وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزل العمال ج1 ص548




مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها



تفکر در خلقت انسان

شگفتی های خلقت، هر یک دفتری است در معرفت کردگار و آیه ای است در توحید که سیر و توجّه در آن، فطرت پرستش انسان را بیدار و او را به سلوک إلی اللَّه رهنمون می کند.

*****

 

« مغز انسان »
ماشین مغز انسان از نظر علم ، حیرت انگیزترین ماشین هاست و وظایفی را انجام می دهد كه پرقدرت ترین ماشین های ساخته بشری از انجام آنها ناتوان است .

یكی از وظایف مغز ، ثبت و ضبط وقایع گوناگون است كه نیروی حافظه را تشكیل می دهد . حافظه ی انسانی فقط به قسمت كوچكی از مغز ارتباط دارد . برای نشان دادن قدرت حافظه مثالی آورده اند :

فرض كنیم مردی پنجاه سال از عمرش گذشته باشد و بخواهد خاطرات خود را بدون كم و زیاد بنویسد ، برای درج این خاطرات معادل 160 میلیون نسخه روزنامه به قطع بزرگ كه در بیست صفحه و سراسر با حروف ریز چاپ شده باشد نیاز خواهد بود . مكانیسم به یاد آوردن خاطرات گذشته ، از بسیاری از جهات ، مانند نوارهای ضبط صوت است ، فرقی كه دارد این است كه : نیروی برقِ نوارهای مغز ، از اعصاب بدن تأمین می شود و هیچ گونه احتیاجی به چرخیدن ندارد .
مطابق حساب دقیق ، اگر بخواهند ماشینی بسازند كه كم و بیش كار یك مغز انسانی را انجام دهد ، باید دستگاهی دو برابر بزرگترین ساختمانهای جهان تهیه كنند ، و برای تهیه ی نیروی برق آن تمام برق حاصله از بزرگترین آبشار جهان را به آن اختصاص دهند ، و چون ناگزیر لامپ های الكترونی و سیم های این ماشین گرم می شود ، باید تمام آب آن آبشار برای خنك كردن آن گرداگرد ماشین بگردد و با این همه كار ، ماشین اختراعی نخواهد توانست تمام وظایف مغز یك انسان معمولی را از نظر تفكر و اندیشه انجام دهد .

الَّذِینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَ قُعُودًا وَ عَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

آنان كه همواره خدا را ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد می كنند، و پیوسته در آفرینش آسمان ها و زمین می اندیشند، [و از عمق قلب همراه با زبان می گویند:] پروردگارا! این [جهان با عظمت] را بیهوده نیافریدی، تو از هر عیب و نقصی منزّه و پاكی؛ پس ما را از عذاب آتش نگاهدار.

سوره آل عمران آیه 191

 

برگرفته از کتاب شرح دعای کمیل استاد حسین انصاریان






نوع مطلب : اســــــــــــــرار عالم خلفت، شگفتیهای خلقت انسان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 28 آذر 1398



ماهیّت و باطن گناه


گـنـاه ، نجاست معنوی است كه روح و روان و اندیشه و فكر و باطن و سینه و قلب را آلوده میكند و باعث محروم شدن انسان از الطاف حق و رحمت خدا و فیوضات الهیه می شود .

 

گـنـاه ، پرده حفاظت انسان را از عذاب و خواری و رسوایی و افتضاح ، پاره می كند و عامل فاش شدن اسرار انسان در دنیا و آخرت می شود، و زمینه خارج شدن انسان را از مقام بندگی و دور شدن از پرده پوشی حق و غفران و آمرزش خدای مهربان فراهم می آورد!


از آیات قرآن و روایات عناوین زیر به عنوان آثار شوم گناهان استفاده می شود :

گـنـاه ، اعمال نیك را تباه و نابود می كند.

گـنـاه ، باعث دچار شدن انسان به فتنه ها و بلاهای دنیایی و عذاب سخت آخرتی است.

گـنـاه ، مانع مستجاب شدن دعاست.

گـنـاه ، انسان را از شفاعت شفیعان محروم میكند.

گـنـاه ، دل را سخت و سیاه می سازد . گناه ، ایمان را از بین می برد.

گـنـاه ، مانع نتیجه بخشیدن موعظه می شود .

گـنـاه ، انسان را خوار و رسوا میكند.

گـنـاه ، باعث محرومیت آدمی از رزق حق می شود .

گـنـاه ، انسان را از منطقه ی عبادت و بندگی دور می كند .

گـنـاه ، زمینه ی چیرگی شیطان را بر انسان فراهم می آورد.

گـنـاه ، رشته ی نظم زندگی و نظام خانواده و جامعه را از هم می گسلد.

گـنـاه ، اعتماد و اطمینان مردم را از یكدیگر از بین می برد .

گـنـاه ، قلب را می میراند .

گـنـاه ، باعث سختی جان كندن و فشار برزخ است. (2)

 


اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِى كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُهُ







نوع مطلب : اسرار گناه و بررسی آثار آن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 28 آذر 1398



مجازات بر هم زنندگان امنیت جامعه

إِنَّما جَزاءُ الَّذِینَ یُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِكَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِیمٌ   (سوره مائدة/آیه 33)

ترجمه:

كیفر آنها كه با خدا و پیامبر به جنگ بر مى‏خیزند و در روى زمین دست به فساد مى‏زنند. (و با تهدید به اسلحه به جان و مال و ناموس مردم حمله مى‏برند) این است كه اعدام شوند یا به دار آویخته گردند یا (چهار انگشت از) دست راست و پاى چپ آنها بریده شود و یا از سرزمین خود تبعید گردند، این رسوایى آنها در دنیاست و در آخرت مجازات بزرگى دارند.

شان نزول‏

در شان نزول این آیه چنین نقل كرده‏اند كه: جمعى از مشركان خدمت پیامبر آمدند و مسلمان شدند اما آب و هواى مدینه به آنها نساخت، رنگ آنها زرد و بدنشان بیمار شد، پیامبر ص براى بهبودى آنها دستور داد به خارج مدینه در نقطه خوش آب و هوایى از صحرا كه شتران زكات را در آنجا به چرا مى‏بردند بروند و ضمن استفاده از آب و هواى آنجا از شیر تازه شتران به حد كافى استفاده كنند، آنها چنین كردند و بهبودى یافتند اما به جاى تشكر از پیامبر ص چوپانهاى مسلمان را دست و پا بریده و چشمان آنها را از بین بردند

و سپس دست به كشتار آنها زدند و شتران زكاة را غارت كرده و از اسلام بیرون رفتند. پیامبر ص دستور داد آنها را دستگیر كردند و همان كارى كه با چوپانها انجام داده بودند به عنوان مجازات در باره آنها انجام یافت، یعنى چشم آنها را كور كردند و دست و پاى آنها را بریدند و كشتند تا دیگران عبرت بگیرند و مرتكب این اعمال ضد انسانى نشوند، آیه فوق در باره این گونه اشخاص نازل گردید و قانون اسلام را در مورد آنها شرح داد.[1]

تفسیر :

كیفر آنها كه به جان و مال مردم حمله مى‏برند

این آیه در حقیقت بحثى را كه در مورد قتل نفس در آیات سابق بیان شد تكمیل مى‏كند و جزاى افراد متجاوزى را كه اسلحه بروى مسلمانان مى‏كشند و با تهدید به مرگ و حتى كشتن، اموالشان را به غارت مى‏برند، با شدت هر چه تمامتر بیان مى‏كند، و مى‏گوید:" كیفر كسانى كه با خدا و پیامبر به جنگ بر مى‏خیزند و در روى زمین دست به فساد مى‏زنند این است كه یكى از چهار مجازات در مورد آنها اجراء شود:" نخست" اینكه كشته شوند،" دیگر" اینكه به دار آویخته شوند،" سوم" این كه دست و پاى آنها به طور مخالف (دست راست با پاى چپ) بریده شود" چهارم" اینكه از زمینى كه در آن زندگى دارند تبعید گردند".

إِنَّما جَزاءُ الَّذِینَ یُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ‏

در اینجا به چند نكته باید توجه كرد:

1- منظور از" محاربه با خدا و پیامبر" آن چنان كه در احادیث اهل بیت وارد شده و شان نزول آیه نیز كم و بیش به آن گواهى مى‏دهد این است كه:

كسى با تهدید به اسلحه به جان یا مال مردم تجاوز كند، اعم از اینكه به صورت دزدان گردنه‏ها در بیرون شهرها چنین كارى كند و یا در داخل شهر، بنا بر این افراد چاقوكشى كه حمله به جان و مال و نوامیس مردم مى‏كنند نیز مشمول آن هستند.

ضمنا جالب توجه است كه محاربه و ستیز با بندگان خدا در این آیه به عنوان محاربه با خدا معرفى شده و این تاكید فوق العاده اسلام را در باره حقوق انسانها و رعایت امنیت آنان ثابت مى‏كند.

2- منظور از قطع دست و پا طبق آنچه در كتب فقهى اشاره شده همان مقدارى است كه در مورد سرقت بیان گردیده یعنى تنها بریدن چهار انگشت از دست یا پا مى‏باشد[2].

3- آیا مجازاتهاى چهارگانه فوق جنبه تخییرى دارد یعنى حكومت اسلام هر كدام از آنها را در باره هر كسى صلاح ببیند اجراء مى‏كند، و یا متناسب با چگونگى جرم و جنایتى است كه از آنها انجام گرفته؟ یعنى اگر افراد محارب دست به كشتن انسانهاى بى‏گناهى زده‏اند مجازات قتل براى آنها انتخاب مى‏شود و اگر اموال مردم را با تهدید به اسلحه ببرند انگشتان دست و پاى آنها قطع مى‏شود و اگر هم دست به آدم‏كشى و هم سرقت اموال زده باشند اعدام مى‏شوند و جسد آنها براى عبرت مردم مقدارى به دار آویخته مى‏شود و اگر تنها اسلحه به روى مردم كشیده‏اند بدون اینكه خونى ریخته شود و یا سرقتى انجام گیرد به شهر دیگرى تبعید خواهند شد، شك نیست كه معنى دوم به حقیقت نزدیكتر است، و این مضمون در چند حدیث كه از ائمه اهل بیت ع نقل شده وارد گردیده است‏[3].

درست است كه در پاره‏اى از احادیث اشاره به مخیر بودن حكومت اسلامى در این زمینه شده است ولى با توجه به احادیث سابق منظور از تخییر این نیست كه حكومت اسلامى پیش خود یكى از این چهار مجازات را انتخاب نماید و چگونگى جنایت را در نظر نگیرد زیرا بسیار بعید به نظر مى‏رسد كه مسئله كشتن و به دار آویختن همردیف تبعید بوده باشد، و همه در یك سطح.

اتفاقا در بسیارى از قوانین جنایى و جزائى دنیاى امروز نیز این مطلب به وضوح دیده مى‏شود كه براى یك نوع جنایت چند مجازات را در نظر مى‏گیرند، مثلا در پاره‏اى از جرائم، در قانون مجازات مجرم، حبس از سه سال تا 10 سال تعیین شده و دست قاضى را در این باره باز گذاشته‏اند مفهوم آن این نیست كه قاضى مطابق میل خود سالهاى زندان را تعیین نماید بلكه منظور این است چگونگى وقوع مجازات را كه گاهى با" جهات مخففه" و گاهى با" جهات تشدید" همراه است در نظر بگیرد و كیفر مناسبى انتخاب نماید.

در این قانون مهم اسلامى كه در باره محاربان وارد شده، چون نحوه این جرم و جنایت بسیار متفاوت است و همه محاربان مسلما یكسان نیستند طرز مجازات آنها نیز متفاوت ذكر شده است.

ناگفته پیدا است شدت عمل فوق العاده‏اى كه اسلام در مورد محاربان به خرج داده براى حفظ خونهاى بى‏گناهان و جلوگیرى از حملات و تجاوزهاى افراد قلدر و زورمند و جانى و چاقوكش و آدمكش به جان و مال و نوامیس مردم بى‏گناه است.[4].

در پایان آیه میفرماید:

" این مجازات و رسوایى آنها در دنیا است و تنها به این مجازات قناعت نخواهد شد بلكه در آخرت نیز كیفر سخت و عظیمى خواهند داشت".

ذلِكَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِیمٌ‏

از این جمله استفاده مى‏شود كه حتى اجراى حدود و مجازاتهاى اسلامى مانع از كیفرهاى آخرت نخواهد گردید. سپس براى اینكه راه بازگشت را حتى به روى اینگونه جانیان خطرناك نبندد و در صورتى كه در صدد اصلاح بر آیند راه جبران و تجدید نظر به روى آنها گشوده باشد مى‏گوید:" مگر كسانى كه پیش از دسترسى به آنها توبه و بازگشت كنند كه مشمول عفو خداوند خواهند شد و بدانید خداوند غفور و رحیم است".

 

تفسیر نمونه، ج‏4، ص: 362-359

 



[1] ( 1) تفسیر المنار جلد 6 صفحه 353 و تفسیر قرطبى جلد 3 صفحه 2145.

[2] ( 1) كنز العرفان فى فقه القرآن جلد 2 صفحه 352.

[3] ( 1) نور الثقلین جلد 1 صفحه 622.

[4] ( 2) احكامى كه در بالا گفته شد به عنوان یك بحث تفسیرى و به طور فشرده و خلاصه بود تفصیل و شرائط این قانون اسلامى را باید در كتب فقهى مطالعه كرد.






نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، سخنــرانی های کوتـاه قــــرآنی، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 7 آذر 1398





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic