وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها




باب دویست و بیست و دوّم/14


جهت دردهاى ناچیز و غیر قابل توجّه نزد اطباء نروید



برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 412



پدرم رحمة اللَّه علیه از سعد بن عبد اللَّه، از احمد بن محمّد، از بكر بن صالح جعفرى نقل كرده كه وى گفت: از حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام شنیدم كه مى ‏فرمودند:

معالجه و طبابت اطباء را در مورد درد جزئى و كم رها كنید زیرا معالجه به منزله بناء بوده كه اندكش منجر به كثرت مى‏ شود.

مترجم گوید: مقصود این است كه براى دردهاى ناچیز و غیر قابل توجّه نزد اطباء نروید و به آن معالجات خود را مشغول نكنید زیرا شروع در این معالجات موجب زیادى مرض و احتیاج به داروى زیادتر مى ‏باشد.






نوع مطلب : علل الشرایع، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 24 شهریور 1397




امتحانات شگفت انگیز الهی


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 222-مطلب شماره 411


 محمّد بن الحسن رحمة اللَّه علیه از محمّد بن الحسن الصفّار، از عبّاس بن معروف، از حسن بن محبوب از على بن رئاب، از محمّد بن قیس[1] نقل كرده كه وى گفت: از حضرت ابا جعفر علیه السّلام شنیدم كه می‏فرمودند: 

دو فرشته از آسمان به زمین فرود آمدند در بین هوا با هم برخوردند، یكى از آنها به دیگرى گفت: براى چه فرود مى ‏آیى؟

گفت: حقّ عزّوجل مرا به طرف دریاى اهل «إیل» فرستاده تا ماهی اى را صید نموده و به یكى از جابرین و ستمكاران برسانم چه آنكه وى از خداوند متعال ماهى این دریا را تقاضا و درخواست نموده از این رو حق جلّ و على مرا مأمور ساخت نزد صیّادى كه ماهی هاى آن دریا را صید مى‏ كند رفته و او را به صید ماهى دریاى مزبور ترغیب‏ كرده تا بدین ترتیب حق عزّوجلّ آن جابر و كافر را به انتهاى آرزویش برساند.

سپس او به رفیقش گفت: تو براى چه فرستاده شدى؟

گفت: خداوند عزّوجل مرا براى امرى عجیب ‏تر از آنچه تو را به آن مبعوث نموده فرستاده، مرا فرستاده به سراغ بنده مؤمنش كه روزه ‏دار و قائم اللیل است و دعاء و روزه ‏اش در آسمان معروف و مشهور مى ‏باشد و امر فرموده كه دیزى طعامى را كه وى پخته و براى افطارش آماده كرده واژگون نمایم تا بدین وسیله آزمایش نهایى ایمان از او صورت گرفته باشد.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1]- محمّد بن قیس البجلیّ، كنیه وى ابو عبد اللَّه است، مرحوم علّامه در خلاصه فرموده: محمّد بن قیس بجلى ثقه و عین است.





نوع مطلب : علل الشرایع، اســــــــــــــرار عالم خلفت، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 24 شهریور 1397





وقتی كلمه ‏اى ناروا و احمقانه از انسان صادر شد، چه باید بکند؟


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 222-مطلب شماره 410


 محمّد بن على ماجیلویه از عمویش محمّد بن ابى القاسم، از احمد بن ابى عبد اللَّه، از على بن محمّد كاشانى، از ابراهیم بن محمّد ثقفى، از على بن معلى، از ابراهیم بن خطّاب بن فراء وى مرفوعا از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند:

قسمت‏ هاى زیرین دیوارها از سنگینى قسمت‏ هاى بالا به خداوند متعال شكایت كردند، حق عزّوجلّ به قسمت‏ هاى بالا وحى فرمود كه بعضى از اجزائت باید برخى دیگر را بردارد تا سنگینى به آنها فشار نیاورد.

و نیز حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام فرمودند:

هر گاه كلمه ‏اى ناروا و احمقانه بدون اندیشه از شخصى صادر شد كه نفس او را در مخاطره قرار دهد لازم است به دنبال آن كلمه ‏اى شگفت انگیز بیاورد تا بدین وسیله كلمه دوّم حفظ و اوّلى فراموش شود.






نوع مطلب : علل الشرایع، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 24 شهریور 1397

وَهُوَ الَّذِی یَتَوَفَّاکُمْ بِاللَّیْلِ وَیَعْلَمُ مَا جَرَحْتُمْ بِالنَّهَارِ ثُمَّ یَبْعَثُکُمْ فِیهِ لِیُقْضَى أَجَلٌ مُسَمًّى ثُمَّ إِلَیْهِ مَرْجِعُکُمْ ثُمَّ یُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿انعام/60

او کسی است که شبانگاهان روح شما را به وقت خواب می گیرد، و آنچه را در روز [از نیکی و بدی] به دست می آورید می داند؛ سپس شما را در روز [با برگرداندن روح به جسمتان از خواب] بر می انگیزد تا اجل مُعّین سر آید؛ آنگاه بازگشت شما به سوی اوست؛ سپس شما را به آنچه همواره انجام می دادید آگاه می کند.




****************




هر گاه خواستید بخوابید...


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 222-مطلب شماره 409



از حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام نقل شده که فرمودند:

هر گاه خواستید بخوابید دست راست را زیرا طرف راست صورت گذارید و بخوابید زیرا نمى ‏دانید آیا از این خواب بیدار مى‏ شوید یا نه.





نوع مطلب : علل الشرایع، 06-سوره انـعـام، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
شنبه 24 شهریور 1397





پرهیز جدّی از آشامیدن آب در حال ایستاده


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 222-مطلب شماره 408



 از حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام نقل شده که فرمودند:

 از آشامیدن آب در حال ایستاده خوددارى كنید زیرا مورث مرضى است كه دارویى ندارد مگر آنكه خداوند عزّوجلّ شفا دهد.

مؤلّف این كتاب (صدوق علیه الرحمه) مى‏ گوید: 

«مقصود آشامیدن آب در شب ‏است» 

امّا در روز نوشیدن آب در حال ایستاده بهتر است زیرا امام صادق علیه السّلام فرمودند :

«در روز ایستاده آب خوردن عروق و رگ ها را باز و بدن 

را تقویت مى ‏كند.»





نوع مطلب : علل الشرایع، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 24 شهریور 1397





لزوم نامگذاری فرزند قبل از تولّد


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 222-مطلب شماره 407



 از حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام نقل شده که فرمودند:

فرزندانتان را پیش از تولّد نامگذاری کنید و اگر ندانید پسر یا دخترند اسم آنها را از اسم‏ هایى انتخاب كنید كه براى مذكّر و مؤنّث هر دو مى‏ گذارند، پس فرزند سقط شده شما بدون این كه نامى برایش گذارده باشید روز قیامت كه با شما ملاقات كند به پدر مى‏ گوید: 

آیا براى من نامى نگذاردى در حالى كه رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم، نام محسن را براى فرزندش قبل از تولّد گذارد.





نوع مطلب : علل الشرایع، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 24 شهریور 1397

وَآتَاکُمْ مِنْ کُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوهَا إِنَّ الإنْسَانَ لَظَلُومٌ کَفَّارٌ ﴿ابراهیم/34

و از هر چیزی که [به سبب نیازتان به آن] از او خواستید، به شما عطا کرد. و اگر نعمت های خدا را شماره کنید، هرگز نمی توانید آنها را به شماره آورید. مسلماً انسان بسیار ستمکار و ناسپاس است.

  

وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِیمٌ ﴿نحل/18

و اگر نعمت های خدا را شماره کنید، هرگز نمی توانید آنها را به شمار آورید؛ یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است


یَا أَیُّهَا النَّاسُ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالأرْضِ لا إِلَهَ إِلا هُوَ فَأَنَّى تُؤْفَکُونَ ﴿فاطر/3

ای مردم! نعمت خدا را بر خودتان یاد کنید. آیا جز خدا آفریننده ای هست که از آسمان و زمین شما را روزی دهد؟ هیچ معبودی جز او نیست، پس چگونه [از حق] منصرفتان می کنند؟




****************



لزوم استفاده درست از نعمت ها


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 222-مطلب شماره 406



پدرم رحمة اللَّه علیه از سعد بن عبد اللَّه از محمّد بن عیسى بن عبید، از قاسم بن یحیى، از جدّش حسن بن راشد، از ابو بصیر، از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام، آن جناب فرمودند: 

پدرم از جدّم، از پدران گرامی شان علیهم السّلام نقل كردند كه امیر المؤمنین علیه السّلام فرمودند: 

نعمت‏ هایى را كه دارید پیش از آنكه از دست بدهید نیكو از آنها استفاده كنید زیرا آنها از دست خواهند رفت و در قیامت بر صاحبانشان شهادت داده و از بهره ‏بردارى بد و نادرست آنها شكایت خواهند نمود.


پیام ها : (تفسیر نـــور)

1-عوامل تولید در اختیار انسان است.(آب،خاک و نور خورشید...)اگر نارسایی و کمبودی وجود دارد به خاطر مدیریّت غلط و توزیع نامطلوب است. وَ آتاکُمْ مِنْ کُلِّ ... إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ کَفّارٌ

2-خدایی که بشر را آفرید،همه ی نیازهای او را از راه درست برآورده ساخت، اما انسان به دنبال رفع نیازهای خود از راه گناه است. آتاکُمْ مِنْ کُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ...إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ کَفّارٌ

3-انسان موجودی نیازمند و محتاج است. «سَأَلْتُمُوهُ»

4-انسان قدرت ندارد نعمت های خدا را بشمارد،چه رسد به این که بخواهد شکر آنها را به جای آورد. «لا تُحْصُوها»

5-اگر انسان از نعمت های الهی درست استفاده نکند،بسیار ستمگر و کفران کننده است. «لَظَلُومٌ کَفّارٌ»





نوع مطلب : 14-سوره ابـراهیـم، 16-سوره نـحـل، 35-سوره فـاطـر، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، علل الشرایع، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
شنبه 24 شهریور 1397




اهمیّت خوردن خرما به فرمایش رسول خدا 

صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 222-مطلب شماره 405



محمّد بن على ماجیلویه رحمة اللَّه علیه از محمّد بن یحیى عطّار، از حسین بن حسن بن ابان از محمّد بن اورمه، از حسن بن سعید، از محمّد بن اسحاق، از محمّد بن فیض وى مى‏ گوید:

محضر مبارك امام عرض كردم: فدایت شوم: از ما شخصى بیمار مى‏ گردد، او را نزد طبیب معالجه مى‏ برند، وى و سایر اطباء نظرشان این است كه او باید پرهیز كند.

امام علیه السّلام فرمودند: این دستور بطور كلّى درست نیست، طبابت از نظر ما آن است كه بیمار از هیچ مطعوم و مشروبى پرهیز نباید بكند مگر از خرما، و ما او را به این سبب  خنك و مداوا میكنیم.

سائل پرسید: چرا از خرما باید پرهیز كند؟

فرمود: چون پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم، على علیه السّلام را كه بیمار شده بودند از خوردن خرما پرهیز دادند.




توضیح مدیر وبلاگ :


با توجه به حدیث فوق نتیجه گیری میشود که، با عنایت به اهمیّت «خرما» همیشه وقت باید از آن تناول نمود، مگر در مواقع مریضی.





نوع مطلب : علل الشرایع، 02-سوره بـقـرة، 18-سوره کـهـف، 19-سوره مـریم، 20-سوره طــــــــه، 23-سوره مـؤمنـون، 06-سوره انـعـام، 36-سوره یس، 50-سوره ق، 54-سوره قـمـر، 55-سوره الرّحمن، 69-سوره حـاقّـة، 80-سوره عبس، 13-سوره رعـــــد، 17-سوره اســراء، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
شنبه 24 شهریور 1397
 



چرا بعضی میوه ها تلخ و بعضی شیرین هستند؟



در قرآن کریم 21 بار کلمه «ثمرات» و 12 بار کلمه «فاکهة» 

و مشتقات آنها آمده که منظور آن اشاره به میوه است.



إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْیَوْمَ فِی شُغُلٍ فَاکِهُونَ ﴿یس/55

 همانا بهشتیان در چنین روزی در سرگرمی وصف ناپذیری شیرین کام و خوش اند.


لَهُمْ فِیهَا فَاکِهَةٌ وَلَهُمْ مَا یَدَّعُونَ ﴿یس/57

برای آنان در آنجا میوه ها [ی عالی و مطبوع] و آنچه دلشان بخواهد فراهم است.

 

مُتَّکِئِینَ فِیهَا یَدْعُونَ فِیهَا بِفَاکِهَةٍ کَثِیرَةٍ وَشَرَابٍ ﴿ص/51

در حالی که در آنجا بر تخت ها تکیه می زنند و میوه های فراوان و نوشیدنی مورد دلخواهشان را در آنجا می طلبند.

 

لَکُمْ فِیهَا فَاکِهَةٌ کَثِیرَةٌ مِنْهَا تَأْکُلُونَ ﴿زخرف/73

 شما را در آنجا میوه هایی فراوان است که از آنها می خورید.

  

وَنَعْمَةٍ کَانُوا فِیهَا فَاکِهِینَ ﴿دخان/27

و نعمت هایی که با آسایش و خوشی از آن برخوردار بودند.

 

یَدْعُونَ فِیهَا بِکُلِّ فَاکِهَةٍ آمِنِینَ ﴿دخان/55

 در آنجا هر گونه میوه ای را که بخواهند می طلبند و می خورند، در حالی که [از هر جهت] ایمن و آسوده خاطرند.

 

فَاکِهِینَ بِمَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ وَوَقَاهُمْ رَبُّهُمْ عَذَابَ الْجَحِیمِ ﴿طور/18

 به آنچه پروردگارشان به آنان عطا کرده و [برای آنکه] پروردگارشان آنان را از عذاب دوزخ مصون داشته، شادمان و مسرورند.

 

وَأَمْدَدْنَاهُمْ بِفَاکِهَةٍ وَلَحْمٍ مِمَّا یَشْتَهُونَ ﴿طور/22

و [همواره] به آنان انواع میوه ها و گوشتهایی که دلخواه آنان است، می رسانیم. (

  

فِیهَا فَاکِهَةٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الأکْمَامِ ﴿الرّحمن/11

در آن میوه ها و نخل ها با خوشه های غلاف دار است.

 

فِیهِمَا مِنْ کُلِّ فَاکِهَةٍ زَوْجَانِ ﴿الرّحمن/52

در آن دو بهشت از هر میوه ای دو نوع فراهم است.

 

فِیهِمَا فَاکِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ ﴿الرّحمن/68

در آنها میوه های فراوان و درخت خرما و انار است.

 

وَ فَاکِهَةٍ مِمَّا یَتَخَیَّرُونَ ﴿واقعة/20

و میوه از هر چه اختیار كنند.

 

وَ فَاکِهَةً وَأَبًّا ﴿عبس/31

و میوه و چراگاه.

 

************




اسرار و علّت اینکه چرا بعضی میوه ها تلخ و بعضی 

شیرین هستند؟ 


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 222-مطلب شماره 404



حمزة بن محمّد علوى از احمد بن محمّد همدانى از منذر بن محمّد از حسین بن محمّد، از سلیمان بن جعفر، از حضرت رضا علیه السّلام نقل كرده كه آن جناب فرمودند:

پدرم از پدرش از جدّش نقل كردند كه امیر المؤمنین على علیه السّلام خربزه‏ اى را گرفتند تا تناول فرمایند و وقتى آن را شكسته تا بخورند تلخ بود، حضرت آن را به زمین انداخته و فرمودند: بعدا و سحقا (از چشم دور شوى و نابود گردى) محضر مباركش عرض شد: یا امیر المؤمنین این خربزه چه نقصى دارد؟

حضرت فرمودند: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند:

 خداوند تبارك و تعالى مودّت و دوستى ما را به هر حیوان و نباتى عرضه كرد آنچه از آنها پذیرفتند شیرین و پاكیزه گشته و آنچه نپذیرفتند شور و تلخ گردیدند.





نوع مطلب : 36-سوره یس، 38-سوره ص، 43-سوره زخـرف، 44-سوره دخـان، 52-سوره طــور، 55-سوره الرّحمن، 56-سوره واقـعـة، 80-سوره عبس، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، اســــــــــــــرار عالم خلفت، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط : « چرا بعضی میوه ها تلخ و بعضی شیرین هستند؟-بر اساس واژه ثمرات»،
          
شنبه 24 شهریور 1397





پاداش مردی که قبیح منظر و بد صورت آفریده شده بود!


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 222-مطلب شماره 403



پدرم رحمة اللَّه علیه از احمد بن ادریس، از محمّد بن احمد، از على بن ریّان، از حسین بن محمّد از عبد الرحمن بن ابى نجران، از عبد الرحمن بن حمّاد، از ذریح محاربى از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام نقل كرده كه آن جناب فرمودند:

مردى محضر مبارك پیامبر اكرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مشرّف شد و عرض كرد: یا رسول اللَّه آیا خداوند از غیر فریضه سؤال خواهد نمود؟

حضرت فرمودند: خیر.

آن مرد عرضه داشت: سوگند به آن كسى كه شما را به حق برانگیخت به عملى غیر از فریضه به خدا تقرّب نجستم.

حضرت فرمودند: چرا؟

عرض كرد: براى این است كه خداوند متعال مرا قبیح منظر و بد صورت آفریده.

امام علیه السّلام فرمودند: پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم درنگی فرمودند، جبرئیل علیه السّلام نازل شد و به پیامبر عرض كرد: اى محمّد صلّى اللَّه علیه و آله پروردگارت سلام مى‏ رساند و مى‏ فرماید:

به بنده من فلانى سلام مرا برسان و به او بگو : 

اگر فرداى قیامت تو را در زمره آنان كه از عذاب در امانند قرار دهم خشنود و راضى مى‏ شوى؟

پیامبر اكرم صلّى اللَّه علیه و آله پیامبر پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم خبر را به آن مرد رسانیدند، آن مرد عرض كرد:

یا رسول اللَّه خداوند متعال مرا نزد خود «یاد» نمود؟ 

پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: آرى.

عرض كرد: سوگند به آن كسى كه شما را به حق برانگیخته باقى نمى ‏ماند عملى كه با آن به خدا تقرّب جسته مى‏ شود مگر آنكه بجایش خواهم آورد.(یعنی بخاطر این لطف خدا تمام اعمال مستحب را هم انجام میدهم)





نوع مطلب : علل الشرایع، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 24 شهریور 1397


( کل صفحات : 19 )    ...   3   4   5   6   7   8   9   ...   


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات