : حیوانى است مسخ شده؛ زیرا خرماهاى مردم را سرقت مى ‏كرد.


و امّا بوزینه‏ ها و خوك ها : اینها طائفه‏ اى از بنى اسرائیل بوده كه در روز شنبه ظلم و ستم كردند.


و امّا جرّى (نوعى ماهى است) و سوسمار : زمانى كه مائده آسمانى براى جناب عیسى علیه السّلام نازل شد گروهى از بنى اسرائیل به آن حضرت ایمان نیاوردند در نتیجه به سرگردانى مبتلا شدند پس برخى در دریا افتاده و بعضى در خشكى ماندند آنها كه در دریا افتادند به صورت جرّى در آمده و آنان كه در خشكى ماندند به شكل سوسمار شدند.


امّا عقرب : در اصل مردى سخن چین بود پس مسخ شد و به این شكل در آمد.


امّا زنبور : در اصل گوشت فروش بود و در وقت فروش از ترازو كم میگذاشت.



حدیث (2)

 على بن احمد بن محمّد رحمة اللَّه علیه، از محمّد بن ابى عبد اللَّه كوفى از

محمّد بن احمد بن اسماعیل علوى، على بن الحسین بن على بن ابى طالب، از على بن جعفر، از برادر بزرگوارش حضرت موسى بن جعفر، از حضرت جعفر بن محمّد علیهم السّلام، حضرت فرمودند:


مسخ ‏شده ‏ها سیزده ‏تا است:


فیل، خرس، خرگوش، كژدم، سوسمار، عنكبوت، كرم سیاه، سگ ماهى، خفّاش، بوزینه، خوك، زهره و سهیل.


محضر مباركش عرض شد: اى فرزند رسول خدا سبب مسخ شدن آنها چه بود؟

حضرت فرمودند:

امّا فیل : مردى ستمگر و لواطه كن بود از رطب و یابس نمى‏ گذشت (یعنى به هر كس دست مى ‏یافت این عمل شنیع را مرتكب مى‏ شد) 


و امّا خرس : مردى بود كه حالت زنانگى در او بود و مردان را به خود دعوت مى ‏كرد.


و امّا خرگوش : زنى بود آلوده كه نه از حیض غسل مى ‏كرد و نه از جنابت و نه از غیر این دو.


و امّا كژدم : مرد هرزه‏ گویى بود كه احدى از او و آزارش در امان نبود.


و امّا سوسمار : مردى بیابانى بود كه با عصاى خویش اموال حاجیان را میدزدید.


و امّا عنكبوت : زنى بود كه به شوهرش خیانت نمود.


و امّا كرم سیاه : مرد سخن چینى بود كه بین دوستان جدایى مى‏ انداخت.


و امّا سگ‏ ماهى : مرد «دیّوثى» بود كه مردان اجنبى را به همسران خود دعوت مى كرد.


و امّا خفّاش : مرد دزدى بود كه از سر درختان خرما، خرماى مردم را میدزدید.


و امّا بوزینه : یهود در روز شنبه خیانت و ستم كردند لذا به بوزینه مسخ شدند.


و امّا خوك ها: جمعى از نصارى از پروردگار درخواست كردند بر ایشان مائده نازل كنند، بعد از نزول مائده در تكذیب پیامبر خود سخت‏ تر شدند.


حدیث (3)

 على بن عبد اللَّه ورّاق رضى اللَّه عنه از سعد بن عبد اللَّه، از عباد بن سلیمان، از محمّد بن سلیمان دیلمى، از حضرت رضا علیه السّلام نقل كرده كه حضرتش فرمودند:


خفّاش (شب پره) : زنى بود كه رقیب خود را سحر كرد لذا حق تعالى او را به صورت خفّاش مسخ نمود و موش یكى از اسباط یهود بود كه مورد غضب خدا واقع شدند و آنها را به صورت موش مسخ فرمود و پشه مردى بود كه انبیاء علیهم السّلام را مسخره مى‏ كرد و ناسزا به ایشان میگفت و با ایشان روترش نموده و در مقابل شان كف مى‏ زد، حق تعالى او را به صورت پشه مسخ فرمود.


 شپش : حیوانى است كه منشأ ایجاد و هستى آن جسد مى‏ باشد و شرح مسخ شدن آن این است كه:

پیامبرى از پیامبران بنى اسرائیل ایستاده بود و نماز مى‏ گذارد در این هنگام نادانى از نادانان بنى اسرائیل جلو آمد و او را به استهزاء گرفت و رو به آن جناب ترش كرد، پس از جایش برنخاست مگر آنكه حق سبحانه و تعالى او را به صورت شپش مسخ فرمود.


 مارمولك : سبطى از اسباط بنى اسرائیل بود كه اولاد انبیاء را سبّ و نفرین كرده و ایشان را مورد بغض و كینه قرار مى‏ دادند، پس حق تعالى آنها را به صورت مارمولك مسخ فرمود.


 عنقاء(پرنده) : از ناحیه غضب خداوند تبارك و تعالى به این صورت در آمد و حق تعالى این مبغوض را مثل عنقاء و به صورت آن مسخ فرمود، پناه مى‏بریم به خدا از غضب و سخط او.


(حدیث 4)

 محمّد بن على ماجیلویه رضى اللَّه عنه از محمّد بن یحیى عطّار، از محمّد بن احمد بن یحیى بن عمران اشعرى از محمّد بن حسین بن ابى الخطّاب، از على بن اسباط از على بن جعفر، از مغیره، از حضرت ابى عبد اللَّه، از پدرش، از جدّش علیهم السّلام، حضرت فرمودند:

مسخ شده از بین انسانها سیزده صنف است به این شرح :

بوزینه، خوك، شب‏پره، سوسمار، خرس، فیل، كرم سیاه، سگ‏ ماهى، كژدم، سهیل، خارپشت، زهره و عنكبوت.

 طائفه ‏اى در شهرى كنار دریا فرود آمده و آن جا مى‏ زیستند، این مردم در روز شنبه مرتكب عصیان و تعدّى شده و ماهى‏ ها را كه از صیدشان در این روز ممنوع بودند شكار مى‏ كردند در نتیجه حق تعالى آنها را به صورت بوزینه مسخ فرمود. 

و امّا خوك ها :  قومى از بنى اسرائیل مورد نفرین حضرت عیسى بن مریم واقع شده در نتیجه حق تعالى ایشان را به هیئت خوك ها مسخ فرمود.

و امّا شب پره : زنى با رقیب خود مى‏ زیست ولى در حقش خیانت و سحر نمود، حق تعالى او را به صورت شب‏پره مسخ فرمود.

و امّا سوسمار: مرد بیابانى بود كه هر كس به او مى‏ گذشت وى رعایتش را نكرده و او را مى‏ كشت از این رو حق تعالى او را به صورت سوسمار 

مسخ فرمود.

و امّا فیل: مردى بود كه با بهائم جمع مى‏شد لذا حق تعالى او را به صورت فیل مسخ فرمود.

و امّا كرم خاكى: مردى بود زناكار كه از هیچ چیز نمى ‏گذشت و رعایت آن را اصلا نمى‏نمود پس حق تعالى او را به صورت كرم خاكى مسخ فرمود.

و امّا سگ‏ ماهى: مردى بود سخن چین، حق تعالى او را به صورت سگ‏ ماهى مسخ نمود.

و امّا كژدم: این حیوان مردى عیب جوى و هرزه زبان بود، خداوند متعال وى را به صورت عقرب مسخ فرمود.

و امّا خرس: در اصل مردى بود كه اموال حاجى ‏ها را مى‏ ربود، خداى تبارك و تعالى او را به صورت خرس مسخ نمود.

و امّا عنكبوت: زنى بود بدخلق و نافرمان نسبت به شوهرش و پشت به او مى‏ نمود حق تبارك و تعالى وى را به صورت عنكبوت مسخ فرمود.

و امّا خارپشت: مردى بد خلق بود كه حق تبارك و تعالى به صورت خارپشت مسخش نمود.

حدیث (5)

 ابو الحسن على بن عبد اللَّه اسوارى از مكّى بن احمد بن سعدویه برذعى از ابو زكریا بن یحیى بن عبید عطّار بدمیاط از قلانسى، از عبد العزیز بن عبد اللَّه اویسى، از على بن جعفر از معتب غلام حضرت جعفر بن محمّد علیهما السّلام از آن حضرت، از پدر گرامش، از جدّ بزرگوارش، از على بن ابى طالب علیهم السّلام نقل كردند كه، حضرت فرمودند:


از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم راجع به مسوخ سؤال نمودند؟

حضرت فرمودند: مسوخ سیزده تا مى ‏باشند به این شرح:

فیل، خرس، خوك، بوزینه، سگ‏ ماهى، تمساح، خفّاش، كرم سیاه، كژدم، عنكبوت، خرگوش، زهره و سهیل.

محضر مباركش عرض شد: اى رسول خدا سبب مسخ شدن ایشان چه بود؟

حضرت فرمودند:

امّا فیل: مردى بود اهل لواط از هیچ موردى نمى ‏گذشت و هیچ تر و خشكى را رها نمى ‏نمود.

و امّا خرس: مردى بود كه مردان را به خود دعوت مى ‏كرد.

و امّا خوك: نصارى از پروردگار تبارك و تعالى درخواست كردند كه برایشان مائده‏اى نازل فرماید و وقتى این مائده نازل شد به جاى ایمان آوردن و متنبّه شدن بر كفر و تكذیبشان افزودند از این رو حق تعالى ایشان را به صورت خوك مسخ نمود.

و امّا بوزینه: طائفه‏ اى بودند كه روز شنبه ستم و ظلم نمودند.

و امّا سگ ماهى: مردى دیّوث بود كه مردان را به اهل و خویشان مؤنّث خود دعوت مى‏ كرد.

و امّا تمساح: مرد بیابانى بود كه با عصایش اموال حجّاج را مى ‏ربود.

و امّا خفّاش: شخصى بود كه از روى درختان خرما، و میوه ‏ها را

سرقت میكرد.

و امّا كرم سیاه: كسى بود كه بین دوستان سخن چینى و نمّامى مى‏ نمود.

 

و امّا كژدم: مردى بود كه با زبانش دیگران را نیش مى‏زد و احدى از زبان او در امان نبود.

و امّا عنكبوت: زنى بود كه همسرش را مسحور نمود.

و امّا خرگوش: زنى بود كه نه از حیض و نه از غیر آن غسل مى‏ كرد.


محمّد بن على بن الحسین مصنّف این كتاب مى‏ گوید:

مردم در باره زهره و سهیل اشتباه كرده و مى‏ گویند: این دو، دو ستاره مسخ شده ‏اند ولى اینطور نیست چه آنكه آن دو، دو موجود زنده دریایى بوده كه به نام این دو ستاره موسوم مى‏ باشند.

چنانچه حمل (برّه) و ثور (گاو) و سرطان (خرچنگ) و اسد (شیر) و عقرب (كژدم) و حوت (ماهى) و جدى (بزغاله) حیواناتى هستند كه نام ستارگان را روى آنها گذارده ‏اند و راجع به آنها كسى مرتكب اشتباه و غلط نشده.

و سرّ آنکه مردم تنها نسبت به این دو (سهیل و زهره) به اشتباه افتاده‏ اند نه غیر آنها، بخاطر آن است كه: مشاهده این دو حیوان ممكن نبوده و نمى ‏توان آنها را شناخت؛ زیرا آنها دو جانورى هستند كه در اقیانوسى زندگى مى‏ كنند كه بر گرد جهان مى ‏چرخد، بطورى كه كشتى بدان نرسیده و تدبیرى در آن كار نمى‏ كند.

نمى‏ توان گفت: خداى عزّوجل گناهكاران را ستاره تابناكى نموده كه در بیابان و دریا وسیله هدایت باشند و تا آسمان و زمین بر پا هستند بمانند. 

این جانورانى كه مسخ شده نامیده شده‏ اند، اسامى آنها مجاز و از باب استعاره (اشاره، مثال) است، و این جانوران کنونی از نسل مسخ شدگان نیستند، افراد عاصی و مجرمانى كه مسخ مى‏ شدند بیشتر از سه روز زنده نبودند و پس از آن مى‏ مردند و از آنها نسل و فرزندى باقى نمی ماند.دلیل اینکه حق تعالى تناول گوشت این حیوانات را حرام كرده؛ بخاطر این است که در آنها مضارّ (دارای ضرر) و فساد است.



ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1)- به مردى گویند كه مردان اجنبى را نزد همسرش ببرد.





نوع مطلب : 07-سوره اعـراف، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، کتاب ارزشمند علل الشرایع، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 23 آبان 1397
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic