وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها



حواس پنجگانه در انسان و اسرار آفرینش آن


امام صادق علیه السلام  فرمودند:

اكنون نظر كن اى مفضل به سوى این حواس كه مخصوص شده است به آنها انسان در خلقت خود و شرف یافته به آنها بر غیر خود چگونه چشم ها را در سر او قرار داده است مانند چراغهایی كه در بالاى مناره برافروزند تا بتواند همه اشیاء را مطالعه نماید، و دقت کن که دیده را در اعضاى پائین تر قرار نداده مانند دستها و پاها كه آفتها به آن برسد یا در انجام کارها به آن جوارح آسیبی برسد و در اعضاى وسط بدن قرار نداد مانند شكم و پشت كه دشوار باشد به كار فرمودن آن در دیدن اشیاء و چون هیچ موضعى از براى این حواس پنجگانه مناسب تر از سر نبود.

 در آنجا قرار داد كه از همه اعضاء بلندتر است و آن را صومعه )سازه‌ای است تحت سرپرستی یک رئیس./راهب‌ها و راهبه‌ها تحت سرپرستی یک رئیس مرد یا زن در آن زندگی می‌کنند ( گردانیده براى حواس پنجگانه كه محسوسات پنجگانه را درك نماید و ادراك هیچ یك از محسوسات از او فوت نشود
پس چشم را آفرید كه رنگها را دریابد. اگر دیده نمى بود كه رنگها را احساس نماید، خلق رنگها بى فایده بود و سمع را از براى ادراك صداها آفریده . اگر صدا مى بود و گوش نمى بود كه بشنود، آفریدن صدا بى نفع بود
و هم چنین است سایر حواس . اگر محسوسات مى بودند و حواس نبودند، خلق آنها بى فایده بود و از آن جانب نیز چنین است. 
و اگر دیده مى بود و صاحب رنگ كه دیده مى شود نمى بود، دیده را فایده نبود.
و اگر گوش مى بود و شنیدنى نمى بود، گوش بى فایده بود.
پس نظر كن كه چگونه هر چیزى را براى چیزى آفریده و براى هر حاسّه ای محسوسى و براى هر محسوسى حاسّه ای مقرر ساخته.
و اضافه بر آن در هر حسى اموراتى چند مقرر گردانیده كه توسط آنها میان حاسه و محسوس ارتباط برقرار می شود و گرنه احساس بدون آنها حاصل نمى شود

 مانند روشنى و هوا براى دیدن و شنیدن . اگر روشنى نباشد كه رنگ براى چشم ظاهر شود چشم آن را نمى بیند. و اگر هوا نباشد كه صدا را به گوش برساند، گوش ادراك صدا را نمى كند.

آیا مخفى مى ماند بر كسى كه صحیح باشد نظرش و بكار فرماید فكرش را آن كه مانند آنچه من وصف كرده ام از تهیه حواس و محسوسات كه هر یك با دیگرى مطابق و موافق است و آن چه احساس حواس بر آنها موقوف است همه مهیا نمى باشد مگر به عمد و تقدیر از خداوند لطیف و خبیر.

فقدان بینایى و خلل هاى آن

تفكر كن اى مفضل ! در حال كسى كه نابیناست چه خللها در امور او به هم مى رسد زیرا كه پیش پاى خود را نمى داند، و پیش روى خود را نمىبیند، و میان رنگها فرق نمى كند، و صورت نیك و بد را تمیز نمى كند، و اگر بر گودالى مشرف شود احتراز نمى تواند كند و اگر دشمنى بر روى وى شمشیر كشد امتناع نمى تواند نماید و هیچ صنعتى از او ساخته نمى شود مانند كتابت و درودگرى و زرگرى و به منزله سنگى خواهد بود كه افتاده باشد

فواید سامعه


و همچنین كسى كه سامعه ندارد، بسیارى از امور او مختل است

زیرا كه از لذت مخاطبه و محاوره و گفتگو و نغمات دل ربا و الحان راحت افزا محروم است ، و در محاورت او كار بر مردم بسیار دشوار است ، و دلتنگ مى شوند از مكالمه او. و نمى شنود از اخبار و احادیث مردم سخنى

 گویا حاضرى است مانند غایبان ، و زنده اى است مانند مردگان و كسى كه عقل ندارد مانند چهارپایان است ، بلكه بسیارى از مصالح كه چهارپایان مى دانند، دیوانگان نمى دانند

آیا نمى بینى كه چگونه اعضاء و جوارح و عقل و حواس و مشاعر انسان هر چه او را ضرور است و از فقدان آن خلل به احوال او راه مى یابد؛ همه در خلقت حاصل است ؟

 اینها همه دلیل است بر اینكه به تقدیر و تدبیر خداوند عالم خبیر آفریده شده است.


راز محروم ماندن بعضى افراد از بینایى و شنوایى

مفضل گوید: پس چرا بعضى از مردم این جوارح ایشان مفقود مى باشد و آن اختلالها كه فرمودید در احوال ایشان به هم مى رسد؟

حضرت فرمودند كه : این براى تاءدیب و موعظه است براى آن كسى كه مبتلا مى شود و غیر آن ، چنانچه پادشاهان تاءدیب مى كنند مردم را كه ایشان ترك اعمال قبیحه بكنند و دیگران نیز از احوال ایشان پند گیرند، و مردم این را از ایشان مى پسندند و انكار برایشان نمى كنند و در این باب تصویب راءى ایشان مى نمایند. و باز حق تعالى این گروه را كه به این بلاها مبتلا گردانیده اگر صبر كنند و به سوى خدا انابت نمایند بعد از مرگ آن قدر ثواب كرامت فرماید كه در جنب آن ثواب ها بسیار سهل و حقیر مى شمارند این بلاها را حتى آن كه اگر ایشان را بعد از مرگ مردد گردانند میان آن كه به دنیا برگردند، صحیح باشند یا مبتلا، هر آینه اختیار بلا را خواهند كرد براى آن كه ثوابهای ایشان مضاعف گردد.

****************

منبع: کتاب توحید مفضّل...بیان شگفتی های خلقت در بیان امام صادق(ع

مؤلف : مفضل بن عمر ازشاگردان امام  جعفرصادق(ع

ترجمه : علامه محمد باقر مجلسى

 





نوع مطلب : شگفتیهای خلقت انسان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 6 آذر 1396
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic