وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها


یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا 

وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالا کَثِیرًا وَنِسَاءً... ﴿نساء/1

ای مردم! از [مخالفت با فرمان هایِ] پروردگارتان بپرهیزید، آنکه شما را از یک تن آفرید و جفتش را [نیز] از [جنس] او پدید آورد و از آن دو تن، مردان و زنان بسیاری را پراکنده و منتشر ساخت.


****************


چرا زن ها قصد و توجه شان به مردان است‏؟


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 254-مطلب شماره 478


حدیث (1)

پدرم رحمة اللَّه علیه، از سعد بن عبد اللَّه، از محمّد بن حسین بن ابى الخطّاب، از محمّد بن یحیى خزّاز، از غیاث بن ابى ابراهیم، از امام صادق علیه السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند:

زن از مرد آفریده شده[1] لذا قصد و توجّه زن ها به مردان معطوف است از این رو آنها را در خانه‏ ها حبس و حفظ نمایید ولى مرد چون از زمین خلق شده‏[2] تمام همّت و قصد او به خاك متوجّه مى‏ باشد.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] ( 1)- اشاره است به خلقت حوّاء از جناب آدم علیه السّلام.

[2] ( 2)- اشاره است به آفرینش حضرت آدم علیه السّلام از خاك



****************



مراد از نفس واحده و زوج او كه انسان از آن آفریده 

شده است چیست؟


«تفســـیر المـــــیزان»


از ظاهر سیاق برمى آید كه مراد از (نفس واحده) آدم (علیه السلام) و مراد از (زوجها) حوا باشد كه پدر و مادر نسل انسان است كه ما نیز از آن نسل مى باشیم و بطورى كه از ظاهر قرآن كریم برمى آید همه افراد نوع انسان به این دو تن منتهى مى شوند همچنانكه از آیات زیر همین معنا برمى آید كه : (خلقكم من نفس واحده، ثم جعل منها زوجها).

(یا بنى آدم لا یفتننكم الشیطان كما اخرج ابویكم من الجنّة) و آیه زیر كه حكایت گفتار ابلیس است: (لئن اخرتن الى یوم القیمة لاحتنكنّ ذریتة الاّ قلیلا)

و اما احتمالى كه بعضى از مفسرین در معناى (نفس واحده) و (زوجها) داده اند، ذیلا از نظر خوانندگان مى گذرد كه البته به هیچ وجه درست نیست، آنان گفته اند كه : مراد از (نفس واحده) و (زوج او) در آیه شریفه مطلق ذكور و اناث نسل بشر است كه كل بشر از مجموع پدر و مادر متولد مى شود، در نتیجه معناى آیه چنین مى شود كه مثلا آیه فرموده است كه هر یك نفر از شما نوع بشر از یك پدر و مادر و یا به عبارت دیگر: از دو فرد بشر خلق شده اید بدون اینكه در این معنا فرقى میان شما باشد، بنابه گفته این مفسر آیه شریفه همان را مى خواهد افاده كند كه آیه : (یا ایها النّاس انا خلقناكم من ذكر و انثى و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اكرمكم عند اللّه اتقیكم) آن را افاده مى كند و مى فرماید: هان اى مردم ما شما را از یك نر و یك ماده آفریدیم و شما را تیره تیره و قبیله قبیله نمودیم تا یكدیگر را بشناسید و از میان همه شما آنكه باتقواتر است نزد خدا گرامى تر است و خلاصه مفادش این است كه شما افراد بشر از این جهت كه هر یك متولد از پدرى و مادرى هستید هیچ فرقى ندارید.

و وجه نادرستى این احتمال روشن است براى اینكه : این مفسر غفلت كرده از اینكه بین دو آیه، یعنى آیه سوره حجرات و آیه سوره نسا فرق واضحى است زیرا آیه سوره حجرات در مقام بیان این جهت است كه افراد انسان از نظر (حقیقت انسانیّت) یكسانند و هیچ فرقى در این جهت ندارند كه هر یك آنان از پدرى و مادرى از جنس بشر متولد شده اند پس دیگر جا ندارد یكى بر دیگرى تكبر ورزد و خود را از دیگران بهتر بشمارد مگر به یك ملاك كه آن هم تقوا است.

و اما آیه سوره نسا كه مورد بحث ما است در مقام دیگرى است این آیه مى خواهد بیان كند كه افراد انسان از حیث (حقیقت و جنس) یك واقعیتند و با همه كثرتى كه دارند همه از یك ریشه منشعب شده اند مخصوصا از جمله : (و بثّ منهما رجالا كثیرا و نساء...) این معنا به روشنى استفاده مى شود به طورى كه ملاحظه مى كنید چنین معنائى با این احتمال كه مراد از (نفس واحده) و (زوج او) تمامى نر و ماده هاى بشرى باشد نمى سازد گذشته از این دلیل آن معنا با غرضى كه سوره نسا آن را تعقیب مى كند كه بیانش گذشت سازگارى ندارد.





نوع مطلب : 04-سوره نسـاء، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، علل الشرایع، علل الشرایع(بانوان)، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
شنبه 26 آبان 1397
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic