وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


@@@@@@@@@@@@

«به نام خداوند علیم و حكیم»

جهان آفرینش دارای رموز و معمّاهایی است كه انسان ها باید همیشه در جست و جوی آن باشند و هر یك از شگفتیهای این جهان دارای كلیدهایی است كه قفل این رموز را باز می كنند.

ما انسانها با تلاش و كوشش می توانیم توانایی آن را داشته باشیم که با كمی اندیشه همراه با عمل و با استفاده از شاه كلید اصلی یعنی «قرآن کریم» این كلیدها را از آن خود كنیم و به راز آفرینش دست پیدا كنیم.

زندگی بدون كاوش معنا ندارد و زمانی زندگی معنا پیدا می كند كه در آن رمزی وجود داشته با شد و همچنین فردی باشد كه در جست و جوی یافتن آن رمز باشد.

@@@@@@@@@@@@

قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزالعمال ج1 ص548

مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها



 تفسیر سوره اعلی از آیه 8 تا پایان سوره 


وَ نُیَسِّرُکَ لِلْیُسْری«8» فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْری«9» سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشی«10» وَ یَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَی«11» اَلَّذِی یَصْلَی النّارَ الْکُبْری«12» ثُمَّ لا یَمُوتُ فِیها وَ لا یَحْیی«13»

و ما تو را برای آسانترین(راه دعوت)آماده میسازیم*پس تذکّر بده، (البتّه)اگر تذکّر مفید افتد* هر کس خشیت الهی داشته باشد، بزودی پند گیرد* و بدبخت ترین افراد از آن دوری کند* همان کس که به آتش بزرگ درافتد* پس در آنجا نه بمیرد و نه زندگانی کند*

نکته ها :

*حضرت موسی برای موفقیّت در انجام تبلیغ، دو چیز از خدا خواست، یکی سعه صدر و یکی آسان شدن امر رسالت :

«رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی» [7] خداوند این دو امر را بدون درخواست،به پیامبر اسلام عطا فرمود.

چنانکه درباره سعه صدر فرمود: «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ» [8] و درباره آسان شدن امر دعوت در این آیه می فرماید: «وَ نُیَسِّرُکَ لِلْیُسْری».[9]

*مراد از «نُیَسِّرُکَ» آن است که ای پیامبر! نفس شریف تو را با خلق عظیم و سعه صدر و صفا و سادگی، چنان مهیّا می کنیم که بتواند وظیفه رسالت را به آسانی و به بهترین طریق انجام دهد. کاری می کنیم که تو خود راه آسان را انتخاب کنی که همان راه فطرت است.[10]

شرائط تذکّر و موعظه :

الف : شرط موعظه، آمادگی واعظ است. نُیَسِّرُکَ... فَذَکِّرْ

ب : تذکّر و موعظه باید بر اساس قرآن باشد. سَنُقْرِئُکَ... فَذَکِّرْ

ج : واعظ باید خود اهل غفلت و نسیان نباشد.  فَلا تَنْسی... فَذَکِّرْ

د : واعظی موفّق است که به امدادهای الهی امیدوار باشد. سَنُقْرِئُکَ... نُیَسِّرُکَ... فَذَکِّرْ

پیام ها :

1- تبلیغ دین و دعوت مردم به سوی خدا، مشکلات و سختی های فراوانی در پیش دارد که خداوند وعده داده است، مبلّغ دین را یاری دهد و تحمّل سختی ها را بر او آسان سازد. «نُیَسِّرُکَ لِلْیُسْری»

2- به هر کس مأموریّتی می دهید، گره کارش را باز کنید. «نُیَسِّرُکَ لِلْیُسْری فَذَکِّرْ»

3- تسبیح ما مقدّمه کار گشایی خداوند است. سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ... نُیَسِّرُکَ لِلْیُسْری

4- نزول وحی برای تذکّر به مردم است.

سَنُقْرِئُکَ... فَذَکِّرْ

5- شرط تذکّر، پند پذیری است و پیامبر نسبت به افراد پندناپذیر مسئولیّتی ندارد. «فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْری»

6- تنها افراد خداترس تذکّر را می پذیرند. «سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشی»

7- پنددادن افراد خداترس آسان تر است. نُیَسِّرُکَ لِلْیُسْری... سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشی

8- به مُبلّغ باید دلداری داد که کارش بیهوده نیست. فَذَکِّرْ... سَیَذَّکَّرُ...

9- مُبلّغ نباید توقّع تأثیر فوری داشته باشد. «سَیَذَّکَّرُ»

10- مشکل کفّار دوری خود آنان از قرآن و پیامبر است، نه آنکه در این دو عنصر پاک، ضعف یا نقصی باشد. «یَتَجَنَّبُهَا»

11- قرآن میزان است.

*پندپذیر آن مدال «یَخْشی» می گیرد، «سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشی»

*پندناپذیر آن لقب«اشقی» دریافت می کند. «وَ یَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَی»

12- دوری از پند و پیام قرآن، مایه شقاوت است. «یَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَی»

13- سیره دائمی تیره بختان دوری از پند است. «یَتَجَنَّبُهَا» در قالب مضارع برای معنای استمرار و دوام است.

14- بدبخت ترین مردم کسی است که خشیت الهی ندارد.«اشقی»در برابر «یَخْشی» قرار گرفته است.

15- توقّع اصلاح همه مردم را نداشته باشید. «سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشی وَ یَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَی»

16- عامل پذیرش و عدم پذیرش در درون خود انسان است. یَخْشی...اشقی

17- کیفر به مقدار خباثت است.«اشقی- اَلنّارَ الْکُبْری»

18- دوزخ برای گروهی ابدی و همیشگی است. «لا یَمُوتُ فِیها وَ لا یَحْیی»

19- خلود در دوزخ، طبیعت دوزخیان را تغییر نمیدهد که دیگر از آتش رنج نبرند، بلکه دائما در شکنجه هستند. «لا یَمُوتُ فِیها وَ لا یَحْیی»

*****

قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی«14» وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّی«15»

به راستی رستگار شد، آن کس که خود را (از پلیدی ها) پاک گردانید* و نام پروردگارش را یاد کرد و نماز گذارد*

نکته ها :

*تزکیه، آن است که فکر از عقاید فاسد و نفس از اخلاق فاسد و اعضاء از رفتار فاسد، پاک شود و زکات پاک کردن روح از حرص و بخل و مال از حقوق محرومان است.

*در مکتب انبیا، رستگاران پاکان هستند: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی» ولی در مکتب طاغوتیان، رستگاران زورمندانند.

فرعون می گفت:هر کس پیروز شود رستگار است. «قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی» [11]

*در قرآن رستگاری قطعی، هم برای مؤمنان آمده: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»[12] و هم برای کسانی که خود را تزکیه کرده اند: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی» پس مؤمن واقعی همان کسانی هستند که خود را تزکیه کرده باشند.

پیام ها :

1- قرآن در پایان برخی آیات می فرماید: امید است رستگار شوید. «لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» زیرا کار خیر از افرادی که تزکیه نکرده اند، با ریا و غرور و گناه و منّت گذاری محو می شود.

ولی درباره تزکیه شدگان می فرماید : قطعاً رستگارند. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی»

2- تزکیه خود به خود حاصل نمی شود،باید به سراغ آن رفت. «تَزَکّی»

3- تزکیه بدون نماز و عبادت نمی شود. «تَزَکّی ، ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّی»

*****

بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاهَ الدُّنْیا«16» وَ الْآخِرَهُ خَیْرٌ وَ أَبْقی«17» إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولی«18»  صُحُفِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسی«19»

ولی شما زندگی دنیا را ترجیح می دهید* و حال آنکه آخرت بهتر و ماندگارتر است* این سخن در کتب آسمانی پیشین نیز آمده است* کتاب های ابراهیم و موسی*

نکته ها :

*در روایات، علاقه به دنیا سرچشمه تمام خطاهاست. «حُبُّ الدُّنیا رأس کُلّ خطیئه»[13] دنیا پل عبور است، نه توقفگاه، باید از آن عبور کرد و به اقامتگاه رسید.«خذوا من ممرکم لمقرکم»[14]

*در قرآن معمولاً زکات بعد از نماز آمده است: «یُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ»[15]

ولی امام صادق علیه السلام می فرماید :

در عید فطر پرداخت زکات به فقرا قبل از نماز عید آمده است.

سپس این آیه را تلاوت فرمودند : [16] «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّی»

*شخصی از امام رضا علیه السلام از معنای این آیه سؤال کرد : «ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّی»

آن شخصی گفت : هرگاه نام خدا را برد نماز بخواند؟

امام فرمودند :

این که تکلیف سختی است که در شبانه روز هر وقت نام خدا برده شد انسان نماز بخواند.

او پرسید:پس معنایش چیست؟

امام فرمودند : هرگاه نام خدا برده شد، صلوات بر محمّد و آل محمّد بفرستد.

«کلما ذکر ربه صلی علی محمد و اله» [17]

*آخرت بهتر از دنیا است،زیرا ویژگی های زیر را دارد :

1.جاودانگی زمانی : «خالِدِینَ فِیها»[18]

2.وسعت مکانی : «عَرْضُها کَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»[19]

3.تنوع در خوراکی : «أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ»[20]، «فاکِهَهٌ کَثِیرَهٌ»[21]

4.دوری از ترس و اندوه : «آمِنِینَ»[22]

5.دوستان وفادار : «إِخْواناً عَلی سُرُرٍ مُتَقابِلِینَ» [23]

6.همسران زیبا : «کَأَمْثالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَکْنُونِ»[24]

*ابوذر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کند که خداوند یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر فرستاده که 313 نفر آنها رسول و مابقی نبیّ بوده اند و جمعاً 104 کتاب داشتند[25]

پیام ها :

1- مانع تزکیه، علاقه به دنیاست. «بَلْ تُؤْثِرُونَ»

2- دنیا بد نیست، آنچه مورد انتقاد است ترجیح آن بر آخرت است. «تُؤْثِرُونَ»

3- هرگاه از چیزی انتقاد می کنید، نمونه خوب و راهکار آن را نشان دهید.

تُؤْثِرُونَ... وَ الْآخِرَهُ خَیْرٌ

4- راه پاک شدن دل و فکر انسان، ذکر مدام و مستمر نام خداوند است. «تَزَکّی وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ»

5- توجه به جلوه های ربوبیّت،عامل یاد خداست. «ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ»

6- نماز باید بر اساس ذکر و توجه باشد، نه غافلانه و بر اساس عادت. «ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّی»

7- نمازگزاران زمانی رستگارند که اهل تزکیه و یاد خدا باشند. «تَزَکّی وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّی»

8- کتب آسمانی،همسو و هماهنگ با یکدیگر هستند. «إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولی»

9- در میان کتب آسمانی،کتب حضرت ابراهیم و حضرت موسی امتیاز خاصی دارد. «صُحُفِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسی»

 

«والحمد للّه ربّ العالمین»

 

[7] - طه،25-26.

[8] - شرح،1.

[9] - تفسیر المیزان.

[10] - تفسیر المیزان.

[11] - طه،64.

[12] مؤمنون،1.

[13] کافی،ج2،ص130.

[14] - نهج البلاغه،خطبه 203.

[15] مائده،55.

[16] - تهذیب الاحکام،ج4،ص108.

[17] - .تفسیر نورالثقلین.

[18] - .آل عمران،15.

[19] - حدید،21.

[20] - محمّد،15.

[21] - زخرف،73.

[22] - حجر،46.

[23] - حجر،47.

[24] - واقعه،23.

[25] - تفسیر المیزان.





نوع مطلب : 87-سوره اعلی، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 14 خرداد 1399
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic