وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها



شهوات و غرائز و لطف در خلقت آنها


امام صادق علیه السلام  فرمودند:
فكر كن اى مفضل ! در کارها و افعالى كه حق تعالى در آدمى مقرر ساخته از خوردن ، و خواب رفتن ، و جماع كردن ، و آنچه در هر یك از اینها، تدبیری فرموده است.

 به درستى كه براى هر یك از اینها در نفس آدمى محركى را قرار داده كه بنا به اقتضا درزمان خود آن تحریک را انجام و در نتیجه با این تحریک، تحریص یعنی حرص لازم مربوط را درآدمى را بوجود می آورد.

 

 پس گرسنگى مقتضى طعام خوردن است كه زندگى و قوام بدن به آن است.

و ماندگى و بى خوابى محرك بر خواب است كه راحت بدن و استراحت قوتهاى بدنى به آن است.  

و شهوت، محرك بر جماع است كه دوام نسل و بقاى نوع انسانى به آن است.

و اگر گرسنگى نبود و غذا خوردن براى آن بود كه آدمى مى داند كه بدن به آن محتاج است و در طبع آدمى حالتى نبود كه آدمى را مضطر گرداند به خوردن ، هر آینه در بسیارى از اوقات كسالت و سستى مى ورزید از خوردن غذا تا بدنش به تحلیل مى رفت و هلاك مى شد، چنانچه گاهى آدمى محتاج مى شود به دوائى براى اصلاح بدن خود و مدافعه مى نماید تا منجر شود به امراض ‍ مهلكه و مرگ.

و هم چنین اگر خواب رفتن به آن بود كه مى دانست كه بدن و قواى آن براى استراحت به آن محتاج اند، هر آینه ممكن بود كه از روى تثـاقـل (کاهلی کردن) یا حرص در اعمال مدافعه نماید تا بدنش بكاهد.

و اگر حركت جماع براى محض هم رسانیدن فرزند بود، بعید نبود كه سستى ورزد و نكند تا نسل كم شد یا منقطع گردد زیرا كه هستند بعضى مردم كه رغبت به فرزند و اعتنائى به شاءن آن ندارند.

پس نظر كن كه مدبر علیم براى هر یك از این افعال كه صلاح و قوام بدن به آنهاست محركى از نفس طبیعت براى آنها مقرر گردانیده كه آن تحریص را بوجود آورده و فرد را به انجام آن مضطر میگرداند.

بدان كه در آدمى چهار قوه است :
اول : جاذمه، كه قبول غذا مى كند و وارد معده مى گرداند.
دوم : ماسكه(نگاهدارنده)، كه طعام را نگاه دارد در معده و غیر آن تا طبیعت فعل خود را در آن به عمل آورد.
سوم : هاضمه، كه غذا را در معده طبخ مى دهد. و خالص آن را جدا مى كند و در جمیع بدن پهن مى كند.
چهارم : دافعه، كه دفع مى كند آنچه از ثقیل غذا مى ماند بعد از اخذ هاضمه خالص آنرا به قدر حاجت منحدر(فرود آوردن) مى سازد.
پس تفكر كن در تدبیر این چهار قوت كه در بدن و كارهاى آنها براى آن كه بدن به همه آن محتاج است و آنچه از حكمت و تدبیر در آن مرعى(چراگاه) شده و اگر جاذبه نمى بود، چگونه حركت  مى كرد آدمى براى طلب غذا كه قوام بدن به آن است ؟

و اگر ماسكه نبود، چگونه طعام در شکم مى ماند تا معده آن را هضم كند؟


و اگر هاضمه نمى بود، چگونه غذا طبخ مى یافت تا جدا شود از او آنچه خالص است و غذاى بدن مى شود و بدل آنچه از بدن به تحلیل مى رود مى شود؟

و اگر دافعه نمى بود، چگونه دفع مى شد به تدریج ثقل آنچه از هاضمه مانده است؟

پس نمى بینى چگونه موكل گردانیده است حكیم قدیر براى تو بصنع لطیف و حسن تقدیر خود این قوتها را به بدن ، و قیام نمودن آنها به آنچه صلاح بدن در آن است.

 از براى تو مثلى بیان كنم: 
به درستى كه بدن به منزله خانه پادشاه است. و او را در این خانه حشم، و غلامان و نوكران و خادمان هستند، و قوام و مدبران كه موكلند به مصالح ایشان ، و دیگرى براى قبض آنچه وارد مى شود و ضبط كردن تا هنگام حاجت و دیگرى براى به عمل آوردن آن و مهیا كردن ، و به هر یك حصه(بهره) او را رسانیدن و دیگرى براى پاك كردن آن خانه از كثافتها
پس بدان كه پادشاه ، خلاق حكیم است كه پادشاه عالمیان است ، و خانه، این بدن است و حشم، اعضاء و جوارحند ومدبران، چهار قوه اند كه مذكور شدند.
و احوال این قوا را بر وجهى كه ما ذكر كردیم و به این توضیح شافى(با عافیت از امراض) مبرهن (آشکار) ساختیم ، مخالف آنطورى است كه اطبا در كتب خود بیان كرده اند زیرا كه ایشان بر وجهى ذكر كرده اند كه در آن اعمال داروها و شناخت امراض بكار ایشان آید، و ما به نحوى ذكر كرده ایم كه مرض شك و شبهه را از نفوس خلایق دفع كند و غشا (پوسته) و كورى و راههای حق ناشناسى را از پیش دیده ایشان بردارد تا از روى یقین و اذعان اقرار كنند به وجود پروردگار عالمیان

****************

منبع: کتاب توحید مفضّل...بیان شگفتی های خلقت در بیان امام صادق(ع

مؤلف : مفضل بن عمر ازشاگردان امام  جعفرصادق(ع

ترجمه : علامه محمد باقر مجلسى

 





نوع مطلب : شگفتیهای خلقت انسان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 6 آذر 1396
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات