وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت
سایت تخصصی قــرآن شناسی و تــدبّر در قرآن کریم و معارف اهل البیت علیهم السّلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


@@@@@@@@@@@@

«به نام خداوند علیم و حكیم»

جهان آفرینش دارای رموز و معمّاهایی است كه انسان ها باید همیشه در جست و جوی آن باشند و هر یك از شگفتیهای این جهان دارای كلیدهایی است كه قفل این رموز را باز می كنند.

ما انسانها با تلاش و كوشش می توانیم توانایی آن را داشته باشیم که با كمی اندیشه همراه با عمل و با استفاده از شاه كلید اصلی یعنی «قرآن کریم» این كلیدها را از آن خود كنیم و به راز آفرینش دست پیدا كنیم.

زندگی بدون كاوش معنا ندارد و زمانی زندگی معنا پیدا می كند كه در آن رمزی وجود داشته با شد و همچنین فردی باشد كه در جست و جوی یافتن آن رمز باشد.

@@@@@@@@@@@@

قال رسول الله صلی الله علیه

و آله و سلّم :


مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ،

فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ


هر که علم اولین و آخرین را میخواهد،

باید آن را در قرآن بجوید.


کنزالعمال ج1 ص548

مدیر وبلاگ :سیّد محمّد روحانی
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان رضایتمندی خود را از مطالب وب سایت بیان بفرمایید






برچسبها



بررسی و چگونگی  امانت الهی داده شده به انسان

سوره احزاب آیات 74-73 صفحه 427

توسط استاد عظیمی



إِنَّا عَرَضْنَا الأمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الإنْسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولا ﴿احزاب/72﴾ 427

یقیناً ما امانت را [که تکالیف شرعیه سعادت بخش است] بر آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه کردیم و آنها از به عهده گرفتنش [به سبب اینکه استعدادش را نداشتند] امتناع ورزیدند و از آن ترسیدند، و انسان آن را پذیرفت بی تردید او [به علت ادا نکردن امانت] بسیار ستمکار، و [نسبت به سرانجام خیانت در امانت] بسیار نادان است 


لِیُعَذِّبَ اللَّهُ الْمُنَافِقِینَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِکِینَ وَالْمُشْرِکَاتِ وَیَتُوبَ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا ﴿احزاب/73﴾ 427

تا نهایتاً خدا مردان و زنان منافق، و مردان و زنان مشرک را [به سبب خیانت در امانت] عذاب کند و توبه مردان و زنان مؤمن را [به علت لغزش در امانت] بپذیرد؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است. 






[http://www.aparat.com/v/LahNI]


[http://www.aparat.com/v/LahNI]




خلاصه ویدئو :

در روز «عَرَضْ»(1) «عَرَضْـنَا الأمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَالْجِبَالِ» چه اتفاقی افتاد و چطوری این «عَرَضْ» محقق شد؟

برای سؤال فوق چهار نظریه وجود دارد :

1-نظریه اوّل که در مجمع البیان آمده و مرحوم شیخ طبرسی آمده، «عَرَضْ» به همان معنای حقیقی خودش، یعنی خدا یک چیزی رو داشت که اسمش رو «امانت» گذاشت و اون رو به موجودات یکی یکی عرضه کرد و همه موجودات نتوانستند و انسان توانست.

منتهی در این نظریه اهل آسمانها و اهل زمین و اهل جبال مدّ نظر است یعنی موجوداتی که شعور داشتند مثل ملائکه، مثل جنّ ها و سایر موجوداتی که بودند و ماخبر نداریم.  و خدا امانت رو به این ها عرضه کرد یعنی «مَنْ فی السماوات والارض»

2-در نظریه دوم که آن هم مجمع البیان مرحوم شیخ طبرسی است، «عَرَضْ» به معنای حقیقی خودش گرفته شده و ما آنرا مجازی نمیگیریم و منظور از سماوات والارض خود آسمانها و زمین و کوهها و دلیلش هم این است که این ها دارای شعوری بودند و به مقتضای آن شعور مورد الهی خطاب قرار گرفتند که آیا میتوانید این الهی را بردارید؟

یک نگاهی کردند و بررسی کردند وزیر بار این امانت نرفتند و از این امانت ترسیدند و هراسیدند.

3-نظریه سوم هم که باز در مجمع البیان آمده و مرحوم شیخ طبرسی آن را مطرح کرده است این است که ما بگوییم منظور از « إِنَّا عَرَضْنَا الأمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَالْجِبَالِ» یعنی این است «عَرَضْ» تقدیری و فرضی بوده و این عرضه نشده است و مفهوم اصلی در این نظریه این است که اگر آسمانها و زمین و کوهها عقل و شعور داشتند، اگر داشتند و حالا که ندارند (البته فارغ از این نظریه ما معتقدیم که آنها فهم و شعور دارند) و اگر میداشتند و خداوند این امانت را به آنها عرضه میکرد، این ها نمی پذیرفتند و در مجموع طبق این نظریه عضه ای اتفاق نیفتاده و چیزی بر کسی عرضه نشده است و ابن یک «عَرَضْ» تقدیری و فرضی بوده است.

یعنی میخواهد بگوید که انسان آمد و یک باری رو برداشت که اگر ما این بار رو به آسمانها و زمین و کوهها میدادیم و انها هم می فهمیدند، برنمیداشتند.

4- همانطور که گفته شد، سه نظر فوق را علامه طباطبائی در تفسیر المیزان آورده و فرموده که هر سه نظریه درست نیست و خود ایشان قائل به نظریه چهارمی است که خود ایشان مبتکر این نظریه نیست و این نظریه قبلا بوده و علامه طباطبائی این نظریه رو پذیرفته و زیباتر از قبل خودش توضیح داده و فرموده : در «إِنَّا عَرَضْنَا الأمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَالْجِبَالِ» اصلا «عَرَضْنَا» به معنای «عَرَضْنَا»نیست و به معنای «عارضْنا» و «قابلنا» است، یعنی ما خودمان آمدیم مقابله کردیم. برای روشن تر شدن موضوع به لطفا به مثالی توجه فرمایید :

ببینید، مثلا یک مهندسی میخواهد طراحی کند و چند شاخه تیرآهن در نزد او قرار دارد. ابتا ام نگاه میکنتد و میگوید این تیرآهن به درد این سقف نمی خورد و بار آنرا نمیتواند تحمل کتد و میشکند. اون یکی دیگر هم همینطور است، ولی این یکی چرا، چون تیرآهن قوی و قدرتمندی است و میتواند این بار را تحمل کند و میشود از آن به عنوان ستون این ساختمان استفاده کرد.

این مثال یعنی چه؟ یعنی اینکه ما یک باری رو داریم با این می سنجیم می بینیم نمیتواند، با اون می سنجیم می بینیم نمیتواند ، و با اون سومی می سنجیم می بینیم میتواند و الّا نه کسی چیزی حمل کرده و نه چیزی بر کسی عرضه شده و نه اصلا کسی آنجا بوده و این آیه «إِنَّا عَرَضْنَا الأمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَالْجِبَالِ» یعنی علم محاسبه و خداوند در این مرحله محاسبه کرد و اینطور نبوده که انسان با یک حالت دستپاچگی بگوید این امانت رو بدهید به من. بلکه (طبق محاسبه خداوند) ما خودمان نگاه کردیم که انسان میتواند این امانت را بردارد یعنی چه؟

یعنی وجود استعداد در «حَمَلَهَا» یعنی انسان استعداد برد اشتن این بار را دارد و «فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ» یعنی سایر موجودات استعداد برد اشتن این بار را نداشتند و این معنایی است که علامه طباطبائی آن را می پسندد و طبق این معنا طبیعی است که مراد از انسان یک انسان خاص نیست بلکه نوع انسان (با توجه به «الف و لام عام» که بر سر کلمه انسان آمده) سرشت انسان طبیعت انسان، فطرت انسان است و طوری است استعداد برد اشتن این امانت را دارد.

نکته مهم دیگر اینکه، در جمله پایانی آیه «إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولا» وجود دارد که باید برای تبیین آن گفت : انسان که توانست این بار را بردارد جون «ظلوم» و «جهول» بود.

«ظلوم» و «جهول» بودن انسان یعنی چه؟ یعنی «عادل» و «عالم» نبود، ولی فرقش با سایر موجودات این بود که هر چند سایر موجودات هم «عادل» و «عالم» ولی انسان میتوانست «عادل» و «عالم» شود و سایر موجودات نمی توانستند، چون قابلیّتش را نداشتند.

 به یک مثال توجه فرمایید : شما نمیتوانید بگویید چرا این لیوان کور است؟ و در جواب نمیتوانیم بگوییم چون چشم ندارد، بلک باید بگوییم این لوان قابلّت بینایی ندارد.

ما یک قانونی در منطق داریم با نام «تقابل عدم و ملکه» یعنی شما در جایی میگویید فلانی، فلان چیز را ندارد که قابلیّت داشتنش را داشته باشد، پس طبق این قانون هر صفتی را بر هر موجودی بار نمیکنیم. و به هر موجودی نمیگوییم ظالم. مثلا به این دیوار نمیگوییم ظالم. پس به چه کسی میگوییم؟ به آن کسیکه بتواند عادل باشد و خوبی کن و نکند میگوییم ظالم. و طیق این مطلب به هر موجودی هم نمیگوییم «جهول» یا «جاهل»، چون بر این اساس باید قابلیّت «عالم»شدن را داشته باشد و باز انسان میتوانست «عالم» شود و سایر موجودات نمی توانستند، چون قابلیّتش را نداشتند.

خب، با این مقدمه به توضیحی توجه فرمایید: ذر روز اول خلقت که انسان کاری عبادتی انجام نداده بود و نه استعدادهایش به فعلیّت رسیده بودند و بر این اساس روز اول مسلماً نمتوانستیم به او بگوییم «عادلًا، عالما».

چه موقع به انسان میتوانیم بگوییم «عادلًا، عالما»؟ زمانی که به این دنیا بیاید و فرصت پیدا کند و عمل کند. پس تا زمانیکه این فرصت برایش محقق نشده معنی ندارد که به انسان بگویند «عادلِ عالم»، زمانیکه این فرصت برایش محقق شد اگر عمل کرد، میشود «عادلِ عالم» و سعادتمند میشود و اگر عمل نکرد در ظلم و جهل خودش باقی مانده و شقاوتمند میشود و این عقوبت دارد.

اگر واژه «کان» در جمله «إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولا»  که فعل ماضی است نمی بود معنی آن به زمان حال برمی گشت، یعنی انسان هم اکنون ظالم و جاهل است پس مشخص میشود «ظَلُومًا جَهُولا» مربوط به ابتدای خلقت انسان بوده و حالت فعلیّت حال آن بستگی به عملکرد خود او دارد که چه راهی را انتخاب نماید، راه سعادت یا راه شقاوت.

با این تو ضیح روشن شد که موضوع «إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولا» برای انسان، نه اینکه یک نکوهش نبوده، بلکه یک مزیّت است، چرا که سایر موجودات از این قابلیّت برخوردار نشده اند. و این معنایی که علامه طباطبائی درباره آیه 73 فرموده بسیار با این آیه سازگار است.


هدف خداوند از دادن این امانت و این بار چه بود؟

در آیه بعدی (آیه 74) روشن میشود که انسان با برداشتن این امانت سرانجامش مشخص میشود و از این رو به سه گروه تقسیم میشود :

1-یک گروه امانت را برمیدارند ولی به سبب خیانت در امانت «منافق» میشوند «الْمُنَافِقِینَ وَالْمُنَافِقَاتِ» یعنی در «ظلومیّت» ظالم تر و در «جهولیّت» جاهل تر میشوند.

2-گروه دوم هم که این امانت را برمیدارند باز به سبب خیانت در امانت «مُشرِک» میشوند «وَالْمُشْرِکِینَ وَالْمُشْرِکَاتِ» که همانند گروه اوّل «ظلومیّت» ظالم تر و در «جهولیّت» جاهل تر میشوند.

3-ولی گروه سوّمی هستند این امانت را برمیدارند و «مؤمن» میشوند «وَیَتُوبَ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ» و این مؤمنین در هنگام برداشتن امانت نگاه به دو چیز کرد : به خودش نگاهی کرد و دید ابزار اولیه این موضوع «ظَلُومًا جَهُولا» است را که خودش دارد و طرف دیگر موضوع، اینکه خدای اوست  و او «غَفُورًا، رَحِیمًا» است و من را کمک میکند و ظلم (لغزش) من را با «غفوریّت» خود می پوشاند و با «رحیمیتش» جهلم را تبدیل به علم میکند و  دید رحمت رحیمی باعث میشود که انسان توسعه پیدا میکند و باز دید که اگر انسان «ظلوم» و «جهول» است در مقابل خدایش «غفور» و «رحیم»  است. (دو صفت انسان در مقابل دو صفت خدا) و به تعبیری «ظَلُومًا جَهُولا» برای ما یک امتیاز شد.


و در این حال، انسان یک نظر  بر خویش می افکند، و یک نظر 

بر خدا می افکند، دل به دریا میزند، و امانت را برمیدارد.


 

(1)-عرضه کردن.





نوع مطلب : 33-سوره احــزاب، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، «قواعد قرانی» استاد عظیمی (کلیپ)، 427-432، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399

وَجَعَلْنَا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْنَاهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ * وَسَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ * إِنَّمَا تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ وَخَشِیَ الرَّحْمَنَ بِالْغَیْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ کَرِیمٍ ﴿یس/11-9 440

و از پیش رویشان حایلی و از پشت سرشان [نیز] حایلی قرار داده ایم، و به صورت فراگیر دیدگانشان را فرو پوشانده ایم، به این خاطر حقایق را نمی بینند، * و برای آنان یکسان است چه بیم شان دهی یا بیم شان ندهی، ایمان نمی آورند بیم دادنت فقط برای کسی ثمربخش است که از قرآن پیروی کند و در نهان از خدای رحمان بترسد، پس او را به آمرزش و پاداشی نیکو و باارزش مژده ده *


****************



تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)


«قسمت بیست و سوّم-سوره یس-آیات 11-9»


[http://www.aparat.com/v/SYidD]


[http://www.aparat.com/v/SYidD]




نوع مطلب : 439-444، 36-سوره یس، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

یس * وَالْقُرْآنِ الْحَکِیمِ * إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ * عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ * تَنْزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ * لِتُنْذِرَ قَوْمًا مَا أُنْذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ * لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَکْثَرِهِمْ فَهُمْ لا یُؤْمِنُونَ ﴿یس/7-1﴾ 440

یس *سوگند به قرآن کریم، * که بی تردید تو از فرستادگانی، * بر راهی راست [قرار داری] * [قرآن] نازل شده توانای شکست ناپذیر و مهربان است * تا مردمی را بیم دهی که پدرانشان را بیم نداده اند و به این علت [از حقایق] بی خبرند یقیناً فرمان عذاب بر بیشترشان محقق و ثابت شده است، به این سبب ایمان نمی آورند.




****************



تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)



«قسمت بیست و دوّم-سوره یس-آیات 7-1»


[http://www.aparat.com/v/g7h2Y]


[http://www.aparat.com/v/g7h2Y]




نوع مطلب : 439-444، 36-سوره یس، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْضِ مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلا بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلا بِمَا شَاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ وَلا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ * 

لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *

 اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ 

أُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *

﴿بقره/257-25543-42

خداى یكتا كه جز او هیچ معبودى نیست ، زنده و قائم به ذات [و مدّبر و برپا دارنده و نگه دارنده همه مخلوقات] است ، هیچ‏گاه خواب سبك و سنگین او را فرا نمی  ‏گیرد، آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمین است در سیطره مالكیّت و فرمانروایى اوست . كیست آنكه جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت كند ؟ آنچه را پیش روى مردم است [كه نزد ایشان حاضر و مشهود است] و آنچه را پشت سر آنان است [كه نسبت به آنان دور و پنهان است] می ‏داند . و آنان به چیزى از دانش او احاطه ندارند مگر به آنچه او بخواهد. تخت [حكومت و قدرتش] آسمان‏ها و زمین را فرا گرفته و نگهدارى آنها بر او مشقت ‏آور نیست ؛ و او بلند مرتبه و بزرگ است.

در دین ، هیچ اكراه و اجبارى نیست [كسى حق ندارد كسى را از روى اجبار وادار به پذیرفتن دین كند ، بلكه هر كسى باید آزادانه با به كارگیرى عقل و با تكیه بر مطالعه و تحقیق ، دین را بپذیرد] . مسلماً راه هدایت از گمراهى [به وسیله قرآن ، پیامبر و امامان معصوم] روشن و آشكار شده است . پس هر كه به طاغوت [كه شیطان و بت و هر طغیان گرى است] كفر ورزد و به خدا ایمان بیاورد ، بی ‏تردید به محكم‏ترین دستگیره كه آن را گسستن نیست چنگ زده است ؛ و خدا شنوا و داناست.

****************


تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)


«قسمت بیست و یکم- آیةالکرسی»


[http://www.aparat.com/v/ubqFe]


[http://www.aparat.com/v/ubqFe]




نوع مطلب : 37-42، 02-سوره بـقـرة، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399



تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)


«قسمت بیستم-سوره کافرون»


[http://www.aparat.com/v/b0wLt]


[http://www.aparat.com/v/b0wLt]




نوع مطلب : 109-سوره کافرون، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399



تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)


«قسمت نوزدهم-سوره کوثر»


[http://www.aparat.com/v/FqPfp]


[http://www.aparat.com/v/FqPfp]





نوع مطلب : 108-سوره کوثر، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾ ﴿قدر/5-1﴾ 598

به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی

ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم  (1)تو چه می دانی شب قدر چیست؟ (2) شب قدر، بهتر از هزار ماه است (3) فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان برای [تقدیر و تنظیم] هر کاری نازل می شوند(4)  این شب تا برآمدن سپیده دم [سراسر] سلام و رحمت است(5)



****************



تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)


«قسمت هجدهم-سوره قدر-آیات 5-1»


[http://www.aparat.com/v/iNLnq]


[http://www.aparat.com/v/iNLnq]




نوع مطلب : 595-600، 97-سوره قــدر، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

وَیُطَافُ عَلَیْهِمْ بِآنِیَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَأَکْوَابٍ کَانَتْ قَوَارِیرَا ﴿١٥﴾ قَوَارِیرَ مِنْ فِضَّةٍ قَدَّرُوهَا تَقْدِیرًا ﴿١٦﴾ وَیُسْقَوْنَ فِیهَا کَأْسًا کَانَ مِزَاجُهَا زَنْجَبِیلا ﴿١٧﴾ عَیْنًا فِیهَا تُسَمَّى سَلْسَبِیلا ﴿١٨﴾ وَیَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ إِذَا رَأَیْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤًا مَنْثُورًا ﴿١٩﴾ وَإِذَا رَأَیْتَ ثَمَّ رَأَیْتَ نَعِیمًا وَمُلْکًا کَبِیرًا ﴿٢٠﴾ عَالِیَهُمْ ثِیَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا ﴿٢١﴾ إِنَّ هَذَا کَانَ لَکُمْ جَزَاءً وَکَانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُورًا

 ﴿انسان/22-15﴾ 579

 و ظرف هایی از نقره فام، و قدح هایی بلورین [که پر از غذا و نوشیدنی است] پیرامون آنان می گردانند؛ ﴿15﴾ جام هایی از نقره که آنها را به اندازه مناسب اندازه گیری کرده اند، ﴿16﴾ و در آنجا جامی که نوشیدنی اش آمیخته به زنجبیل است، به آنان می نوشانند ﴿17﴾ از چشمه ای در آنجا که «سلسبیل» نامیده شود ﴿18﴾ و پیرامونشان نوجوانانی جاودانی [برای پذیرایی از آنان] می گردند، که چون آنان را ببینی پنداری مرواریدی پراکنده اند ﴿19و چون آنجا را ببینی، نعمتی فراوان و کشوری بزرگ بینی ﴿20 بر اندامشان جامه هایی از حریر نازک و سبز رنگ و دیبای ستبر است و با دستبندهایی از نقره آراسته شده اند، و پروردگارشان باده طهور به آنان می نوشاند﴿21 [به آنان گوید:] یقیناً این [نعمتها] پاداش شماست و تلاش تان مقبول افتاده است﴿22 




****************




تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)


«قسمت هفدهم-سوره انسان-آیات 22-15»


[http://www.aparat.com/v/tb46h]


[http://www.aparat.com/v/tb46h]




نوع مطلب : 577-582، 76-سوره انسان، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیَخَافُونَ یَوْمًا کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا ﴿٧﴾ وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا ﴿٨﴾ إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلا شُکُورًا ﴿٩﴾ إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا ﴿١٠﴾ فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِکَ الْیَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا ﴿١١﴾ وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِیرًا ﴿١٢﴾ مُتَّکِئِینَ فِیهَا عَلَى الأرَائِکِ لا یَرَوْنَ فِیهَا شَمْسًا وَلا زَمْهَرِیرًا ﴿١٣﴾ وَدَانِیَةً عَلَیْهِمْ ظِلالُهَا وَذُلِّلَتْ قُطُوفُهَا تَذْلِیلا ﴿١٤﴾

[همانان که] همواره نذرشان را وفا می کنند، و از روزی که آسیب و گزندش گسترده است، می ترسند، ﴿7﴾ و غذا را در عین دوست داشتنش، به مسکین و یتیم و اسیر انفاق می کنند﴿8﴾ [و می گویند:] ما شما را فقط برای خشنودی خدا اطعام می کنیم و انتظار هیچ پاداش و سپاسی را از شما نداریم ﴿9﴾ ما از پروردگارمان در روزی که روز عبوس و بسیار هولناکی است می ترسیم﴿10﴾ پس خدا نگه دار آنان از آسیب و گزند آن روز است و شادابی و شادمانی به آنان عطا می کند﴿11﴾ و آنان را برای اینکه [در برابر تکالیف دینی و حوادث روزگار] شکیبایی ورزیدند، بهشتی [عنبرسرشت] و لباسی ابریشمین پاداش می دهد ﴿12﴾ در آنجا بر تخت ها تکیه می زنند، در حالی که آفتابی [که از گرمایش ناراحت شوند] و سرمایی [که از سختی اش به زحمت افتند] نمی بینند ﴿13﴾ و سایه های درختان به آنان نزدیک و میوه هایش به آسانی در دسترس است، ﴿14﴾


****************


تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)



«قسمت شانزدهم-سوره انسان-آیات 14-7»


[http://www.aparat.com/v/zRrky]


[http://www.aparat.com/v/zRrky]




نوع مطلب : 76-سوره انسان، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 577-582، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

هَلْ أَتَى عَلَى الإنْسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئًا مَذْکُورًا ﴿١﴾ إِنَّا خَلَقْنَا الإنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا ﴿٢﴾ إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا ﴿٣﴾ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ سَلاسِلا وَأَغْلالا وَسَعِیرًا ﴿٤﴾ إِنَّ الأبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًا ﴿٥﴾ عَیْنًا یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَهَا تَفْجِیرًا  ﴿انسان/6-1﴾ 578


به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی

آیا بر انسان زمانی از روزگار گذشت که چیزی در خور ذکر نبود؟ ﴿١﴾ ما انسان را از نطفه آمیخته و مختلطی [از مواد و عناصر] آفریدیم و او را از حالتی به حالتی و شکلی به شکلی [از نطفه به علقه، از علقه به مضغه، از مضغه به استخوان تا طفلی کامل] درآوردیم، پس او را شنوا و بینا قرار دادیم ﴿2﴾ ما راه را به او نشان دادیم یا سپاس گزار خواهد بود یا ناسپاس﴿3﴾ ما برای کافران زنجیرها و بندها و آتش فروزان آماده کرده ایم ﴿4﴾ همانا نیکان همواره از جامی می نوشند که نوشیدنی اش آمیخته به کافور [آن ماده سرد، سپید و معطر] است﴿5﴾آن جام از چشمه ای است که همواره بندگان خدا از آن می نوشند و آن را به دلخواهشان هرگونه که بخواهند جاری می نمایند﴿6﴾


****************



تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)



«قسمت پانزدهم-سوره انسان-آیات 6-1»


[http://www.aparat.com/v/loAYt]


[http://www.aparat.com/v/loAYt]




نوع مطلب : 76-سوره انسان، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 577-582، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٩﴾ فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِی الأرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿١٠﴾ وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَائِمًا قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ ﴿جمعه/11-9﴾ 554

ای مؤمنان! چون برای نماز روز جمعه ندا دهند، به سوی ذکر خدا بشتابید، و خرید و فروش را رها کنید. که این [اقامه نماز جمعه و ترک خرید و فروش] برای شما بهتر است اگر [به پاداشش] معرفت و آگاهی داشتید ﴿9﴾ و چون نماز پایان گیرد، در زمین پراکنده شوید و از فضل و رزق خدا جویا شوید و خدا را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید ﴿10﴾ و [برخی از مردم] چون تجارت یا مایه سرگرمی ببینند [از صف یک پارچه نماز] به سوی آن پراکنده شوند و تو را در حالی که [بر خطبه نماز] ایستاده ای، رها کنند. بگو: پاداش و ثوابی که نزد خداست از سرگرمی و تجارت بهتر است، و خدا بهترین روزی دهندگان است ﴿11﴾


****************



تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)



«قسمت چهاردهم-سوره جمعه-آیات 11-9»


[http://www.aparat.com/v/3dT8b]


[http://www.aparat.com/v/3dT8b]




نوع مطلب : 553-558، 62-سوره جمعة، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

وَ آخَرِینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿٣﴾ ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ ﴿٤﴾ مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ ﴿٥﴾ قُلْ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ ﴿٦﴾ وَلا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ ﴿٧﴾ قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿جمعه/8-3﴾ 553

و [نیز پیامبر را] بر مردمی دیگر [از عرب و غیر عرب] که هنوز به آنان نپیوسته اند [برانگیخت]. و او توانای شکست ناپذیر و حکیم است ﴿3﴾ این [برانگیختن به پیامبری و مسؤولیت عظیم تعلیم و تربیت،] فضل خداست که آن را به هر کس بخواهد عطا می کند، و خدا صاحب فضل بزرگ است ﴿4﴾ وصف کسانی که عمل کردن به تورات به آنان تکلیف شده است، آنگاه به آن عمل نکردند، مانند درازگوشی است که کتاب هایی را [که هیچ آگاهی به محتویات آنها ندارد] حمل می کند. چه بد است سرگذشت مردمی که آیات خدا را تکذیب کردند. و خدا مردم ستمکار را هدایت نمی کند ﴿5﴾ بگو: ای یهودیان! اگر گمان می کنید که فقط شما دوستان خدایید نه مردم دیگر، پس آرزوی مرگ کنید اگر راستگویید [چون دوستان خدا برای رسیدن به لقاء او مشتاق مرگ هستند] ﴿6﴾ ولی آنان به سبب گناهانی که مرتکب شده اند هرگز آروزی مرگ نمی کنند، و خدا به ستمکاران داناست ﴿7﴾ بگو: بی تردید مرگی را که از آن می گریزید با شما دیدار خواهد کرد، سپس به سوی دانای نهان و آشکار بازگردانده می شوید، پس شما را به اعمالی که همواره انجام می دادید، آگاه خواهد کرد ﴿8﴾



****************



تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)


«قسمت سیزدهم-سوره جمعه-آیات 8-3»


[http://www.aparat.com/v/Um3W7]


[http://www.aparat.com/v/Um3W7]




نوع مطلب : 62-سوره جمعة، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 553-558، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ ﴿١﴾ هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الأمِّیِّینَ رَسُولا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ ﴿جمعه/2-1﴾ 553

به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی

آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است، خدا را [به پاک بودن از هر عیب و نقصی] می ستایند، خدایی که فرمانروای هستی و بی نهایت پاکیزه و توانای شکست ناپذیر و حکیم است ﴿١﴾ اوست که در میان مردم بی سواد، پیامبری از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و آنان را [از آلودگی های فکری و روحی] پاکشان کند و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد، و آنان به یقین پیش از این در گمراهی آشکاری بودند ﴿2﴾


****************



تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)


«قسمت دوازهم-سوره جمعه-آیات 2-1»



[http://www.aparat.com/v/LEfsG]


[http://www.aparat.com/v/LEfsG]




نوع مطلب : 553-558، 62-سوره جمعة، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا ﴿٣١﴾ حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا ﴿٣٢﴾ وَکَوَاعِبَ أَتْرَابًا ﴿٣٣﴾ وَکَأْسًا دِهَاقًا ﴿٣٤﴾ لا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَلا کِذَّابًا ﴿٣٥﴾ جَزَاءً مِنْ رَبِّکَ عَطَاءً حِسَابًا ﴿٣٦﴾ رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا الرَّحْمَنِ لا یَمْلِکُونَ مِنْهُ خِطَابًا ﴿٣٧﴾ یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلائِکَةُ صَفًّا لا یَتَکَلَّمُونَ إِلا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا ﴿٣٨﴾ ذَلِکَ الْیَوْمُ الْحَقُّ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآبًا ﴿٣٩﴾ إِنَّا أَنْذَرْنَاکُمْ عَذَابًا قَرِیبًا یَوْمَ یَنْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ یَدَاهُ وَیَقُولُ الْکَافِرُ یَا لَیْتَنِی کُنْتُ تُرَابًا ﴿40﴾ ﴿نباء/40-31﴾ 583

بی تردید برای پرهیزکاران پیروزی و کامیابی است ﴿31باغ هایی [سرسبز و خرم] و انواع انگورها ﴿32 و دخترانی نو رسیده و هم سن ﴿33 و جام هایی لبریز [از باده طهور] ﴿34 در آنجا نه سخن بیهوده ای می شنوند و نه دروغ و تکذیبی ﴿35 [این] پاداشی کافی و به اندازه از سوی پروردگار توست ﴿36 همان پروردگار آسمان ها و زمین و آنچه میان آنهاست، آن مهربانی که هیچ کس را اختیار چون و چرای با او نیست ﴿37 روزی که روح و فرشتگان در یک صف می ایستند و سخن نمی گویند مگر کسی که [خدای] رحمان به او اجازه دهد و سخن حق و درست گوید ﴿38 آن [روز] روز حق است، پس هرکه بخواهد راه بازگشتی به سوی پروردگارش برگزیند؛ ﴿39 ما شما را از عذابی نزدیک هشدار دادیم، روزی که آدم آنچه را [از خیر و شر] پیش فرستاده است بنگرد و کافر گوید: ای کاش من خاک بودم [و موجودی مکلّف آفریده نمی شدم تا چنین روز سختی را ببینم] ﴿40


****************


تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)


«قسمت یازدهم-سوره نباء-آیات 40-31»


[http://www.aparat.com/v/yYHrW]


[http://www.aparat.com/v/yYHrW]




نوع مطلب : 583-588، 78-سوره نباء، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

إِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ کَانَ مِیقَاتًا ﴿١٧﴾ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا ﴿١٨﴾ وَفُتِحَتِ السَّمَاءُ فَکَانَتْ أَبْوَابًا ﴿١٩﴾ وَسُیِّرَتِ الْجِبَالُ فَکَانَتْ سَرَابًا ﴿٢٠﴾ إِنَّ جَهَنَّمَ کَانَتْ مِرْصَادًا ﴿٢١﴾ لِلطَّاغِینَ مَآبًا ﴿٢٢﴾ لابِثِینَ فِیهَا أَحْقَابًا ﴿٢٣﴾ لا یَذُوقُونَ فِیهَا بَرْدًا وَلا شَرَابًا ﴿٢٤﴾ إِلا حَمِیمًا وَغَسَّاقًا ﴿٢٥﴾ جَزَاءً وِفَاقًا ﴿٢٦﴾ إِنَّهُمْ کَانُوا لا یَرْجُونَ حِسَابًا ﴿٢٧﴾ وَکَذَّبُوا بِآیَاتِنَا کِذَّابًا ﴿٢٨﴾ وَکُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنَاهُ کِتَابًا ﴿٢٩﴾ فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِیدَکُمْ إِلا عَذَابًا ﴿٣٠﴾ إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا

﴿نباء/30-17﴾ 582

بی تردید روز داوری وعده گاه است ﴿17 روزی که در صور می دمند و شما گروه گروه به عرصه محشر می آیید، ﴿18 و آسمان گشوده می شود، پس به صورت درهایی درمی آید ﴿19 و کوه ها را [از جای خود] روان کنند و سرابی شوند ! ﴿20 بی تردید دوزخ کمین گاه است ﴿21 جایگاه بازگشت برای سرکشان و طاغیان است ﴿22 روزگاری دراز در آن بمانند ﴿23 در آنجا نه [آب] خنکی می چشند و نه آشامیدنی [باب طبع]  ﴿24 مگر آب جوشان و چرکاب و خونابه ای [از بدن دوزخیان] ﴿25 پاداشی است مناسب [اعمالشان] ﴿26 اینان بودند که به [روز] حساب امیدی نداشتند، ﴿27 و آیات ما را به شدت و با همه وجود انکار می کردند ﴿28 و [ما] همه چیز را [از خوبی و بدی آنان] برشمرده و در نامه اعمالشان ثبت کرده ایم ﴿29 [در قیامت به آنان می گوییم:] پس بچشید که هرگز جز عذاب بر شما نیفزاییم ﴿30 بی تردید برای پرهیزکاران پیروزی و کامیابی است﴿31



****************


تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)


«قسمت دهم-سوره نباء-آیات 30-17»


[http://www.aparat.com/v/gpBbn]


[http://www.aparat.com/v/gpBbn]




نوع مطلب : 577-582، 78-سوره نباء، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

عَمَّ یَتَسَاءَلُونَ ﴿١﴾ عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ ﴿٢﴾ الَّذِی هُمْ فِیهِ مُخْتَلِفُونَ ﴿٣﴾ کَلا سَیَعْلَمُونَ ﴿٤﴾ ثُمَّ کَلا سَیَعْلَمُونَ ﴿٥﴾ أَلَمْ نَجْعَلِ الأرْضَ مِهَادًا ﴿٦﴾ وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا ﴿٧﴾ وَخَلَقْنَاکُمْ أَزْوَاجًا ﴿٨﴾ وَجَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتًا ﴿٩﴾ وَجَعَلْنَا اللَّیْلَ لِبَاسًا ﴿١٠﴾ وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشًا ﴿١١﴾ وَبَنَیْنَا فَوْقَکُمْ سَبْعًا شِدَادًا ﴿١٢﴾ وَجَعَلْنَا سِرَاجًا وَهَّاجًا ﴿١٣﴾ وَأَنْزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاءً ثَجَّاجًا ﴿١٤﴾ لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَنَبَاتًا ﴿١٥﴾ وَجَنَّاتٍ أَلْفَافًا ﴿١٦﴾ إِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ کَانَ مِیقَاتًا ﴿١٧﴾

 ﴿نباء/17-1  582


به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی

درباره چه چیز از یکدیگر می پرسند؟ ﴿١﴾از آن خبر بزرگ [قیامت کبری] ﴿2﴾ که همواره درباره آن با یکدیگر اختلاف دارند [که واقع می شود یا نه؟] ﴿3﴾ نه چنین است [که می پندارند] به زودی [به حتمی بودن وقوع آن] آگاه خواهند شد ﴿4﴾ باز هم نه چنین است [که می پندارند] به زودی [به حتمی بودن وقوع آن] آگاه خواهند شد ﴿5﴾ آیا زمین را بستر آرامش قرار ندادیم؟ ﴿6﴾ و کوه ها را میخ هایی [برای استواری آن؟] ﴿7 و شما را جفت هایی [به صورت نر و ماده] آفریدیم، ﴿8 و خوابتان را مایه استراحت و آرامش [و تمدّد اعصاب] قرار دادیم، ﴿9 و شب راپوششی ﴿10 و روز را وسیله معاش مقرّر کردیم؛ ﴿11 و بر فرازتان هفت آسماناستوار بنا نهادیم، ﴿12 و چراغی روشن و حرارت زا پدید آوردیم، ﴿13 و از ابرهای متراکم و باران زا آبی ریزان نازل کردیم ﴿14 تا به وسیله آن دانه و گیاه برویانیم، ﴿15  و باغ هایی از درختان به هم پیچیده و انبوه بیرون آوریم﴿16﴾ بی تردید روز داوری وعده گاه است ﴿17


****************


تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)


«قسمت نهم-سوره نباء-آیات 17-1»


[http://www.aparat.com/v/MlqhL]


[http://www.aparat.com/v/MlqhL]




نوع مطلب : 577-582، 78-سوره نباء، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)


«قسمت هشتم-سوره ناس»


[http://www.aparat.com/v/Bf5s6]


[http://www.aparat.com/v/Bf5s6]




نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 114-سوره ناس، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)


«قسمت هفتم-سوره عصر»


[http://www.aparat.com/v/FGcIO]


[http://www.aparat.com/v/FGcIO]




نوع مطلب : 103-سوره عـصر، تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)


«قسمت ششم-سوره عصر»


[http://www.aparat.com/v/0DpVe]


[http://www.aparat.com/v/0DpVe]




نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 103-سوره عـصر، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

تدبّر در قرآن

برنامه بی کران-شبکه قرآن

استاد سیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی

مبدع طرح بینش مطهر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)


«قسمت پنجم-سوره اخلاص»


[http://www.aparat.com/v/uwgR5]


[http://www.aparat.com/v/uwgR5]




نوع مطلب : تــــدبّــــــر در قــــــــرآن، تدبّر در قرآن/برنامه بی کران-شبکه قرآن/استاد هاشمی گلپایگانی (کلیپ)، 112-سوره اخلاص، 
برچسب ها : تدبّر در قرآن،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399


( کل صفحات : 7 )    1   2   3   4   5   6   7   


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار وبلاگ نویسی

وبـــــــلاگ قـــــــــرآن و عـــــــترت

اخبار ایران:

اخبار جهان:

اخبار اقتصادی:

اخبار علمی

اخبار فناوری و اطلاعات

اخبار هنری:

اخباراجتماعی

اخبار ورزشی

--------------------------------------------------------------------------------------

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

--------------------------------------------------------------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
-------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- ساخت وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات