وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها


انجیر و زیتون در قرآن کریم

وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ


خداوند در سوره «تین»(انجیر) به این میوه قسم خورده است و دانشمندان دین‌پژوه می‌گویند، احتمالاً علت آن است که انجیر، یکی از میوه‌های همه چیز تمام است و کلکسیونی از املاح و ویتامین‌ها دارد؛لذا مورد توجه خاص قرآن قرار گرفته است. اما این سوگند، ویژگی ظریف دیگری هم در بر دارد که موجب مسلمان شدن یک تیم تحقیقاتی ژاپنی شده است. قصه از این‌جا شروع شد که یک گروه پژوهشی ژاپنی، در بین مواد خوراکی به دنبال منبع پروتئین خاصی بودند که به میزان کم، درمغز انسان و حیوانات تولید می‌شود. این پروتئین، کاهش دهنده کلسترول خون ومسئول تقویت قلب و شجاعت انسان است و بازتولیدش بعد از ۶۰ سالگی تعطیل می‌شود. ژاپنی‌ها فهمیدند این ماده فقط در انجیر و زیتون موجود است و برای تأمین آن، باید انجیر و زیتون را به نسبت یک به هفت مصرف کرد. بعد از ارائه این نتیجه یکی از قرآن پژوهان مصری نامه‌ای به این تیم تحقیقاتی می‌نویسد و اعلام می‌کند که در کتاب مقدس مسلمانان، خداوند به انجیر و زیتون در کنار هم قسم خوردهنام انجیر فقط یک بار و نام زیتون نیز هفت بار در قرآن کریم آمده است


سئوال: با نرم افزار شمارش کلمات در قرآن سرچ کردم فقط شش بار زیتون آمده بود هفتمیش کجاست؟

جواب: یکبار هم،در سوره ی مؤمنون آیه ی20 به طور غیر مستقیم،از آن، به عنوان درختی که دارای روغن است و در کوه «صنعا» یافت میشود،یاد شده است. 


چرا قرآن به زیتون و انجیر قسم یاد كرده است؟

آیا به خاطر فواید غذایی آنهاست؟



پاسخ:


پرسش را در دو بخش بررسی می‌كنیم:

اول: حكمت و فلسفه‌ سوگند در قرآن؛

دوم: سوگند قرآن به انجیر، زیتون و حكمت آن.


اول: چرا خداوند سوگند یاد كرده است؟

مفسّران و صاحب‌نظران علوم‌قرآنی دلایل متعددی را برای قسم‌های قرآن بر شمرده‌اند كه با بررسی آنها مطلب روشن می‌گردد:

1. برخی قائلند سوگندهای قرآن به خاطر نشان دادن عظمت و تأكید بر مطلبی است كه بعد از قسم می‌آید. یعنی این مطلبی كه دنباله آیات معمولاً بیان می‌كند؛ مطلب مهمی است.[1

2. حكمت دوم قسم‌های قرآن این است كه گاهی خداوند می‌خواهد عظمت آن مطلبی را كه به آن سوگند یاد كرده، نشان دهد.[2

همچنین سوگندهای قرآن فكر و عقل انسان را توسعه می‌دهد؛ در واقع تمام هستی را جولانگاه فكر بشر قرار می‌دهد و وی را در عالم محسوسات، مادی و عالم غیب به پرواز درمی‌آورد؛ زمین، خورشید، ستارگان، كهكشان‌ها و حتی انجیر و زیتون را در برابر فكر او عرضه می‌كند تا همه و همه را مورد مطالعه قرار دهد و با تحقیق و دقّت آنها را بررسی كند.[3

3. احتمال دارد که در سوگندهای قرآن «رَب» در تقدیر است، یعنی «والفجر» در اصل «رب‌الفجر» بوده، یعنی سوگند به پروردگار سپیده دم و اصولاً هر جا خداوند به امور مادی قسم می‌خورد یك «رب» در تقدیر است. مثلاً سوگند به پروردگار خورشید، سوگند به پروردگار ماه و... .

در نتیجه می‌توان این سه احتمال را با هم جمع کرد، زیرا با هم منافاتی ندارند، به هرحال سوگندهای قرآن هم اشاره به عظمت مطلبی كه به آن قسم یاد شده و هم عظمت مطلبی كه برایش قسم خورده دارد و هم بر عظمت خالق آنها ناظر است. بنابراین قسم‌ها و سوگندهای قرآن برای اثبات راستگویی خداوند تبارك و تعالی نیست؛ بلكه برای نشان دادن عظمت اینگونه مطالب و اهمیت آنهاست.


دوم: چرا خداوند به انجیر و زیتون قسم خورده است؟

یكی از قسم‌های قرآن، قسم به انجیر و زیتون است كه مفسرین احتمالاتی در مورد این دو قسم ذكر كرده‌اند، مانند:

الف. مراد از «تین»، كوهستانی است كه «دمشق» ‌بر بلندی آن واقع شده؛ و منظور از «زیتون» كوهستانی است كه «بیت‌المقدس» بر بالای یكی از كوه‌هایش بنا شده است و اطلاق نام دو میوه‌ «انجیر» و «زیتون» بر این دو كوه، شاید برای این بوده كه این دو میوه در این دو منطقه می‌روید و سوگندخوردن به این دو منطقه هم شاید به خاطر این بوده كه عده‌ بسیاری از انبیا در این دو منطقه مبعوث شده‌اند.

ب: برخی «تین» و «زیتون» را اشاره به دو دوران حضرت آدم و حضرت نوح7 می‌دانند؛ چرا كه لباسی كه آدم و حوا در بهشت پوشیدند از برگ درختان انجیر بود و در پایان طوفان نوح، شاخه‌ زیتونی از آب بیرون آمد كه نوح فهمید طوفان پایان‌یافته است.

ج. در روایتی وارد شده كه «تین»مدینه و «زیتون»بیت المقدس است.[4

البته احتمالات دیگری در این باره ذكر شده است.[5

د: مقصود دو میوه معروف می‌باشد. اگر این دو قسم را بر معنای ابتدایی آنها حمل كنیم یعنی «انجیر» و «زیتون» دو میوه معروف؛ باز سوگند با معنایی است. زیرا انجیر و زیتون دارای ارزش‌ غذایی فراوانی است كه غذاشناسان و پزشكان فوائد بسیاری را برای آنها بر شمرده‌اند كه برخی از آنها را در اینجا مطرح می‌کنیم:


زیــتــون

بی‌شك تمامی میوه‌هایی كه خداوند منان آفریده، ارزشمند است، ولی نباید تردید كرد كه برخی از آنها از لحاظ ارزش و خاصیت غذایی، به نوعی بر دیگری برتری دارند؛ در این میان «زیتون» از جمله میوه‌هایی است كه هم دارای خاصیت غذایی و هم ارزش دارویی و هم منبعی برای سوخت و ایجاد روشنایی است، از برگ و هسته‌ی آن نیز استفاده می‌شود.[6

به گفته‌ برخی متخصصین زیتون معجزه گراست و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله درمان نقرس، تصلب شرائیین، فشار خون و دردهای عصبی موثر است.

نكته قابل توجه اینكه در میان مواد غذایی چه نباتی و چه حیوانی، هیچ ماده‌غذایی به اندازه‌ زیتون دارای «پتاسیم» نیست، و اگر بدانیم «پتاسیم» چیست؟ و چه نقشی در حفظ حیات ما دارد؟! خواهیم فهمید چرا باید زیتون را مورد توجّه قرار داد.

بطور خلاصه، «پتاسیم» در سازندگی عضلات بدن و انرژی بدن موثر است و در ساختمان ترشحات غدد داخلی بدن به كار رفته است كه در حفظ نیروی فعال و نشاط زندگی لازم است و از طرفی كمبود «پتاسیم» در بدن، رشد را متوقف می‌سازد پلكها متورم می‌شود و دستگاه تنفس دچار اختلال می‌شود.

«پتاسیم» در فعالیت و قدرت تصفیه و شستشوی سلول‌های كبدی، مؤثر است و موجب می‌گردد تا كبد مواد سمی، اوره و اسیداوریك را بهتر و بیشتر از خون گرفته خارج نماید.

«پتاسیم» در قدرت دفعی كلیه‌ها نقش اساسی دارد و موجب فعالیت بیشتر كلیه‌ها و دفع مواد سمی از خون می‌گردد و بدین لحاظ «پتاسیم» را از داروها و درمان كننده بیماری‌های كلیه می‌دانند.

«پتاسیم» حتی در ساختمان گلبول‌های قرمز خون وجود دارد و در فعالیت و سازندگی و حفظ آن اثر دارد.

غیر از پتاسیم ـ كه وجودش برای ادامه‌ حیات و حفظ تندرستی ما ضروری است ـ مواد معدنی دیگری چون فسفر، كلسیم، منیزیم، آهن در زیتون وجود دارد كه هركدام نقش شگرف و سازنده‌ای در زندگی ما دارند.[7

انـجــیر

«انجیر» نیز میوه‌ای است كه جنبه‌ دارویی فراوانی دارد و چیز زائدی ندارد و تمامش خورده می‌شود غذای لطیف و سریع‌الهضم است و لینت طبع می‌آورد، بلغم را تحلیل می‌دهد و كلیه‌ها را پاك و سنگ مثانه را از بین می‌برد و راه كبد و سپرز را باز می‌كند و بدن را فربه می‌سازد.[8

«انجیر» دارای مواد و تركیبات غذایی و دارویی سبك و خوشخوراك است كه تازه و خشك آن، گوشت و هسته و پوستش برای همه و هر سنی قابل استفاده و گواراست[9

و در روایتی از امام رضا7 آمده است: «انجیر» بوی دهان را می‌برد، لثه‌ها و استخوان‌ها را محكم می‌كند، مو را می‌رویاند، درد را بر طرف می‌سازد و با وجود آن نیاز به دارو نیست و همچنین می‌فرماید: انجیر شبیه‌ترین میوه به میوه‌ بهشتی است.»[10

انجیر حاوی مقدار زیادی «فسفر» می‌باشد كه در تقویت هوش و حافظه بسیار موثر است نیز سرشار از «پتاسیم» كه برای سلامتی كودكان ضعیف و كم‌خون و بی‌اشتها مفید می‌باشد، مقدار قابل توجهی، كلسیم دارد، كه هم سازنده خون و استخوان و هم در ایجاد عضلات بدن و نیروی اعصاب و افزایش قدرت جسمانی مؤثر است. امروزه كارخانجات بزرگ داروسازی، از مواد موجود در انجیر و خواص حیاتی آن برای ساخت داروهای لازم جهت درمان و دفع سموم بدن استفاده می‌كنند.[11

بنابراین:

با در نظر گرفتن كلام مفسرین و صاحب‌نظران و توجه به فوائد غذایی سرشار «زیتون» و «انجیر» می‌توان گفت: قرآن با سوگند به این دو میوه توجه و حس كنجكاوی انسان را نسبت به این دو غذا جلب كرده است و شاید یكی از حكمت‌های مهم سوگند قرآن به این دو میوه به اهمیت و ارزش غذایی آن باشد.


کالری و خواص انجیر خشک 

انجیر خشک نسبت به انجیر تازه 5 برابر بیشتر كالرى دارد. در هر 100 گرم انجیر خشک، 249 كالری، 3/3 گرم پروتئین، 9/0 گرم چربی، 69 گرم كربوهیدرات و 6/5 گرم فیبر وجود دارد.


برگرفته از

سایت موسسه پژوهش های قرآنی المهدی

http://www.quransc.com/



منابع جهت مطالعه

 

1. قسم‌های قرآن، آیت الله مكارم شیرازی. 

2. سوگندهای قرآن، ابوالقاسم رزاقی.

3. تحلیلی بر سوگندهای قرآن، محمد فاكر میبدی.

4. گیاهان در قرآن، دكتر محمد اقتدار حسین فاروتی.



 

پی‌نوشت‌ها:


[1]. تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ج 27، ص 39.

[2]. تفسیر نمونه، ج 27، ص 39.

[3]. سوگندهای قرآن، ابوالقاسم رزاقی، ص 45.

[4]. تفسیر نور الثقلین، ج 5، ص 606، حدیث 4، به نقل از همان.

[5]. ر.ك: تفسیر نمونه، ج 27، ص 140.

[6]. از معدود میوه‌هایی است كه قرآن از آن نام برده است. نحل/ 11، مومنون/ 20.

[7]. قسم‌های قرآن، ابوالقاسم رزاقی، ص 441.

[8]. سفینه البحار، ج 1، ص 128، به نقل از سوگندهای قرآن، ص 446.

[9]. همان.

[10]. كافی، ج 6، ص 258 و همچنین علامه مجلسی در بحارالانوار، ج 66، ص 184 روایات متعددی در مورد انجیر آورده است.

[11]. مكتب اسلام، سال11، ش9، ص60 و 61 به قلم دكتر محمدحسین حاجبی، به نقل از سوگندهای قرآن رزاقی، ص 448.






نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، گیاه/میوه/سبزی در قرآن، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 27 بهمن 1396
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات