وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :

مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ

هر که علم اولین و آخرین را می خواهد، باید آن را در قرآن بجوید.

کنزل العمال ج1 ص548

سلام علیکم
ورود شما بازدید کننده گرامی از این سایت و مجموعه
"وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت"
فرصت مغتنمی است. ان شاءالله با نظرات مفید و ارزنده خود یاری گر حقیر در این مسیر باشید.

مدیر وبلاگ : سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید









چند نوع بهشت داریم؟

(تـدبّـر قـرآنـی)




در آیه 12 سوره واقعه آمده: 


«فی جنّات النّّعیم»؛ مقرّبان در جناتی از نعیم هستند». (واقعه/12) «جنّة نعیم» هم ما داریم. اگر «جنّة نعیم» فرموده بود، یک بهشت بیشتر نبود. 


ولی وقتی که «جنّات النّعیم» می گوید یعنی(بهشت هایی از نعیم) از انواعی از بهشت ها را مخصوصا برای اهل اخلاص بیان میکند که در آیات سوره رحمن هم خواندیم، بهشت های روحی و معنوی ای که وجود دارد و درجاتی بالاتر از بهشت های مادی است.آنها اموری است غیر قابل توصیف، بر عکس بهشت مادی که قابل توصیف است. 


اول می فرماید: «فی جنّات النّعیم» یعنی بهشت های قابل توصیف و بهشت های غیرقابل توصیف، درباره آن بهشت های غیر قابل توصیف همین قدر فرموده: 


«فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قرة اعین»

 کسی نمی تواند بفهمد که چه چیزهایی در آنجا پنهان است» (سجده/17).


باید دانست بهشت هائی که در قرآن از آنها نام برده شده است چهار تا است: 

«جنّت عدن» و «جنّت فردوس» و «جنّت نعیم» و «جنّت مأوی»


 

همچنانکه در روایت وارد است: 


قال أبو جعفر علیه السلام: أما الجنان المذکورة فی الکتاب فإنهن جنة عدن، و جنة 

الفردوس، و جنة نعـیـم، و جنة المأوی. و إن لله تعالی جنانا محفوفة بهذه الجنان 

 ترجمه: امام باقر علیه السلام: بهشت هایی که در قرآن مطرح اند عبارتند از:

 بهشت عدن، بهشت فردوس، بهشت نعیم، بهشت ماوی و برای خداوند بهشت هایی

 دیگر است که با این بهشت ها محاصره شده اند. 

(«علم الیقین » فیض کاشانی، طبع سنگی وزیری، ص 224).



«أیطمع کل امریء منهم أن یدخل جنة نعیم * كَلَّا إِنَّا خَلَقْنَاهُم مِّمَّا یَعْلَمُونَ»

آیا هر فرد از ایشان چنین طمعی دارد که در بهشت نعیم داخل شود؟ نه،این چنین نیست، ما آنان را از آنچه 

خود میدانند، از آبی گندیده و بی مقدار آفریدیم»

 (آیه 38 و صدر آیه 39، از سوره المعارج).





از جنّت عدن نیز که در بسیاری از آیات قرآن نام آن 

برده شده است مانند:


 و مسـکن طیبة فی جنـت عدن ذ لک الفوز العظیم

 و (خداوند شما را داخل میکند) در مسکن های پاک و پاکیزه ای که در بهشت های عدن است؛ و اینست فوز عظیم!

(ذیل آیه 12، از سوره الصف)




و از جنّت فردوس در دو جای قرآن نام آن برده شده است :


إنَّ الذین ءامنوا و عملوا الصـلحـت کانت لهم جنـت الفردوس نزلا *خـلدین فیها 

لا یبغون عنها حولا؛ 

حقاً آن کسانیکه ایمان آورده اند و أعمال صالحه بجای می آورند، برای آنان بهشت های فردوس مهیا و به عنوان پذیرائی و کرامت آنان خواهد بود؛ در آن بهشت ها بطور جاودان می مانند و هیچگونه تغییر و جابجائی از آن را طلب نمی کنند» (کهف/107 و 108)



أولئک هم الورثون*الذین یرثون الفردوس هم فیها خـلدون 

(مؤمنان که چنین و چنانند) ایشانند فقط وارثان؛ آنانکه فردوس را به ارث برند. و ایشان در آن بهشت فردوس بطور جاودان زیست می نمایند» 
(مؤمنون/10 و 11 ).




از جنّت مأوی نیز در دو مورد از قرآن آمده است :


 أمّا الذین ءامنوا و عملوا الصـلحـت فلهم جنـت المأوی نزلا بما کانوا یعملون

 اما آن کسانیکه ایمان آورده اند و اعمال صالحه انجام میدهند، پس برای آنان بهشت های مأوی به عنوان پذیرائی و پاداش کارهائی که در دنیا بجای می آورده اند مهیا و آماده می باشد (سجده/19)

 
عند سدرة المنتهی*عندها جنة المأوی

در نزد سدرة المنتهی، که آخرین درخت است. و در نزد آن سدرة و درخت، بهشت مأوی است (نجم/14 و 15)

«باری، جنة الخلد، بهشتی غیر از این بهشت ها نیست که قسیم آنها باشد، بلکه مقسم آنهاست و همانطور که اشاره شد اضافه جنت به خلد برای تحقق معنای جاودانی بهشت است. ولیکن «جنة النعیم» «بهشت ولایت» است؛ و هر جا که در قرآن نامی از نعمت برده شده است، مراد ولایت است.




 آشنایی با قرآن 6، صفحه 95-94
 کتاب معاد شناسی / جلد دهم / قسمت دهم، حضرت علامه آیة الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس‌سره، 211-209

 


برگرفته از :

http://www.mizanonline.ir/fa/news/159047/%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%85



نوع مطلب : چند نوع بهشت داریم؟، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

اخبارحوادث

اخبار متفرقه

تنظیم فونت

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
آیه قرآن حدیث موضوعی مهدویت امام زمان (عج) پخش زنده حرم خرید هاست لینوکس فروشگاه اینترنتی لیوان لنزی