وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها


جزر و مدّ

معنی لغوی جزر و مد 
در روز با تابش افتاب به ساحل، هوای ساحل داغ تر از هوای درارتباط با اب دریا شده لذا هوای گرم کنار دریا بالا رفته و هوای سرد مچاور ابهای دریا به طرف ساحل حرکت میکند ،تا جای ان را بگیرد در این جاست که ابها هم با امدن هوای مجاورش بطرف دریا درحرکت میشود وباعث مدّ آب به ساحل میشود ولی در شب که هوای ساحل سردتر از هوای اب مجاورِ در تماس با اب است میشود هوای مجاورِ ساحل به طرف دریا میرود و باعث جزر و جمع شدن اب و فشار ان به داخل 

میشود.

وقتی ماه در نیمه میرسد گرانش بیشتری با رخ نشان دادن ۱۸درصدی خود به اب دریا وارد میکند این باعث زیادتر شدن جزر و مد میشود
و همچنین وقتی اول ماه است و ماه با خورشید در یک راستا میشود نیروی بیشتری به اب دریا وارد میکند
حدود هفت درصد جزر و مدبه خورشید و بقیه به ماه برمیگردد
از فواید جزر و مد، عدم تعفن ابها است محیط و حیات را مطبوع میکند
شاید علت کراهت داشتن همبستری برای بچه دار شدن در اول و اخر و وسط ماه و ایام محاق همین باشد یعنی نیروی گرانشی ماه بیشتر به زمین و ابها حتی اب نطفه داخل رحم شده و همانطور که در روایت امده باعث سقط و عدم تشکیل نطفه میشود. 

بیان علّت جزر و مد دریا در روایت زیبای امیرالمومنین علیه السلام 

یغدو علیکم و یروح
امیرمؤمنان على (علیه السلام) فرمودند: 

سَخَّرَلَکُمُ الماءَ یُغْدُو عَلَیْکُمْ وَ یَرُوحُ صَلاحآ لِمَعاشِکُمْ وَ الَبحْرَ سَبَبآ لِکَثْرةِ اَمْوالِکُم»: بحار باب الماء و انواعه
خداوند اب دریا را برای شما مسخر کرد که روز بر شما می وزد (از دریا به ساحل، چون با علیکم امده )و شامگاه این باد به دریا میوزد.

و دریا را سبب ازدیاد مال شما قرار داد.این را سبب صلاح معیشت شما قرار داد 

توضیح : 

یروح، باد عصر گاه به بعد است و چون علیکم ندارد یعنی از پیش شما میرود بطرف دریا

به راستی هر کشوری و هرشهری که در ساحل دریا ست از ماهی ها و خوراکی ها و غواصی ها و غیره در داخل دریا در معرض ثروت های نهفته است و انچنان باعث دریانوردی و و تجارت با دریاست قرار میگیرد که اگر درست این توریست و تجارت و اقتصاد مدیریت شود پول است که از دریا پارو میتوان کرد ولاحول ولاقوه الابالله


****************


اسرار وقوع جزر و مدّ


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 342-مطلب شماره 504


حدیث (1)

 ابو الحسن محمّد بن عمر بن على بن عبد اللَّه بصرى از ابو عبد اللَّه بن احمد بن خالد بن جبله واعظ از ابو القاسم عبد اللَّه بن احمد بن عامر طایى از پدرش، از حضرت على بن موسى الرضا علیه السّلام از پدرش از آباء گرامش از حضرت على بن ابى طالب علیهم السلام، از آن حضرت راجع به مدّ و جزر سؤال شد كه این دو چه مى ‏باشند؟

حضرت فرمودند: فرشته ‏اى موكّل دریاها است به نام «رومان» هنگامى كه گام در دریا مى ‏نهد آب بالا مى ‏آید و مدّ ایجاد مى ‏شود و زمانى كه آن را از دریا بیرون مى‏آورد آب پایین مى ‏رود و جزر به وقوع مى‏ پیوندد.

 

حدیث (2)

محمّد بن على بن ماجیلویه رحمة اللَّه علیه، از عمویش محمّد بن ابى القاسم، از احمد بن ابى عبد اللَّه برقى از پدرش از خلف بن حمّاد اسدى، از ابى الحسن العبدى، از سلیمان بن مهزیار، از عبایة بن ربعى، وى گفت: از عبد اللَّه بن عبّاس راجع به مدّ و جزر سؤال شد؟

وى گفت: خداوند متعال فرشته ‏اى را موكّل وسط دریاها قرار داده، این فرشته هر گاه پا در دریا نهد آب آن بالا آمده و مدّ پیدا مى‏ شود و هنگامى كه پا از آن بردارد، آب پایین رفته و جزر واقع مى‏ گردد.


آیات در موردمنافع دریا برای مردم در قرآن کریم :


إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْیَا بِهِ الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِنْ کُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّمَاءِ وَالأرْضِ لآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ ﴿بقره/164

بی ‏تردید در آفرینش آسمان‏ها و زمین و رفت و آمد شب و روز و كشتى‏ هایى كه در دریاها [با جابجا كردن مسافر و كالا] به سود مردم روانند و بارانى كه خدا از آسمان نازل كرده و به وسیله آن زمین را پس از مردگى‏اش زنده ساخته و در آن از هر نوع جنبنده‏ اى پخش كرده و گرداندن بادها و ابرِ مسخّر میان آسمان و زمین ، نشانه‏ هایى است [از توحید ، ربوبیّت و قدرت خدا] براى گروهى كه می ‏اندیشند .

 

وَهُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْکُلُوا مِنْهُ لَحْمًا طَرِیًّا وَتَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْیَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْکَ مَوَاخِرَ فِیهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿نحل/14

و اوست که دریا را رام و مسخّر کرد تا از آن گوشت تازه بخورید، و زینتی را که می پوشید از آن بیرون آورید و در آن کشتی ها را می بینی که آب را می شکافند [تا شما را برای حمل کالا، تجارت و داد و ستد جابجا کنند] و برای اینکه از فضل واحسان خدا طلب کنید و [در نهایت] به سپاس گزاری خدا برخیزید.

 

رَبُّکُمُ الَّذِی یُزْجِی لَکُمُ الْفُلْکَ فِی الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ 

إِنَّهُ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا ﴿اسراء/66 

پروردگارتان کسی است که کشتی ها را در دریا برای شما روان می کند تا [با رفتن از اقلیمی به اقلیم دیگر] از رزقش بطلبید؛ زیرا او همواره به شما مهربان است.

 

أَلَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْکَ تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِنِعْمَةِ اللَّهِ لِیُرِیَکُمْ مِنْ آیَاتِهِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ ﴿لقمان/31

آیا ندانسته ای که کشتی ها به سبب نعمت های خدا [چون باد، هوا و دیگر عوامل] در دریا روانند تا خدا برخی از نشانه های قدرت خود را به شما نشان دهد؛ بی تردید در این [واقعیت] برای هر شکیبای سپاس گزاری نشانه هایی [از توحید، قدرت و ربوبیت خدا] ست.

 

وَمَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِنْ کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْمًا طَرِیًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْکَ فِیهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿فاطر/12

دو دریا مساوی نیستند، این یکی شیرین و از بین برنده تشنگی و نوشیدنش گوارا و آن یکی شور و تلخ است؛ و از هر یک گوشتی تازه می خورید و زینتی که آن را می پوشید، استخراج می کنید. و کشتی ها را در آن می بینی که آب را می شکافند و می روند تا شما [با رسیدن به مقاصد و هدف هایتان] از فضل او بجویید و باشد که سپاس گزاری کنید.


وَآیَةٌ لَهُمْ أَنَّا حَمَلْنَا ذُرِّیَّتَهُمْ فِی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ ﴿یس/41

و برای آنان نشانه ای دیگر [از قدرت و رحمت ما] این [است] که فرزندانشان را در کشتی هایی پر [از اجناس و وسایل] حمل کردیم. 

 

إِنْ یَشَأْ یُسْکِنِ الرِّیحَ فَیَظْلَلْنَ رَوَاکِدَ عَلَى ظَهْرِهِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَاتٍ 

لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ ﴿شوری/33

اگر بخواهد باد را فرومى‏ نشاند ، در نتیجه كشتى ‏ها به روى آب ساكن و بى‏ حركت مى ‏مانند ؛ یقیناً در این واقعیت براى هر شكیباى سپاس گزارى نشانه ‏هایى [بر قدرت و ربوبیت خدا] ست .

 

وَسَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْضِ جَمِیعًا مِنْهُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ﴿جاثیه/12

خداست که دریا را برای شما مسخّر و رام کرد تا کشتی ها به فرمانش در آن روان شوند و تا شما [با سفرهای دریایی] از فضل و رزق و روزی اش بهره جویید و تا شما [بر نعمت هایش] سپاس گزاری کنید. 





نوع مطلب : 02-سوره بـقـرة، 16-سوره نـحـل، 17-سوره اســراء، 31-سوره لقـمان، 35-سوره فـاطـر، 42-سوره شـوری، 45-سوره جـاثیـة، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 29 آبان 1397


چرا خداوند به بندگانش امر فرمود در وقت قرض دادن 

و معامله كردن نوشته‏ اى (قرارداد) بین خود تنظیم كنند؟


یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا تَدَایَنْتُمْ بِدَیْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ ۚ وَلْیَكْتُبْ بَیْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ ۚ وَلَا یَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ یَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ ۚ فَلْیَكْتُبْ وَلْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ وَلْیَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا یَبْخَسْ مِنْهُ شَیْئًا ۚ فَإِنْ كَانَ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفِیهًا أَوْ ضَعِیفًا أَوْ لَا یَسْتَطِیعُ أَنْ یُمِلَّ هُوَ فَلْیُمْلِلْ وَلِیُّهُ بِالْعَدْلِ ۚ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِیدَیْنِ مِنْ رِجَالِكُمْ ۖ فَإِنْ لَمْ یَكُونَا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَىٰ ۚ وَلَا یَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا ۚ وَلَا تَسْأَمُوا أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِیرًا أَوْ كَبِیرًا إِلَىٰ أَجَلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَىٰ أَلَّا تَرْتَابُوا ۖ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِیرُونَهَا بَیْنَكُمْ فَلَیْسَ عَلَیْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا ۗ وَأَشْهِدُوا إِذَا تَبَایَعْتُمْ ۚ وَلَا یُضَارَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِیدٌ ۚ وَإِنْ تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ وَیُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ )بقره/282(

ای اهل ایمان، چون به قرض و نسیه معامله کنید تا زمانی معیّن، سند و نوشته در میان باشد، و بایست نویسنده درستکاری معامله میان شما را بنویسد، و نباید کاتب از نوشتن خودداری کند، که خدا به وی نوشتن آموخته پس باید بنویسد، و مدیون باید مطالب را املاء کند، و از خدا بترسد و از آنچه مقرّر شده چیزی نکاهد، و اگر مدیون سفیه یا ناتوان (صغیر) است و صلاحیّت املا ندارد ولیّ او به عدل و درستی املا کند و دو تن از مردان خود (از مسلمانان عادل) گواه آرید، و اگر دو مرد نیابید یک مرد و دو زن، از هر که (به عدالت) قبول دارید گواه گیرید تا اگر یک نفر از آن دو زن فراموش کند دیگری به خاطرش آورد، و هرگاه شهود را (به محکمه) بخوانند امتناع از رفتن نکنند، و در نوشتن آن تا تاریخ معیّن مسامحه نکنید چه معامله کوچک و چه بزرگ باشد. این عادلانه‌تر است نزد خدا و محکمتر برای شهادت و نزدیکتر به اینکه شکّ و ریبی در معامله پیش نیاید (که موجب نزاع شود) مگر آنکه معامله نقد حاضر باشد که دست به دست میان شما برود، در این صورت باکی نیست که ننویسید، و گواه گیرید هرگاه معامله کنید، و نبایست به نویسنده و گواه ضرری رسد (و بی‌اجر مانند)، و اگر چنین کنید نافرمانی کرده‌اید. و از خدا بترسید و خداوند هم به شما تعلیم مصالح امور می‌کند و خدا به همه چیز داناست.


*****


از امام باقر علیه السّلام نقل شده است كه آن حضرت فرمودند:

حق تعالى اسماء و عمرهاى انبیاء را بر حضرت آدم علیه السّلام عرضه داشت به اسم داود و عمر آن جناب كه رسید عمرش را در دنیا چهل سال معرّفى كرد.

حضرت آدم علیه السّلام عرضه داشت: پروردگارا چقدر عمر داود كم و چقدر عمر من زیاد است، بار خدایا آیا ممكن است سى سال از عمر من را به او ببخشى؟

خداوند فرمود: آرى اى آدم.

آدم علیه السّلام عرض كرد: پس از عمر من سى سال كم كن و به عمر او بیافزا.

حضرت ابو جعفر علیه السّلام فرمودند: خداوند متعال سى سال به عمر حضرت داود علیه السّلام افزود و آن را براى حضرتش ثابت قرار داد و این امر البته نزد حق جلّت عظمته ثابت بود و فرمود حق تعالى كه مى‏ فرماید:


یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ‏ (رعد/39)

آنچه را كه خدا بخواهد محو نموده و اثبات مى‏ كند و نزد او امّ الكتاب یعنى لوح محفوظ مى‏ باشد.


به همین معنا اشاره دارد.

سپس امام علیه السّلام فرمودند: بنا بر این آنچه نزد حق تعالى براى آدم ثابت بود را حضرتش محو نمود و آنچه نزدش براى داود ثابت نبود را ثابت قرار داد، پس از آن حضرت فرمودند:

پس عمر آدم سپرى و منقضى شد و ملك الموت براى قبض روحش نزد او حاضر گردید، آدم به او گفت: اى ملك الموت هنوز سى سال از عمر من باقى مانده است.

ملك الموت گفت: روزى كه تو در وادى «دخیاء» بودى و حق تعالى اسماء انبیاء و عمرهاى ایشان را به تو عرضه كرد مگر این سه سال را از عمر خود كسر نكرده و براى فرزندت داود پیغمبر علیه السّلام قرار دادى؟

آدم گفت: یادم نمى‏ آید.

ملك الموت گفت: این را انكار مكن، مگر از خداى تعالى نخواستى كه آن را براى داود ثابت كرده و از عمر تو محوش نماید، حق تعالى آن را در زبور داود اثبات و در ذكر از عمر تو محو نمود.

آدم علیه السّلام گفت: تا آن را بدانم.

حضرت ابو جعفر علیه السّلام فرمود: آدم علیه السّلام راست مى‏گفت؛ زیرا یادش نبود و انكار هم نمى‏ كرد. فلذا از آن روز به بعد حق تعالى به بندگانش امر فرمود در وقت قرض دادن یا انجام معامله و تعیین كردن وقت قرض و معامله نوشته‏ اى مشتمل بر جزئیات معامله را بین خود تنظیم كنند زیرا آدم علیه السّلام آنچه را كه بر خود ملتزم شده بود فراموش كرد و انكار نمود.[1]


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب-باب سیصد و چهل و یكم-حدیث (1)



ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1) ابن بابویه، محمد بن على، علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى، 2جلد، انتشارات مؤمنین - ایران ؛ قم، چاپ: اول، 1380ش.





نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، سخنــرانی های کوتـاه قــــرآنی، علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، 02-سوره بـقـرة، 13-سوره رعـــــد، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 28 آبان 1397


اسرار اینكه چرا مرد وقتى به همسرش نسبت ناروا داد

 باید چهار بار شهادت دهد ولى اگر غیر شوهر

 این نسبت را دهد حدّ مى‏ خورد؟

 

برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 336-مطلب شماره 501


حسین بن احمد، از محمّد بن على كوفى، از محمّد بن اسلم جبلى، از برخى اصحابش نقل كرده كه گفت:

از حضرت رضا علیه السّلام سؤال كرده و محضرش عرضه داشتم: 

چرا مرد وقتى همسرش را مورد قذف (نسبت ناروا) قرار دهد چهار بار باید شهادت دهد و اگر غیر شوهر این نسبت را بدهد او را مورد حدّ قرار مى ‏دهند اگر چه پدر یا برادر آن زن باشد؟

حضرت فرمودند: از حضرت جعفر بن محمّد علیهما السّلام همین سؤال را كردند، آن جناب در جواب فرمودند: علّتش آن است كه شوهر وقتى همسرش را مورد قذف و نسبت ناروا اقرار داد به او مى‏ گویند: چگونه دانستى كه همسرت مرتكب فحشاء شده؟

اگر بگوید آن را با چشم خود از او دیدم، پس موظّف است چهار بار خدا را شاهد بگیرد این معنا را شهادت دهد.

و اینكه چطور مى‏تواند بگوید این فعل را با چشم خود از او دیدم، جهتش آن است كه براى شوهر جایز است در مواضع پنهانى كه دیگران حق ورود به آن جا را ندارند داخل شده و همسرش را زیر نظر بگیرد در حالیكه این معنا بر احدى حتّى فرزند و پدر زن جایز نیست نه در شب و نه در روز.

 از این رو وقتى ادّعا رؤیت با چشم نمود مى‏ باید چهار مرتبه خدا را بر آن گواه و شاهد قرار دهد و به ذات او قسم بخورد و امّا اگر گفت: با چشم خود این را ندیده ‏ام، در این فرض قاذف محسوب شده و بدین ترتیب به او حدّ مى‏زنند مگر آنكه بیّنه عادل اقامه كند.

و امّا اگر غیر شوهر این نسبت را دهد و ادّعا كند كه فعل مزبور را از زن دیده، به او مى‏ گویند: چگونه دیدى و چطور در پنهانى او را زیر نظر قرار دادى در حالى كه در دیدنت متّهم مى‏ باشى؟

 پس اگر صادقى، در مرتبه تهمت بوده به ناچار باید تو را تأدیب نمود.

و امّا این كه شوهر باید چهار مرتبه قسم بخورد جهتش آن است كه هر یك بار به جاى یك شاهد عادل محسوب مى ‏شود.





نوع مطلب : علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، اسرار گناه و بررسی آثار آن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 28 آبان 1397




چرا حدّ «زنا» را صد تازیانه و «شارب خمر» را هشتاد تازیانه مى‏زنند؟


یَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ ۖ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ كَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا

درباره شراب و قمار از تو سؤال می‌کنند، بگو: 'در آنها گناه و زیان بزرگی است و منافعی (از نظر مادی) برای مردم دربر دارد، (ولی) گناه آنها از نفعشان بیشتر است (بقره/219)


یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

ای کسانی که ایمان آورده‌اید شراب و قمار و بتها و از لام (که یک نوع بخت‌آزمایی بوده) پلیدند و از عمل شیطانند از آنها دوری کنید تا رستگار شوید. (مائده/90)



چرا  حدّ «زنا» را صد تازیانه و «شارب خمر» را 

هشتاد تازیانه مى‏زنند؟


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب-باب سیصد و سى و یكم


حدیث (1)

از محضر امام صادق علیه السّلام سؤال شد : آیا «زنا» بدتر است یا «شرب خمر»؟

حضرت فرمودند: شرب خمر.

عرض كردم: پس چرا شارب خمر را هشتاد تازیانه و زانى را صد تازیانه مى‏ زنند؟

حضرت فرمودند: اى اسحاق حدّ همیشه یكى است و این كه در زنا اضافه مى‏ باشد بخاطر آن است كه زانى نطفه را تباه كرده و آن را در غیر موضعى كه خدا امر نموده در آن بریزند، ریخته است.


حدیث (2)

 محمّد بن سنان نقل كرده كه وى گفت: حضرت ابا الحسن علیه السّلام در جواب مسائل من مرقوم فرمودند:

علّت این كه تازیانه را به بدن زانى شدید و سخت مى ‏زنند آن است كه وى مباشرت و مبادرت به «زنا» نموده و تمام بدنش را با این فعل منكر التذاذ برده ‏اند از این رو به منظور عقوبت وى و عبرت گرفتن دیگران تازیانه را به بدن وى مى‏ زنند و این فعل قبیح از اعظم جنایات مى ‏باشد.





نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، اسرار گناه و بررسی آثار آن، 02-سوره بـقـرة، 04-سوره نسـاء، 05-سوره مـائـده، 17-سوره اســراء، 24-سوره نـــــــــور، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط : آیات مربوط به زنا،
          
دوشنبه 28 آبان 1397


باب سیصد و بیست و نهم

اسرار اینكه چرا قاتل مجنون را قصاص نمى‏ كنند؟


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 499


حدیث (1)

 پدرم رحمة اللَّه علیه از سعد بن عبد اللَّه، از احمد بن محمّد بن عیسى، از حسن بن محبوب، از على بن رئاب، از ابو بصیر نقل كرده كه وى گفت: شنیدم كه حضرت ابو جعفر علیه السّلام در باره مردى كه دیوانه ‏اى را كشته بود فرمودند:

اگر دیوانه قصد كشتن وى را كرده و او در مقام دفع دیوانه وى را كشته چیزى در عهده‏ اش نیست نه قصاص و نه دیه بلكه دیه دیوانه را از بیت المال مسلمین به ورثه‏ اش مى‏ دهند و اگر بدون این كه مجنون به او حمله كند وى را كشته البتّه قاتل را قصاص نمى‏ كنند ولى باید از مال خود دیه مجنون را به ورثه اش بدهد و علاوه بر آن از خدا طلب آمرزش نماید.






نوع مطلب : علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 28 آبان 1397


باب سیصد و هفدهم

 اسرار نهى شدن از خوردن گِل‏


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 498


حدیث (1)

امام صادق  علیه السّلام فرمودند:

خداوند متعال آدم را از گل آفرید از این رو خوردن طین و گل را بر ذرّیه آدم حرام نمود.


حدیث (2)

  امام صادق  علیه السّلام فرمودند:

گل مانند گوشت خوك حرام است و كسى كه آن را بیاشامد و سپس بمیرد من بر او نماز نمى ‏گزارم مگر گل قبر حضرت امام حسین علیه السّلام كه در آن شفاء از هر دردى است و كسى كه آن را با میل بخورد نه به قصد استشفاء البته در آن شفاء نمى ‏باشد.


حدیث (3)

  امام صادق  علیه السّلام فرمودند:

كسى كه سعى كند در خوردن گل و خاك در خون خود شریك مى‏ باشد.


حدیث (4)

  امام صادق  علیه السّلام فرمودند:

كسى كه خاك كوفه را بخورد گوشت مردم را خورده زیرا كوفه ابتداء نیزار و بیشه بوده سپس به قبرستان مبدّل گشت پس خاك آن، خاك مردگان است و حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام فرمود كه رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند:

هر كسى كه خاك بخورد ملعون و از رحمت خدا به دور مى‏ باشد.


حدیث (5)

  امام صادق  علیه السّلام فرمودند:

خوردن خاك كردارى ناهنجار بوده و بیشترین مورد دام شیطان محسوب مى‏شود، خوردن خاك باعث پیدایش بیمارى در جسد بوده و مهیّج مرض مى ‏باشد، كسى كه خاك بخورد نیروى قبل از خاك خوردنش ضعیف و از عملى كه انجام مى‏دهد ناتوان مى‏ گردد و بر آنچه از او در بین ضعف و قوّتش صادر شده محاسبه شده و عذاب مى‏ گردد.

اخبارى را كه در این باب نقل كردم در مبحث مناهى از كتاب عقاب الاعمال آورده‏ ام.





نوع مطلب : علل الشرایع، اسرار گناه و بررسی آثار آن، احادیث در تمام زمینه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 28 آبان 1397



وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ (بقره/258)


و خداوند قوم ستمکار را هدایت نمیکند...



وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ (مائده/108)

و خدا گروه فاسقان را هدایت نمیکند.



*****


باب سیصد و شانزدهم

 اسرار گسیخته شدن پرده و آشكار شدن راز بنده‏

برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 497


حدیث (1)

 از حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام نقل كرده اند كه آن حضرت فرمودند:

هیچ بنده ‏اى نیست مگر آنكه بر او چهل پرده و پوشش احاطه كرده است تا هنگامى كه چهل معصیت كبیره از او صادر شود و پس از انجام چهل گناه كبیره پرده‏ ها گسیخته مى ‏شوند و فرشتگانى كه حافظ و نگهبان او بوده و با وى مى ‏باشند مى‏ گویند:


پروردگارا، این بنده تو است كه پرده ‏ها و پوشش ‏ها از او كنار رفته است، حق تعالى به ایشان وحى مى‏ فرماید كه بنده ‏ام را بابال هایتان مستور كنید، فرشتگان حسب الامر بارى تعالى با بالهاى خود او را مى‏ پوشانند، وى هیچ قبیح و عمل منكرى نیست مگر آنكه مرتكبش مى ‏شود و به انجام آنها نزد مردم افتخار نیز مى‏ كند.

فرشتگان به درگاه پروردگار عرضه مى‏ دارند: بار الها، این بنده ‏ات فعل قبیح و منكرى نیست مگر آنكه انجامش داده و ما از كردار او شرمسار مى‏ باشیم.


حق تعالى به آنها وحى مى‏ فرماید: بالهاى خود را از او بردارید، هنگامى كه این عبد عاصى به ما و اهل بیت بغض ورزید و نسبت به ما شروع به اظهار عداوت نمود، حق تبارك و تعالى پرده ‏ها و حجاب‏ ها را كه قبایح او را مستور نموده بودند در آسمان كنار زد و آنها را بر اهل آن ظاهر و روشن ساخت ولى در زمین منكران و كردار زشت او را همچنان بر اهل زمین مستور نگاه داشت، فرشتگان عرضه داشتند:

پروردگارا، این بنده گنهكارت همچنان مهتوك السّتر مانده و حجاب از اعمال زشتش كنار نرفته است.

خداوند به ایشان وحى فرمود: اگر حاجت و نیاز به او مى‏ داشتم فرمان نمى ‏دادم كه بالهاى خود را از او بردارید.


*****

واقعاً وقتی کسی گناه میکند یا معصیتی انجام میدهد، در واقع به خودش ظلم و ستم میکند و اینجاست که مشمول جمله «ظلمت نفسی» میشود و تا حدود زیادی خداوند با او مدارا میکند تا آنجا که چهل پرده حجاب خود را برمیدارد و آنگاه مشمول آیه فوق میشود که خداوند میفرماید : «وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ» و «وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ» میشود و دیگر هدایتی برای او در کار نیست. 





نوع مطلب : 02-سوره بـقـرة، 05-سوره مـائـده، علل الشرایع، اسرار گناه و بررسی آثار آن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 28 آبان 1397


اسرار مكروه بودن پاره ‏اى از مشاغل و حرفه ها


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 314-مطلب شماره 496

 

حدیث (1)

محمّد بن الحسن رحمة اللَّه علیه، از محمّد بن الحسن الصفّار، از احمد بن محمّد از جعفر بن یحیى خزاعى، از یحیى بن ابى العلاء، از اسحاق بن عمّار نقل كرده كه وى گفت: محضر مبارك امام صادق علیه السّلام رسیدم و عرضه داشتم خداوند فرزندى به من عطاء فرموده.

حضرت فرمودند: آیا نامش را محمّد نگذاشتى؟

عرض كردم: چرا، او را به این نام موسوم كردم.

حضرت فرمودند: محمّد را نزن و دشنامش نده، خداوند او را در هنگام حیاتت نور چشمت و بعد از مماتت خلف و جانشین صالحى قرار داده است.

عرضه داشتم: فدایت شوم، او را به چه شغل و حرفه‏ اى مشغول نمایم؟

حضرت فرمودند: از پنج حرفه بازش دار و به هر شغل دیگرى كه مشغولش نمودى اشكالى ندارد.

او را به «زرگر» مسپار و به این حرفه سرگرمش مكن زیرا زرگر از ربا سالم نمى ‏ماند و نیز او را نزد «كفن فروش» مگذار زیرا از مبتلا شدن مردم به مرض وبا و مردن آنها مسرور مى‏شود و همچنین وى را به «طعام فروش» مسپار چه آنكه این گروه از سوداگران از احتكار سالم نیستند و به «سلّاخ» نیز او را تسلیم مكن زیرا مهربانى از ایشان سلب شده و قساوت قلب دارند و بالاخره او را نزد «برده فروش» مگذار؛ زیرا رسول خدا فرمودند: بدترین مردم كسانى هستند كه مردم را مى‏ فروشند.


حدیث (2) 

امام رضا علیه السّلام فرمودند:

مردى محضر مبارك نبى اكرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مشرّف شد و عرض كرد: 

یا رسول اللَّه به فرزندم كتابت و نوشتن را تعلیم كرده ‏ام پس از آن به چه حرفه و شغلى او را وا دارم؟

حضرت فرمودند: خدا پدرت را رحمت كند او را به هر كارى كه خواستى مشغول كن فقط به پنج حرفه وادارش ننما و به دست پنج گروه مسپار، این پنج گروه عبارتند از:

سیّاء، صائغ(زرگر)، قصّاب، حنّاط(حنوط کننده میّت) و نخّاس(فروشنده ٔ حیوانات)

آن مرد عرضه داشت: یا رسول اللَّه، سیّاء كیست؟

حضرت فرمودند: كفن فروش بوده كه مرگ امّت من را آرزومند است در حالى كه یك مولود از امّت من برایم بهتر است از آنچه خورشید بر او مى‏ تابد.






نوع مطلب : علل الشرایع، احادیث در تمام زمینه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 28 آبان 1397


اسرار مكروه بودن قرض‏


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-باب 312-مطلب شماره 494


حدیث (1)

امام باقر علیه السلام فرمودند که رسول خدا فرمودند:

از قرض گرفتن و پیدا شدن دیْن اجتناب كنید زیرا موجب حزن و غم در شب و ذلّت و خوارى در روز مى‏ شود.


حدیث (2)

حضرت على علیه السلام فرمودند:

از قرض كردن دورى كنید زیرا موجب ذلّت در روز و حزن در شب و پرداختن آن در دنیا و آخرت مى ‏باشد.


حدیث (3)

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مى‏ فرمودند:

پناه به خدا مى ‏برم از كفر و قرض.

محضر مباركشان عرض شد: آیا قرض را معادل و در عرض كفر قرار مى‏دهید؟

فرمودند: آرى.


حدیث (4)

از امام صادق علیه السّلام نقل كرده اند كه آن جناب فرمودند:

 هر گناهى را كشته شدن در راه خدا جبران مى‏كند مگر قرض كه هیچ جابر و كفّاره ‏اى ندارد مگر آنكه بدهكار آن را پرداخته یا رفیقش از جانب او پرداخت كند و یا صاحب قرض وى را ببخشد.


حدیث (5)

نبى اكرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: 

تا مادامى كه مؤمن قرض دارد نفسش گرفتار و ناراحت است.


حدیث (6)

 از ائمه معصومین علیهم السّلام نقل كرده اند كه فرمودند:

روز قیامت بدهكار را در حالى كه از همّ و حزن شكایت مى‏ كند مى ‏آورند، در صورتى كه اعمال حسنه داشته باشد آنها را براى طلبكارش منظور مى ‏كنند و اگر افعال و اعمال نیك نداشته باشد سیّئات و قبایح طلبكار را براى وى حساب مى‏ نمایند.

در زمان رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مردى كه در عهده ‏اش دو دینار قرض بود از دنیا رفت به‏ رسول گرامى صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم خبر دادند، آن جناب از خواندن نماز بر او امتناع فرمودند.

سپس امام علیه السّلام فرمودند: البته این عمل از رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله به خاطر این بود كه مردم برگرفتن قرض جرات پیدا نكنند نه این كه واقعا دیْن و قرض حرام باشد چه آنكه رسول اكرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلم از دنیا رفتند و در عهده‏ اش قرض بوده و همچنین على علیه السّلام در حالى كه قرض ‏دار بودند شهید شدند چنانچه امام حسن مجتبى علیه السّلام با داشتن دین از دنیا رحلت نمودند و بالاخره حضرت سیّد الشّهداء وقتى شهید شدند در عهده‏اشان قرض بود.


حدیث (7)

مردی خدمت امام صادق علیه السّلام رسید و عرضه داشت : فدایت شوم، من مردى هستم كه مى‏ خواهم ملازم مكّه شده و آن جا بمانم و در عهده ‏ام دینى مى ‏باشد كه صاحبش شخصى است از فرقه مرجئه چه مى‏ فرمایید.

حضرت فرمودند:

نزد دهنده قرض برو و صبر و تأمّل كن تا دیْن او را پرداخته آنگاه بدون این كه در عهده‏ ات قرض باشد خدا را ملاقات كنى چه آنكه مؤمن خیانت نمى ‏كند.


حدیث (8)

مردى محضر امام صادق علیه السّلام رسید و ادّعاء مى‏ كرد كه در عهده معلى بن خنیس[1] دین دارد، وى مى‏ گفت: معلى بن خنیس حقّ مرا برده و تلف كرده است. امام علیه السّلام فرمودند: حقّ تو را كسى تلف كرده كه معلّى بن خنیس را كه كشته است پس از آن حضرت به ولید فرمودند: پیش این مرد مدّعى برو و حقّش را اداء كن چون دوست دارم معلّى بن خنیس را خنك كنم اگر چه خنك مى ‏باشد.


حدیث (9)

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند:

دردى نیست مگر درد چشم و رنج و تعبى نیست مگر تعب و رنج قرض.

و همچنین رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند:

قرض و دین علامت خداى تعالى در زمین است و وقتى خدا بخواهد بنده ‏اى را ذلیل كند آن را در گردنش قرار مى‏ دهد.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1)- معلى بن خنیس المدنى، وى آزاد كرده حضرت امام صادق علیه السّلام بوده و در باره وى اختلاف است برخى او را ضعیف و گروهى او را ثقه و ممدوح مى‏دانند و از عباراتى كه دلالت بر وثاقت و مدح او دارد كلام كشتى است كه مى‏فرماید: وقتى خبر قتل معلى بن خنیس را به امام صادق علیه السّلام دادند حضرت فرمودند: به خدا سوگند او داخل بهشت شد و نیز منقول است كه وقتى داود بن على او را كشت حضرت با حالتى غضبناك بر او وارد شده در حالى كه اسماعیل فرزندشان به دنبال آن حضرت بود، فرمود: اى داود غلام مرا كشتى، او گفت من نكشتم و شرطه من او را كشت، حضرت فرمود: با اذن تو بود یا بدون اذن، گفت: بدون اذن من بود حضرت به اسماعیل فرمود:

سزایش را بده، اسماعیل با شمشیر برهنه به سراغ شرطه رفت و او را كشت.






نوع مطلب : علل الشرایع، احادیث در تمام زمینه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 28 آبان 1397

 

مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ


از شرّ وسوسه گر نهانی


سوره ناس آیه 4


باب سیصد و هفتم

اسرار نامیدن شیطان خنّاس به «خنّاس‏»


برگرفته از: کتاب علل الشرایع شیخ صدوق-جلد دوم-مطلب شماره 493


حدیث (1)

از امام صادق علیه السّلام، راوى مى‏ گوید :

از آن جناب راجع به «خنّاس» پرسیدم؟

حضرت فرمودند: ابلیس بر قلب و دل مسلّط مى‏ شود و وقتى ذكر خدا در آن شود مى‏ گریزد لذا بخاطر همین است كه به آن «خنّاس» یعنى گریزنده میگویند.






نوع مطلب : 114-سوره ناس، علل الشرایع، علل الشرایع(اسرار)، اســـــــــــــــــــرار شیطان ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 27 آبان 1397


( کل صفحات : 24 )    1   2   3   4   5   6   7   ...   


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات