وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها



انواع وحـى


پرسش- آیا موضوع وحى به پیامبر صلى الله علیه و آله فقط آیات قرآن بوده است یا خیر؟


از آیات قرآن و روایات برمى آید كه وحى نازل شده بر پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله، دو نوع بوده است: قسمتى از آن وحى رسالى یا «وحى تنزیلى» قرآن است و قسم دیگر، وحى غیر رسالى یا «وحى تبیینى» نامیده مى شود كه برخى به عنوان احادیث نبوى صلى الله علیه و آله و برخى به عنوان احادیث قدسى مى باشند. قرآن مى فرماید.


«وَ أَنْزَلْنا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ»29 


«ما ذكر (قرآن) را بر تو نازل كردیم تا آنچه را براى مردم نازل مى شود، براى آنان تفسیر نمایى»


امام صادق علیه السلام نیز احادیث پیامبر اكرم را سرچشمه گرفته از سخنان خداوند متعال به حساب آورده است30؛ به طورى كه مى توان از احادیث نبوى به عنوان بیانگر مراد اصلى پروردگار بهره گرفت.





پرسش- چرا اصلاً باید وحى و نزول وحیانى باشد؟


در تاریخ ادیان توحیدى، پس از نام مقدس خداوند هیچ كلمه اى به اهمیت و شگرفى «وحى» نیست؛ اگر وحى نبود

1-خداوند در پرده غیب الغیوب باقى مى ماند و بشریت با یك پاى چوبین (عقل عدد اندیش) تنها مى ماند.1

2-ضرورت قیامت و جهان پس از مرگ از راه تفكر و برهان و استدلال قابل اثبات است2؛ اما شناخت بسیارى از ویژگى ها و جزئیات هستى فراتر از دسترسى دانش و تجربه بشرى است و تنها از راه «وحى» قابل بیان و تبیین است

 3-اگر وحى نبود، انسان با تردیدهاى جدى در مسائل معرفتى ـ نظیر شناخت انسان، هدف خلقت و زندگى اجتماعى آغاز و فرجام طبیعت، وظایف انسان در قبال خدا، جامعه، طبیعت خود ـ روبه رو مى شد.

 4-اگر وحى نبود، بسیارى از ظرفیت هاى فطرى و عقلانى انسان شناخته نمى شد و یا به درستى شكوفا نمى گشت. البته وحى الهى را نباید در محدوده رسولان و كتاب هاى آسمانى خلاصه كرد. بلكه علاوه بر «وحى رسالى» به تصریح قرآن، «وحى» شامل الهامات ویژه به اولیاى خدا نیز مى گردد. براساس روایات، در طول تاریخ حدود 124 هزار پیامبر ظهور كرده اند كه تنها گروهى اندك وظیفه ابلاغ پیام هاى الهى را به مردم داشته اند. اما گروه بیشترى براى به كمال رساندن ظرفیت هاى عقلى و فطرى خود، هدایت هاى ویژه دریافت مى كردند و در محیط اجتماعى آلوده، مسیر سلامت را مى پیمودند.
در قرآن آمده است كه مادر حضرت موسى علیه السلام به مدد وحى الهى، فرزند خود را در سبد گذاشت و به دریا انداخت.

وَ أَوْحَیْنا إِلى أُمِّ مُوسى أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ وَ لا تَخافِی وَ لا تَحْزَنِی إِنّا رَادُّوهُ إِلَیْكِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ3

 

و به مادر موسى الهام كردیم كه او را شیر بده و چون بر او بیمناك شدى، او را در [جعبه اى به دریا بیفكن و مترس و غم مخور، [چرا كه ]ما او را به سوى تو بازگرداننده و او را از پیامبران قرار خواهیم داد.


همچنین عنایاتى به حضرت مریم علیهاالسلام شد و ملائكه با او به گفتگو پرداختند.
وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى نِساءِ الْعالَمِینَ. یا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِی وَ ارْكَعِی مَعَ الرّاكِعِینَ

 

و یاد كن [زمانى كه ]فرشتگان گفتند: اى مریم! خداوند تو را برگزیده و پاكیزه داشته و بر زنان جهانیان برترى داده است. اى مریم! پروردگارت را اطاعت كن و سجده بر و همراه نمازگزاران نماز بگزار.


البته «وحى رسالى» جایگاه ویژه اى دارد و در این میان نقش قرآن بسیار ممتاز است، به طورى كه قرآن كریم بیش از كتاب هاى آسمانى پیشین، جهت شناخت حق و باطل و تعدیل شهوت و غضب و تصحیح محبت و عداوت انسان ها، بشیر و نذیر است.


لیك گر واقف شوى زین آب پاك
كه كلام ایزد است و روحناك
نیست گردد وسوسؤ كلى ز جان
دل بیابد ره به سوى گلستان
ز آنكه در باغى و در جویى پرد
هر كه از سر صحف بویى برد
6

بدون قرآن چه بسا آدمى در غفلت بود و عمر خود را به غفلت سپرى مى كرد؛ زیرا تنها نگاه خود را محدود به دنیاى مادى مى ساخت و آن را چون سراى حقیقت مى انگاشت و از این رو، جهان براى او معنایى ورا و بالاتر از خود نداشت؛ بلكه هر چه را مى دید و مى نگریست، تنها موجودات تقطیع شده اى مى پنداشت كه فارغ از مبدأ و غایت است و نه «از جایى است» و نه «رو به جایى» دارد. اما آیات قرآن انسان را به تدبر واداشته و او را از این غفلت بیدار مى سازد7.8
به هر روى دلیل نزول قرآن، نیاز آدمى است و تا زمانى كه این نیاز هست - كه تا ابد خواهد بود - باید قرآن باشد.


برگرفته از :

کتاب قرآن شناسی(جلد اوّل-فصل اول."وحى و زبان وحى")

مؤلف: صالح قنادى با همكارى جمعى از محققان





نوع مطلب : کتاب قرآن شناسی، چطور میتوان حقّانیت و صحّت تمام مطالب قرآنرا ثابت كرد؟ / انواع وحـى / فرق قرآن با احادیث قدسى چیست؟ / دلایل تحریف ناپذیرى قرآن ، 
برچسب ها : کتاب قرآن شناسی،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 24 آذر 1396
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic