وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها





باب نود و شش-قسمت 9


اخلاق و صفات دهگانه عقل

(6)

«نتایج دهگانه حیـاء»


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 457


از حیاء و شرم ده فضیلت منشعب مى ‏شود :

1-نرم بودن با دیگران و غلظت نداشتن، 2-مهربان بودن با مخلوقات خدا، 3-بخشیدن لغزشهاى دیگران، 4-مداومت بر كارهاى خیر، 5-گشاده روى بودن، 6-سازگارى با دیگران و فرمانبردارى از ایشان، 7-خوار كردن نفس، 8-بازداشتن نفس، 9-اجتناب از محرّمات الهى، 10-خوش خلق بودن.


"ادامه مطلب در پُست بعدی"

 




نوع مطلب : احادیث در تمام زمینه ها، علل الشرایع، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 30 مهر 1397






باب نود و شش-قسمت 8


اخلاق و صفات دهگانه عقل

(7)

«نتایج نُه‏گانه مداومت بر خیر»


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 456


از مداومت بر خیر نه فضیلت منشعب مى‏شود :

1-نیكویى، 2-قدرت داشتن، 3-عزّت داشتن، 4-فروتنى نمودن، 5-توبه نمودن و بازگشت از گناه، 6-مهترى و بزرگى، 7-امان داشتن، 8-خشنودى مردم از او، 9-حسن عاقبت.


"ادامه مطلب در پُست بعدی"

 




نوع مطلب : احادیث در تمام زمینه ها، علل الشرایع، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 30 مهر 1397




باب نود و شش-قسمت 7


اخلاق و صفات دهگانه عقل

(8)

«نتایج دهگانه كراهت(دوری) از شـرّ»


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 455



از كراهت داشتن از شرّ ده فضیلت منشعب مى‏ شود :

1-نیكو امانت دارى كردن، 2-ترك خیانت، 3-دورى جستن از بدى، 4-حفظ فرج از گناه، 5-راست گفتن، 6-فروتنى، 7-زارى نمودن در مقابل كسى كه از او برتر است، 8-انصاف دادن و به عدالت عمل كردن نسبت به كسى كه پائین‏تر از او است، 9-همسایه خوب بودن، 10-دورى نمودن از مردم بدكردار.


"ادامه مطلب در پُست بعدی"

 




نوع مطلب : احادیث در تمام زمینه ها، علل الشرایع، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 30 مهر 1397






اخلاق و صفات دهگانه عقل (9)

«نتایج دهگانه رزانت‏ (سنگینى در رفتار)»


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 96-قسمت 6-مطلب شماره 454



از رزانت(سنگینى در رفتار) ده فضیلت منشعب مى ‏شود:

1-با وقار بودن، 2-آرام بودن، 3-با تأمّل كار كردن، 4-دانش، 5-قادر شدن بر اشیاء، 6-منزلت یافتن، 7-محبّت و مهربانى، 8-رستگارى، 9-رشد نمودن، 10-توبه نمودن و بازگشت از گناه‏


undefined





نوع مطلب : علل الشرایع، احادیث در تمام زمینه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : «نتایج دهگانه اطاعت از ناصح»،
          
دوشنبه 30 مهر 1397





باب نود و شش-قسمت 5


اخلاق و صفات دهگانه عقل

(10)

«نتایج دهگانه اطاعت از ناصح»‏


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 453



اطاعت از ناصح نیز ده شعبه(فضیلت) دارد :

1-فزونى عقل، 2-كامل شدن عقل، 3-مورد ستودن مردم واقع شدن، 4-خشمگین شدن از سرزنش دیگران، 5-دورى از حمله نمودن به كسى، 6-حال خود را نیكو كردن، 7-مدارا نمودن با آنچه پیش آمده است، 8-آماده شدن براى فردا، 9-استوار بودن به طریق مستقیم، 10-مداومت بر راستى.






نوع مطلب : احادیث در تمام زمینه ها، علل الشرایع، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 30 مهر 1397




عقل و جهل و ایادى این دو را بشناسید تا هدایت شوید



برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 96-مطلب شماره 452



حدیث (10)

 محمّد بن الحسن بن احمد بن ولید رحمة اللَّه علیه مى ‏گوید: محمّد بن حسن صفّار، از محمّد بن ابى عبد اللَّه برقى، از علىّ بن حدید از سماعة بن مهران نقل كرده كه وى گفت: محضر امام صادق علیه السّلام بودم و نزد آن حضرت تعدادى از دوستانش حضور داشتند، ذكرى از عقل و جهل به میان آمد، امام علیه السّلام فرمودند:

عقل و جهل و ایادى این دو را بشناسید تا هدایت شوید.

سماعه عرضه داشت: فدایت شوم: چیزى را نمى‏ دانیم مگر شما به ما تعلیم فرمایید.

حضرت فرمودند: خداوند تبارك و تعالى اوّلین آفریده ‏اش از روحانیین را كه عقل باشد از نور خود ایجاد و در سمت راست عرش جا داد، بعد به آن فرمود: رو بگردان، عقل رو گرداند، سپس فرمود، رو بیاور، عقل رو آورد، حقّ جلّ و علا به آن فرمود: تو را مخلوقى بزرگ و عظیم آفریده و بر تمام مخلوقاتم برترى دادم.

سپس حقّ تعالى از دریاى شور و تلخ تاریك جهل را آفرید و به آن فرمود: رو برگردان، جهل رو گردانید، بعد به آن فرمود: رو بیاور، جهل رو نیاورد، حقّ عزّوجلّ خطاب به آن كرد و فرمود: چون تكبّر نمودى ملعون واقع شدى.

سپس براى عقل هفتاد و پنج یار و یاور قرار داد، جهل چون اكرام حقّ تعالى نسبت به عقل و آنچه را كه حضرتش به آن اعطاء فرمود را دید عداوت و كینه عقل را به دل گرفت، پس به درگاه الهى عرض كرد:

پروردگارا، این مخلوق مانند من بوده، او را آفریدى و اكرامش كرده و تقویتش نمودى من ضدّ او بوده و هیچ قوّه و نیرویى ندارم، پس مثل او به من نیز یار و یاورى بده.

حقّ تعالى فرمود: آرى به تو نیز یار و یاور خواهم داد ولى پس از آن اگر عصیان و نافرمانى مرا نمایى تو و یاورانت را از رحمت خود به دور خواهم نمود.

جهل عرضه داشت: از آنچه فرمودى خشنودم.

حقّ تعالى هفتاد و پنج یار و یاور نیز به او عطاء فرمود:


یاوران عقل و جهل‏

هفتاد و پنج یاور كه حقّ تعالى به عقل و جهل عنایت فرمود

 عبارتند از:

«خیر» وزیر عقل بوده و ضدّ آن «شرّ» است كه وزیر جهل مى ‏باشد و سایر یاوران این دو به شرح زیر مى ‏باشند:

1-ایمان، ضدّش كفر است، 2-تصدیق، ضدّش انكار است، 3-رجاء و امیدوارى ضدّش ناامیدى است، 4-عدل و داد، ضدّش جور و ستم است، 5-خشنودى، ضدّش سخط و ناخرسندى است، 6-شكر، ضدّش كفران است،7-طمع، ضدّش یأس مى ‏باشد، 8-توكّل، ضدّش حرص و آز است، 9-علم، ضدّش جهل است، 10-فهم، ضدّش حماقت است، 11-عفّت، ضدّش پرده درى میباشد، 12-زهد، ضدّش رغبت و میل است، 13-مدارا و رفاقت،ضدّش خرق و جدایى است، 14-ترس، ضدّش جرأت است، 15-كوچكى كردن، ضدّش تكبّر و فخر فروشى است، 16-درنگ كردن و آهسته پیش رفتن، ضدّش سرعت كردن است، 17-حلم و بردبارى، ضدّش سفاهت و نادانى است، 18-سكوت و ترك بى‏ جا سخن گفتن، ضدّش هذر و یاوه سرایى است، 19-تسلیم بودن و خود نشان ندادن، ضدّش استكبار و نخوت ارائه دادن است، 20-گردن نهادن، ضدّش گردن فرازى است،21-عفو و درگذشتن، ضدّش كینه مى ‏باشد، 22-رحم دلى، ضدّش سخت دلى است، 23-یقین، ضدّش شك است، 24-شكیبایى، ضدّش بیتابى است، 25-معاف كردن و نادیده گرفتن، ضدّش انتقام است، 26-بى ‏نیازى، ضدّش احتیاج و نیاز است، 27-بیاد آوردن، ضدّش سهو و بیاد نیاوردن است، 28-حفظ و بیاد داشتن، ضدّش نسیان و فراموشى است، 29-تعطّف و مهربانى، ضدّش بى‏ مهرى است، 30-قنوع و خرسند بودن به آنچه دارد، ضدّش حرص و آز است، 31-مواسات و برابرى یعنى حقوق دیگران را با خود مساوى دیدن و پرداختن، ضدّش خوددارى از حقوق دیگران مى‏ باشد، 32-مودّت و دوستى، ضدّش دشمنى است، 33-وفاء یعنى دوستى را حفظ كردن، ضدّش غدر یعنى حیله و با خیانت رشته دوستى را گسستن میباشد، 34-طاعت و فرمانبردارى، ضدّش معصیت و سر تافتن مى ‏باشد.

35-فروتنى، ضدّ آن گردنكشى است، 36-سلامت، ضدّ آن بلاء و گرفتارى است، 37-حبّ و دوستى، ضدّ آن بغض و دشمنى است، 38-راستى، ضدّ آن دروغ مى ‏باشد، 39-حقّ، ضدّ آن باطل مى‏ باشد،40-امانت، ضدّ آن خیانت است، 41-اخلاص، ضدّ آن شرك است، 42-شهامت و تیز خاطرى، ضدّ آن كند ذهنى و كودنى مى ‏باشد، 43-زیركى، ضدّ آن حماقت است، معرفت، ضدّ آن انكار است، 44-مدارات، ضدّ آن مكاشفه است، 45-در نهان و خفاء سالم بودن و حیله نداشتن، ضدّ آن فریفتن و حیله نمودن مى‏ باشد، 46-كتمان و پنهان داشتن، ضدّ آن افشاء و اظهار كردن است، 47-صلاة و بپا داشتن دعاء، ضدّ آن اضاعه و تباه كردن مى ‏باشد،48-صوم و امساك كردن، ضدّ آن افطار و به هم زدن است، 49-جهاد و كارزار كردن در راه خدا، ضدّ آن نكول كردن و به میدان نبرد نرفتن است، 50-حجّ و به عهد و میثاق عمل كردن، ضدّ آن شكستن عهد و میثاق مى‏ باشد، 51-صون و حفظ كردن خبر و به سمع دیگران نرساندن، ضدّ آن نمیمه و رساندن خبر به گوش دیگران مى ‏باشد، 52-برّ الوالدین و به پدر و مادر احسان كردن، ضدّ آن عاق والدین شدن مى ‏باشد، 53-حقیقت و عملى را مطابق با واقع انجام دادن، ضدّ آن ریاء و عملى را صورى به جاى آوردن است، 54-معروف و پسندیده، ضدّ آن منكر و قبیح مى ‏باشد، 55-پوشاندن و مخفى كردن، ضدّ آن تبرّج و اظهار كردن است، 56-تقیه و پنهان نمودن، ضدّ آن آشكار كردن است، 57-انصاف و به عدالت رفتار كردن، ضدّ آن حمیّت و ترك عدالت نمودن است، 58-پاكیزگى، ضدّ آن قذارت و آلودگى است، 59-حیاء و شرم داشتن، ضدّ آن خلع و پرده درى مى ‏باشد، 60-قصد و تعدّى نكردن، ضدّ آن تعدّى و تجاوز به حقوق دیگران مى‏ باشد، 61-راحتى و آرامش، ضدّ آن تعب و رنج مى ‏باشد.

62-سهولت و سادگى، ضدّ آن صعوبت و سختى است، 63-بركت، ضدّ آن محق یعنى زوال بركت مى ‏باشد،64-عافیت، ضدّ آن بلاء مى‏ باشد، 65-قوام و آنچه شى‏ء به آن وجود پیدا كند، ضدّ آن مكاثره و بسیار شدن را گویند، 66-حكمت، ضدّ آن هوى و سخن گفتن از روى خواهش نفس مى ‏باشد، 67-وقار و سنگینى، ضدّ آن خفّت و سبكى است، 68-سعادت، ضدّ آن شقاوت است، 69-توبه و بازگشت از گناه، ضدّ آن اصرار بر گناه مى‏ باشد، 70-استغفار و طلب آمرزش، ضدّ آن اغترار و مغرور واقع شدن است، 71-محافظت و سعى نمودن در نگهدارى، ضدّ آن تهاون و سستى كردن است، 72-دعاء و طلب، ضدّ آن استنكاف و خوددارى مى‏ باشد،73-نشاط، ضدّ آن كسالت و پكر بودن است، 74-فرح و شادى، ضدّ آن حزن مى ‏باشد، 75-الفت و انس، ضدّ آن جدایى است.

 

سپس امام علیه السّلام فرمودند:

تمام این خصال و صفات كه جنود و یاوران عقل بوده در كسى جمع نمى‏ شوند مگر در نبىّ یا وصىّ و جانشین نبىّ یا مؤمنى كه حقّ تعالى قلبش را براى ایمان امتحان و آزموده باشد و امّا سایرین و بقیه دوستان ما برخى از این اوصاف جهل بپرهیزند چه آن كه در این صورت در درجه علیاء با انبیاء و اوصیاء علیهم السّلام مقرون مى‏ گردند و باید توجّه داشت كه با معرفت پیدا كردن به عقل و جنود آن و دورى جستن از جهل و یاوران آن مى‏ توان به حقّ راه یافت و آن را درك كرد، خدا ما و شما را براى طاعت و انجام افعالى كه مورد رضایتش هست نگاه دارد.






نوع مطلب : علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، امـــــــام صـــــــــــــــــادق، احادیث در تمام زمینه ها، 02-سوره بـقـرة، 06-سوره انـعـام، 13-سوره رعـــــد، 29-سوره عـنکبوت، 30-سوره روم، 36-سوره یس، 43-سوره زخـرف، 59-سوره حـشر، 57-سوره حـدیـد، 67-سوره ملک، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 30 مهر 1397


وَقَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ ﴿مُـلک/10

و گویند اگر شنیده [و پذیرفته] بودیم یا «تعقل» كرده بودیم در [میان] دوزخیان نبودیم.


درقرآن کریم 49 بار به واژه «عقل» و مشتقات آن اشاره نموده است.



*****



باب نود و شش-قسمت 3



چرا هیچ مخلوقى حقّ تعالى را مانند عقل عبادت نكرده؟



برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 451



حدیث (11)

 محمّد بن الحسین بن احمد بن الولید رضى اللَّه عنه مى‏ گوید: محمّد بن صفّار از ابراهیم بن هاشم از ابى اسحاق ابراهیم بن هیثم خفّاف، از مردى از اصحاب از عبد الملك بن هشام، از على اشعرى به طور مرفوع حدیث را آورده و مى ‏گوید رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند:

هیچ مخلوقى حقّ تعالى را مانند عقل عبادت نكرده، و عقل هیچ شخصى كامل نمى‏ گردد مگر آن كه در آن ده خصلت باشد:

الف: به خیر او امید باشد.

ب: دیگران از شرّش در امان باشند.

ج: خیر زیاد خود را كم شمرد.

د: خیر اندك دیگران را زیاد بداند.

هـ: از رجوع حاجت‏مندان به او دلتنگ و ملول نشود.

و: در طول عمرش از تحصیل دانش كسل و بد حال نشود.

ز: نزد او احتیاج و نداشتن بهتر باشد از ثروت و دارایى.

ح: فروتنى پیش از او سر بلندى محبوب‏تر باشد.

ط: بهره او از دنیا همان خوراك او است.

ى: دهمین خصلت و آن چه خصلتى باشد؟ آن است كه: كسى را نبیند مگر آن كه پیش خود بگوید: او از من بهتر و پارساتر مى‏ باشد.


مردم دو قسمند: قسمى واقعا از او بهتر و پرهیزگارتر هستند، قسم دیگر از او بدتر و پست ‏تر مى‏ باشند، چون به قسمى برخورد كه از او بهتر و پارساتر هستند در مقابل آنها تواضع و فروتنى كند تا خود را به آنها برساند و هر گاه با كسى مواجه شد كه از او بدتر و پست‏ تر است به خود بگوید: شاید خوبى او پنهان و بدیش ظاهر باشد و شاید عاقبتش به خیر انجامد، چون چنین كند بزرگ شده و آقا و سرور اهل زمانش گردد.






نوع مطلب : علل الشرایع، پیامبـــــــــــر اکــــــــــــرم ، احادیث در تمام زمینه ها، 02-سوره بـقـرة، 06-سوره انـعـام، 13-سوره رعـــــد، 29-سوره عـنکبوت، 30-سوره روم، 36-سوره یس، 43-سوره زخـرف، 57-سوره حـدیـد، 67-سوره ملک، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 30 مهر 1397


كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِی عِلِّیِّینَ‏، وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّیُّونَ كِتابٌ مَرْقُومٌ

 یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ ‏(مطففین/21-18)




چرا شیعیان دل هایشان متمایل به اهل بیت 

علیهم السّلام است؟


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 96-مطلب شماره 450



حدیث (12)

 محمّد بن موسى بن متوكّل مى‏ گوید: على بن الحسین سعدآبادى، از احمد بن ابى عبد اللَّه برقى، از پدرش از نهشل، از محمّد بن اسماعیل، از پدرش، از ابى حمزه، وى مى‏ گوید: شنیدم حضرت ابو جعفر علیه السّلام مى فرمودند:

خداوند عزّوجلّ ما را از اعلى علیین آفرید و دلهاى شیعیانمان را از آنچه ما را خلق كرد ایجاد فرمود و بدن هاى آنها را از غیر آن آفرید لذا دل هایشان مایل به ما است سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمودند:

كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِی عِلِّیِّینَ‏، وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّیُّونَ، كِتابٌ مَرْقُومٌ، 

یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ‏ 

چنین نیست كه شما كافران پنداشتید امروز نیكوكاران با نامه اعمالشان در بهشت علیّین روند و چگونه به حقیقت علیّین آگاه توانى شد، كتابى است نوشته شده و مقرّبان درگاه حقّ به مشاهده آن مقام نائل شوند.


حدیث (13)

 احمد بن هارون مى‏ گوید: محمّد بن عبد اللَّه حمیرى، از پدرش، از یعقوب بن یزید، از حمّاد بن عیسى، از ابو نعیم هذلى، از مردى، از على بن الحسین علیهما السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند:

خداوند تبارك و تعالى دلها و بدنهاى پیامبران را از طینت علیّین آفرید و دلهاى اهل ایمان را از همین طینت ایجاد كرد و بدن هایشان را از غیر آن آفرید و دل ها و بدن هاى كفّار را از طینت سجّین خلق كرد، پس این دو طینت را به هم آمیخت لذا از مؤمن كافر و از كافر مؤمن متولّد شده و نیز مؤمن مرتكب كار بد و كافر اتیان به عمل نیك مى‏ كند، پس دلهاى مؤمنین به آنچه از آن آفریده شده ‏اند میل داشته چنانچه دل هاى كفّار نیز به آنچه از آن خلق شده ‏اند تمایل دارد.


حدیث (14)

 على بن احمد مى‏ گوید: محمّد بن ابى عبد اللَّه كوفى، از محمّد بن اسماعیل حدیث را مرفوعا از محمّد بن سنان، از زید شحام، از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام نقل كرده كه آن جناب فرمودند: خداوند تبارك و تعالى ما را از نورى كه در طینتى از اعلاء علیّین رسوخ نموده آفرید و قلوب شیعیانمان را از آنچه بدنهاى ما را از آن آفرید ایجاد كرد و بدنهایشان را از طینتى دیگر خلق نمود، لذا دلهایشان به ما مایل مى‏باشد، سپس آیات زیر را تلاوت فرمودند:

كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِی عِلِّیِّینَ‏، وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّیُّونَ كِتابٌ مَرْقُومٌ

 یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ‏.

پس از آن فرمودند:

حقّ تبارك و تعالى قلوب دشمنان ما را از طینت سجّین و ابدانشان را از طینت دیگرى آفرید و دلهاى شیعیانشان را از آنچه ابدان ایشان را خلق كرد آفرید از این رو دلهاى شیعیان آنها به ایشان مایل است، سپس آیه زیر را قرائت فرمود:

كَلَّا إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ‏ وَ ما أَدْراكَ ما سِجِّینٌ كِتابٌ مَرْقُومٌ وَیْلٌ 

یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِینَ‏ ‏(مطففین/10-7)

البته روز قیامت بدكاران با نامه عمل سیاهشان در عذاب سجّینند و چگونه به حقیقت سجّین آگاه توانى شد، كتابى است نوشته شده، واى به حال منكران


حدیث (15) 

پدرم رضى اللَّه عنه: سعد بن عبد اللَّه، از احمد بن محمّد بن عیسى، از ابو یحیى واسطى به طور مرفوع از حضرت امام صادق علیه السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند :

خداوند عزّوجلّ ما را از علیّین آفرید و ارواح ما را از فوق آن خلق كرد و ارواح شیعیانمان را از علیّین و اجسادشان را از غیر آن ایجاد نمود لذا بین ما و ایشان قرابت بوده لا جرم دل هایشان به ما مایل مى ‏باشد.






نوع مطلب : 83-سوره مطفّفین، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، احادیث در تمام زمینه ها، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 30 مهر 1397




باب نود و شش-قسمت 1


چگونه متوجه شویم که آدم خوب هستیم یا آدم بد؟


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 449


محمّد بن الحسن بن احمد بن ولید رضى اللَّه عنه مى‏ گوید: محمّد بن حسن صفّار، از احمد بن محمّد، از پدرش از ابن عرزمى، از پدرش، از جابر جعفى، از حضرت ابى جعفر علیه السّلام نقل كرده كه آن جناب فرمودند:

هر گاه خواستى بدانى در تو خیر و خوبى است به قلبت بنگر، اگر كسانى كه اهل طاعت خداوند عزّوجلّ هستند را دوست داشته و اهل عصیان را مبغوض دارد البته در تو خیر بوده و خدا تو را دوست مى ‏دارد و اگر قلبت اهل طاعت را مبغوض داشته و اهل معصیت را دوست دارد پس در تو خیر نبوده و خدا تو را مبغوض مى‏دارد و انسان با هر كسى كه دوستش دارد مقرون و همراه مى ‏باشد.






نوع مطلب : علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، احادیث در تمام زمینه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 30 مهر 1397




نماز-تعقیبات

بعد از تکبیراتی که بعد از هر نماز خوانده می شود، دعای زیر نیز ذکر گردیده است.

لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ إِلَهاً وَاحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ 

وَ لاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِیَّاهُ‏

خدایى بجز خداى یكتاى عالم نیست و ما تسلیم حكم او هستیم معبودى بجز خدا نیست و ما جز او هیچكس را پرستش نمى‏ كنیم

مُخْلِصِینَ لَهُ‏اَلدِّینَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ رَبُّنَا 

وَ رَبُّ آبَائِنَا الْأَوَّلِینَ‏

و طاعت ما خالص براى اوست هر چند خلاف میل مشركان است خدایى بجز خداى ما نیست كه پروردگار ما و پدران پیشین ما است

لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ أَنْجَزَ وَعْدَهُ وَ نَصَرَ عَبْدَهُ وَ أَعَزَّ جُنْدَهُ‏

خدایى بجز خدا نیست كه او یكتاى یكتا است او به عهد خود وفا كند و بنده خود را یارى كند و سپاه خود را عزت دهد

وَ هَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ فَلَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ 

وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی‏

و به تنهایى لشكرهاى مخالف را در هم شكند پس ملك هستى و ستایش خلق مختص اوست كه زنده كند و بمیراند و باز بمیراند و زنده كند

وَ هُوَ حَیٌّ لاَ یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ

و او خود زنده است كه هرگز نمیرد هر خیر به دست اوست و قادر به هر چیز اوست

.

.

.

پیامبر اکرم صلّی الله علی و آله و سلّم به اصحابشان فرمودند: این دعاء را دنبال هر نماز واجبى بخوانید زیرا كسى كه بعد از سلام چنین كند و این دعاء را بخواند در مقابل این كه حق عزّ و جل اسلام و جنود مسلمین را تقویت كرده شكرش را كه واجب است اداء نموده.


کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب هفتاد و هشتم






نوع مطلب : اســـــــــــــــــــــــرار نماز، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 28 مهر 1397


( کل صفحات : 25 )    1   2   3   4   5   6   7   ...   


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic