وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


@@@@@@@@@@@@

«به نام خداوند علیم و حكیم»

جهان آفرینش دارای رموز و معمّاهایی است كه انسان ها باید همیشه در جست و جوی آن باشند و هر یك از شگفتیهای این جهان دارای كلیدهایی است كه قفل این رموز را باز می كنند.

ما انسانها با تلاش و كوشش می توانیم توانایی آن را داشته باشیم که با كمی اندیشه همراه با عمل و با استفاده از شاه كلید اصلی یعنی «قرآن کریم» این كلیدها را از آن خود كنیم و به راز آفرینش دست پیدا كنیم.

زندگی بدون كاوش معنا ندارد و زمانی زندگی معنا پیدا می كند كه در آن رمزی وجود داشته با شد و همچنین فردی باشد كه در جست و جوی یافتن آن رمز باشد.

@@@@@@@@@@@@

قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزالعمال ج1 ص548

مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها



فلا اقسم بمواقع النّجوم* انّه لقسم لو تعلمون عظیم


(واقعه/76-75)


قسم به وقت و موقع قرار گرفتن ستارگان*و اگر بدانید بی تردید این سوگندی بس بزرگ است



جزر و مد بالا رفتن و پایین آمدن بخش بزرگی از آب است.

 

جزر و مدها به این دلیل ایجاد می شوند که زمین و ماه یکدیگر را جذب میکنند. درست مثل آهن رباها که یکدیگر را جذب می کنند.

 

ماه می کوشد هرچیزی که برروی زمین قرار دارد را به سوی خود بکشد تا آن را به خودش نزدیک تر کند. اما زمین قادر است همه چیز به جز آب ها را نگه دارد. از آن جایی که آب ها همیشه در حال حرکتند زمین نمی تواند آنها را نگه دارد و ماه می تواند آب ها را به سوی خودش بکشد.

 


هر روز دو جزر و مد بلند و دو جزر و مد کوتاه به وجود می آید. اقیانوس ها به طور دایم از وضعیت جزر و مد بلند به جزر و مد کوتاه حرکت می کنند و سپس به جزر و مد بلند برمی گردند. 12 ساعت و 25 دقیقه بین دو جزر و مد بلند زمان هست.

 

جزر و مد صعود و سقوط دوره ای حجم بزرگی از آب است. بادها و جریانات آب موجب حرکت آب سطح می شوند و امواج را ایجاد می کنند.

 

در این شرایط اثر جاذبه زمین بر ماه باعث می شود آب ها در مسیر ماه صعود کنند. صعود دیگر وقتی رخ می دهد که برخلاف وضعیت قبل، زمین هم به طرف ماه کشیده می شود.

 

به این ترتیب سطح اقیانوس ها روزانه در حال نوسانند چراکه زمین، ماه و خورشید با هم در تعاملند. هنگامی که ماه به دور زمین می گردد و هنگامی که زمین و ماه هر دو به دور خورشید می گردند، ترکیب نیروهای گرانشی باعث می شود که اقیانوس های زمین بالا و پایین بروند. از آن جایی که زمین درحال گردش است، هنگامی که این اتفاق می افتد، دو جزر و مد در هر روز رخ می دهد. 

 جزر و مدهای بهاره مخصوصاً جزر و مدهای قوی تری هستند. البته آنها ربطی به فصل بهار ندارند. این جزر و مدها وقتی رخ می دهند كه زمین، خورشید و ماه در یك راستا قرار می گیرند. 



در این حالت نیروهای جاذبه ای ماه و خورشید با هم به جزر و مد منجر می شوند. جزر و مدهای بهاره در طول ماه كامل و ماه نو رخ می دهند.


جزر و مدهای پروكسیجین (Proxigean) 

جزر و مدهای قوی ای هستند که به ندرت به وجود می آیند. این جزر و مدها وقتی رخ می دهند كه از سویی ماه به شكل غیر معمولی به زمین نزدیك می شود و از طرف دیگر هم در فاز ماه نو است. یعنی موقعی كه ماه بین خورشید و زمین است. این جزر و مد بیشتر هر 1.5 سال یك بار رخ می دهد.



جزر و مدهای نیپ

جزر و مدهای نیپ جزر و مدهای ضعیفی هستند. این جزر و مدها موقعی رخ می دهند كه ماه و خورشید نسبت به زمین در خط عمود با یكدیگر قرار دارند. جزر و مدهای نیپ در طول ماه های یك چهارم رخ می دهند.





برگرفته از سایت :

http://www.020.ir/%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86/%D8%AC%D8%B2%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F




نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، سخنــرانی های کوتـاه قــــرآنی، اســــــــــــــرار عالم خلفت/کتاب هزار و یک چرا؟، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
شنبه 25 اسفند 1397

درباره عالم «ذر» و پیمان «الست» چه میدانید؟

در مورد آیه "أَلست بربّكم قالوا بلی‌" توضیح دهید؟

 آیا در جواب كسی می‌تواند بگوید كه من چنین مطلبی را به یاد ندارم‌؟

پاسخ:

قرآن كریم می‌فرماید:

"وإِذ أَخذ ربّك من بنی‌ءَادم من ظهورهم ذریّتهم و أَشهدهم علی أَنفسهم أَلست بربّكم قالوا بلی شهدنا أَن تقولوا یوم القیمَه إنّا كنّا عن هَذا غَفلین‌، أو تقولوا إِنّما أَشرك ءَاباؤُنا من قبل و كنّا ذریه من بعدهم أفتهلكنا بما فعل المبطلون‌"

(اعراف‌، 172 و 173)

 و هنگامی‌كه پروردگارت از پشت‌های آدمی زادگان‌، فرزندانشان را گرفت و ایشان را بر خودشان شاهد قرار داد، آیا من پروردگار شما نیستم‌؟ گفتند: چرا، شهادت دادیم (و خدا این كار را انجام داد) تا روز قیامت نگویید ما از این مطلب غافل بودیم‌، یا نگویید كه پدران ما قبلاً شرك ورزیدند و ما نسلی بعد از ایشان (و دنباله رو آنان‌) بودیم پس آیا ما را به واسطه كارهای باطل گرایان‌، تباه می‌سازی‌؟

آیه فوق‌، بیانگر توحید فطری است و از پیمان نخستین و عالمی به نام "عالم ذر" حكایت دارد.  هر چند در مورد تفسیر آیه مذكور و چگونگی "عالم ذر" میان مفسران اختلافات فراوان وجود دارد؛ چنانكه در مضمون روایات نیز ـ هر چند تعداد آنها زیاد است ـ تفاوت‌های فراوان مشاهده می‌شود؛ امّا در مجموع‌، نكته قابل اثبات‌، وجود عالم و نشئه‌ای مقدم بر این نشئه است كه انسان در آن عالم‌، به خدای یگانه نوعی معرفت پیدا كرده‌است‌؛ آن‌جا كه می‌فرماید: "ألست بربّكم‌" و انسان‌ها پاسخ داده‌اند: "بلی شهدنا". این گفتگو، به گونه‌ای رخ داده كه جای عذر و ادعای خطای در تطبیق باقی نمانده است‌.

به نظر می‌رسد چنین رویارویی و مكالمه حضوری و عذر براندازی كه خطای در تطبیق را هم نفی می‌كند، جز با علم حضوری و شهود قلبی حاصل نمی‌شود و مؤید آن‌، روایات زیادی مشتمل بر تعبیرات "رؤیت‌" و "معاینه‌" است‌؛ 


چنانكه امام باقر علیه السّلام فرمودند :

 "فعرّفهم و أراهم نفسه و لولا ذلك لم‌یعرف أحد ربّه‌"

پس شناخته شدند به خودشان و ارائه شدبه آنها نفس شان،

 و اگر این نبود، احدی پروردگارش را نمی شناخت.

(كافی‌، ج 2، ص 13)


 و باز از حضرت نقل شده كه فرمود: "ولولا ذلك لم‌یدر أحد من خالقه ورازقه‌"؛

و اگر این نبود، احدی خالق و رازقش را درک نمی کرد.

(تفسیر المیزان‌، ج 8، 345 ـ نگاه كنید به تفسیر نمونه‌، ج 7، ص 3 ـ 10) 


بنابراین‌، انسان قبل از آمدن به این دنیا، در "عالم ذر" بوده‌است‌؛ البته تعبیر "قبل‌" و "بعدی‌" به مفهوم زمانی آن نیست‌.


(برای توضیح بیشتر به تفسیر المیزان‌، ج 8، ص 323 ـ 326 مراجعه كنید (

آن جهان‌، عالم "ملكوت‌" است ؛ نه عالم "مادی‌" محسوس بلكه حضور و شهود در آن راه دارد. انسان‌ها در آن‌جا به صورت نور نبوده‌اند، بلكه انسان دنیوی با جمیع احوال وجودی خود در عالم ذر حاضر شده‌اند ؛ البته با چهره ملكوتی خودشان این عالم از جهت رتبی قبل از عالم دنیا و وجود انسان در آن بوده است‌

از طرف دیگر خاطره‌هایی كه گاهی در ذهن انسان خطور می‌كند ؛ به "عالم ذَر" ربطی ندارد؛ بلكه بشر در قیامت‌، اشهاد و خطاب خدا و اعتراف خود را به عین می‌بیند و درك می‌كند، هرچند در دنیا از آن و از ما سوای آن غافل بود، در روز قیامت كه سباط برچیده می‌شود و شواغلی كه انسان را از اشهاد و خطاب خدا و اعتراف درونی خود غافل می‌ساخت‌، از بین می‌رود و پرده‌هایی كه میانه بشر و پروردگار مثل حائل بوده‌، برچیده می‌شود، بشر به خود می‌آید و دوباره این حقایق را به مشاهده و معاینه درك می‌كند و آن‌چه در "عالم ذر" میان او و پروردگارش گذشته بود، به یاد می‌آورد.

(ر.ك‌: تفسیرالمیزان‌، ،ج 3، ص 54 ؛ ج 8، ص 158 (


علت بعثت انبیاء


امام علی(علیه السلام) در مورد علت بعث انبیاء می فرمایند:

 "زمانی كه بیشتر خلق خدا آن پیمانی را كه پروردگار با آن ها بسته بود عوض كردند و از آن تخلف نمودند، و به حق خدا جاهل شدند و ... پس خدا میان مردم پیامبرانی فرستاد"

نهج البلاغه فیض الاسلام، ص24، خطبة 1

حضرت در این سخن تصریح كرده اند كه خداوند با بشر عهد و پیمانی بسته است.





نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، سخنــرانی های کوتـاه قــــرآنی، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 10 اسفند 1397





فرمایشات پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در ذیل آیه :

«إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا

 وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِیناً» (احزاب/57)

درباره فضائل آقا امیرالمؤمنین علیه السّلام


طبرسى ذیل آیه‏ «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ» از حضرت عسكرى (ع) روایت كرده فرمود وقتى براى یكى از غزوات، پیغمبر اكرم (ص) لشگرى به سر كردگى و امارت امیر المؤمنین (ع) فرستاد پس از پیروزى در جنگ و موقع تقسیم غنائم امیر المؤمنین (ع) میل داشت جاریه و كنیزى خریدارى و بهاء او را از سهمى كه از غنائم نصیب حضرتش میشود پرداخت نماید.

حاطب بن ابى بلتعه و بریده اسلمى(1) حیله كرده و قیمت جاریه را زیاد كردند و موقع مراجعت آن دو نفر حضور پیغمبر اكرم (ص) شتافته و سعایت كرده و گفتند على (ع) جاریه را خریدارى و قیمت او را از غنایم مسلمانان پرداخته است پیغمبر اكرم (ص) كه همواره متین و شكیبا بودند سخت متغیر و خشمناك شده رنگ چهره مباركش تغییر كرده و اعضاء بدنش بلرزه افتاده فرمودند اى بریده چگونه رسول خدا را اذیّت میكنى و حال آنكه امروز شنیدى ‏: 

«إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»

تا آخر آیه را قرائت فرمود بریده عرض كرد من با بیان خود قصد آزار شما را نداشتم حضرت فرمودند تو قصد آزار على (ع) را داشتى و على نفس من است مگر نمیدانى من از على و على از من است هر كه على را بیازارد مرا آزرده و هر كه مرا بیازارد خدا را اذیت نموده و بر خدا حتم است كه آزاركننده را بعذاب دردناكى در آتش جهنم معذّب بدارد اى بریده اسلمی، تو بهتر میدانى یا خداوند تبارك و تعالى، تو بهتر میدانى یا خوانندگان لوح محفوظ، تو بهتر میدانى یا فرشتگان ارحام، تو بهتر میدانى یا فرشتگان محافظ على(ع)، بریده اسلمی عرض كرد همه اینها، از من بهتر میدانند پیغمبر اكرم (ص) فرمودند : چگونه تخطئه نموده و على را ملامت و سرزنش میكنى و در كارهاى او خرده گیرى می نمائى.

 این است جبرئیل كه مرا خبر داده كه حفظه (لوح اعمال) على هرگز از زمان كودكى تا كنون گناهى بر او ننوشته ‏اند و این فرشتگان ارحام میباشند كه گواهى میدهند پیش از آنكه على از شكم مادر متولد شود و بعد از آن مرتكب لغزش و گناه نشده و این قرائت كنندگان لوح محفوظ هستند كه در شب معراج بمن خبر دادند كه در لوح نوشته شده على 

معصوم است.

اى «بریده اسلمی» بر خلاف آنچه خداوند فرموده در باره على نیایش و متعرض او نشو على امیر المؤمنین و بزرگ نیكوكاران و یكتا سوار مسلمین و پیشرو سفید رویان و تقسیم ‏كننده‏

بهشت و دوزخ است هیچیك از مسلمانان حق ندارند و نباید در باره او كید و مكر روا بدارند قدر و منزلت على در پیشگاه پروردگار بالاتر از قدر و منزلت تمام مسلمانان است.

 آیا میل دارى كه ترا خبرى بدهم تا موجب روشنى دیده و قوّت قلب تو و تمام مؤمنین شود عرض كرد : بلى.

 فرمود روز قیامت كه می شود خداوند جمعى را مبعوث می گرداند و در مقام سنجش اعمال آنها بر نیاید سیئات اعمال ایشان باعث سنگینى میزان گناهان میشود از آنها مى‏ پرسند پس حسنات اعمال شما كجا است آنها در كمال شرمندگى عرضه میدارند كه ما حسناتى نداریم خطاب میرسد اگر شما براى خود حسناتى قائل نیستید ما حسنات شما را مى‏ شناسیم به باد امر می شود رقعه كوچكى آورده و در كفه حسنات آنها میگذارد و چنان برترى از سیئات حاصل میشود كه فاصله آنها باندازه زمین و آسمان و به آنها می گویند دست پدر و مادر و برادر و خواهر و خاصان خود را گرفته و داخل بهشت شوید اهل محشر فریاد برآورند پروردگارا ما سیئات این جمع را دانستیم ولى حسنات ایشان را نفهمیدیم.

خطاب میرسد اینها دوستداران على بودند چون آنها على را دوست داشتند ما هم ایشان را بدوستى خود پذیرفتیم و بدوستى و محبت على گناهان ایشان را بخشیده و سیئات آنها را بحسنات مبدل ساختیم و بهشت را به ایشان و پدران و دوستانشان واجب كردیم.

اى «بریده اسلمی» كسانیكه بر اثر بغض و دشمنى با على بجهنم میروند تعدادشان بیشتر از سنگریزه‏هائى است كه به جمرة مى اندازند. بترس از آنكه از كسانى نباشى كه بر اثر عداوت و 

بغض با على بجهنم میروند.

این حدیث را جمعى از عامه مانند «تِرْمِذی»(2) در جامع و ابو نعیم در كتاب حلیه و بخارى در صحیح و موصلى در مسند خود و احمد در فضائل و مسند خود و خطیب در اربعین نقل نموده ‏اند.

و فرمود این آیه نازل شده در باره كسانى كه حق امیر المؤمنین(ع) و فاطمه زهرا(ع) را غصب كرده و ایشان را اذیت نموده ‏اند و رسول اكرم (ص) فرمود هر كس فاطمه را در زمان حیاة من اذیت كند مثل آنست كه در ممات من او را اذیت كرده و هر كه او را در ممات من بیازارد مانند آنست كه در حیاة من او را آزرده باشد و هر كس فاطمه را اذیت كند مثل آنست كه مرا اذیت كرده و هر كه مرا اذیت كند البتّه خدا را اذیت نموده و مشمول لعنت ابدى خدا خواهد شد.


تفسیر جامع، ج‏5، ص: 374-370

 

پاورقی

1-از صحابه پیامبر اکرم(ص)

2-الجامع الصحیح، یکی از کتاب‌های شش‌گانه حدیثی ( صحاح ستّه )، اهل سنّت، تألیف «ابوعیسی تِرْمِذی» می‌باشد.






نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، سخنــرانی های کوتـاه قــــرآنی، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 2 اسفند 1397


 در تفسیر

 إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا

   صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا

احزاب/56

در كافى ذیل آیه‏ «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ» از ابى مریم انصار روایتى كرده گفت حضور حضرت باقر (ع) عرض كردم صلوات بر پیغمبر اكرم (ص) چگونه است فرمود وقتى كه امیر المؤمنین (ص) بدن مقدس پیغمبر اكرم را غسل داد و كفن نمود ده نفر از اصحاب وارد شده پیرامون جسد مطهر پیغمبر اكرم دور زده و امیر المؤمنین (ع) در وسط آنها ایستاده فرمود «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً» تمام حاضرین این آیه را تلاوت كردند.

و در کتاب محاسن از حضرت صادق (ع) روایت كرده فرمود مراد از آیه صلوات فرستادن بر پیغمبر اكرم (ص) و تسلیم شدن بآنچه از جانب خداوند ابلاغ فرموده میباشد.

ابن بابویه از ابن یزید بن حسن روایت كرده گفت حضرت موسى بن جعفر (ع) بمن فرمود كسى كه صلوات بر پیغمبر اكرم (ص) میفرستد معنایش آنست كه وفاى بعهد و میثاقى را كه در عالم ذر پروردگار فرمود

«الست بربكم و محمد نبیكم و على امامكم»

بزبان آورده و قبولى آنرا اعلام مینماید و تجدید عهد و میثاق بعمل میآورد.

و در كتاب امالى از حضرت باقر (ع) و او از پدرش و او از جدش امیر المؤمنین (ع) روایت كرده فرمود رسول اكرم (ص) فرموده هر كس بر من صلوات بفرستد و بر آل من صلوات نفرستد بوى بهشت را با آنكه از پانصد سال راه بمشام میرسد استشمام نخواهد كرد.

این حدیث را عامه نیز بطرق عدیده نقل نموده‏ اند.

حضرت صادق (ع) فرمود صلوات خدا بر پیغمبر تزكیه او است و ثناء بر پیغمبر است و صلوات فرشتگان ثناء و مدح كردن پیغمبر است و صلوات مردم بر پیغمبر اكرم (ص) دعا نمودن بر آنحضرت و تصدیق و اقرار بفضیلت و سلام گفتن به پیغمبر و تسلیم شدن باوامر و احكام آن جناب است و اعتراف و گواهى بولایت امیر المؤمنین و ائمه معصومین (ع) میباشد.

تفسیر جامع، ج‏5، ص: 370





نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، سخنــرانی های کوتـاه قــــرآنی، احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط : معناى صلوات - تفسیر ان الله و ملائكته یصلون على النبى،
          
پنجشنبه 2 اسفند 1397




نحوه ذکر صلوات امام جواد علیه السّلام 
امام جواد - علیه السلام در دعاى هر روزه ماه مبارك رمضان 

عرضه مى دارد:
اى آنكه پیش از همه چیز بوده ؛ سپس همه چیز را آفریده ؛ سپس باقى مى ماند،در حالى كه همه چیز فانى مى شود.
اى آنكه چیزى مانندش نیست ؛ و اى آنكه نه در آسمان هاى فراتر،و نه در زمین هاى فرو تر، و نه روى آنها، و نه زیر آنها، و نه در میان آنها معبودى جز او نیست  كه پرستیده شود
تو را حمد مى كنم ، حمدى كه هیچ كس - جز تو - را یاراى

 شمردن آن نباشد.
پس درود فرست بر محمد و آل محمد، درودى كه هیچ كس - جز تو - را یاراى شمردن آن نباشد
.


كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 






نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 2 اسفند 1397




نحوه ذکر صلوات امام عسگرى علیه السّلام
امام عسگرى علیه السلام قبل از طلوع خورشید این دعا را میخواندند:
اى اوّلى كه قبل از او نیست، و اى آخرى كه غیر او آخرى نیست، اى قیومى كه انتهایى براى قدمتش نیست، اى عزیزى كه براى عزّتش انقطاعى نیست، اى چیره و قادرى كه در سلطنتش ضعفى نیست، اى كریمى كه نعمتش دائمى است. در پیشگاه تو نیازهایم را تقدیم مى دارم و میخواهم كه بر محمد و اهل بیتش علیهم السلام درود فرستى.


كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 






نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 2 اسفند 1397



گفتگوی جبرئیل و نجات حضرت یوسف از قعر چاه بوسیله صلوات


امام صادق(ع) می‌ فرمایند :

 وقتی یوسف را در چاه انداختند، «نزّل علیه جبرئیل(ع) فقال له: یا غلام!» معلوم می‌شود نوجوان است. می‌گوید: اینجا چه می‌کنی؟ (چون جبرئیل را نمی‌شناخته و تا به حال وحی بر او نشده است که جبرئیل را بشناسد.) «من طرحک فی هذا الجب»

چه کسی تو را در چاه انداخته است؟ 


«فقال اخوتی لمنزلتی من ابی حَسدونی و لذلک فی هذا الجب طرحونی» 

برادران من بخاطر اینکه نزد پدرم منزلتی پیدا کرده بودم، حسادت کردند و مرا در این چاه انداختند. 


«فقال له جبرئیل أتحب أن تخرج من هذا الجب» 

می‌خواهی از این چاه بیرون بروی؟ 


«ذلک الی  اله ابراهیم و اسحاق و یعقوب» 

این به خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب وابسته است (که اگر او 

اراده کند من هم می‌خواهم. در اوج سختی نمی‌گوید: می‌خواهم!) 


«فقال له جبرئیل فان اله ابراهیم و اسحاق و یعقوب یقول لک»

 آنها به تو پیغام می‌دهند که این را بگو:


 «اللهم انی اسئلک بان لک الحمد لا اله الا انت المنان، بدیع السماوات و الارض ان تصلی علی محمدٍ و آل محمد و ان تجعل لی من امری فرجاً و مخرجاً و ترزقنی من حیث احتسب و من حیث لا احتسب»

یوسف این را گفت و بعد جریان کاروان و حرکت کاروان به 

سمت چاه بود.

.

.

.

نتیجه گیری های دیگری از این داستان


یعنی یوسف در سنین نوجوانی با همان آن فراز و نشیب‌ها باز هم وقتی درخواست کمک از کسی می‌کند از خدای متعال درخواست می‌کند.

و با این حساب با آن همه سختی، می‌توانیم بگوییم چاه برای یوسف(ع) معراج بود. معراج فقط به آسمان رفتن نیست. گاهی در دل چاه قرار گرفتن معراج است.

 


كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 






نوع مطلب : پیــــامبـــــــــران الــــــهی، احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 2 اسفند 1397




تفسیر صلوات خداوند بر مؤمن

این صلوات را كه خدا و ملائكه بر پیامبر مى فرستند، بر مؤمنین هم مى فرستند.


این مؤمن چه مقامى دارد كه خداى سبحان و ملائکه اش  بر او صلوات مى فرستند؟


 در سوره مباركه احزاب این دو جریان وجود دارد:

 1- صلوات خدا و ملائكه بر پیامبر علیه آلاف التحیه و الثناء.

 2- صلوات خدا و فرشتگان خدا بر مؤمنین.


امّا...اول : فرمود: انّ الله و ملائكته یصلون على النّبى یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما (1)

 به ما هم دستور دادند، فرمودند : شما هم بر خدا صلوات بفرستید . بگوئید : اللهم صل على محمد و آل محمد.


امّا...دوم: فرمود: هو الذى یصّل علیكم و ملائكته لیخرجكم من الظلمات الى النور (2)

 خدا و ملائكه او بر شما صلوات مى فرستند تا شما را از تاریكى ها به نور هدایت فرماید.


«مؤمن به جائى میرسد كه خدا بر او صلوات مى فرستد تا او را به فضاى نور منتقل كند.

مؤمن به جائى مى رسد كه فرشتگان بر او صلوات مى فرستند تا او را به فضاى روشن منتقل كنند. پس معلوم مى شود خاصیت صلوات نورانى كردن است.»   


صلوات خدا، كه صفت فعل خدا است، همان نورانى كردن است. قول خدا همان فعل خدا است و لفظ خدا هم همان كار خدا است. وقتى خداى سبحان توفیقى داد كه یك مؤمن نورانى بشود، یعنى بر او صلوات فرستاد، وقتى توفیقى نصیب یك انسان شد كه او در فضاى دلش تاریكى احساس نكرد، معلوم مى شود كه صلوات فرشتگان نصیب او شده است.

 هر جا كه انسان گرفتار خیال باطل است، در آنجا صلوات فرشتگان شامل حالش نشده است. هر جا در خود نورانیتى احساس كرد، معلوم مى شود صلوات الهى و فرشتگان الهى نصیب او شده است.


درباره پیامبر فرمود: ان الله و ملائكته یصلون على النبى (3)


«در تجلیل پیامبر همه فرشتگان را با خود یك جا ذكر مى كند. جمله هنوز تمام نشده، ملائكه را هم ذكر فرمود.

مثلا اگر مهمان عزیزى وارد شهرى بشود و شخصیتى بخواهد از او تجلیل كند با همه دوستان و آشنایانش به دیدار او میروند. این دیدار دستجمعى یك تجلیل ظاهرى است.

 وقتى خدا بخواهد بر پیامبرش صلوات بفرستد, همه ملائكه را در خدمت خود قرار مى دهد.»


اما در تعبیر دوم و صلوات بر مؤمنین این چنین نیست, فرمود:


هُو الّذى یُصّلِ عَلَیكُم و مَلائكتَهُ


 یعنى خدا جدا، و فرشتگان جدا. بعد از تمام شدن جمله، ملائكه را ذكر فرموده است. 

تجلیلى كه خداوند نسبت به مؤمن مى كند نظیر تجلیل از پیامبر نیست. فرق دیگر در آن است كه درباره پیامبر نفرمود ما بر پیامبر صلوات مى فرستیم تا او را از ظلمت ها به نور خارج كنیم، او خود نور است، و او را خدا نور كرد و مصداق كامل و جعلنا له نورا یمشى به فى الناس (4) است.

ولى درباره مؤمنین فرمود: خداوند بر شما صلوات مى فرستد و فرشتگان او نیز، تا شما را از ظلمت ها به نور بیرون بیاورند. معلوم مى شود صلوات خدا یعنى نورانى كردن و اگر این فیض قطع بشود و خدا بر كسى صلوات نفرستد , یعنى در ظلمت ماندن. ما باید خود را با این معیار وزن كنیم . ببینم از صلوات خدا بهره مى بریم یا خیر؟

بدانیم هر جا كه لغزیدیم و گرفتار گناه شدیم در آن حال صلوات فرشتگان خدا نصیب ما نشده است، و هر لحظه كه توفیق اطاعت و انجام تكالیف شرعى نصیب ما شد، از احكام و آداب عبادات كم و بیش به اسرار عبادات راه پیدا كردیم، بفهمیم به اینكه صلوات خدا 

و فرشتگان خدا نصیب ما شده است.


و استاد علامه طباطبائى رضوان الله علیه مى فرمودند: معناى صلوات بر محمد و آل محمد علیهم افضل صلوات المصلّین این است كه: 


خدایا آن رحمتت را بر این ها )محمّد و آل محمّد علیهم السّلام(نازل كن كه از 

این ها، به ما برسد.


اگر یك كشاورزى بخواهد مركز كشتش رشد كند، از خدا باران مى خواهد. باران بالاخره باید از بالا ببارد . اول فضا را سیراب مى كند , بعد به زمین مى رسد. رحمت اگر بخواهد ببارد اول بر این خاندان مى بارد، بعد به دیگران میرسد.


برگرفته از کتاب"اسـرار عبادات"-آیةالله جوادی آملی


پاورقی

1- سوره احزاب آیه 56  

 2- سوره احزاب آیه 43   

3- سوره احزاب آیه 56  

 4- سوره انعام آیه 122                                                                                                    






نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، سخنــرانی های کوتـاه قــــرآنی، احادیث فضائل ذکر صلـــوات، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 2 اسفند 1397



حملِ عرش بوسیله ذکر صلوات

بَعْدَ أنْ لَمْ تَقْدِر الملائِکَۀُ لِحَمْلِ العَرشِ، قالَ اللهُ تعالی لَهم:

آنگاه که ملائکه در حملِ عرش الهی عاجز ماندند، خدای متعال

 به آنان فرمود:

اُعَـّلَـمُکُمْ کَلِماتٍ تَقُولونَها یَخِفُّ بِها عَلَیکُمْ، قالوُا: وَما هِی یا ربّنا؟

 قالَ: تَقُولُونَ:

دعا و ذکری به شما می‌آموزم که به برکت آن بتوانید عرش را حمل کنید. ملائکه پرسیدند: آن چه ذکری است؟ خطاب رسید که بگویید:

 «بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ وَلاحولَ وَلاقُوَّۀَ إلاّ باللهِ العَلِیِّ العَظِیمِ وَصَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطیِّبینَ»

«فَقالوها» پس (ملائکه آن ذکر را) گفتند.

«فَحَمَلُوهُ» پس توانستند (عرش) را حمل کنند.


كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 






نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 2 اسفند 1397



مناظره امام هشتم(ع) با مأمون در باره صلوات

در مجلس مأمون در حضور امام هشتم ، سخن از مسئله اى به میان آمد كه به پیامبر گفته بودند كه سلام دادن به شما را مى دانیم ؛ ولى صلوات بر شما چگونه است 
پیامبر پاسخ فرمودند :


 تقولون اللهم صل على محمد و آل محمد كما صلیت و باركت على ابراهیم و آل ابراهیم انك حمید مجید 


مأمون به اهل مجلس خود كه همه از علماى مذاهب اسلامى بودند گفت  آیا در این باره (صلوات بر پیامبر به صورت فوق) اختلافى به چشم مى خورد.
آنها گفتند: نه و در این باره همه امّت (مذاهب) متفق اند.

 مأمون به امام هشتم گفت  آیا درباره آل پیامبر توضیحى دارید؟
امام فرمودبه من بگویید مراد از «یس و القرآن الحكیم» كیست؟
آنان گفتند: شكى نیست كه منظور از «یس» 
محمّد صلى الله 

علیه و آله است.

 

كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 






نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 2 اسفند 1397




وقت صلواتِ امام رضا علیه السّلام   


امام رضا - علیه السلام - هنگام صبح پس از نماز و پس از سلام ، در جایگاه نماز مى نشست و به تسبیح و حمد و تكبیر و تهلیل خدا مشغول مى شد، و به پیامبر و آل او صلوات مى فرستاد تا این كه خورشید طلوع مى كرد.


كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 






نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 2 اسفند 1397



دعا همراه با صلوات 

اللهم صل على محمد و اله ، كما هدیتنا به ،

و صل على محمد و اله ، كما استنقذ تنابه ،

و صل على محمد و اله صلوة تشفع لنا یوم القیمة و یوم الفاقة الیك ،

 انّك على كل شى ء قدیر، و هو علیك یسیر 


بار خدایا! بر محمد و آل او درود فرست ، چنانكه ما را به سبب او (به راه حق) هدایت نمودى.

و بر محمد و آل او درود فرست ، چنانكه ما را به وسیله آن حضرت از (جهل و نادانى) رهانیدى.

 و بر محمد و آل او درود فرست ، درودى كه ما را روز رستاخیز و روز نیازمندى به تو شفاعت نماید؛ زیرا تو بر هر چیز توانایى ، و آن بر تو آسان است.


كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 





نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 2 اسفند 1397



صلواتی هم وزن عرش  


رَبِّ صلِّ عَلَیهِم(مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد) زنة عرشك و مادونه ، و ملاء سمواتك و ما فوقهُنَّ ، وَ عَدَدِ اَرضِیكَ وَ مَا تَحتِهُنَّ وَ مَا بَینَهُنَّ، صلوةٌ تَقَرُّبَهُم مِنكَ زُلفَى ، وَ تَكونَ لَكَ وَ لَهُم رَضَى ، وَ مُتَّصِلَةٌ بِنَظائِرهُنَّ ابداً


پروردگارا !، بر ایشان (مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد) درود فرست، (درودی) هم وزن عرش خود و آن چه زیر عرش ‍ است (همه عالم )؛ و مقدار آن چه آسمان هایت و آن چه در بالاى آنهاست و به تعداد شماره زمین هایت و آن چه در زیر آنها و میان آنهاست (را پر سازد)؛ درودى كه ایشان را به كمال قرب تو رساند؛ و براى تو و ایشان خوشنودى رساند؛ و همیشه به مثل هم آن، درودها پیوسته باشد.


كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 






نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 2 اسفند 1397



سیـره امام سجاد علیه السّلام در فرستادن صلوات


اللهم صل على محمد و آله ، فى كل اوان وقت و كل و على كل حال عدد ما صلّیتُ على من صلیتّ علیه ، و اضعافَ ذلك كله بالاضعافِ الّتى لا یحصیها غیرك ، انك فعال لما ترید.


بار خدایا! بر محمد و آل او درود فرست ، در هر هنگام و هر زمان و بر هر حال، به شماره درودى كه فرستاده اى بر هر كه درود فرستاده اى . و چندان برابر همه آنها، به چندان برابرى كه جز تو آنها را نتواند شمرد؛ زیرا تو هر چه بخواهى ، به جا آورنده ای.


كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 






نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 2 اسفند 1397



مقایسه فضائل پیامبر(ص) بر سایر انبیاء(ع)

در حضور امیرالمؤمنین(ع)

 
شخص یهودى خدمت امیر المؤ منین على - علیه السلام - آمد، و از فضل خاتم الانبیاء - صلى الله علیه و آله - بر سایر انبیاء - علیهم السلام - سؤ ال نمود، و گفت كه حق تعالى ملائكه را به سجده آدم - علیه السلام - امر كرد.


آن حضرت فرمودند :افضل از آن را به خاتم الانبیاء محمد - صلى الله علیه و آله - كرامت نموده ؛ زیرا (اگر ملائک را دستور به سجده داد) برای ایشان خود بر او صلوات فرستاد، و به ملائكه امر فرمود كه بر او صلوات فرستند، و عبادت عباد را تا روز قیامت ، در صلوات بر آن حضرت قرار داد، و فرمود كهان الله و ملائكته یصلون على النبى یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما و هر كه در حال حیات یا بعد از وفات آن حضرت ، بر او صلوات فرستد، حق تعالى به هر صلواتى ده صلوات بر آن كس مى فرستد، و ده حسنه به او عطا میفرماید.
و هر كه بعد از وفات آن جناب ، بر او صلوات فرستد، آن حضرت مُطّلع مى شود و بر آن كس صلوات و سلام میفرستد، مثل صلواتى كه فرستاده است.

 و حق سبحانه و تعالى ، دعاى اُمّت او را، در هر چه از پروردگار مسئلت نمایند، موقوف مى دارد و به اجابت نمیرساند، تا آن كه بر آن حضرت صلوات فرستند. و این برزگ تر و عظیم تر است از آنچه به آدم - علیه السلام - عطا فرموده است.


كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 





نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 2 اسفند 1397

 

غلبه یهود بر مشرکان به بركت صلوات  


خداوند به یهودیان وحى فرمود كه :
هر گاه دچار مصیبتى شدند، با صلوات بر پیامبر صلى الله علیه و آله و اهل بیت آن حضرت خود را نجات دهند
ده سال قبل از ظهور پیامبر اسلام ، دو قبیله اسد و غطفان با گروهى از مشركان ، به یهودیان حمله كردند، یهودیان خدا را با صلوات بر پیامبر صدا زده و مشركان را شكست دادند.
پس از این شكست دو قبیله اسد و غطفان ، سپاهى در حد سى هزار نفر را تشكیل داد و به جنگ یهودیان كه سیصد تن بیش نبودند آمدند، مشركان ، آب و غذا را از یهودیان منع كردند و به آنها گفتند: ما همه شما را كشته ، فرزندان و زنان شما را اسیر نموده و اموال تان را غارت مى كنیم 
یهودیان این بار با صلوات بر محمد و اهل بیت او علیهماالسلام خود را نجات دادند، به این ترتیب كه پس از فرستادن صلوات ، با وجودى كه فصل تابستان بود باران بارید، و كاروانى كه حامل آذوقه بود نیز مخفیانه وارد قلعه یهودیان شد. در حالى كه مشركان در خواب بودند.
پس از آن كه از خواب بیدار شدند، گفتند: جنگ را زودتر آغاز كنیم ؛ زیرا یهودیان هم تشنه و هم گرسنه اند.
یهودیان گفتند: خداوند به ما هم طعام رسانید و هم آب و ما قادر بودیم وقتى كه شما در خواب بودید شما را بكشیم ؛ اما این كار را نكردیم .
مشركان كه جریان را اینگونه دیدند، باز هم بر عناد خود افزودند و به یهودیان پیشنهاد مبارزه دادند، یهودیان این بار نیز با تمسك به صلوات بر پیامبر صلى الله علیه و آله بر سى هزار مشرك پیروز شدند، در حالى كه تعداد آن ها سیصد نفر بیش نبود.
این بود، یارى كردن حق تعالى ، یهود را بر مشركان ، به سبب آن كه بر محمد و اهل بیت آن حضرت صلوات فرستادند.


كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 





نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 2 اسفند 1397


سه صلوات شرط محرم شدن حوّا به آدم(ع)


وقتى حضرت آدم (ع) وارد بهشت شد، در بهشت حوران پاكیزه سرشت بسیار بودند؛ اما حضرت آدم با آن ها الفتى نداشت . وقتى حضرت حوا آفریده شد و آدم بر او نگریست از او پرسید: 

تو چه كسى هست؟ 


حوا شرمگین شد و چیزى نگفت ، جبرییل به آدم گفتاین حوّاست ، او را براى تو آفریده اند و او محرم و همدم توست


حضرت آدم وقتى فهمید كه حوا متعلق به اوست خواست به سوى او دست دراز كند جبرییل گفتاى آدم ! اگر او را مى خواهى ، باید او را عقد كرده و برایش مهریه تعیین كنى. 


آدم فرموداى برادر! تو مى دانى كه من پولى و نقدى ندارم 

چگونه او را عقد كنم 


جبرییل گفتسه بار بر حبیب خدا محمد مصطفى (ص ) صلوات بفرستى تا حوّا بر تو حلال شود.


كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 





نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 2 اسفند 1397


زنده شدن جوان مقتول  


در میان بنى اسراییل ، شخصى كشته شد كه قاتل او معلوم نبود خداوند وحى فرستاد كه گاوى را با صفات مخصوصى كشته ، یكى از اعضاى او را بر بدن مقتول بزنند تا او خبر از قاتل خود دهد. آن گاو نزد جوانى از بنى اسراییل بود كه خداوند به این جوان عنایت كرد و صلوات را تعلیم داده بود.


آن جوان در خواب دید كه به او امر شد كه گاوش را نفروشد، مگر به امر مادرش . آن جوان از خواب برخاست ، بنى اسراییل نزد او آمدند تا گاو را از او بخرند، مادر جوان گفت : باید پوست این گاو را پر از طلا كنید تا آن را به شما بفروشیم. آن ها راضى شده ، گاو را خریدند، سپس او را كشته و یكى از عضوهاى بدنش را بر پیكره مرده زدند. آن مرده زنده شد و خبر داد كه قاتل او پسر عمویش است. 


بنى اسراییل گفتند: نمى دانیم كه كدام عجیب تر است : زنده شدن این جوان یا ثروتمند شدن این مرد.


خداوند به حضرت موسى (ع ) وحى كرد كهبه بنى اسراییل بگو كه اگر مى خواهند زندگى دنیایى آنها نیكو گردد و در آخرت نیز بهشت نصیب آنها گردد، ذكرى را بگویند كه این جوان بدان تمسك جست و آن صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام مى باشد.


آن جوان به موسى (ع ) گفت : من چگونه این اموال را از شر حسودانم و دشمنانم حفظ نمایم 
موسى گفتبر اموالت صلوات بر محمد و اهل بیت طاهرینش بفرست تا خداوند ضرر هر دشمن و حسودى را از تو دفع نماید.


بنى اسراییل نزد موسى آمدند و گفتند: ما همه اموال خود را به این جوان بخشیدیم ، دعایى كن كه خداوند نیز به ما روزى 

گسترده عنایت فرماید.
موسى گفتشما نیز به انوار مقدس اهل بیت توسل جویید و بر محمد و اهل بیت او صلوات بفرستید.

آن ها نیز چنین كردند، سپس حق تعالى وحى فرستاد به موسى (ع) كه: در فلان خرابه هزاران دینار طلا وجود دارد، آن را میان خود

 قسمت نمایید.


این فراوانى مال ، به سبب بركت صلوات بر محمد و اهل بیت او 

حاصل شد.

 

كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 





نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 1 اسفند 1397



توصیه خدا به موسى(ع) به صلوات زیاد  

حق تعالى به موسى پیامبر خطاب نمود:

مى خواهى من به تو نزدیک تر باشم از:

 کلام تو به زبان تو

و از دیدن تو به چشم تو

 و از روح تو به بدن تو

 و از اندیشه تو به دل تو

 به حبیب من محمد مصطفى – صلّى الله علیه و آله – صلوات بسیار بفرست .

كتاب آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت

مؤلف : عباس عزیزى 





نوع مطلب : احادیث فضائل ذکر صلـــوات، بوستان حدیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 1 اسفند 1397





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic