وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها


اسرار مكروه بودن قرض‏


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 312-مطلب شماره 494


حدیث (1)

امام باقر علیه السلام فرمودند که رسول خدا فرمودند:

از قرض گرفتن و پیدا شدن دیْن اجتناب كنید زیرا موجب حزن و غم در شب و ذلّت و خوارى در روز مى‏ شود.


حدیث (2)

حضرت على علیه السلام فرمودند:

از قرض كردن دورى كنید زیرا موجب ذلّت در روز و حزن در شب و پرداختن آن در دنیا و آخرت مى ‏باشد.


حدیث (3)

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مى‏ فرمودند:

پناه به خدا مى ‏برم از كفر و قرض.

محضر مباركشان عرض شد: آیا قرض را معادل و در عرض كفر قرار مى‏دهید؟

فرمودند: آرى.


حدیث (4)

از امام صادق علیه السّلام نقل كرده اند كه آن جناب فرمودند:

 هر گناهى را كشته شدن در راه خدا جبران مى‏كند مگر قرض كه هیچ جابر و كفّاره ‏اى ندارد مگر آنكه بدهكار آن را پرداخته یا رفیقش از جانب او پرداخت كند و یا صاحب قرض وى را ببخشد.


حدیث (5)

نبى اكرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: 

تا مادامى كه مؤمن قرض دارد نفسش گرفتار و ناراحت است.


حدیث (6)

 از ائمه معصومین علیهم السّلام نقل كرده اند كه فرمودند:

روز قیامت بدهكار را در حالى كه از همّ و حزن شكایت مى‏ كند مى ‏آورند، در صورتى كه اعمال حسنه داشته باشد آنها را براى طلبكارش منظور مى ‏كنند و اگر افعال و اعمال نیك نداشته باشد سیّئات و قبایح طلبكار را براى وى حساب مى‏ نمایند.

در زمان رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مردى كه در عهده ‏اش دو دینار قرض بود از دنیا رفت به‏ رسول گرامى صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم خبر دادند، آن جناب از خواندن نماز بر او امتناع فرمودند.

سپس امام علیه السّلام فرمودند: البته این عمل از رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله به خاطر این بود كه مردم برگرفتن قرض جرات پیدا نكنند نه این كه واقعا دیْن و قرض حرام باشد چه آنكه رسول اكرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلم از دنیا رفتند و در عهده‏ اش قرض بوده و همچنین على علیه السّلام در حالى كه قرض ‏دار بودند شهید شدند چنانچه امام حسن مجتبى علیه السّلام با داشتن دین از دنیا رحلت نمودند و بالاخره حضرت سیّد الشّهداء وقتى شهید شدند در عهده‏اشان قرض بود.


حدیث (7)

مردی خدمت امام صادق علیه السّلام رسید و عرضه داشت : فدایت شوم، من مردى هستم كه مى‏ خواهم ملازم مكّه شده و آن جا بمانم و در عهده ‏ام دینى مى ‏باشد كه صاحبش شخصى است از فرقه مرجئه چه مى‏ فرمایید.

حضرت فرمودند:

نزد دهنده قرض برو و صبر و تأمّل كن تا دیْن او را پرداخته آنگاه بدون این كه در عهده‏ ات قرض باشد خدا را ملاقات كنى چه آنكه مؤمن خیانت نمى ‏كند.


حدیث (8)

مردى محضر امام صادق علیه السّلام رسید و ادّعاء مى‏ كرد كه در عهده معلى بن خنیس[1] دین دارد، وى مى‏ گفت: معلى بن خنیس حقّ مرا برده و تلف كرده است. امام علیه السّلام فرمودند: حقّ تو را كسى تلف كرده كه معلّى بن خنیس را كه كشته است پس از آن حضرت به ولید فرمودند: پیش این مرد مدّعى برو و حقّش را اداء كن چون دوست دارم معلّى بن خنیس را خنك كنم اگر چه خنك مى ‏باشد.


حدیث (9)

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند:

دردى نیست مگر درد چشم و رنج و تعبى نیست مگر تعب و رنج قرض.

و همچنین رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند:

قرض و دین علامت خداى تعالى در زمین است و وقتى خدا بخواهد بنده ‏اى را ذلیل كند آن را در گردنش قرار مى‏ دهد.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1)- معلى بن خنیس المدنى، وى آزاد كرده حضرت امام صادق علیه السّلام بوده و در باره وى اختلاف است برخى او را ضعیف و گروهى او را ثقه و ممدوح مى‏دانند و از عباراتى كه دلالت بر وثاقت و مدح او دارد كلام كشتى است كه مى‏فرماید: وقتى خبر قتل معلى بن خنیس را به امام صادق علیه السّلام دادند حضرت فرمودند: به خدا سوگند او داخل بهشت شد و نیز منقول است كه وقتى داود بن على او را كشت حضرت با حالتى غضبناك بر او وارد شده در حالى كه اسماعیل فرزندشان به دنبال آن حضرت بود، فرمود: اى داود غلام مرا كشتى، او گفت من نكشتم و شرطه من او را كشت، حضرت فرمود: با اذن تو بود یا بدون اذن، گفت: بدون اذن من بود حضرت به اسماعیل فرمود:

سزایش را بده، اسماعیل با شمشیر برهنه به سراغ شرطه رفت و او را كشت.






نوع مطلب : علل الشرایع، احادیث در تمام زمینه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 28 آبان 1397
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic