وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


@@@@@@@@@@@@

«به نام خداوند علیم و حكیم»

جهان آفرینش دارای رموز و معمّاهایی است كه انسان ها باید همیشه در جست و جوی آن باشند و هر یك از شگفتیهای این جهان دارای كلیدهایی است كه قفل این رموز را باز می كنند.

ما انسانها با تلاش و كوشش می توانیم توانایی آن را داشته باشیم که با كمی اندیشه همراه با عمل و با استفاده از شاه كلید اصلی یعنی «قرآن کریم» این كلیدها را از آن خود كنیم و به راز آفرینش دست پیدا كنیم.

زندگی بدون كاوش معنا ندارد و زمانی زندگی معنا پیدا می كند كه در آن رمزی وجود داشته با شد و همچنین فردی باشد كه در جست و جوی یافتن آن رمز باشد.

@@@@@@@@@@@@

قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزالعمال ج1 ص548

مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها


حكمت مخفى بودن زمان عمر

امام صادق علیه السلام  فرمودند:

تامل كن اى مفضل در مصلحت پنهان كردن عمر هر كس از او زیرا كه اگر مقدار عمر خود را بداند اگر عمرش كوتاه باشد زندگى بر او ناگوار خواهد بود براى آن كه عمر خود را كوتاه و وقت مرگ خود را نزدیك مى داند بلكه خواهد بود به منزله كسى كه مالش فانى شده باشد، یا نزدیك به فنا رسیده باشد، پس پیوسته در غم تنگدستى و در ترس ‍ فناى مال است . و بیم تهى شدن كیسه زندگانى بر فرزند آدم زیاده از بیم تهى شدن خزانه دینار و درهم است.

 زیرا كسى كه مالش فانى مى شود، امید بدست آوردن عوض آنرا دارد و كسى كه به فناى عمر یقین به پیدا کرد، ناامیدى بر او مستحكم مى گردد
و اگر بداند كه عمرش دراز خواهد بود، امید بقا به پیدا کند، در لذات دنیا و معاصى حق تعالى فرو میرود به امید آن كه لذات خود را در مى یابم و در آخر عمر توبه میکنم و این مذهب و طریقه را خدا از بندگان خود نمى پسندد و قبول نمى كند.

 اى مفضل، آیا نمى بینى كه اگر تو بنده اى داشته باشى و چنان با تو معامله كند كه یك سال تو را به خشم آورد و یك روز یا یك ماه از آن تو را خشنود گرداند از او این را روش را قبول نمى كنى ؟  و از جمله بندگان شایسته تو نخواهد بود.  و از او نمى خواهى مگر آن كه در دل داشته باشد اطاعت و خیرخواهى تو را در همه امور و در جمیع احوال اگر بگوئى كه گاه هست مردى سالها به معصیت مى گذارند و در آخر توبه مى كند و توبه اش مقبول میشود.
جواب مى گوئیم كه: این امرى است كه آدمى را عارض مى شود(ضدیت کردن,مخالفت کردن) بر غلبه با شهوت و برنیامدن با نفس و خواهش هاى آن ، بى آن كه در نفس خود این مخالفت را قرار بدهد و بناى امر خود را بر آن گذارد.

 پس به این سبب خداوند غفور مى بخشد و تفضل میكند بر او به آمرزش را.

 و اما كسى كه بناى كار خود را بر این گذارد كه در اكثر عمر خود معصیت مى كنم و در آخر توبه خواهم كرد، پس خواهد فریب دهد كسى كه او را فریب نمى توان داد او را به آن كه در عجله کننده در هر لذتى را كه مى خواهم در مى یابم به امید آن كه در آخر توبه خواهم كرد.
و اضافه بر آن معلوم نیست كه وفا به این وعده خواهد كرد یا نه  زیرا كه ترك آسایش و لذت نمودن و مشقت توبه را متحمل گردیدن خصوصا در پیرى و ضعف بدن ، امرى است به نهایت دشواری و سختی و آدمى مطمئن نیست به دفاع کردن توبه از او و ممکن است مرگ او را دریابد و از دنیا بیرون رود بى توبه چنانچه كسى را بر مردى قرضى باشد و مهلتی از براى آن قرار داده باشد و پیش ‍ از مهلت قادر بر اداى دین باشد و پیوسته چاپلوسی نماید تا مهلت دین برسد و مالش تهى باشد و قرض بر او بماند
پس معلوم شد كه بهترین اشیاء براى آدمى آن است كه قـدر عمر از او پنهان باشد كه در تمام عمر خود منتظر مرگ بوده باشد و به این سبب ترك معاصى كند و اختیار طاعات نماید.
اگر گوئى كه : در این وقت كه مدت زندگانى از او پنهان است و در هر ساعت مترصد مرگ است باز مرتكب فواحش ‍مى شود و تخطی محرمات مى نماید.

 جواب گوئیم كه وجه تدبیر در این باب آن است كه به عمل آمده است ، اگر آدمى با این حال ترك منهیات(کارهای بد که در شرع منع و نهی شده) و بدیها نكند از زیادتى طغیان و زیادی قساوت قلب او خواهد بود نه از خطاى تدبیر.

چنانچه طبیب گاهى براى بیمار وصف مى كند دوائى را كه منتفع گردد به آن ، اگر مریض مخالفت قول طبیب نماید و به امر و نهى او عمل ننماید و از تدبیر او منتفع نگردد، تقصیر از طبیب نخواهد بود، بلكه كوتاهى از بیمار است كه به گفتهطبیب عمل نكرده و نفع از تدبیر او نبرده.
و اضافه بر آن، هر گاه آدمى با آن كه هر ساعت در انتظار مرگ باشد نفس خود را از معاصى منع ننماید

پس هر گاه اعتماد بر طول عمر خود داشته سزاوارتر خواهد بود كه كبایر فظیعه(زشت) از او به ظهور رسد، پس انتظار مرگ در هر حال بهتر است از براى او از اعتماد بر بقا داشتن. 
و اضافه بر آن، اگر صنفى از مردم به سبب مترصد مرگ غافل مى شدند و پند پذیر نمى گردیدند و گروهى پند پذیر مى شوند و ترك معاصى مى نمایند و به این سبب به اعمال شایسته رغبت مى نمایند و نفایس اموال و اسباب و امتعه و حیوانات تصدق بر فقرا و مساكین مى نماید، پس از عدالت دور بود كه این گروه را از 
این منفعت محروم گرداند به سبب آن كه دیگران از آن بهره مند نمى گردند.

****************

منبع: کتاب توحید مفضّل...بیان شگفتی های خلقت در بیان امام صادق(ع

مؤلف : مفضل بن عمر ازشاگردان امام  جعفرصادق(ع

ترجمه : علامه محمد باقر مجلسى

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 6 آذر 1396
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات