وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها


 تفسیر کامل سوره کوثر-قسمت دوم


کوثر چیست؟

از آیه آخر سوره، یعنی «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» استفاده می شود که مراد از کوثر چیزی ضد ابتر است و از آنجا که عرب به افراد بی عقبه و بی نسل که فرزند پسر ندارند و با مردن، آثارشان محو می شود، ابتر می گوید، بهترین مصداق برای کوثر، ذریّه پیامبر است که امامان معصوم از نسل فاطمه می باشند.

البتّه کوثر، معنایی عام دارد و شامل هر خیر کثیر می شود.

* اگر مراد از کوثر، علم باشد، همان چیزی است که پیامبر مأمور به خواستنش بود. «قُلْ رَبِّ زِدْنِی عِلْماً»

-اگر مراد از کوثر اخلاق نیک باشد،پیامبر دارای خلق عظیم بود. «إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ»[28]

-اگر مراد از کوثر عبادت باشد،حضرتش به قدری عبادت می کرد که آیه نازل شد:ما قرآن را نفرستادیم تا این گونه خود را به مشقّت اندازی. «ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقی»[29]

-اگر مراد از کوثر نسل کثیر باشد که امروزه بیشترین نسل از اوست.

-اگر مراد از کوثر امّت کثیر باشد، طبق وعده الهی اسلام بر تمام جهان غالب خواهد شد.

«لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ»[30]

-اگر مراد از کوثر شفاعت باشد، خداوند تا جایی که پیامبر راضی شود از امّت او می بخشد. «وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضی»[31]

* هر کثیری کوثر نیست. قرآن می فرماید : اموال و اولاد مخالفان، شما را به تعجب واندارد، زیرا که خداوند اراده کرده آنان را در دنیا از طریق همان اموال و اولاد عذاب کند. «فَلا تُعْجِبْکَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما یُرِیدُ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ بِها فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا»[32]

*در قرآن سوره ای به نام کوثر داریم و سوره ای به نام تکاثر.

امّا کوثر ارزش است و تکاثر ضدّارزش، زیرا اولی عطیّه الهی است که دنباله اش ذکر خداست:«أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ» و دومی یک رقابت منفی که دنباله اش غفلت از خداست. «أَلْهکُمُ التَّکاثُرُ»

*کوثر ما را به مسجد می برد برای نماز : «فَصَلِّ لِرَبِّکَ» و تکاثر ما را به گورستان می برد برای سرشماری مردگان. «حَتّی زُرْتُمُ الْمَقابِرَ»

*در عطای کوثر بشارت است : «إِنّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» و در تکاثر تهدیدهای پی در پی.

«کَلاّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ ثُمَّ کَلاّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ»

*کوثر، عامل رابطه با خالق است : «أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ» و تکاثر، وسیله ای برای سرگرمی با مخلوق. «أَلْهکُمُ التَّکاثُرُ»

*کوثر که بزرگ ترین هدیه الهی است در کوچک ترین سوره قرآن مطرح شده است.

هدیه اشرف معبود به اشرف مخلوق چیزی جز کوثر نمی تواند باشد. «إِنّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ»

*در ماجرای فتح مکّه که مشرکان دسته دسته و فوج فوج به اسلام وارد می شدند، خداوند تنها دستور تسبیح می دهد : «رَأَیْتَ النّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللّهِ أَفْواجاً فَسَبِّحْ» ولی برای عطا کردن کوثر می فرماید : «فَصَلِّ لِرَبِّکَ» نماز بگزار.

گویا اهمیّت کوثر از اسلام آوردن مشرکان بیش تر است.

* عطای استثنایی در سوره استثنایی با الفاظ استثنایی:

عطا بی نظیر است، چون کوثر است؛ سوره بی نظیر است، چون کوچک ترین سوره قرآن است و الفاظ بی نظیرند، چون کلمات«اعطینا»، «الْکَوْثَرَ» ،«صلِ»، «انْحَرْ» ، «شانِئَکَ» ، «ابتر» تنها در این سوره به کار رفته و در هیچ کجای قرآن شبیه ندارد.

* هر زخم زبان و کلامی وزنی دارد.

به شخص پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم توهین ها شد، کلماتی از قبیل مجنون، شاعر، کاهن و ساحر به او گفتند و به یاران او نیز توهین ها شد تا آنجا که گفتند : این بیچارگان را از خود دور کن تا ما دور تو جمع شویم.

برای هیچ کدام سوره ای مستقل نازل نشد،

امّا در نسبت ابتر دادن یک سوره نازل شد که خیر کثیر به تو عطا کردیم و دشمن تو ابتر است و این به خاطر آن است که جسارت به شخص و یاران قابل تحمّل است، امّا جسارت به راه و مکتب که او ابتر و راه او گذرا و بی آینده است، قابل تحمّل نیست.

گاهی جسارت برخاسته از لغوگویی است که باید با کرامت از کنارش گذشت. «إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً»

* گاهی جسارت به خاطر جوّ فاسد و دوستان ناباب است،که باید از آنان اعراض کرد. «إِذا رَأَیْتَ الَّذِینَ یَخُوضُونَ فِی آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ» [33]

امّا گاهی جسارت به مکتب و رهبر است، آن هم از سوی افراد سرشناس و سیاسی که باید جواب سخت به آن داده شود. «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» همانگونه که منافقان از روی غرور می گفتند : آیا ما مثل افراد بی خرد به پیامبر ایمان بیاوریم. «أَنُؤْمِنُ کَما آمَنَ السُّفَهاءُ» قرآن، جسارت اینگونه افراد را چنین پاسخ می دهد: «أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ وَ لکِنْ لا یَعْلَمُونَ»[34]آنان خود بی خردند ولی نمی دانند!

* شتر در قرآن، هم در بحث توحید مطرح شده است: «أَفَلا یَنْظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ»[35]هم در مورد مقدّمات قیامت نام آن آمده است، «وَ إِذَا الْعِشارُ عُطِّلَتْ»[36]هم در احکام و شعائر حج مطرح شده است، «وَ الْبُدْنَ جَعَلْناها»[37]و هم مورد قربانی و کمک رسانی به جامعه قرار گرفته است. «وَانْحَرْ»

* بر اساس روایات،مراد از «وَانْحَرْ» آن است که به هنگام گفتن تکبیرها در نماز، دستان تا مقابل گودی زیر گلو که محلّ نحر است، بالا آورده شود که این زینت نماز است. [38] 

* بر اساس روایات، آن دشمن کینه توزی که به پیامبر اکرم جسارت کرد و او را ابتر خواند، پدر عمرو عاص بود.

* خداوند هم سبب ساز است هم سبب سوز. او می تواند از یک فاطمه کوثر بیافریند و می تواند افرادی را که پسران رشید دارند به فراموشی بسپارد.

او می تواند دریا را با زدن عصای موسی خشک، «اضْرِبْ بِعَصاکَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ»[39]و با زدن همان عصا به سنگ،دوازده چشمه جاری سازد.«و اِضْرِبْ بِعَصاکَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ»[40]

پیام ها :

1- خداوند به وعده های خود عمل می کند.

در سوره ضحی، خداوند وعده ی عطا به پیامبر داده بود: «وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضی»[41]پروردگارت در آینده عطائی خواهد کرد که تو راضی شوی.

در این سوره می فرماید:ما به آن وعده عمل کردیم. «إِنّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ»

2- فرزند و نسل عطیّه الهی است. «إِنّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ»

3- نعمت ها حتّی برای پیامبر اسلام مسئولیّت آور است. «أَعْطَیْناکَ ... فَصَلِّ»

4- در قرآن به نماز یا سجده شکر سفارش شده است. «فَصَلِّ»

5- تشکّر باید فوری باشد. «فَصَلِّ» (حرف فاء برای تسریع است)

6- نوع تشکّر را باید از خدا بیاموزیم. «فَصَلِّ»

7- در نعمت ها و شادی ها خداوند را فراموش نکنیم. «أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ»

8- آنچه می تواند به عنوان تشکّر از کوثر قرار گیرد،نماز است. «فَصَلِّ»

(نماز جامع ترین و کامل ترین نوع عبادت است که در آن نمازگزار هم قلب باید حضور داشته باشد، هم با قصد قربت و هم با زبان تلاوت حمد و سوره و هم با بدن رکوع و سجود.

مسح سر و پا نیز شاید اشاره به آن باشد که انسان از سر تا پا بنده اوست.

در نماز بلندترین نقطه بدن که پیشانی است، روزی سی و چهار بار بر زمین ساییده می شود تا در انسان تکبّری باقی نماند.

حضرت زهرا علیها السلام در خطبه معروف خود فرمودند : فلسفه و دلیل نماز پاک شدن روح از تکبر است.«تنزیهاً لکم من الکبر»

9- دستورات دینی،مطابق عقل و فطرت است.

عقل تشکّر از نعمت را لازم می داند،دین هم به همان فرمان می دهد. «فَصَلِّ لِرَبِّکَ»

10- چون عطا از اوست: «إِنّا أَعْطَیْناکَ» تشکّر هم باید برای او باشد. «فَصَلِّ لِرَبِّکَ»

11- قربانی کردن،یکی از راههای تشکّر از نعمت های الهی است.(زیرا محرومان به نوایی می رسند.) «وَ انْحَرْ»

12- هر که بامش بیش برفش بیشتر. کسی که کوثر دارد، ذبح گوسفند کافی نیست باید شتر نحر کند و بزرگ ترین حیوان اهلی را فدا کند. «وَانْحَرْ»

13- رابطه با خداوند بر رابطه با خلق مقدّم است، ابتداء «فَصَلِّ لِرَبِّکَ» و سپس برای مردم«وَانْحَرْ»

14- انفاقی ارزش دارد که در کنار ایمان و عبادت باشد. «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ»

15- شکرِ عطا گرفتن از خدا، جوابش در عطا کردن به مردم است. «أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ... وَانْحَرْ»

16- نمازی ارزش دارد که خالصانه باشد، «لِرَبِّکَ» و انفاقی ارزش دارد که سخاوت مندانه باشد.«وَانْحَرْ»

17- دشمنان پیامبر و مکتب او ناکام هستند. (کلمه شانِئ اسم فاعل است و شامل هر دشمنی در گذشته و حال و آینده می شود.اگر می گفت: «مِن شانک هو الابتر» تنها کسانی را که در گذشته دشمنی کرده اند شامل می شد و اگر می گفت: «مِن یشونک هو الابتر» تنها دشمنان آینده را در برمی گرفت. «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» شامل دشمنانی که در گذشته دشمنی کرده اند و در آینده (تا قیامت) دشمنی میکنند میشود و محدود به یک زمان نمی شود.

18- توهین به مقدّسات،توبیخ و تهدید سخت دارد. «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ»

19- از متلک ها و توهین ها نهراسیم که خداوند طرفداران خود را حفظ می کند.«إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ»

20- زود قضاوت نکنیم و تنها به آمار و محاسبات تکیه نکنیم که همه چیز به اراده خداوند است. (مخالفان،با مرگ پسر پیامبر و داشتن پسران متعدّد برای خود، قضاوت کردند که پیامبر ابتر است، ولی همه چیز برعکس شد.)

«إِنّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ»

«والحمدللّه ربّ العالمین»

 

پی نوشت :
 

[1] - تفسیر نورالثقلین.[2] - انبیاء،92./ [3] - مؤمنون،52./ [4] - .طه،14./ [5] - حجر،49./ [6] -  .بقره،186.

[7] - مؤمنون،18.[8] - .نحل،59./ [9] - .حج،38./ [10] - حجر،6./ [11] - .قلم،2./ [12] - رعد،43.

[13] - .یس،3.[14] - .صافّات،36./ [15] - یس،69/ [16] فرقان،7./ [17] - .فرقان،20./ [18] - انعام،164.

[19] - ناس،1.[20] - بقره،144./ [21] -  .قیامت،16./ [22] - .حجر،88./ [23] - .اسراء،29./ [24] - .اسراء،29.

[25] - .اعراف،2.[26] - ضحی،3./ [27] طه،114./ [28] -  .قلم،4./ [29] - .طه،2./ [30] - توبه،33./ [31] - ضحی،5.

[32] - توبه،55.[33] - .انعام،68./ [34] -بقره،13./ [35] - غاشیه،17./ [36] - .تکویر،4./ [37] .حج،36.

[38] - تفسیر مجمع البیان.[39] .شعراء،63./ [40] - بقره،60./ [41] - .ضحی،5.


«برای دیدن قسمت اول گزینه «لینک های مرتبط» را انتخاب نمایید»





نوع مطلب : 108-سوره کوثر، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط : تفسیر کامل سوره کوثر-قسمت اول،
          
پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات