وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها





پرسش-چرا خطاب آیات قرآن، بیشتر به مردان است؟ 

مگر بانوان نیمى از جمعیت را تشكیل نمى دهند؟



قرآن پژوهان، خطاب هاى قرآن را به دو دسته تقسیم كرده اند:

 1-خطاب ویژه براى مرد یا زن؛ مانند:


«وَ الْوالِداتُ یُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ...»118؛ «مادران فرزندانشان را شیر دهند».

زیرا شیردهى ویژه زنان است و به طور طبیعى و بدیهى از عهده مردان خارج است.


 و همچنین:


«كُتِبَ عَلَیْكُمُ الْقِتالُ...»119

جنگ بر شما (مردان) نوشته (واجب) شده است.

زیرا بطور معمول شركت در جنگ ها وظیفه مردان است و زنان از این سختى معاف شده اند.

 2-خطاب مشترك: خطاب هاى مشترك در قرآن دو گونه است:

 2-1-گاهى با عنوان فراگیرى همچون واژه «ناس» و «انسان» عموم انسان ها را خطاب مى كند؛ مانند:


«یا أَیُّهَا النّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ...»120

اى مردمان پروردگارتان را بپرستید.


«وَ وَصَّیْنَا الاْءِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حُسْناً...»121

و به انسان سفارش كردیم كه به پدر و مادر خود نیكى كند.

اینگونه خطاب هاى قرآنى مشترك میان زن و مرد است و همگان را شامل مى شود.

 2-2-گاهى در ظاهر از لفظ مذكر استفاده مى كند؛ ولى شامل زن و مرد مى شود؛ مثل:


«لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِى رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»122

همانا براى شما در [پیروى از ]رسول خدا سرمشقى نیكوست.

بدیهى است الگوگیرى از پیامبر صلى الله علیه و آله اختصاص به مردان ندارد.

در قرآن گاهى حتى از لفظ «رجل» استفاده مى شود اما مرد و زن را شامل مى شود؛ مانند:


«ما جَعَلَ اللّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ...»123

خداوند براى هیچ مرد [و زنى ]در درونش دو قلب ننهاده است.

بدیهى است دارا بودن یك قلب اختصاص به مردان ندارد. در این باره دلایلى گفته شده است:


اوّل. استفاده بیشتر از الفاظ مذكر، به جهت قاعده ادبى «تغلیب» است. در زبان هایى مانند عربى ـ كه براى مرد و زن، دو گونه فعل وجود دارد (مذكر و مؤنث) ـ در مواردى كه هر دو گروه، مورد نظر باشد، صیغه مذكر به كار مى رود. بنابراین «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» هم شامل زنان مى شود و هم مردان. هم چنان كه در مورد موجوداتى مانند خداوند كه مذكر و مؤنث درباره آنان مطرح نمى باشد از ضمایر مذكر استفاده مى شود. مثل: «قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَدٌ». از این رو تاكنون هیچ مفسر و یا آشنا به زبان و ادبیات، نگفته است كه مجموعه خطاب هاى قرآن اختصاص به مردان دارد.


دوّم. این گونه سخن گفتن در میان انسان ها، معمول است و اختصاصى به قرآن ندارد؛ به خصوص در مقام قانون گذارى و تهیه آیین نامه ها و منشورها، از الفاظ و ضمایر مذكر استفاده مى شود، ولى معناى عموم اراده مى گردد.


سوّم. خطاب كمتر قرآن به زنان، برخاسته از نگرش قرآن به رعایت حرمت زنان است و نشان از غیرت خداوند دارد. طبیعى است سخن گفتن مؤبانه و عفیفانه با زنان و كمتر نام بردن آنها، یكى از راه هاى حفظ حرمت آنان است. این به معناى عقب نگه داشتن نیمى از انسان ها نیست؛ زیرا این گونه سخن گفتن، نشانگر نوعى احترام و ارج نهادن به مقام شامخ آنان است؛ چنان كه در میان خانواده هاى محترم و با شخصیت، این گونه معمول است و زنان را كمتر به طور مستقیم مورد خطاب قرار مى دهند.


البته در مواردى كه نیاز به تأكید دارد و یا جهت فرهنگ سازى نیاز به تصریح دارد، به طور آشكار و جداگانه از الفاظ ویژه زنان و مردان در آیات قرآن استفاده شده است؛ مانند آیات شریفه:


إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤمِنِینَ وَ الْمُؤمِناتِ وَ الْقانِتِینَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصّادِقِینَ وَ الصّادِقاتِ وَ الصّابِرِینَ وَ الصّابِراتِ وَ الْخاشِعِینَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِینَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصّائِمِینَ وَ الصّائِماتِ وَ الْحافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذّاكِرِینَ اللّهَ كَثِیراً وَ الذّاكِراتِ أَعَدَّ اللّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً124

مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا یَعْمَلُونَ125
و حتى گاهى یك زن به عنوان الگو و ضرب المثل براى همگى مردان و زنان مطرح شده است. چنان كه درباره زن فرعون در قرآن مى خوانیم:


وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ...»126

و براى كسانى كه ایمان آورده اند، خدا همسر فرعون را مَثَل آورده.


برگرفته از :

کتاب قرآن شناسی(جلد اوّل-فصل چهارم."جهان شمولی قرآن")

مؤلف: صالح قنادى با همكارى جمعى از محققان





نوع مطلب : کتاب قرآن شناسی، قرآن از چه جهت معجزه است؟ براى اثبات آن دلیلى هست؟ / چرا خطاب قرآن، بیشتر به مردان است؟مگر بانوان نیمى از جمعیت را نیستند؟، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 26 آذر 1396
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic