وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها




شرحى بر دعاى ندبه - قسمت 12




و رفدّتهم بعلمك

 و به علم خود آنان را حمایت كردى ، یعنى از علم خود هم به آنان عنایت فرمودى 



شرح :

 یكى از صفات كمالیه ذات مقدس احدّیت علم اوست. و چون علم عین ذات اوست، و هـمـانـطورى كه ادراك حقیقت ذات او محال است، پس ادراك حقیقت علم او هم غیر ممكن است. و از لوازم اینكه علم عین ذات حق باشد همانا زایل نشدن صفت علم از اوست. و بر حسب روایات وارده در ایـن بـاب كـه عـلم الهـى قـابـل افـاضـه اسـت، ذات احـدیـت را دو نوع علم است :

 اول - عـلم اخـتـصـاصـى كـه اخـتـصاص خودش دارد ، و دیگر علم افاضى كه به ملائكه و انـبـیـاء و اءولیـاء افـاضـه مـیشود . در مجلد 2 بحار ص 130 (65) از امام محمد باقر عـلیـه السـلام روایـت شده كه فرمود : 

خداوند متعال را دو گونه علم است : علم افاضى و علم اختصاصى، علم افاضى علمى است كه به ملائكه و اءنبیاء افاضه میشود ، و ما هم از آن عـلم بـهـره مـى بـریـم، و امـّا عـلم اخـتـصـاصـى مـتـعـلق بـه خـود اوسـت، و در اصل و ام الكتاب محفوظ است.

در كـتـاب عـلم الیـقـیـن روایـتـى (66) از امـام مـحـمـّد بـاقـر عـلیـه السـلام نـقـل شـده - و راوى حدیث فضیل بن یسار است - گوید از آن بزرگوار شنیدم كه فرمود :

 عـلم خـدا دو گـونـه اسـت : یـكـى عـلمـى كـه نـزد خـداونـد متعال محزون و مستور است ، و كسى را بدان آگاه نكرده و دیگر علمى است كه به ملائكه و رسـولانـش تـعـلیـم داده. و امّا عـلمـى كـه پـیـش او مـحـزون و پـنـهان است، اگر بخواهد وقوع آنرا جلو مى اندازد و اگر بـخـواهـد عـقـب مـیـبـرد، و یـا اگـر بـخـواهـد آنـرا بـه هـمـان حال ثابت و باقى مى گذارد. خلاصه هر طور مشیتش گیرد، انجام میدهد، و كسى را از آن اطلاعى نیست . 

یمحوا الله ما یشاء و یثبت-رعد39-

......................................................................................................

[65]مـجلد 4 بحار چاپ جدید ص 89 نقل از بصائر الدرجات صفار قمى متوفى به سال 290 ه ق .
[66]اصـل ایـن روایـت در مـجـلد اول كافى چاپ مكتبة الصدوق ص 147 ، و نیز بحار الانـوار مـجـلد 4 چـاپ جـدیـد ص 113 مـنـقـول از مـحـاسـن بـرقـى قـمـى مـتـوفـى بـه سال 274 ، و تفسیر عیاشى كه در تفسیر آیه 39 سوره رعد آمده است كه میفرماید : یـمـحـوا الله مـا یشاء و یثبت و عنده ام الكتاب یعنى : خدا هر چه را بخواهد و مورد مشیت قرار گیرد ، محو اثبات مى كند ، و اصل و ریشه كتاب و نوشته نزد اوست .




نوع مطلب : شرحى بر دعاى ندبه، 
برچسب ها : شرحى بر دعاى ندبه،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 آبان 1396
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات