وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها


مقصود از گرگ حضرت یوسف چیست؟

(تـدبّـر قـرآنـی)




در تفسیر منهج الصادقین در در ذیل آیات 17 و 18 از سوره مبارکه یوسف:

قالُوا یا أَبانا إِنَّا ذَهَبْنا نَسْتَبِقُ وَ تَرَكْنا یُوسُفَ عِنْدَ مَتاعِنا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ وَ ما أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنا وَ لَوْ كُنَّا صادِقینَ، وَ جاؤُ عَلى‏ قَمیصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمیلٌ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ عَلى‏ ما تَصِفُونَ (یوسف/17)

 گفتند: «اى پدر! ما رفتیم و مشغول مسابقه شدیم، و یوسف را نزد اثاث خود گذاردیم و گرگ او را خورد! تو هرگز سخن ما را باور نخواهى كرد، هر چند راستگو باشیم! و پیراهن او را با خونى دروغین(آغشته ساخته، نزد پدر) آوردند گفت: «هوسهاى نفسانى شما این كار را برایتان آراسته! من صبر جمیل(و شكیبایى خالى از ناسپاسى) خواهم داشت و در برابر آنچه مى‌گویید، از خداوند یارى مى‌طلبم


بر اساس روایات معتبر و آیات قرآن، انبیا، با اذن خداوند، زبان حیوانات و پرندگان را می فهمیدند.(1) حضرت یعقوب نیز یكی از پیامبران الهی بود. بنابراین وقوع ابن مسئله محال نیست اما پس از رسیدن خبر برادران یوسف، قرائن و شواهدی بود كه یعقوب را از سخن گفتن با گرگ بی نیاز می كرد.
برادران یوسف شبانگاه با چشم گریان نزد پدر باز گشتند، گفتند قصّه این است كه ما در صحرا برای مسابقه رفتیم و یوسف را بر سر متاع خود گذاردیم وقتی بازگشتیم یوسف را گرگ طعمه خود كرده بود. و هر چند بار ما راست بگوئیم تو باور نخواهی كرد.(2)
پسران یعقوب می دانستند كه پدر دروغ آنها را باور نمی كند، لذا برای تحریك احساس پدر گفتند اگر چه گفتار ما برای تو باور كردنی نیست.
پیراهن یوسف را به خون آغشته ساختند، در حالی كه پیراهن سالم بود، و موجب افشای دروغ آنان شد. چون گرگ اگر یوسف را می درید پیراهن را نیز تكه پاره می كرد. لذا یعقوب گفت: بلكه این دروغ و فریب شیطانی در نظر شما بسیار زیبا می نماید. لذا در این مصیبت صبر جمیل می كنم پس خداست كه مرا یاری تواند كرد.(3)
از سیاق آیه فهمیده می شود كه بیان یعقوب بل سولت لكم انفسكم امرا خود تكذیب دعوی آنان و هم بیان این جهت است كه من به خوبی می دانم فقدان یوسف مستند به این گفته های شما و دریدن نیست، بلكه به مكر و خدعه ایست كه شما به كار برده اید.
ابو حمزه ثمالی از امام سجاد ـ علیه السلام ـ نقل می كند: حضرت فرمود: یعقوب پیامبر بود و یوسف هم پیامبر بود و به خوبی می دانستند كه گوشت پیامبر بر گرگ حرام است.(4)
از اینروی نیازی به سئوال نبود.
آنچه كه از ظاهر آیات فهمیده می شود این است كه یعقوب به خوبی می دانست كه گرگ یوسف را ندریده و لذا به هر نحو ممكن سعی می كرد كه برادران یوسف به گناه خود اعتراف كنند. چون انبیاء و اولیاء الهی (ائمه) زبان حیوانات را می فهمند، از اینرو سخن گفتن یعقوب با گرگ محال نیست كه برای رسوا كردن و نمایاندن دروغ برادران امكان پذیر بود تا آنان هدایت شوند. و گرنه از حقیقت مطلع بود و به همین جهت بود كه به یوسف گفت خوابت را به برادران بازگو نكن.
محمد بن جریر طبری (شیعی) با سند خود از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل می كند كه: وقتی كه برادران یوسف وی را در چاه انداختند گریان برگشتند و گفتند: یوسف را گرگ دریده، یعقوب حرف آنها را باور نكرد. و آنها به صحرا برگشتند و گرگی را گرفته پیش یعقوب آوردند. یعقوب ـ علیه السلام ـ با گرگ سخن گفت: كه آیا پسرم را تو خوردی؟ گرگ گفت: ای پیامبر خدا، قسم به خدا من گوشت هیچ انسانی را تا به حال نخورده ام و همانا تو خود می دانی كه گوشت پیامبران و اولادشان بر وحشی ها حرام است.(5) البته در این روایت كه گرگ گفته، بلكه برادران یوسف او را دریده اند و بعد از آن گرگ وحشی شده است اشاره ای نشده است.
این روایت فقط دركتاب نوادر المعجزات طبری آمده است و در دیگر روایت هایی كه از پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و یا ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ مخصوصا روایت ابو حمزه ثمالی از امام سجاد ـ علیه السلام ـ كه به طور مفصل داستان یوسف را بیان كرده است به مكالمه یعقوب با گرگ اشاره ای نشده است. پس این خبر، چندان قابل اعتنا نیست
.

پاورقی :

 1.یوسف : 13.
2. یوسف : 16 ـ 17.
3. یوسف : 18.
4. طباطبائی، تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی، سید محمد باقر، تهران، انتشارات محمدی، 1363ش، ج21، ص181.
5. طبری (شیعی)، محمد بن جریر، نوادر المعجزات، قم، موسسه الهادی، 1410ق، ص63
.



برگرفته شده از سایت : رهروان ولایت

https://www.welayatnet.com/fa/news/53553






نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، پیــــامبـــــــــران الــــــهی، 12-سوره یـوسف، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 7 آذر 1397





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات