وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها

وَإِن فَاتَكُمْ شَیْءٌ مِّنْ أَزْوَاجِكُمْ إِلَى الْكُفَّارِ فَعَاقَبْتُمْ فَآتُوا الَّذِینَ ذَهَبَتْ أَزْوَاجُهُم مِّثْلَ مَا أَنفَقُوا  وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی أَنتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ ﴿ممتحنه/11

 اگر برخی از همسران شما با پیوستن به کفار از دست شما رفتند و کافران مهریه مورد مطالبه شما را ندادند و شما غنیمتی یافتید، پس به کسانی که همسرانشان را به خاطر پیوستن به کفار از دست داده اند، معادل مهریه ای که داده اند از غنایم بپردازید، و از خدایی که به او ایمان دارید پروا کنید. 


****************



اسرار احكام مهریه و برخی مسائل ازدواج


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 289--مطلب شماره 484


حدیث (1)

محمّد بن الحسن رضى اللَّه عنه از محمّد بن الحسن الصفّار، از احمد بن محمّد بن عیسى، از حسن بن محبوب، از هشام بن سالم، از حسین بن زراره، از پدرش نقل كرده كه وى گفت: از حضرت ابى جعفر علیه السّلام پرسیدم: اگر مردى با زنى ازدواج كند و تعیین مقدار مهر را موكول به حكم زن نماید چه صورت دارد؟


حضرت فرمودند: به حكم زن از مهریه های آل محمّد تجاوز نكند، مهریه های ایشان دوازده اوقیه و نیم كه معادل پانصد درهم نقره است مى‏ باشد.

عرض كردم: چه مى‏ فرمایید اگر زن با مرد ازدواج نمود و راضى شد هر چه مرد حكم نماید همان ممضى(فوت شده) باشد.


حضرت فرمودند: آنچه مرد حكم كند بر زن نافذ بوده كم باشد یا زیاد.


عرض كردم: چرا حكم زن را بر مرد نافذ قرار ندادید ولى حكم مرد را بر زن ممضى(فوت شده) دانستید؟

حضرت فرمودند: زیرا زن حق ندارد از آنچه رسول خدا سنّت قرار داده و زنان و همسرانش را با آن عقد فرموده تجاوز كند لذا در صورت تجاوز از آن به مهر السنّه برگردانده مى‏شود ولى حكم مرد از این جهت نافذ است كه خود زن امر مهر را به او واگذار كرده و به حكمش راضى گشته لا جرم به آنچه وى حكم كند زن باید قبول كند كم بوده یا زیاد باشد.


حدیث (2)

در خبر دیگر نقل شده كه امام صادق علیه السّلام فرمودند: سرّ این كه مهر بر عهده مرد است نه زن با این كه فعل هر دو یكى مى‏ باشد آن است كه: مرد وقتى نیازش از زن بر طرف شد (مقصود اشباع شدن مرد از زن است در وقتى عمل نزدیكى) از او جدا شده و منتظر بر طرف حاجت زن نمى ‏گردد از این رو مهر بر عهده او است نه بر ذمّه زن.


حدیث (3) 

محمّد بن على (شبامى) ابو الحسین فقیه در مروروذ از ابو حامد احمد بن محمّد بن احمد بن الحسین، از ابو الحسن احمد بن خالد خالدى از محمّد بن احمد بن صالح تمیمى از ابو احمد صالح تمیمى از محمّد بن حاتم عطّار، از حمّاد بن عمرو، از حضرت جعفر بن محمّد، از پدرش، از جدّش، از حضرت على بن ابى طالب علیهم السّلام:


حضرت در حدیث طولانى وصیّت نبى اكرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم را ذكر نموده و مى‏ فرماید رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم اظهار كراهت كردند از این كه مرد با زن در حال حیض هم بستر شود و اگر چنین كرد و فرزندى مبتلا به جذام یا برص متولّد شد كسى غیر از خود را ملامت نكند و نیز ناپسند دانستند كه مرد در حالى كه محتلم شده و غسل نكرده با همسرش نزدیكى كند و اگر مرتكب این عمل شده و فرزندى متولّد گشت كه دیوانه بود غیر از خود كسى دیگرى را سرزنش نكند.


حدیث (4) 

محمّد بن احمد سنانى رحمة اللَّه علیه از محمّد بن ابى عبد اللَّه كوفى، از سهیل بن زیاد آدمى، از عبد العظیم بن عبد اللَّه الحسنى، از حضرت على بن محمّد العسكرى، از پدر بزرگوارش حضرت محمّد بن على، از پدر گرامش حضرت رضا (على بن موسى) از پدرش موسى، از پدرش جعفر از پدرش علیهم السّلام، حضرت فرمودند:


مكروه است كه مرد در شب اوّل و وسط و آخر ماه با همسرش نزدیكى كند و اگر چنین نمود فرزند دیوانه متولّد مى‏ شود، مگر نمى‏ بینى اكثر اوقاتى كه صرع بر مجانین عارض مى ‏شود اوّل و وسط و آخر ماه مى ‏باشد.


و نیز فرمودند: كسى كه ازدواج كرده و قمر در عقرب باشد خوبى نخواهد دید و همچنین فرمودند: كسى كه در آخر ماه و وقت محاق( سه شب آخر ماه قمری که در آن ماه از چشم ناظر زمینی دیده نمی شود) ازدواج كند باید تسلیم سقط شدن فرزند باشد.


حدیث (5) 

محمّد بن ابراهیم ابو العبّاس الطالقانى رحمة اللَّه علیه مى‏ گوید: از ابو سعید الحسن بن على العدوى از یوسف بن یحیى اصفهانى از ابو یعقوب، از ابو على اسماعیل بن حاتم نقل كرده كه وى گفت:


ابو جعفر احمد بن صالح بن سعید مكّى از عمر بن حفص، از اسحاق بن نجیح، از حصین از مجاهد، از ابو سعید خدرى نقل كرده كه وى گفت: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم به على بن ابى طالب علیه السّلام وصیّت نموده و فرمودند:


اى على، وقتى عروس داخل اطاقت شد وقتى كه مى‏ نشینند كفش هایش را در بیاور و پاهایش را بشوى و آب جمع شده را از درب خانه ‏ات تا دورترین موضع خانه‏ات كه حدّ آن است بریز و وقتى چنین نمودى خداوند هفتاد نوع فقر را از خانه‏ات دور و هفتاد نوع بركت به جاى آن داخل منزلت نموده و هفتاد رحمت بر تو نازل كرده كه بالاى سر عروس قرار مى ‏گیرند و از آن جا به هر گوشه ‏اى از خانه‏ات توزیع شده و تا مادامى كه این رحمت‏ ها و بركاتشان در این خانه مى‏ باشند عروس از جنون و جذام و برص در امان است.

سپس پیامبر اكرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: اى على در هفته اوّل ازدواج عروس را از تناول شیرها و سركه و خربزه و سیب ترش بازدار.


على علیه السّلام عرضه داشت: یا رسول اللَّه براى چه او را از تناول این چهار تا بازدارم؟


حضرت فرمودند: در اثر تناول این چهار تا رحم عقیم شده و از پرورش و نشو و نما نمودن فرزند در آن سرد مى‏ شود و یك حصیر و بوریا كه در گوشه ‏اى از خانه افتاده باشد بهتر است از زنى كه عقیم بوده و نازا است.

على علیه السّلام عرضه داشت: یا رسول اللَّه، چطور سركه را از او منع نمایم؟


حضرت فرمودند: زیرا زنى كه سركه خورده اگر حیض شود هرگز بطور كلّى پاك نمى‏ شود و خربزه نیز خون حیض را در شكم زن زیاد نموده و كار ولادت را دشوار مى‏ سازد چنانچه سیب ترش حیض را بند آورده و مورث مرض و بیمارى مى ‏شود.


نبى اكرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: یا على در اوّل و وسط و آخر ماه با همسرت نزدیكى مكن چه آنكه به واسطه هم بستر شدن در این اوقات جنون و جذام و بیمارى فلجى به زن و فرزندش متوجّه مى‏ گردد.


یا على، بعد از ظهر با همسرت نزدیكى مكن زیرا اگر فرزندى بین شما مقدّر شده باشد دو بین مى‏گردد و شیطان از بیمار مزبور در انسان مسرور و خوشحال مى‏ گردد.


یا على، هنگام نزدیكى زیاد سخن مگو زیرا اگر فرزندى متولّد شود از مرض لالى در امان نیست و هنگام نزدیكى به فرج و آلت همسرت نگاه مكن و دیدگانت را بپوشان زیرا نظر به عورت موجب كورى مى‏باشد (یعنى كورى فرزند) یا على با تمایل و شهوت به زن دیگرى با همسرت نزدیكى مكن زیرا بیم آن دارم كه فرزندت مخنّث(1) و زن صفت و بخیل گردد.


یا على، هر گاه در بستر با همسرت بودى و جنب گردیدى قرآن مخوان زیرا خوف دارم كه آتش از آسمان بر شما ببارد و بسوزاند شما را.


یا على، با همسرت نزدیكى مكن مگر آنكه با تو و در بدنت جبّه‏ اى(لباس) و در تن همسرت نیز لباسى باشد و با یك خرقه و پارچه هر دو خود را پاك نكرده و استفاده نكنید چه آنكه شهوت بر شهوت واقع شده و به دنبال آن بین شما عداوت حاكم مى‏گردد و این منجر به جدایى و طلاق خواهد شد.


یا على، در حال ایستاده مجامعت مكن زیرا این فعل درازگوش بوده و اگر فرزندى از شما متولّد گردد در بسترش ادرار كرده همچون درازگوش كه در هر مكانى بول مى‏ كند.


یا على، در شب عید فطر مجامعت مكن زیرا اگر خداوند فرزندى نصیب شما كرده باشد این فرزند بزرگى كه شد خداوند به او فرزندى نمى‏دهد مگر در كبر سن یا على در شب عید قربان با همسرت نزدیك مكن زیرا اگر فرزندى متولّد شود شش یا چهار انگشتى مى ‏باشد.


یا على، زیر درخت میوه‏ دار با همسرت مجامعت مكن زیرا اگر فرزندى به دنیا باید جلّاد و قاتل و كاهن مى‏ گردد.


یا على، مقابل قرص خورشید و شعاع آن مجامعت مكن مگر بین شما و آفتاب ساتر و پرده‏اى باشد زیرا اگر چنین نمودى و فرزندى متولّد شد پیوسته در فقر و فاقه‏ خواهد بود تا از دنیا برود.


یا على، بین اذان و اقامه با همسرت نزدیكى مكن زیرا اگر فرزندى متولّد شد بر ریختن خون مردم حریص مى‏ باشد.


یا على، هر گاه همسرت حامله و باردار بود بدون وضوء با او جماع مكن زیرا اگر فرزند متولّد شود كورباطن و بخیل و ممسك مى ‏گردد.


یا على، در نیمه شعبان با همسرت وقاع مكن زیرا اگر فرزند متولّد شود زشت و بد مو و بد صورت خواهد بود.


یا على، در آخر درجه و آخرین اوقات ماه شعبان (یعنى هنگامى كه دو روز از آن باقى مانده) با همسرت مجامعت مكن زیرا اگر فرزندى متولد شود احمق و كم فهم مى‏گردد.


یا على، با همسرت به عشق خواهرش مجامعت مكن زیرا اگر فرزندى متولّد شود عشّار (گمركچى) یا مددكار ظالم شده و گروهى از مردم به دستش هلاك مى‏ گردند.


یا على، روى سقف ساختمان با همسرت مجامعت مكن زیرا اگر فرزندى متولّد شود منافق و مخاصم و مبدع مى‏ گردد.

یا على، وقتى به سفر رفتى در آن شب با همسرت هم بستر مشو زیرا اگر فرزندى متولّد شود مالش را در راه باطل و غیر حق صرف مى‏كند و رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم این آیه را قرائت فرمود:

إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ كانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِینِ‏ (تبذیركنندگان هم بستگان و یاوران شیاطین هستند)!! 


یا على، هر گاه به سفرى كه سه شبانه روز مى ‏باشد رفتى با همسرت مجامعت مكن زیرا اگر فرزندى متولّد شود مددكار ظالمى كه به تو ستم مى‏ كند مى‏ گردد.


یا على، بر تو باد كه شب دوشنبه مبادرت به جماع نمایى زیرا فرزندى كه متولّد مى‏شود حافظ قرآن بوده و به آنچه حق عزّ و جل تقسیم كرده خشنود و راضى مى ‏باشد.


یا على، اگر با اهل خود در شب سه شنبه هم بستر شوى و فرزندى متولّد شود به وحدانیت حق تعالى و رسالت محمّد مصطفى شهادت داده و به فیض شهادت نائل خواهد گشت، حق عزّوجل او را در آخرت با مشركین عذاب نمى‏ كند دهانش خوشبو و قلبش مهربان و سخاوتمند و زبانش از غیبت و دروغ و بهتان منزّه مى‏ باشد.


یا على، اگر در شب پنجشنبه با همسرت نزدیكى نمودى و خدا فرزندى به شما عنایت فرمود فرمانروایى از فرمانروایان یا عالمى از علماء خواهد شد و اگر در روز پنجشنبه هنگام زوال آفتاب مواقعه نمودى و فرزندى متولّد شد تا زمانى كه این فرزند پیر شود شیطان نزدیكش نرفته و شخصى بافهم بوده و سلامت در دین و دنیا را خداوند نصیبش مى‏ فرماید و اگر شب جمعه مجامعت نمودى و فرزندى متولّد شد خطیب و سخنور مى‏ گردد و اگر روز جمعه بعد از عصر مواقعه نمودى و فرزندى متولّد گردید معروف و مشهور مى ‏شود. و اگر در شب جمعه بعد از عشاء مجامعت نمودى امید مى‏رود كه فرزند بدلى از ابدال گردد.


یا على، در اوّل ساعت از شب با اهل خود مجامعت مكن زیرا اگر فرزندى به دنیا بیاید ساحر گشته و دنیا را بر آخرت بر مى‏ گزیند.


یا على، این وصایا و سفارشات را از من حفظ نما همان طورى كه من از جبرئیل علیه السّلام حفظ نمودم.


حدیث (6)

 محمّد بن الحسن رحمة اللَّه علیه، از محمّد بن الحسن الصفّار، از ابراهیم بن هاشم، از صالح بن سعید(2) و غیرش از اصحاب یونس، از یونس، از اصحابش از حضرت ابى جعفر و ابى عبد اللَّه علیهما السّلام، راوى مى‏ گوید: محضر مبارك امام علیه السّلام عرض كردم مردى همسرش به كفّار ملحق شده و حق تعالى در كتابش مى ‏فرماید:


وَإِن فَاتَكُمْ شَیْءٌ مِّنْ أَزْوَاجِكُمْ إِلَى الْكُفَّارِ فَعَاقَبْتُمْ فَآتُوا الَّذِینَ ذَهَبَتْ أَزْوَاجُهُم مِّثْلَ مَا أَنفَقُوا  وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی أَنتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ ﴿ممتحنه/11

 اگر برخی از همسران شما با پیوستن به کفار از دست شما رفتند و کافران مهریه مورد مطالبه شما را ندادند و شما غنیمتی یافتید، پس به کسانی که همسرانشان را به خاطر پیوستن به کفار از دست داده اند، معادل مهریه ای که داده اند از غنایم بپردازید، و از خدایی که به او ایمان دارید پروا کنید. 



معناى عقوبت در اینجا چیست؟


حضرت فرمودند: مردى كه همسرش رفته و به كفّار ملحق شده او را عقوبت كند یعنى همسرى دیگر اختیار كند و وقتى ازدواج نمود بر امام واجب است كه مهریه زنى را كه رفته است به مرد بپردازد.

پرسیدم: پس چگونه است كه مؤمنین مهر را به همسر آن زن ردّ نموده با این كه ایشان هیچ عملى كه موجب رفتن آن زن به بلاد اهل كفر باشد مرتكب نشده ‏اند و نیز چگونه است كه مؤمنین از غنائمى كه به دستشان رسیده نفقه ‏اى را كه شوهر بر آن زن خرج كرده به وى مى‏ دهند؟


حضرت فرمودند: امام مسلمین بر شوهر زن مزبور مهریّه و نفقات خرج شده را ردّ مى‏ كند اعم از آنكه مسلمانان غنیمتى از كفّار به دست آورده یا به دست نیاورده باشند زیرا بر امام واجب است كه از آنچه در دست دارد حاجت این مرد را ترمیم و جبران كند و هنگامى كه غنائم را تقسیم مى‏ كنند امام علیه السّلام به كسانى كه پیش از قسمت از طرفش نائب بودند از غنیمت داده و رفع نیازشان را مى ‏نمایند و اگر بعد از آن چیزى از غنائم باقى ماند بین مؤمنین تقسیم نموده و در صورتى كه باقى نماند دیگر آنها نصیبى ندارند(3)


حدیث (7)

 پدرم رحمة اللَّه علیه از سعد بن عبد اللَّه، از احمد و عبد اللَّه فرزندان محمّد بن عیسى، از حسن بن محبوب، از جمیل، از ابى عبیده، وى مى‏ گوید: از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام پرسیدم:

مردى با دخترى باكره یا زنى ثیّب ازدواج مى‏ كند سپس بر آن مرد و زن و بین شان ستر و حاجبى فاصله شده یا درب به روى آنها بسته مى‏شود (مقصود آن است كه بینشان بغض و كینه واقع شده و از هم منزجر مى‏ گردند) در نتیجه مرد زن را طلاق مى‏دهد، زن مى‏ گوید مرد با من تماس پیدا نكرده و مرد نیز مدّعى است كه با زن نزدیكى نكرده حكم چیست؟


حضرت فرمودند: آن دو را نباید تصدیق كرد زیرا زن مدّعى است كه مدخول بها نیست تا تكلیف نگه داشتن عدّه در عهده ‏اش نیاید و مرد نیز مدّعى است با او نزدیكى نكرده تا تمام مهر در ذمّه ‏اش نیاید.


حدیث (8) 

پدرم رحمة اللَّه علیه از احمد بن ادریس از محمّد بن احمد، از ابراهیم بن هاشم، از حسین بن الحسن القزوینى، از سلیمان بن جعفر بصرى، از عبد اللَّه بن الحسین بن زید بن على بن ابى طالب از پدرش، از حضرت جعفر بن محمّد، از پدرش، از آباء گرامش علیهم السّلام، حضرت فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند:


هر گاه مرد و زن مجامعت مى ‏نمایند همچون دو درازگوش عریان نشوند زیرا در اینصورت فرشتگان از بین ایشان مى ‏روند.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1)- مقصود از« مخنّث» مردى است كه تمایل به مفعول واقع شدن دارد همچون زنان لذا كلمه« مونّثا» در متن روایت عطف تفسیر است براى آن.

(2)- صالح بن سعید، از ابو سعید قماط، مرحوم ممقانى در رجال فرموده كه وى حسن است.

(3)- از احكام زنان مهاجر آن است كه: اگر زنى از كفّار به مسلمین ملحق شد ابتداء او را امتحان نموده و سوگندش مى‏دهند كه بغض شوهر او را به هجرت وادار نكرده چنانچه عشق و علاقه به مرد مسلمانى او را به دار الاسلام نكشانده بلكه صرفا به خاطر اسلام پناهنده به مسلمین شده است و پس از خوردن چنین سوگندى امام مسلمین مهریّه‏اش را به شوهرش كه در دار الكفر مانده مى‏پردازد، حال اگر زنى از مسلمین به كفّار ملحق شد حكم آن است كه بر امام علیه السّلام واجب است مهریّه و هزینه‏هایى را كه شوهرش متحمّل شده را به شوهر بپردازد اعم از آنكه غنائمى از كفّار به دست آمده یا به دست نیامده است و مدرك این حكم آیه شریفه‏\i« وَ إِنْ فاتَكُمْ شَیْ‏ءٌ مِنْ أَزْواجِكُمْ ...»\E است و سبب نزول آن این بود كه عمر بن خطاب شوهر قاطبه دختر ابى امیّه بود و وقتى عمر از بلاد شرك هجرت نمود و به دار الاسلام ملحق شد همسرش از مهاجرت با او كراهت داشت و نیامده و معاویه با او ازدواج كرد، حق تعالى رسولش را امر فرموده كه مهریّه او را به عمر بدهند.





نوع مطلب : 60-سوره ممتحنه، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، خـــــــــانواده قــــــــــرآنی، علل الشرایع، علل الشرایع(بانوان)، احادیث در تمام زمینه ها، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 27 آبان 1397
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic