وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


@@@@@@@@@@@@

«به نام خداوند علیم و حكیم»

جهان آفرینش دارای رموز و معمّاهایی است كه انسان ها باید همیشه در جست و جوی آن باشند و هر یك از شگفتیهای این جهان دارای كلیدهایی است كه قفل این رموز را باز می كنند.

ما انسانها با تلاش و كوشش می توانیم توانایی آن را داشته باشیم که با كمی اندیشه همراه با عمل و با استفاده از شاه كلید اصلی یعنی «قرآن کریم» این كلیدها را از آن خود كنیم و به راز آفرینش دست پیدا كنیم.

زندگی بدون كاوش معنا ندارد و زمانی زندگی معنا پیدا می كند كه در آن رمزی وجود داشته با شد و همچنین فردی باشد كه در جست و جوی یافتن آن رمز باشد.

@@@@@@@@@@@@

قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزالعمال ج1 ص548

مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها

درباره عالم «ذر» و پیمان «الست» چه میدانید؟

در مورد آیه "أَلست بربّكم قالوا بلی‌" توضیح دهید؟

 آیا در جواب كسی می‌تواند بگوید كه من چنین مطلبی را به یاد ندارم‌؟

پاسخ:

قرآن كریم می‌فرماید:

"وإِذ أَخذ ربّك من بنی‌ءَادم من ظهورهم ذریّتهم و أَشهدهم علی أَنفسهم أَلست بربّكم قالوا بلی شهدنا أَن تقولوا یوم القیمَه إنّا كنّا عن هَذا غَفلین‌، أو تقولوا إِنّما أَشرك ءَاباؤُنا من قبل و كنّا ذریه من بعدهم أفتهلكنا بما فعل المبطلون‌"

(اعراف‌، 172 و 173)

 و هنگامی‌كه پروردگارت از پشت‌های آدمی زادگان‌، فرزندانشان را گرفت و ایشان را بر خودشان شاهد قرار داد، آیا من پروردگار شما نیستم‌؟ گفتند: چرا، شهادت دادیم (و خدا این كار را انجام داد) تا روز قیامت نگویید ما از این مطلب غافل بودیم‌، یا نگویید كه پدران ما قبلاً شرك ورزیدند و ما نسلی بعد از ایشان (و دنباله رو آنان‌) بودیم پس آیا ما را به واسطه كارهای باطل گرایان‌، تباه می‌سازی‌؟

آیه فوق‌، بیانگر توحید فطری است و از پیمان نخستین و عالمی به نام "عالم ذر" حكایت دارد.  هر چند در مورد تفسیر آیه مذكور و چگونگی "عالم ذر" میان مفسران اختلافات فراوان وجود دارد؛ چنانكه در مضمون روایات نیز ـ هر چند تعداد آنها زیاد است ـ تفاوت‌های فراوان مشاهده می‌شود؛ امّا در مجموع‌، نكته قابل اثبات‌، وجود عالم و نشئه‌ای مقدم بر این نشئه است كه انسان در آن عالم‌، به خدای یگانه نوعی معرفت پیدا كرده‌است‌؛ آن‌جا كه می‌فرماید: "ألست بربّكم‌" و انسان‌ها پاسخ داده‌اند: "بلی شهدنا". این گفتگو، به گونه‌ای رخ داده كه جای عذر و ادعای خطای در تطبیق باقی نمانده است‌.

به نظر می‌رسد چنین رویارویی و مكالمه حضوری و عذر براندازی كه خطای در تطبیق را هم نفی می‌كند، جز با علم حضوری و شهود قلبی حاصل نمی‌شود و مؤید آن‌، روایات زیادی مشتمل بر تعبیرات "رؤیت‌" و "معاینه‌" است‌؛ 


چنانكه امام باقر علیه السّلام فرمودند :

 "فعرّفهم و أراهم نفسه و لولا ذلك لم‌یعرف أحد ربّه‌"

پس شناخته شدند به خودشان و ارائه شدبه آنها نفس شان،

 و اگر این نبود، احدی پروردگارش را نمی شناخت.

(كافی‌، ج 2، ص 13)


 و باز از حضرت نقل شده كه فرمود: "ولولا ذلك لم‌یدر أحد من خالقه ورازقه‌"؛

و اگر این نبود، احدی خالق و رازقش را درک نمی کرد.

(تفسیر المیزان‌، ج 8، 345 ـ نگاه كنید به تفسیر نمونه‌، ج 7، ص 3 ـ 10) 


بنابراین‌، انسان قبل از آمدن به این دنیا، در "عالم ذر" بوده‌است‌؛ البته تعبیر "قبل‌" و "بعدی‌" به مفهوم زمانی آن نیست‌.


(برای توضیح بیشتر به تفسیر المیزان‌، ج 8، ص 323 ـ 326 مراجعه كنید (

آن جهان‌، عالم "ملكوت‌" است ؛ نه عالم "مادی‌" محسوس بلكه حضور و شهود در آن راه دارد. انسان‌ها در آن‌جا به صورت نور نبوده‌اند، بلكه انسان دنیوی با جمیع احوال وجودی خود در عالم ذر حاضر شده‌اند ؛ البته با چهره ملكوتی خودشان این عالم از جهت رتبی قبل از عالم دنیا و وجود انسان در آن بوده است‌

از طرف دیگر خاطره‌هایی كه گاهی در ذهن انسان خطور می‌كند ؛ به "عالم ذَر" ربطی ندارد؛ بلكه بشر در قیامت‌، اشهاد و خطاب خدا و اعتراف خود را به عین می‌بیند و درك می‌كند، هرچند در دنیا از آن و از ما سوای آن غافل بود، در روز قیامت كه سباط برچیده می‌شود و شواغلی كه انسان را از اشهاد و خطاب خدا و اعتراف درونی خود غافل می‌ساخت‌، از بین می‌رود و پرده‌هایی كه میانه بشر و پروردگار مثل حائل بوده‌، برچیده می‌شود، بشر به خود می‌آید و دوباره این حقایق را به مشاهده و معاینه درك می‌كند و آن‌چه در "عالم ذر" میان او و پروردگارش گذشته بود، به یاد می‌آورد.

(ر.ك‌: تفسیرالمیزان‌، ،ج 3، ص 54 ؛ ج 8، ص 158 (


علت بعثت انبیاء


امام علی(علیه السلام) در مورد علت بعث انبیاء می فرمایند:

 "زمانی كه بیشتر خلق خدا آن پیمانی را كه پروردگار با آن ها بسته بود عوض كردند و از آن تخلف نمودند، و به حق خدا جاهل شدند و ... پس خدا میان مردم پیامبرانی فرستاد"

نهج البلاغه فیض الاسلام، ص24، خطبة 1

حضرت در این سخن تصریح كرده اند كه خداوند با بشر عهد و پیمانی بسته است.





نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، سخنــرانی های کوتـاه قــــرآنی، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 10 اسفند 1397
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic