وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


@@@@@@@@@@@@

«به نام خداوند علیم و حكیم»

جهان آفرینش دارای رموز و معمّاهایی است كه انسان ها باید همیشه در جست و جوی آن باشند و هر یك از شگفتیهای این جهان دارای كلیدهایی است كه قفل این رموز را باز می كنند.

ما انسانها با تلاش و كوشش می توانیم توانایی آن را داشته باشیم که با كمی اندیشه همراه با عمل و با استفاده از شاه كلید اصلی یعنی «قرآن کریم» این كلیدها را از آن خود كنیم و به راز آفرینش دست پیدا كنیم.

زندگی بدون كاوش معنا ندارد و زمانی زندگی معنا پیدا می كند كه در آن رمزی وجود داشته با شد و همچنین فردی باشد كه در جست و جوی یافتن آن رمز باشد.

@@@@@@@@@@@@

قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزالعمال ج1 ص548

مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها




واجب بودن رو به قبله کردن بیمار محتضر


باید محتضر، یعنی کسی که مرگ در نزد او حاضر می شود، رو به قبله شود و اگر نمی تواند، اطرافیانش او را (اگر اذیت نمی شود) رو به قبله کنند، به گونه ای که کف پاهایش به طرف قبله باشد، و اگر ممکن نباشد او را به پهلوی راست یا پهلوی چپ رو به قبله کنند.محتضر

از امام علی(علیه السلام) روایت شده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بر بالین محتضری از دودمان عبدالمطلب آمد در حالی که مریض رو به قبله نبود. حضرت فرمودند:"او را رو به قبله کنید، زیرا اگر شما چنین کردید فرشتگان و خداوند به او رو کنند و این چنین باشد تا قبض روح شود.


رو به قبله کردن محتضر

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به پرسشی درباره وجوب رو به قبله کردن بیمار محتضر پاسخ گفته است.

متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین

 شرح است:

س. آیا پزشک یا پرستاری که شاهد بیمار محتضر است، رو به قبله کردن بیمار واجب می شود؟ آیا نیاز به اجازه از ولیّ او دارد؟
ج. بنابر احتیاط واجب است و با علم به رضایت ولی، تحصیل 

اجازه لازم نیست.


http://namnak.com/%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%A8%D9%84%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D8%AA%D8%B6%D8%B1-.p43968






نوع مطلب : اســــرار مـــــرگ و مـعـــاد، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 29 بهمن 1397



تفسیر پنج علامت شیعه به فرمایش امام عسگری علیه السّلام


 حجت الاسلام عالی





<div id="15502601503271295"><script type="text/JavaScript" src="https://www.aparat.com/embed/FM1fm?data[rnddiv]=15502601503271295&data[responsive]=yes"></script></div>






نوع مطلب :
برچسب ها : کلیپ سخنرانی حجت الاسلام عالی،
لینک های مرتبط :
          
شنبه 27 بهمن 1397




سخنان نوح نبی علیه السّلام که جلوی کشتی خود زده بود

 و به همین جهت غرق نشد












نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
جمعه 26 بهمن 1397

برطرف شدن عذاب سخت بنى اسراییل با صلوات

در تفسیر امام حسن عسکرى علیه السلام در بیان آیه :

و اذ نجیناکم من آل فرعون یسومونکم سوء العذاب یذبحون ابناءکم و یستحیون نساءکم و فى ذلکم بلاء من ربکم عظیم (بقره/49)

اى گروه بنى اسراییل ! به یاد آورید وقتى را که نجات دادیم ما، شما را از آل فرعون که عذاب مى کردند شما را، به عذاب سخت . مى کشتند پسران شما را، و زنده مى گذاشتند زنان شما را. و در این ، امتحان عظیمى بود از جانب پروردگار شما.

مذکور است که : از جمله عذاب شدید آن قوم ، یکى آن بود که بنى اسراییل را براى عمل بنایى مى بردند و مى ترسیدند که بگریزند.. به این سبب ، پاهاى ایشان را در بند میگذاشتند. و به ایشان مى گفتند که گل را برداشته ، بر نردبان بالا برید، و بسا بود که مى افتادند و مى مردند، یا زمین گیر مى شدند.

تا آن که حق تعالى به موسى – علیه السلام – وحى کرد:

به ایشان بگو، که پیش از شروع ، بر محمد و آل طیبین آن حضرت – علیهم السلام – صلوات فرستند، تا آن که برایشان سبک و آسان گردد. و چنان کردند: و برایشان آسان گردید.

و امر نمود به آن کسانى که در اول عمل فراموش مى کردند، و مى افتادند و زمین گیر مى شدند که صلوات بخوانند و اگر خود نمى دانستند بخوانند، دیگرى برایشان بخواند. و چون چنین مى کردند، شفا مى یافتند.

كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 





نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 18 بهمن 1397


صلوات به معناى تجدید عهد  


حضرت موسى بن جعفر از پدر بزرگوار خود علیه السلام نقل فرمود: هر كه بر پیامبر صلوات مى فرستد، به این معنى است كه من بر عهد و پیمان خود هستم آن عهد و پیمانى كه وقتى خداوند در عالم ذر فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم ، همه گفتند: بلى.



كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 





نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 18 بهمن 1397



صلوات هنگام از دست دادن و یا نابودى چیزى  


پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمود: هنگامى كه چیزى 

از بین رفت بگو: 

اللهم صل على محمد و آل محمد.


كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 





نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 18 بهمن 1397


دوست دارم تا به قدر عمر نوح در میان ما زندگى كنى


ابو سعید خدرى مى گوید: عمار یاسر به پیامبر صلى الله علیه و آله گفت : دوست دارم تا به قدر عمر نوح در میان ما زندگى كنى ! پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: اى عمار! زندگى من در میان شما براى شما خیر است و فوت من نیز شر نخواهد بود؛ چرا كه در حال حیات من، پیش من مى آیید و عرض حال مى كنید و من هم از خدا براى شما طلب غفران مى كنم ؛ ولى پس از وفات من ، صلوات بفرستید؛ زیرا اسم هاى شما، پدر و مادران تان و اقوام تان بر من عرضه خواهد شد، اگر در آن لیست اسامى ، اعمال نیك شما ضبط شده باشد، خدا را سپاس مى گویم و اگر غیر آن باشد از خداوند متعال براى شما، طلب غفران از گناهان شما را دارم.


كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 





نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 18 بهمن 1397





صلوات هنگام یاد آورى نام پروردگار  


مردى از امام هشتم علیه السلام از تفسیر آیه 


«و ذكر اسم ربه فصلى»(سوره اعلی/15) سؤ ال كرد، فرمودند: 


مراد این است كه هر گاه نام پروردگار متعال، بر زبان آمد،


 بر محمد و آل محمد درود و صلوات، تقدیم شود.


كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 





نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 18 بهمن 1397



صلوات جزو محبوب ترین اعمال 


پیامبر اكرم - صلى الله علیه و آله - فرمودند :

 از جبرییل پرسیدم محبوب ترین اعمال كدام است؟


 پاسخ داد: 

صلوات و درود بر شما اى محمّد! و محبّت على ابن ابى طالب.


كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 





نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 18 بهمن 1397





آیا شبی هزار رکعت نماز می شود خواند؟


یکی از فضائل امیرالمومنین(ع) این است که ، شبی هزار رکعت نماز می خواندند . افراد زیادی میگویند: مگر می شود، در یک شب هزار رکعت نماز خواند؟!....

علامه امینی صاحب کتاب شریف «الغدیر»٬ ماه رمضانی به مشهد مشرّف شد و هر شب هزار رکعت نماز در حرم مطهر خواند ،تا امکان این امر را اثبات کند. ایشان می فرماید : 
هرکس پس از صلوات بر پیامبر (اللهم صل علی محمد و آل محمد) با اخلاص ، برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان (عج) دعا کند و عبارت ( عجل فرجهم ) را بگوید ، او را در ثواب نوشتن کتاب الغدیر شریک می نمایم.

(یادنامه علامه امینی ص345)

 






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 14 بهمن 1397




دعـای حـاجـات-دعـای اوّل













نوع مطلب :
برچسب ها : دعـای حـاجـات،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 12 بهمن 1397



دعـای حـاجـات-دعـای دوّم
















نوع مطلب :
برچسب ها : دعـای حـاجـات،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 12 بهمن 1397



دعـای حـاجـات-دعـای سوّم














نوع مطلب :
برچسب ها : دعـای حـاجـات،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 12 بهمن 1397




دعـای حـاجـات-دعـای چهارم















نوع مطلب :
برچسب ها : دعـای حـاجـات،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 12 بهمن 1397





دعـای حـاجـات-دعـای پنجم












نوع مطلب :
برچسب ها : دعـای حـاجـات،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 12 بهمن 1397





دعـای حـاجـات-دعـای ششم


















نوع مطلب :
برچسب ها : دعـای حـاجـات،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 12 بهمن 1397



دعـای حـاجـات-دعـای هفتم


















نوع مطلب :
برچسب ها : دعـای حـاجـات،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 12 بهمن 1397





سوره های معروف به «مثانی» كدام ها هستند؟

 و واژه ی «مثانی» در اصل به چه معنا می باشد؟


قرآن كریم كتاب نور و هدایت است. كه از طرف خداوند متعال بر پیامبر مكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نازل گردیده است. این كتاب مشتمل بر 114 سوره و 6236 آیه، - بنابر روایتی از امام علی (علیه السلام) ـ می باشد.

واژه ی سوره از «سور بلد» (دیوار بلند و گرداگرد شهر) گرفته شده است، زیرا هر سوره ای آیاتی را در بر گرفته است و به آن احاطه دارد. اسامی سوره ها مانند تعداد آیات هر سوره توقیفی است و با صلاحدید شخص پیامبر اسلام نامگذاری شده است. به گروهی از سوره های قرآن، اسامی خاصی گذاشته شده كه عبارتنداز:

سبع طوال، مئین، حوامیم، ممتحنات، مفصّلات و مثانی.(1)

«مثانی» در لغت از «ثنی» گرفته شده كه به معنای رد بعضی بر بعضی دیگر آمده است. ثنی الشیءَ ثنیاً. رد بعضه علی بعض)(2) علامه راغب اصفهانی، علت نامگذاری سوره های قرآن را به مثانی،در ذیل آیه ی وَلَقَدْ آتَیْنَاك سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِی تكرار و مرور در اوقات مختلف كه كهنه و منقطع نمی شود، می داند. بر عكس اشیا دیگری كه بر اثر مرور و تكرار زمان مضمحل و از بین می روند.(3)

در اصطلاح نیز واژه ی «مثانی» به تعابیر گوناگونی بیان شده است:

1ـ مثانی سوره هایی است كه بعد از سوره های «مئون (مئین: دویست 200) بیاید».

2ـ سوره هایی كه آیات آن از صد آیه كمتر باشد. این تعریف از «فرّاء» می باشد.

3ـ سوره هایی كه مثال های آن دو جنبه دارد؟ هم برای پند و عبرت و هم برای خیر. این نظریه از «نكزاوی» است.

4ـ سخاوی در كتاب «جمال القراء» معتقد است كه علت نامگذاری برخی سوره ها به «مثانی»، آمدن حكایات و قصه و رویدادها در این سوره ها می باشد. و گاهی به تمام قرآن كریم و به سوره ی فاتحه الكتاب، اطلاق می گردد.(4)

جلال الدین سیوطی در «الاتقان» از این سوره ها به مثانی یاد می كند:

احزاب، حج، قصص، نمل، نور، انفال، مریم، عنكبوت، روم، یس، فرقان، رعد، سبأ، ابراهیم، محمد، لقمان، زمر، مؤمن، زخرف، سجده، شوری (حمعسق)، احقاف، جاثیه، دخان، فتح، حشر، سجده، طلاق، قلم، حجرات، ملك (تبارك)، تغابن، منافقون، جمعه، صف، نوح، مجادله، ممتحنه و تحریم.(5)

شیخ طبرسی، سوره های مثانی را به دنبال هفت سوره ی طولانی می داند كه اول سوره های مثانی یونس و آخرش نحل می باشد كه شامل سوره ی، یونس، هود، یوسف، رعد، ابراهیم، حجر و نحل است.(6)

برخی، همه ی سوره های قرآنی را «مثانی» می دانند، زیرا اخبار و قصه ها در آن تكرار شده است.(7)

بنابر این، واژه ی «مثانی» در لغت به معنای ردّ و پشت چیزی آمده و در اصطلاح قرآنی به سوره هایی گفته می شود كه بعد از سوره هایی كه آیات دویست گانه دارند یا كمتر از صد آیه داشته باشند یا مثال های آن، دو جنبه دارد یا آمدن حكایات، رویدادها و قصه ها یا به تمام قرآن و یا تنها به سوره ی فاتحه الكتاب، گفته شده است.

سیوطی 39 سوره و طبرسی هفت سوره و برخی همه ی سوره ها را «سور مثانی» می گویند و قدر متیّقن همه ی این ها همان سوره ی فاتحةالكتاب است كه به مثانی معروف است.

 

پاورقی:

1. معرفت، محمد هادی، علوم قرآن، قم، تمهید، دوم، 1380، ص 118 ـ 112.

2. ابن منظور، لسان العرب، چاپ اول، نشر ادب حوزه، 1405 ق، ج 14، ص 115.

3. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن، دارالکاتب العربی، ص 79.

4. سیوطی، جلال الدین، الاتقان، مترجم اسلامی، محمد جعفر، تهران، بنیاد علوم اسلامی، 1362، ج 1، ص 221.

5. همان، ص 224.

6. طبرسی، مجمع البیان، بیروت، موسسه اعلمی، چاپ اول، 1415 ق، ج 1، ص 42.

7. زرکشی، البرهان فی العلوم القرآن، قاهره، داراحیا، چاپ اول، 1376، ج 1، ص 245.



www.welayatnet.com/fa/news/51332




نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، معـانی و تـدبّـر در واژه هـا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 9 بهمن 1397


شکیات نماز


شکیات بر 23 قسم است ، هشت قسم آن نماز را باطل مى کند و به شش قسم آن نباید اعتنایى کرد و نه قسم آن صحیح است.



شکهاى باطل

اگر یکى از این شکها را براى نمازگزار پیش آید، نمازش باطل است :

1- شک در شماره رکعت هاى نمازهاى دو رکعتى

2- شک در شماره رکعت هاى نماز سه رکعتى

3- در شکهاى نمازهاى چهار رکعتى که پاى یک در میان باشد.

4- اگر در نمازهاى چهار رکعتى پیش از تمام شدن سجده دوم شک کند.

5- شک بین 2 و 5 یا 2 و بیشتر از 5.

6- شک بین 3 و 6 یا 3 و بیشتر از 6.

7- شک بین 4 و 6 و یا 4 و بیشتر از 6.

8- شک در رکعت هاى نماز که نداند چند رکعت خوانده.



شکهائى که نباید به آن ها اعتنا کرد

1- شک در چیزى که نمازگزار از محل آن گذشته است مثل اینکه در رکوع شک کند که آیا حمد و سوره را خوانده یا نه.

2- شک بعد از سلام نماز.

3- شک بعد از گذشتن وقت نماز.

4- شک کسى که زیاد در نماز شک مى کند که به او کثیرالشک مى گویند.

5- شک امام در شماره رکعتهاى نماز در صورتى که ماءموم آن را بداند و یا شک مأموم در رکعت هاى نماز در صورتى که شماره آن را امام بداند که در صورت اول ، امام با رجوع به مأموم رفع شک از خود مى کند و در صورت دوم ، مأموم ، با رجوع به امام ، وظیفه خود را انجام مى دهد.

6- شک در نمازهاى مستحبى



شکهاى صحیح

در نه صورت اگر نمازگزار در شماره رکعتهاى نماز چهار رکعتى شک کند باید به دستورات زیر عمل نماید:
1- نمازگزار بعد از سربرداشتن از سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت ، بنا را بر سه مى گذارد و یک رکعت دیگر را مى خواند و نماز را تمام مى کند سپس یک رکعت نماز احتیاط ایستاده ، یا دو رکعت نشسته مى خواند.

2- شک بین دو و چهار بعد از سجده دوم ، بنا را بر چهار مى گذارد و نماز را تمام مى کند و دو رکعت نماز احتیاط مى خواند.

3- شک بین دو و سه و چهار بعد از سجده دوم بنا را بر چهار مى گذارد و نماز را تمام مى کند آنگاه دو رکعت نماز احتیاط ایستاده و دو رکعت نشسته مى خواند.

4- شک بین چهار و پنج بعد از سجده دوم که بنا را بر چهار مى گذارد و نماز را تمام نموده و بعد از نماز، دو سجده سهو مى کند.

5- شک بین سه و چهار در هر کجاى نماز که باشد بنا را بر چهار مى گذارد و نماز را تمام مى کند وبعد یک رکعت نماز احتیاط ایستاده مى خواند.

6- شک بین چهار و پنج در حال ایستاده که باید نمازگزار بدون رکوع بنشیند و تشهد را بخواند و نماز را سلام دهد و یک رکعت نماز احتیاط ایستاده را بخواند.

7- شک بین سه و پنج در حال ایستاده که باید نماز گزار بدون رکوع بنشیند و تشهد را بخواند و سلام دهد و دو رکعت نماز احتیاط را ایستاده بخواند.

8- شک بین سه وچهار و پنج در حال ایستاده که باید نمازگزار، بنشیند و سلام دهد سپس دو رکعت نماز احتیاط ایستاده و دو رکعت نشسته بخواند.

9- شک بین پنج و شش در حال ایستاده که باید نمازگزار بنشیند و تشهد بخواند و سلام دهد سپس دو سجده سهو را بجا آورد.





نوع مطلب :
برچسب ها : شکیّـات نمـــاز،
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 8 بهمن 1397




سرگذشت حضرت زكریا علیه السّلام 

و حضرت مریم سلام الله علیها


یكی از پیامبران حضرت زكریا ـ علیه السلام ـ است، كه نام مباركش در قرآن هفت بار در سه سوره آمده است، زكریا بن برخیا ـ علیه السلام ـ از پیامبران بنی اسرائیل بود، كه سلسله نسبش به حضرت داود ـ علیه السلام ـ میرسد، او رییس راهبان و خدّام بیت المقدس بود و مردم را به شریعت حضرت موسی ـ علیه السلام ـ دعوت میكرد.

 

ازدواج زكریا

در میان بنی اسرائیل دو خواهر برجسته و بزرگ زاده وجود داشتند، یكی به نام «حَنّه» و دیگری به نام «اَشْیاع»،[1] زكریا ـ علیه السلام ـ از اَشْیاع خواستگاری كرد، و عمران كه یكی از راهبان و بزرگ بنی اسرائیل بود (و طبق نقلی از پیامبران بنی اسرائیل بود) از «حَنّه» خواستگاری نمود، سرانجام اشیاع همسر زكریا ـ علیه السلام ـ گردید، و حَنّه همسر عمران[2] شد.

به این ترتیب زكریا و عمران، دو شخصیت بزرگ بنی اسرائیل، باجناق همدیگر شدند، و علاوه بر رابطه مكتبی، رابطه خویشاوندی نیز پیدا كردند. چند سال از این ماجرا گذشت، عمران صاحب دختری به نام مریم شد، ولی زكریا ـ علیه السلام ـ دارای فرزند نشد، زیرا همسرش نازا بود.


سرپرستی زكریا ـ علیه السلام ـ از مریم ـ سلام الله علیها ـ

سالها از زندگی عمران و همسرش حَنّه گذشت آنها دارای فرزند نشدند، حَنّه همچون زنان دیگر آرزو داشت كه دارای فرزند شود، و با دیدن كودكی احساساتش برای داشتن فرزند به جوش میآمد. تا این كه روزی در زیر درختی نشسته بود، پرندهای را دید كه به جوجههای خود غذا میدهد، مشاهده این محبّت مادرانه آتش عشق به فرزند را در دل او شعلهور ساخت، و از صمیم دل از خدا تقاضای فرزند كرد، چیزی نگذشت كه دعای خالصانه او اجابت شد و او باردار گردید.

طبق بعضی از روایات، از سوی خدا به عمران وحی شد كه به زودی خداوند پسر پربركتی كه میتواند بیماران غیرقابل درمان را درمان كند و مردگان را به فرمان خدا زنده نماید به تو عنایت خواهد كرد، عمران این مطلب را به همسرش حَنّه خبر داد.

حَنّه وقتی كه باردار شد، تصور میكرد كه فرزند مذكور، همان است كه در رحم دارد (غافل از آن كه منظور از آن پسری كه خداوند به عمران وحی نمود، نوه عمران به نام عیسی ـ علیه السلام ـ است، كه حَنّه برای مادر او (مریم) باردار میباشد.)

به همین دلیل حَنّه نذر كرد كه كودك پسر خود را وقتی كه بزرگ شد خدمتگذار مسجد بیت المقدس قرار دهد.

ولی وقتی كه فرزندش متولد شد دید دختر است، نگران شد كه چه كند، زیرا خدمتگذاران مسجد را از میان پسران انتخاب میكردند، از این رو گفت: «پسر همانند دختر نیست.»

سپس افزود: خدایا من نام دختر را مریم میگذارم، و او و فرزندانش را از وسوسههای شیطان رجیم، در پناه درگاه تو قرار میدهم.[3]

مریم ـ علیها السلام ـ به معنی عبادت كننده و خدمتگذار است. از آن جا كه حَنّه میخواست او را خدمتگذار مسجد و عبادت كننده در مسجد بیت المقدس قرار دهد، نام او را مریم نهاد.

كم كم مریم ـ علیها السلام ـ بزرگ شد و با این كه دختر بود، خداوند او را به عنوان خدمتگذار مسجد بیت المقدس پذیرفت.

مطابق تواریخ، عمران پدر مریم ـ علیها السلام ـ ، قبل از تولد مریم ـ علیها السلام ـ از دنیا رفت، از این رو وقتی كه مریم ـ علیها السلام ـ خدمتگذار مسجد شد، نیاز به سرپرست داشت، حَنّه مریم را كه كودك بود به بیت المقدس نزد علما و دانشمندان یهود آورد و گفت: «این كودك هدیه به بیت المقدس است، سرپرستی او را یك نفر از شما برعهده بگیرد.»

چون آثار عظمت از چهره مریم ـ علیها السلام ـ دیده میشد، گفتگو در میان دانشمندان بنی اسرائیل در گرفت، هر كدام از آنها میخواست این افتخار نصیب او شود. سرانجام تصمیم گرفتند قرعه كشی كنند، به كنار نهری آمدند. حضرت زكریا ـ علیها السلام ـ نیز جزء آنها بود. قلمها و چوبهایی را كه به وسیله آنها قرعه میزدند حاضر كردند، نام هر یك از داوطلبان سرپرستی مریم ـ علیها السلام ـ را روی آن چوبها نوشتند و آن قلمها را در میان آب انداختند، هر قلمی كه در میان فرو میرفت، بازنده بود و تنها قلمی كه روی آب ماند، قلمی بود كه نام زكریا روی آن نوشته شده بود. به این ترتیب سرپرستی زكریا ـ علیه السلام ـ نسبت به مریم ـ علیها السلام ـ قطعی شد، و در واقع حضرت زكریا ـ علیه السلام ـ از همه شایستهتر به سرپرستی مریم ـ علیها السلام ـ بود، زیرا علاوه بر مقام نبوت، شوهر خاله مریم ـ علیها السلام ـ نیز بود.[4]

حضرت زكریا ـ علیه السلام ـ هم چنان سرپرستی حضرت مریم ـ علیها السلام ـ را بر عهده گرفت تا مریم ـ علیها السلام ـ بزرگ شد.


غذاهای بهشتی

حضرت مریم ـ علیها السلام ـ به خدمتگذاری مسجد بیت المقدس مشغول شد و خداوند او را برای این مقام پذیرفت. به گفته بعضی نشانه پذیرش خداوند این بود كه مریم ـ علیها السلام ـ بعد از بلوغ و دوران خدمتگذاری بیت المقدس، هرگز عادت ماهانه ندید تا به دور شدن از آن مركز روحانی مجبور نگردد.

مریم ـ علیها السلام ـ آن چنان به عبادت خدا مشغول بود كه روزها روزه میگرفت و شبها به عبادت میپرداخت، او آن چنان در پرهیزكاری و معرفت و شناسایی پروردگار پیش رفت، كه از احبار و دانشمندان پارسای آن زمان نیز پیشی گرفت.[5]

هنگامی كه زكریا ـ علیه السلام ـ كنار محراب او قرار میگرفت و برای دیدار او میآمد، غذاهای مخصوصی در كنار محراب او مشاهده میكرد، كه شگفت زده میشد، روزی به او گفت:

«یا مَرْیمُ أَنَّى لَكِ هذا؛ ای مریم! این غذاها (و میوههای غیر فصل) را از كجا آوردی؟»

مریم ـ علیها السلام ـ در جواب گفت:

«هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یرْزُقُ مَنْ یشاءُ بِغَیرِ حِسابٍ؛ این از طرف خدا است، و او است كه هركس را بخواهد، بیحساب روزی میدهد.»[6]

آری به این ترتیب خداوند غذاهای بهشتی غیر فصل را به مریم میرسانید.

 

منابع:

[1]. در بعضی از روایات او با نام «حنّانه» خوانده شده كه مادر حضرت یحیی ـ علیه السلام ـ بود. (بحار، ج 14، ص 202).

[2]. منظور از این عمران غیر از عمران پدر موسی ـ علیه السلام ـ است، و میان آنها 180 سال فاصله وجود داشت. (بحار، ج 14، ص 194).

[3]. آل عمران، 35 و 36.

[4]. مجمع البیان، ج 1 و 2، ص 436 (ذیل آیه 37 آل عمران).

[5]. همان مدرك.

[6]. آل عمران، 37.






نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، داستـــان های قــــــــرآنــی، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 7 بهمن 1397


( کل صفحات : 5 )    1   2   3   4   5   


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic