وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها





شرحى بر دعاى ندبه - قسمت 6


بعد ان شرطت علیهم الزهد فى درجات هذه الدنیا الدنیة و زخرفها و زبرجها 

بـعـد از ایـن كه اعراض از مراتب و درجات و زر و زیور انى دنیاى 

پست را براى آنان شرط كردى 

شـرح :

 البته شرط نائل شدن بهر مـقصد و رسیدن بهر مقام و مرتبه اى متوقف به سعى و كوشش است . و بدون تحمل رنج و محنت میسر نخواهد شد.

و ان لیس للانسان الا ما سعى -نجم39- 

و انسان را جز تلاش و كوشش در كارها، سرمایه اى نیست.

نابرده رنج گنج میسر نمى شود  

مزد آن گرفت جان برادر كه كار كرد  

پس فائز شدن و رسیدن به نعمت هاى آن عالم هم بدون سعى و كوشش و جدیت در اطاعت و فـرمـانـبـرى از دسـتـورات و اوامـر اءحـدیـت و رنـج و تحمل زحمت و مشقت ممكن نخواهد شد.

نکته - بـدان كـه شـرط رسـیدن بهر هدف و مقصدى پیدا كردن راه و طریقه آنست، كه بـدون تـشـخـیـص راه و شـناخت آن هدف و مقصد ، هر چند سعى و كوشش نماید به مطلوب و مـنـظور خود نخواهد رسید. 

پس لازم است، كه با یك نظر عمیق راه فـوز به نعمت هاى عالم آخـرت را پیدا كردو البته با كمى دقت و تأمل در كتب آسمانى و آیات قرآنى و ادعیه و اخـبـار وارده از مـنـابـع عـصـمـت و طـهـارت عـلیـهـم السـلام معلوم مى دارد كه یگانه راه وصـول بـآن نـعـمـتـهـاى فراوان زوال ناپذیر و بى پایان عالم آخرت منحصر به اطاعت حضرت احدیت و اعراض از سرگرمیهاى دنیا از لذات و شهوات و زینتهاى آن است.

 لذا در این جمله از دعاء مى گوئى بار الها نعمت هاى ثابت و دائم را برایشان مهیا نمودى پس از آنـكـه شرط نمودى برایشان كه نسبت به دنیا و زینت و آرایش آن طریق زهد پیشه گیرند. 

المال و البنون زینه الحیوة الدّنیا و الباقیات الصّالحات خیر عند ربك ثوابا و خیر املا -كهف46- 

مال و فرزندان زیور زندگى دنیا است و كارهاى شایسته ماندنى ار ، نـزد پـروردگـارت پـاداشـى بـهـتـر و امـیـدى بـیـشـتـر اسـت.

 و نـیـز در سـوره آل عمران آیه 14 مى فرماید :

زیـّن للنـاس حب الشهوات من النساء و البنین و القناطیر المقنطرة من الذهب و الفضه و الخیل المسومة و الانعام و الحرب ذلك متاع الحیاة الدنیا و الله عنده حسن الماب 

زینت داده شده براى مردم خواسته هاى نفس ، از زنان و فرزندان و همیانهاى پر از طلا و نقره و اسب هاى نشاندار و رمه چهار پایان و زرع و كشت ، این است كالاى بهره مندى از زندگى دنیا و بازگشتگاه نیك نزد خداوند است.

و زیـنـت دنـیائى مراتبى دارد. بعضى از مراتب آن به نظر شهوت رانان جلوه گرتر از بعضى دیگر است. 

مانند : زن و طلا و نقره ، و لذا تعبیر به زبرج و زخرف شده است، و زخرف شامل نقش و تصاویر هم مى شود. و تا اعراض از آن نشود، كه آدمى را سرگرم و مشغول سازد، فضایل روحى حاصل نخواهد شد.

 و لذا در این دعا اعراض از جمیع مراتب آن آمـده اسـت، كـه نـسبت به آنها بى توجه باشندو محبّت و علاقه به آنها مانع از اطاعت و عـمـل به اءحكام الهى نشود

همچنانكه از كلمه زهد استفاده مى شود نه اینكه آنها را رها كند، و كنار گذارد، و فاقد تمام آنها باشد.
زهـد - بـه مـعـنـاى پـارسـائى و خـلاف رغـبـت است. و در كتاب معانى الاخبار صـدوق از پـیـغمبر اكرم صلى الله علیه و آله روایت شده كه فرمود : 

الزاهد من یحب ما یـحـب خالقه و یبغض ما یبغض خالقه 

یعنى : زاهد كسى است كه دوست مى دارد آنچه را كـه پـروردگـارش دوسـت مـى دارد ، و متنفر است هر آنچه را كه پروردگارش تنفر دارد. 

حـاصـل آنـكـه بـهـر عـمـل واجـب و مـسـتـحـبـى عـلاقـمـنـد و از هـر عمل حرام و مكروه نفرت داشته باشد. (52)

از بعضى از بزرگان نقل شده كه گفته اند : زهد محقق نشود مگر به ترك سه چیز :

 زیـنـت ، هـواى نـفـس ، دنـیـا . كـه حـرف "ز" زیـنـت ، عـلامـت حـرف اول زهـد ، و حـرف "هـ" هـواى نـفس، حرف دوم زهد، و حرف "د" دنیا عـلامـت حرف سوم زهد است. 

و حقیقت معناى زهد همانطورى كه ازا اولیاى خدا و ائمه معصومین علیهم السلام نقل شده (53) همان است كه در آیه 23 سوره حدید آمده كه مى فرماید :

 لكـیـلا تـاسوا على ما فاتكم و لا تفرحوا بما اتاكم... 

ما این را بدان جهت خاطر نـشـان سـاخـتـیـم، تـا از آنـچـه از دسـتـتـان مـى رود، (از مال و اولاد و صحت و عافیت و نعمت هاى دیگر) محزون نشوید و به آنچه (از تعلقات دنیا) بـه شـمـا روى مـى آورد، شـادمـان نـشـویـد. 

در تـفـسـیـر صـافـى ذیـل ایـن آیـه مـبـاركـه از تـفـسـیـر قـمـى از امـام سـجـاد عـلیـه السـلام نـقـل مى كند (54) كه فرمود : بدانید كه حقیقت معنى زهد آیه اى از كتاب خدا است، سپس این آیه را تلاوت فرمود :

لكیلا تاسوا... 

در مـجـلد 17 بـحـار (55) از رسـول خـدا صـلى الله عـلیـه و آله نقل شده كه فرمود : 

خداوند به موسى علیه السلام گفت : هیچ زینتى نزد من همانند زهد نیست.

و در مـجـلد 9 بـحـار ص 502 (56) از حـلیـة الاءولیـاء ابـو نـقـیـم نـقـل مى كند كه رسول خدا صلى الله علیه و آله به على علیه السلام فرمود : 

اى عـلى خـدا تو را به زینتى آراسته كه بندگان خود را به زینتى محبوبتر از آن نزد خود قرار نداده است، كه زینت نیكوكاران است، و آن زهد در دنیا است.

تمام اولیاء و حجت هاى الهى متصف به زهد بودند. و مرحوم شیخ عباس قمى در سفینة البـحـار نـقـل كـرده اسـت كه مرحوم شیخ صدوق - رحمه الله ـ درباره زهد ائمه معصومین -علیهم السلام- كتابى نوشته (57) 
و هـر كـس طـالب مـراتـب زهـد امیر المؤ منین و اولاد معصومین او باشد مى تواند به مجلد 9 بحار الانوار ص 449 مراجعه نماید (58).

......................................................................................................

[52]این بیان فقط قسمتى از روایت است ، كه شیخ صدوق آنرا در كتاب معانى الاخـبـار ص ‍ 261 نـقـل مـى كـنـد . و جـبـرئیـل اءمـیـن در پـاسـخ سـوال پـیـغـمـبـر از تـفـسیر زهد آن را توضیح مى دهد . و مرحوم مجلسى هم آن روایت را در بـحـارالانـوار مـجـلد 15 - چـاپ قـدیـم - كـه مـجـلد 70 - چـاپ جـدیـد - ص ‍ 312 اسـت نقل مى كند و مرحوم مؤ لف هم در حاشیه یادداشت خود اجمالا بدان اشاره مى كند .
[53]در مـجـلد 70 بـحـار الانـوار - چـاپ جدید - ص 309 باب الزهد و درجاته روایـاتـى از كـتب مختلفه نقل مى كند ) [54]این روایت را هم مجلسى در مجلد 70 بحار ص 310 از دعـوات راونـدى ، و ص 311 از تـفـسـیـر عـلى بـن ابـراهـیـم قـمـى نـقـل مـى كـنـد ، و در ص 310 از مـعانى الاخبار ، ص 252 از امام پنجم علیه السلام و ص 311 از تـفـسـیـر قـمـى و خـصـال و امـالى صـدوق ، و كـمـافـى كلینى از امام ششم علیه السلام هم آورده است . و در نهج البلاغه بـاب حـكـم و مـواعـظ شـمـاره 439 431 . و بـه نـقـل بـحـار الانـوار مـجـلد 70 ص 319 از روضـة الواعـظـیـن فتال نیشابورى از على علیه السلام هم نقل شده است .
[55]مـجـلد 77 بـحـار - جـدیـد - ص 94 از جـمـله مـواعـظ رسول خدا صلى الله علیه و آله به عبدالله بن مسعود .
[56]مـجـلد 40 بـحـار چـاپ جـدیـد ص 334 نـقل از كشف الغمة على بن عیسى اربلى از علماى قرن هفتم و او از كتاب ابو نـعـیـم اصـفـهـانـى نـقل مى كند . و باین مضمون هم روایتى در ص 319 همان مجلد بحار از اءمالى طوسى به نقل از مناقب این شهر آشوب آورده است .
[57]مجلد اول ص 571 در تفسیر كلمه زهد .
[58]مـجـلد 40 بـحـار ص 398 ، باب زهد اءمیر المؤ منین و ورعه علیه السلام . 59- كـه در سـوره مـائده آیـه 27 فـرمـایـد : انـمـا یتقبل الله من المتقین .




نوع مطلب : شرحى بر دعاى ندبه، 
برچسب ها : شرحى بر دعاى ندبه،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 آبان 1396
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات