وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها



باب چهل و سوّم

چرا جایز نیست در لباسى كه از مو و كرك حیوان غیر مأكول اللحم درست شده نماز خواند؟


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 268


حدیث (1)

على بن احمد رحمة اللَّه علیه، از محمّد بن عبد اللَّه، از محمّد بن اسماعیل‏

باسنادى كه تا حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام مرفوعه است نقل كرده كه آن جناب فرمودند:

در مو و كرك حیوانى كه مأكول اللحم نیست خواندن نماز جائز نیست زیرا اكثر این حیوانات ممسوخ(مسخ شده)هستند.

محمّد بن على مؤلّف این كتاب مى ‏گوید: یعنى اكثر حیواناتى كه گوشت آنها خوردنى نیست از ممسوخات مى ‏باشند.

حدیث (2)

پدرم رحمة اللَّه علیه از سعد بن عبد اللَّه، از ایّوب بن نوح، از حسن بن على الوشاء مرفوعا نقل كرده و میگوید: حضرت ابو عبد اللَّه علیه السّلام كراهت داشتند از خواندن نماز در كرك هر حیوانى كه گوشت آن خوردنى نبود.






نوع مطلب : اســـــــــــــــــــــــرار نماز، علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 31 تیر 1397




باب چهل و دوّم

 اسرار اینكه سجده جایز نیست مگر بر زمین یا آنچه از زمین 

مى‏ روید به شرطى كه مأكول یا ملبوس نباشد


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 267


حدیث (1)

على بن احمد از محمّد بن ابى عبد اللَّه، از محمّد بن اسماعیل، از على بن عبّاس، از عمر بن عبد العزیز، از هشام بن حكم، وى مى‏ گوید: محضر امام صادق علیه السّلام عرض كردم: بفرمایید سجده بر چه چیز جائز و بر چه چیز جائز نیست؟

حضرت فرمودند: جایز نیست سجده مگر بر زمین یا بر آنچه از زمین مى‏ روید به شرط آنكه مأكول(خوردنی) یا ملبوس(پوشیدنی) نباشد.

عرض كردم: فدایت شوم، علّت آن چیست؟

فرمود: زیرا سجود و خضوع و فروتنى براى خداى عزّ و جل است لذا سزاوار نیست كه آن را بر مأكول و ملبوس قرار دهند چه آنكه ابناء دنیا بندگان مأكولات و ملبوسات هستند و حال آنكه سجده‏كننده در سجودش مشغول عبادت حق تبارك و تعالى است از این رو شایسته نیست این كه پیشانى خود را در حال سجود بر معبود ابناء دنیا كه فریفته او هستند بگذارد و سجده بر زمین افضل است زیرا نسبت به تواضع و خضوع در مقابل حق عزّوجل رساننده ‏تر مى ‏باشد.

حدیث (2)

پدرم رحمة اللَّه علیه از محمّد بن یحیى عطّار، از محمّد بن احمد، از یعقوب بن یزید به طور مرفوع تا حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند:

سجود بر زمین فریضه و بر غیر آن سنّت است.

حدیث (3)

محمّد بن الحسن از محمّد بن الحسن الصفّار، از عبّاس بن معروف، از محمّد بن یحیى صیرفى، از حمّاد بن عثمان، از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام، راوى مى‏ گوید:

شنیدم كه حضرت مى‏ فرمودند:

سجود باید بر چیزى باشد كه از زمین مى‏ روید به شرطى كه مأكول یا ملبوس نباشد.

حدیث (4)

 پدرم رحمة اللَّه علیه از محمّد بن یحیى عطّار، از محمّد بن احمد، از على بن الحسین، از احمد بن اسحاق قمى، از یاسر خادم، وى مى‏ گوید: حضرت ابى الحسن علیه السّلام بر من گذشته در حالى كه بر حصیر طبرى كه روى آن را چیزى انداخته بودم نماز مى ‏خواندم، فرمودند:

چرا بر حصیر طبرى سجده نمى‏ كنى؟ مگر آن از نبات زمین نیست؟

محمّد بن احمد مى‏ گوید: من از احمد بن اسحاق از این واقعه پرسیدم، وى گفت:

من آن را روایت كرده ‏ام.

حدیث (5)

 پدرم رحمة اللَّه علیه، از محمّد بن یحیى، از محمّد بن احمد، از سیّارى نقل كرده كه بعضى از اهل مدائن محضر ابى الحسن ماضى علیه السّلام نامه‏ اى نوشت و در آن پرسید:

آیا خواندن نماز روى شیشه چطور است؟

نویسنده نامه مى‏ گوید: وقتى نامه ‏ام محضر مبارك امام علیه السّلام رسید با خود اندیشیدم و گفتم: شیشه از اشیایى است كه جزء نبات الارض است و من نمى‏ باید سؤال مى‏ كردم زیرا بر نبات الارض خواندن نماز و سجده بر آن جایز است.

بارى امام علیه السّلام در جواب نوشتند: بر شیشه نماز مخوان و اگر در نفست خطور كرده كه شیشه از نبات الارض است پس بدان اگر چه شیشه از نبات الارض مى‏ باشد ولى ماده اصلى آن شن و نمك است و این دو بر ماهیت اصلى خود باقى نمانده و تغییر كرده‏ اند.

مؤلّف این كتاب (صدوق رحمة اللَّه علیه) مى‏ گوید: هر شن و نمكى ممسوخ و متغیّر نیست بلكه شن و نمكى كه شیشه را از آن مى‏ سازند تغییر یافته ‏اند.






نوع مطلب : اســـــــــــــــــــــــرار نماز، علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 31 تیر 1397



باب چهل و یكم

سرّ جواز سجود بر پشت دست 


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 266


حدیث (1)

محمّد بن على ماجیلویه از محمّد بن یحیى عطّار، از محمّد بن احمد، از ابراهیم بن اسحاق، از عبد اللَّه بن حمّاد از ابى بصیر وى مى‏ گوید: محضر حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام عرضه داشتم: فدایت شوم، شخصى در سفر راه بر او قطع مى‏ شود پس در حالى كه یك زیر شلوار پایش هست در میان بیابان عریان مانده و مهرى هم‏ ندارد كه در نماز بر آن سجده كند و از طرفى چون ریگ‏ هاى زمین خیلى گرم و سوزان هستند مى‏ ترسد اگر بر آن سجده كند صورتش بسوزد تكلیفش چیست؟

حضرت فرمودند: 

بر پشت دستش سجده كند، زیرا پشت دست یكى از مساجد محسوب مى‏ شود.






نوع مطلب : اســـــــــــــــــــــــرار نماز، علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 31 تیر 1397



باب سى و نهم

سرّ اینكه چرا مستحب است سجود را طولانى كنند؟


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 265


حدیث (1)

محمّد بن الحسن از محمّد بن الحسن الصفّار، از عبّاس بن معروف، از سعدان بن‏ مسلم، از ابى بصیر، وى مى ‏گوید حضرت ابو عبد اللَّه علیه السّلام فرمودند: اى ابا محمّد، بر تو باد به طولانى كردن سجده زیرا این از سنّت‏ هاى توبه‏ كنندگان مى ‏باشد.

حدیث (2)

 پدرم رحمة اللَّه علیه از سعد بن عبد اللَّه، از محمّد بن عیسى بن عبید، از قاسم بن یحیى، از جدّش حسن بن راشد از ابو بصیر، از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام نقل كرده كه آن جناب فرمودند:

پدرم، از جدّم، از آباء گرامش علیهم السلام نقل كردند كه رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلم فرمودند:

سجود را طولانى كنید زیرا هیچ عملى سخت‏ تر بر ابلیس نیست از این كه ببیند فرزند آدم در حال سجده است چه آنكه خودش مأمور به سجده شد ولى عصیان كرد حال مى‏ بیند كه این بنده امر به سجده شده و در آوردنش امتثال مى ‏كند.






نوع مطلب : اســـــــــــــــــــــــرار نماز، علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 31 تیر 1397



اسرار نامیده شدن تارك نماز به «كافر»


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 37-مطلب شماره 264


حدیث (1)

 پدرم رحمة اللَّه علیه از عبد اللَّه بن جعفر حمیرى، از هارون بن مسلم، از مسعدة بن صدقه، وى گفت: از حضرت ابا عبد اللَّه علیه السّلام شنیدم كه وقتى از آن سرور سؤال شد: 

چرا به زانى كافر نگفته ولى تارك صلاة را كافر خوانده ‏اند و دلیل آن چیست؟

آن حضرت فرمودند: زیرا زانى و امثال او به خاطر شهوتى كه بر آنها غالب شده مبادرت به این معصیت میكنند ولى تارك نماز، آن را ترك نكرده مگر صرفا به خاطر خوار شمردن این عبادت الهى و توضیح آن این است كه:

زانى وقتى با زنى تماس پیدا مى‏ كند از این تماس لذّت برده و قصدش تنها همین التذاذ است امّا تمام كسانى كه نماز را ترك مى‏كنند قصدشان فقط ترك و رها كردن آن مى ‏باشد و هیچ قصد لذّتى از این ترك ندارند و وقتى لذّت منتفى شد قهرا قصدشان فقط خوار شمردن مى ‏باشد و وقتى قصد خفیف نمودن نماز بود بدون شكّ حالت كفر در آنها پیدا شده و كفرشان ثابت مى‏ گردد.

محضر مباركش عرض شد: چه فرقى است بین كسى كه به زنى نگاه كرده و با وى زنا نموده یا شراب مى‏ آشامد و بین كسى كه نماز را ترك كند؟ و چرا زانى و شارب الخمر مستخف محسوب نشده ولى تارك الصلاة مستخف شمرده مى ‏شود و در نتیجه وى كافر است ولى آنها كافر نمى ‏باشند!! حجّت و برهان آن چیست؟ و علّتى كه آنها را از هم جدا مى‏ كند چه مى‏ باشد؟

حضرت در جواب فرمودند: 

دلیل و برهان آن است كه بطور كلّى نفس را به هر چه وادار كنى كه انجام دهد بدون این كه داعى و شهوت غالبى در بین باشد قطعاً انجام این فعل استخفاف به حكم الهى است ولى اگر منشأ انجام فعل شهوت غالب باشد نظیر زنا و شرب خمر استخفاف محسوب نمیشود، بنابر این وقتى نفس خود را وادار میكنى به ترك نماز بدون این كه شهوتى در بین باشد غیر از استخفاف منشأ دیگرى براى این ترك نیست و همین بیان فارق بین ترك نماز و فعل زنا و شرب خمر میباشد.





نوع مطلب : علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، اســـــــــــــــــــــــرار نماز، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 31 تیر 1397



اسرار اینكه چرا خداوند پنج نماز را در پنج وقت واجب كرده است؟‏


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 36-مطلب شماره 263


حدیث (1)

 محمّد بن على ماجیلویه، از عمویش محمّد بن ابى القاسم، از احمد بن ابى عبد اللَّه، از ابى الحسن على بن الحسین البرقى، از عبد اللَّه بن جبله، از معاویة بن عمّار، از حسن بن عبد اللَّه، از آباء و پدرانش از جدّش حسن بن على بن ابى طالب علیهم السّلام،

حضرت فرمودند: چند نفر یهودى محضر رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلم رسیدند. داناترین آنها مسائلى چند از آن سرور پرسید، در ضمن مسایل این سؤال مطرح شد:

خداوند عزّ و جلّ براى چه این پنج نماز را در پنج وقت بر امّت تو در ساعات شب و روز واجب كرده؟

نبى اكرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: 

نماز ظهر : هنگام زوال، (1) خورشید حلقه ‏اى دارد كه در آن داخل میشود و وقتى داخل آن شد زوال آفتاب حاصل مى‏ گردد در این هنگام هر موجودى زیر عرش تسبیح و تحمید پروردگارم را مى‏ گوید و آن ساعتى است كه پروردگارم بر من درود و رحمت مى ‏فرستد در همان ساعت حق عزّ و جلّ بر من و امت من نماز را فرض و واجب نموده و فرموده:

أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّیْلِ (اسراء/78) 

نماز را وقت زوال آفتاب تا اوّل تاریكى شب به یاد آور. 

و این همان ساعتى است كه در آن روز قیامت جهنم را آماده كرده و مى ‏آورند و هیچ مؤمنى نیست كه در این ساعت سجود یا ركوع نموده و یا در نماز ایستاده مگر آنكه جسدش را بر آتش حرام نموده‏ اند.

و امّا نماز عصر : این نماز در ساعتى است كه جناب آدم در آن ساعت از شجره منهیّه تناول نمود و حق تعالى وى را از بهشت برین اخراج كرد لذا پروردگار متعال به ذریّه او امر كرد تا روز قیامت در این ساعت نماز عصر را بخوانند و من این نماز را براى امّت خود برگزیدم و این نماز محبوب ترین نمازها نزد حق عزّ و جل بوده و مرا وصیّت و سفارش به حفظش كرده كه از بین نمازها آن را مراعات و مراقبت كامل نمایم.

و امّا نماز مغرب : در ساعتى است كه حق تعالى توبه جناب آدم علیه السّلام را در آن پذیرفت و بین زمانى كه آدم از شجره منهیه تناول كرد تا زمانى كه وى توبه نمود و حق عزّ و جلّ آن را پذیرفت سیصد سال از سالهاى دنیا فاصله شد و در ایّام آخرت یك روزى است به منزله هزار سال كه بین عصر و عشاء فاصله است و جناب آدم سه ركعت نماز در این فاصله خوانده، یك ركعتش به خاطر لغزشى كه از او صادر شد و یك ركعت دیگر به خاطر لغزش جناب حوّاء و یك ركعت هم به خاطر توبه ‏اى كه كرد، پس حق تعالى این سه ركعت را بر امّت من واجب نمود و این همان ساعتى است كه در آن دعاء مستجاب مى‏ گردد چه آنكه پروردگارم به من وعده داده هر كسى كه او را در این ساعت بخواند دعایش را مستجاب نماید و این همان نمازى است كه حق تعالى مرا در فرموده خودش به آن مأمور ساخته است.

فَسُبْحانَ اللَّهِ حِینَ تُمْسُونَ وَ حِینَ تُصْبِحُونَ‏ (روم/17) 

پس خدا را هنگامی که وارد شب می شوید و هنگامی که 

به صبح در می آیید تسبیح گویید.

و امّا نماز عشاء : چون قبر ظلمانى است و روز قیامت نیز تاریك و تار مى‏ باشد لا جرم حق تبارك و تعالى من و امّتم را به این نماز امر نمود كه در این وقت بخوانیم تا قبر نورانى گردد و نیز نور من و امّتم را بر صراط تبعیّت كند و از دنبال بیاید و هیچ قدمى براى خواندن نماز عشاء برداشته نمى‏ شود مگر آنكه پروردگار جسد او را بر آتش حرام مى ‏نماید.

و این همان نمازى است كه حق تعالى براى انبیاء قبل از من اختیار فرمود.

و امّا نماز صبح : هنگامى كه آفتاب طلوع مى ‏كند بر دو قرن شیطان ظاهر و آشكار مى‏ گردد و حق عزّوجل مرا مأمور مى‏ سازد پیش از طلوع خورشید و قبل از این كه كافر آن را سجده كند نماز صبح را بخوانم، پس امّت من خداى عزّ و جلّ را سجده مى ‏نمایند و سریع خواندن این نماز محبوب حق جلّ و على است، این همان نمازى است كه فرشتگان شب و فرشتگان روز حاضر و شاهد بر آن هستند.

یهودى عرضه داشت: راست گفتى اى محمّد.

حدیث (2)

محمّد بن موسى بن متوكّل، از على بن الحسین سعدآبادى، از احمد بن ابى عبد اللَّه، از پدرش، از فضالة بن ایّوب، از حسین بن ابى العلاء، از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام، حضرت فرمودند:

زمانى كه حق تعالى جناب آدم علیه السّلام را از بهشت به زمین فرود آورد دانه ‏ها و خال‏ هاى سیاهى در صورت و نیز از فرق سر تا پاهاى آن حضرت ظاهر شد پس حزن و گریه آن جناب از این بابت به درازا كشید و مدّتها غم و غصه حضرتش را آزار مى‏ داد تا هنگامى كه جبرئیل علیه السّلام نزدش آمد و عرض كرد: چه شما را گریانیده؟

حضرت فرمود: این خال هاى سیاه كه در من ظاهر شده است.

جبرئیل علیه السّلام: عرض كرد: بایست و نماز بخوان، الآن وقت نماز اوّل است.

آدم علیه السّلام ایستاد و نماز گذارد، پس خال ها تا گردن زایل و بر طرف شدند، پس جبرئیل در وقت نماز دوّم به نزدش آمد و عرضه داشت: بایست و نماز بخوان كه اینك وقت نماز دوّم مى ‏باشد جناب آدم علیه السّلام ایستاد و نماز گذارد بلافاصله خال ها تا ناف بر طرف شدند در مرتبه سوّم به نزد آن حضرت آمد و عرض كرد: برخیز و نماز بخوان كه اكنون وقت نماز سوّم مى ‏باشد.

جناب آدم علیه السّلام نماز سوّم را خواند پس خال ها تا سر زانو محو شدند،

آنگاه جبرئیل علیه السّلام در وقت نماز چهارم نزدش آمد و عرضه داشت: بایست و نماز بگذار كه این ساعت وقت نماز چهارم است، پس حضرت ایستاد و نماز خواند پس خال هاى سیاه تا قدمهاى آن حضرت محو شدند و بالاخره براى بار پنجم در وقت نماز پنجم جبرئیل علیه السّلام به نزد حضرتش آمد و عرضه داشت: بایست و نماز بخوان كه فعلا وقت نماز پنجم مى‏ باشد.

آدم علیه السّلام ایستاد و نماز گذارد و بلافاصله تمام نقاط و خالهاى سیاه از وى محو گردید، آن جناب حمد الهى و ثناء بارى تعالى را بجا آورد، جبرئیل عرضه داشت:

اى آدم مثل فرزندان تو در این نمازها همچون مثل تو است در این نقطه‏ هاى سیاهى، هر كدام از فرزندانت در هر روز و شب این پنج نماز را بخوانند از گناهان و ظلمت معاصى نجات یافته همانطورى كه تو از سیاهى و تیرگى این خال ها رها گردیدى.


*******


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1)متمایل شدن آفتاب از وسط آسمان به سوی مغرب(موقع ظهر)






نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، اســـــــــــــــــــــــرار نماز، 17-سوره اســراء، 30-سوره روم، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 31 تیر 1397




باب سى و پنجم

 اسرار عدم ترك اذان و اقامه در نماز صبح و مغرب نه در سفر

 و نه در حضر چیست؟


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 262


 محمّد بن الحسن از محمّد بن الحسن الصفّار، از محمّد بن عبد الحمید عطار و احمد بن محمّد بن عیسى، از احمد بن محمّد بن ابى نصر بزنطى از صفوان بن مهران، از ابى عبد اللَّه علیه السّلام، حضرت فرمودند:

فصول اذان و اقامه دو بار دو بار گفته مى‏ شود و در نماز صبح و مغرب چاره‏ اى نیست از گفتن اذان و اقامه چه در حضر(وطن) و چه در سفر، زیرا این نماز نه در سفر قصر مى ‏شود و نه در حضر ولى در نماز ظهر و عصر و عشاء گفتن اقامه بدون اذان كفایت مى‏ كند منتهى باید توجّه داشت كه گفتن اذان و اقامه در تمام نمازها از تركش افضل است.






نوع مطلب : اســـــــــــــــــــــــرار نماز، علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 31 تیر 1397



 اسرار مستحب بودن خواندن نماز صبح با طلوع فجر


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 34-مطلب شماره 261


 پدرم رحمة اللَّه علیه، از سعد بن عبد اللَّه، از احمد بن محمّد بن عیسى، از احمد بن محمّد بن ابى نصر، از عبد الرحمن بن سالم، از اسحاق بن عمّار نقل كرده كه وى گفت: محضر حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام عرض كردم: خبر دهید به ما از افضل اوقات در نماز صبح؟

حضرت فرمودند: افضل اوقات نماز صبح با طلوع فجر(1) است زیرا حق تعالى مى ‏فرماید:

إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كانَ مَشْهُوداً (اسراء/78)

یعنى نماز صبح را ملائكه شب و فرشتگان روز حاضر مى ‏باشند پس وقتى بنده نماز صبح را با طلوع فجر خواند دو بار برایش ثبت مى‏ شود یك بار فرشتگان شب آن را ثبت نموده و بار دیگر فرشتگان روز ثبتش مى ‏كنند.


******


(1)-طلوع فجر یا صبح صادق (فجر صادق) به زمانی از شبانه روز می گویند که اولین و با فضیلت ترین وقت ادای نماز صبح است. موضوع برخی احکام شرعی مرتبط با فجر است.در بامدادان، دو فجر و هاله نور در آسمان مشرق دیده می شود که یکی فجر کاذب و دیگری فجر صادق نامیده می شود. فجر کاذب نوری است که به درازا در آسمان پدید می آید و به جای پهن شدن بر روی افق، به صورت عمودی شکل به سمت بالا انعکاس می یابد. فجر صادق که دقایقی بعد روی می دهد، در آسمان پهن می گردد.در قرآن از فجر صادق با تعبیر خیط الابیض یاد شده که به واسطه آن خوردن و نوشیدن در روزه، حرام شده و آغاز وجوب نماز صبح است.





نوع مطلب : علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، اســـــــــــــــــــــــرار نماز، 17-سوره اســراء، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 31 تیر 1397



باب سى و سوّم 

اسرار استحباب همراه داشتن آلات و زیاد نمودن جامه در نماز


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 260


حدیث (1)

پدرم رحمة اللَّه علیه از على بن ابراهیم، از پدرش، از عبد اللَّه بن میمون قداح[1]، از حضرت جعفر بن محمّد از پدر بزرگوارش علیهما السّلام، حضرت فرمودند:

هر چه در نماز به تن دارى با تو تسبیح مى‏ گوید، سپس فرمودند:

و رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلم وقتى نماز بپا مى‏ شد نعلین مى‏ پوشیدند و در آن نماز مى‏ گذاردند.

حدیث (2) 

محمّد بن الحسن بن متیل از محمّد بن الحسن، از محمّد بن یحیى، از طلحة بن زید[1]، از جعفر بن محمّد، از پدر بزرگوارش از على علیهم السلام نقل كرده ‏اند كه آن حضرت فرمودند:

انسان وقتى در نماز است جسد و لباس و هر چیزى كه اطرافش هست تسبیح مى‏ گوید.






نوع مطلب : اســـــــــــــــــــــــرار نماز، علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 30 تیر 1397


اسرار اینكه نماز دو ركعت چرا با چهار سجده مى‏ باشد؟


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 32-مطلب شماره 259


حدیث (1)

محمّد بن على ماجیلویه، از عمویش محمّد بن ابى القاسم، از محمّد بن على كوفى، از صباح حذاء، از اسحاق بن عمّار، وى مى‏ گوید: از حضرت ابى الحسن موسى بن جعفر علیهما السّلام پرسیدم:

چگونه نماز یك ركعت با دو سجده گردیده است و چگونه با دو سجده دو ركعت خوانده نمى‏ شود؟

حضرت فرمودند : 

حال كه از مطلبى جویا شدى دل را از اوهام و خیالات خالى كن تا آنچه برایت مى‏ گویم را بفهمى، اوّلین نمازى را كه رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلم خواند در آسمان مقابل حق تبارك و تعالى و در جلو عرش الهى بجا آوردند و شرح آن این است كه : 

وقتى آن سرور را سیر داده و به آسمان بردند (سفر معراج) و حضرتش به عرش بارى تعالى رسید، حق تعالى تجلّى نمود و رسول گرامى با دیدگان خود جلوه حق جلّت عظمته را دید، حق تعالى فرمود: اى محمّد نزدیك صاد[1] شو و مساجد (مواضعى كه در سجود روى زمین قرار میگیرد) خود را بشوى و طاهر نما و سپس براى پروردگارت نماز كن.

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلم به مكانى كه خدا امر به او فرموده بود نزدیك شد و از آن وضوء شادابى گرفت سپس رو به جبّار تبارك و تعالى ایستاد، حق تعالى امر فرمود كه تكبیر افتتاح نماز را بگوید، حضرت گفت، حق تعالى فرمود: اى محمّد بخوان:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ، الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ.... تا آخر سوره، 

حضرت سوره را تا آخر خواندند بعد حق تعالى امر نمود كه اوصاف او را قرائت نماید به این نحو :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ به اینجا كه رسید حق كلام را قطع نمود، پس رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلم گفت: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ.

سپس حق تعالى فرمود: بگو : 

لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ و سخن را قطع نمود، رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله سه مرتبه گفت: كذلك اللَّه ربى.


و وقتى حضرت این جمله را تمام كرد حق تعالى فرمود: اى محمّد براى پروردگارت ركوع كن، پس حضرت ركوع نمود و در آن حال سه مرتبه گفت: سبحان ربّى العظیم و بحمده، سپس پروردگار فرمود: اى محمّد سر خود را بردار، حضرت سر برداشت و در مقابل حق عزّوجل ایستاد، پس خداوند فرمود: اى محمّد براى پروردگارت سجده كن، پس رسول خدا به سجده رفت، حق فرمود: بگو : سبحان ربّى الاعلى و بحمده، حضرت این ذكر را سه مرتبه گفت، پس حق تعالى فرمود اى محمّد آرام بنشین، حضرت آرام نشست و متذكر جلال و عظمت پروردگاریش گردید پس بدون اینكه حق تعالى او را امر نماید به سجده دیگر، به سجده رفت و در آن سه مرتبه ذكر سجود را گفت، پس خطاب آمد كه بایست، پس ایستاد و آن عظمتى را كه دیده بود دیگر ندید، بارى حق تعالى فرمود: بخوان و بجا آور همان طورى كه در ركعت اوّل خواندى و بجا آوردى، پس حضرت مانند ركعت اوّل، ركعت دیگر بجا آورد و سپس یك سجده انجام داد و وقتى سر از آن برداشت متذكر جلالت پروردگار تبارك و تعالى گردید، پس بدون این كه حق تعالى به او امر كند، حضرت از نزد خود به سجده رفت و در آن تسبیح حق تعالى را گفت و پس از آن حق تعالى به او گفت: سر را بردار كه خدا تو را ثابت بدارد.

و این عبارت را بگو:

أشهد أن لا اله الّا اللَّه و أنّ محمّدا رسول اللَّه و أَنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ لا رَیْبَ فِیها وَ أَنَّ اللَّهَ یَبْعَثُ مَنْ فِی الْقُبُورِ، اللّهمّ صلّ على محمّد و آله محمّد و ارحم محمّدا و آل محمّد كما صلّیت و باركت و ترحّمت و مننت على ابراهیم و آل ابراهیم إنّك حمید مجید، اللّهمّ تقبّل شفاعته فی امّته و ارفع درجته.

حضرت این عبارات را اداء نمود، سپس حق تعالى فرمود: یا محمّد رو به قبله نما و به طرف قبله سلام بده پس حضرت به طرف قبله به پروردگار تبارك و تعالى سلام داد و گفت:

 السّلام علیك، جبّار جلّ جلاله در جواب فرمود: و علیك السلام یا محمّد، بنعمتى قوّیتك على طاعتى و بعصمتى ایّاك اتّخذتك نبیّا و حبیبا.

سپس حضرت ابى الحسن علیه السّلام فرمود: نمازى كه پیامبر مأمور به خواندنش شدند دو ركعت با دو سجده بود منتهى آن سرور در هر ركعت دو سجده نمود و جهتش همان بود كه به تو خبر داده و گفتم وقتى حضرت متذكّر عظمت پروردگارش گردید دوباره‏ سجده نمود و پس از صدور آن از رسول گرامى حق تعالى آن را در نماز فرض و واجب گرداند.

عمّار مى‏ گوید: عرض كردم فدایت شوم: «صاد» ى كه حق تعالى امر فرمود رسولش مواضع وضوء را از آن بشوید چیست؟

حضرت فرمودند: چشمه ‏اى است كه از شكافتن ركنى از اركان عرش جارى گشته بود و به آن آب حیات گفته مى‏شود و این همان است كه حق تعالى در قرآن یاد كرده و فرموده:

ص وَ الْقُرْآنِ ذِی الذِّكْرِ(2)خدا پیامبرش را مأمور ساخت از چشمه صاد وضوء بگیرد و سپس قرائت حمد نموده و نماز بخواند.

حضرت فرمودند: تأویلش آن است كه: اللّهمّ انّك منها خلقتنى (بار خدا تو مرا از زمین آفریدى) و سر خود را كه از سجده برمى ‏دارى یعنى و منها اخرجتنا (و از زمین ما را بیرون راندى).

و به سجده دوّم كه مى‏ روى معنایش این است كه: و الیها تعیدنا (یعنى ما را بسوى زمین عود خواهى داد) و سر كه از سجده دوّم بر مى‏ دارى یعنى: و منها تخرجنا تارة اخرى (و بار دیگر ما را از آن اخراج مى‏ نمایى) آن مرد عرض كرد:

 اینكه در تشهد پاى راست را بلند كرده و روی پای چپ مى‏ اندازیم، معنایش چیست؟

حضرت فرمودند: تأویلش این است كه: 

اللّهم امت الباطل و اقم الحق 

بار خدا یا باطل را نابود و حق را سر پا بدار.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1)- از امام صادق علیه السّلام پرسیدند: صاد چیست؟ حضرت فرمودند: چشمه‏ اى است زیر ركنى از اركان عرش كه خداوند متعال آن را براى محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلم آماده كرده بود.

(2)-سوره( ص) آیه( 1)





نوع مطلب : علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، اســـــــــــــــــــــــرار نماز، 01-سوره حــمــد، 38-سوره ص، 112-سوره اخلاص، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
شنبه 30 تیر 1397


( کل صفحات : 14 )    1   2   3   4   5   6   7   ...   


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات